GSX1400 turbo

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Voda
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Hörähtääkö startatessa, mut heti kun lopettaa startin pyörittämisen, niin mykistyy?
 
Rakentaminen on hieno laji.

Vielä hienommaksi se muuttuu, kun ottaa käyttöönsä perusasioissa kaiken sen helposti ja
ilmaiseksi saatavilla olevan tiedon, jonka muut (ihan kaupalliset ammattipajatkin) ovat jo
moneen kertaan ympäriämpäri harjoitelleet.

GSX1400:n "Föönääminen" on niin helvetin vanha laji, että miksi ihmeessä, ihan aikuisten oikeesti.....
kaivaa verta nenästään perusasioissa ?

Jäis enemmän aikaa ja paukkuja sijoitettavaksi "luovaan toimintaan".
 
-Sammuuko heti startin loputtua- Minusta ei jaksa käydä starttia pyörittämälläkään.

Kyllä boksista piti olla ajonesto poistettu ja käsittääkseni ajoneston puuttuessa peliin vehkeet sammuu vasta 2-5 sekunnin käynnin jälkeen. Näin ainakin autoissa.

Mittasin tosin, että virrat päällä suuttimille ei tule 12 voltin karvaan jännitettä kuin vasta startatessa. Suuttimien jännite tulee ajatusmaailmassani boksilta ja on kytketty mustan liittimen 33 pinniin (injector voltage sense). Jos tuon pinnin tarkoitus onkin vain havaita jännitte ja gen2 sähköissä jännite syötetään jostain muualta. Täytyy lukea hieman kykistä.

Edit:Näyttäisi, että olen kytkenyt oikein. Starttinappia painaessa starttinapilta tulee mm. suuttimille 12 volttia, ecu maadoittaa bensapumpun releen, jolloin rele vetää ja tavara kulkee. Starttihetken jälkeen ecun tulisi jatkaa polttoainepumpun releen maadottamista, jolloin pumppu pyörii ja suuttimet työntää tuotetta. Molemmissa järjestelmissä syöttö tulee bensapumpun releen kautta, jota ohjain maadottaa.

Jaa miksi mennä vaikeamman kautta. Ihan hyvä pointti. Tässä muutama syy:

- yksinkertainen konfiguraatio eli 4 isoa suuttinta, ilman lisärikastuksia (tässä mahdollisuus käyttää jopa 8 suutinta).
- Polttoaineena re85 eli sytkäalue ja bensa-alue tulee olla vapaasti muokattavissa alipaine ja ylipaine alueella.

- vaihdekohtainen ahtokäyrän säätö alakertaa ja voimansiirtoa säästämään.

- mahdollisuus ohjata esim. vesiruiskua samalla ohjaimella.

- napista eri ohjelma käyttöön, taisi olla kolme vaihtoehtoa

Näihin kaikkiin taipuu tuo gen2 ohjain. GSX1400 ohjain power commandereilla tai muilla lisävirityksillä jää jälkeen heti alkumetreillä. Lisäksi ohjaimen hinta oli 500€, jolloin tulkitsin sen olevan lähes ilmainen jos ajatellaan ominaisuuksia.

Helpoimmalla jos haluaa päästä, niin kannattaa ostaa joku valmiiksi nopea peli. Tähän mulla tuskin riittää ranteet edes ajamaan, mutta iloisia hetkiä saa viettää tallissa. Se on parhautta. =)

Sadekelin kunniaksi pari motivaatiokuvaa.
 

Liitetiedostot

  • rataa.jpg
    rataa.jpg
    73 KB · Katselut: 372
  • burnaa.jpg
    burnaa.jpg
    78,2 KB · Katselut: 379
Viimeksi muokattu:
Nyt taisin ratkaista tämän. Luulin, että GSX1400 asento-anturi on käypänen, sillä se palauttaa 5 voltin signaalia liipaisuhetkellä. En ollut ajatellut, että anturin fyysinen muoto voisi olla erilainen, sillä en ole koskaan nähnyt kuin yhdenlaisia anturigeometrioita kyseisissä sovelluksissa.

Lähdin määrittämään missä kohtaa antureiden liipaisukohdat ovat. Löysin netiist oskiloskoopilla tallennetun käyrän. Eli liipaisuiden keskikohdat tulisi olla molemmissa samat ja myös nousut, sekä laskut tulisi osua kohdalleen. Katsoin, että keskikohdat ovat samat, mutta sitten huomasin, että nokka-akselin laskeva liipasu on liian myöhään, jolloin kampiakseli on jo pari hammasta ohi. Eli kampiakselin tekemä ikkuna on liian lyhyt nokalle.

Muistin, että Vittaniemi sanoi, GSX-R:än nokka-akselin tunnistimen olevan viistetty. Tutkin hieman nettiä ja huomasin, että takapään liipasu on katkaistu anturin viisteellä. GSX-R:än anturi on on myös halkaisijaltaan pienempi kuin 1400 anturi. Tilasin siis oikeanlaisen anturin eepäystä. Myönnettäköön, että Sami suositteli sen tilaamista jo alussa... "Minä itte kokeilen eka"- mentaliteetti pätee siis edelleen.
 

Liitetiedostot

  • cam_sync_gover_c_2-12-2011.jpg
    cam_sync_gover_c_2-12-2011.jpg
    99,2 KB · Katselut: 241
  • IMG_1394[1].jpg
    IMG_1394[1].jpg
    90,5 KB · Katselut: 272
  • IMG_1397[1].jpg
    IMG_1397[1].jpg
    92,1 KB · Katselut: 267
  • nokka-tappi.jpg
    nokka-tappi.jpg
    94,6 KB · Katselut: 253
  • IMG_1393[1].jpg
    IMG_1393[1].jpg
    92,9 KB · Katselut: 258
Lisättäköön vielä pari kuvaa mikäli sekavasta ajatuksenvirrastani on vaikea päästä jyvälle.

Ohessa myös kuva suorasytkäpuolasta.
 

Liitetiedostot

  • IMG_1398[1].jpg
    IMG_1398[1].jpg
    78,2 KB · Katselut: 239
  • Nokka-akselin tunnistin.jpg
    Nokka-akselin tunnistin.jpg
    20,6 KB · Katselut: 218
  • IMG_1399[1].jpg
    IMG_1399[1].jpg
    90,1 KB · Katselut: 212
Kampuran nokkaakselin synkroninti Ikkuna taisi olla ~7 astetta
minkä jälkeen onkelmata alkaa
ja mitä korkeammat kierokset niin sitä helpommin



käynistyksen estoist niitäkin on monellaista
autoisakin esim MB cdi konella ei anna käydä sitäkään muutamma sekuntia
niisäkin eroja jotkut bensa mallit käy vaikka kuinka pitkään mutta ei otta sen vertaa kierroksia että liikeele pääsis
 
Nyt vastustaa siihen malliin, että tarvitsisin apua. En saa peliä käymään millään.

Perusasiat: GSX-R K8 nokka-akselin asentotunnistin, offset pin.
24-2 kampiakselin pyörä GSX1400 orkkis anturilla (kuulema sama kuin GSX-R:ässä)

Oskiloskoopilla logitin seuraavan käyrän ja oskiloskoopilla säädettiin myös nokan ja kampiakselin synkka kohdalleen?. Kun kyseinen käyrä logattiin, oli ykkösen yläkuolossa kampiakselin pyörä kuvan mukaisessa asennossa.

Pyörä paukkuu ja lyö välillä vastaan startatessa. Bensaa tulee ja kipinää jakaa. Kahteen kertaan tarkisetttu suuttimien ja puolien johdotus.

Dynossa kokeiltiin "hinaamista" ja huomattiin, ettei suuttimille tule virtaa vaikka kone pyöri 1400 rpm. Sittemmin hypytin bensapumpun releen ohi ja sain suuttimille jatkuvan virran, toki pumppukin pyörii silloin kokoajan.

SDS ei anna vikakoodeja ja muutkin arvot pitäisi olla ok, vedenlämpöä lukuunottamatta -30C.

Eli nyt tarvitsisin apuja, jotta saadaa malmikasaan eloa. Etsin siis kyvykkäitä, jotka ovat gen2 ohjaimen kanssa painineet ja joilla olisi työkaluja tämän ratkaisemiseksi. Apua, Kiitos. =)
 

Liitetiedostot

  • IMG_0077.jpg
    IMG_0077.jpg
    86,1 KB · Katselut: 219
  • Kampiakselin pyörä.jpg
    Kampiakselin pyörä.jpg
    90,3 KB · Katselut: 204
  • lähikuvaa.jpg
    lähikuvaa.jpg
    96,4 KB · Katselut: 217
  • peräkärryssä.jpg
    peräkärryssä.jpg
    96,7 KB · Katselut: 275
  • Dynossa.jpg
    Dynossa.jpg
    94,8 KB · Katselut: 227
Varsinaista tietoa mulla ei valitettavasti ole jakaa, mutta mieleen palaa eräs case jossa myöskin rankalla kädellä modattu pyörä käyttäytyi oudosti. Loppuviimeksi ongelman ratkaisu oli niinkin yksinkertainen, että seokset olivat ihan päin prinkkalaa. Oireet olivat kuitenkin juuri sopivan epämääräisiä, että siinä vikaa etsittiin sytkäpuolelta, ja muistaakseni myös puristuksista, venttiilinvälyksistä, nokkien ajoituksesta ja ties vaikka mistä. Jotenkin vaan tulee mieleen, että tuo -30 asteen vedenlämpö ei ole eculle hyvä juttu sopivan seoksen lottoamiseen, ellei sitten karttoja ole muutenkin tuunattu rankasti...?
 
Nyt vastustaa siihen malliin, että tarvitsisin apua. En saa peliä käymään millään.

Perusasiat: GSX-R K8 nokka-akselin asentotunnistin, offset pin.
24-2 kampiakselin pyörä GSX1400 orkkis anturilla (kuulema sama kuin GSX-R:ässä)

Oskiloskoopilla logitin seuraavan käyrän ja oskiloskoopilla säädettiin myös nokan ja kampiakselin synkka kohdalleen?. Kun kyseinen käyrä logattiin, oli ykkösen yläkuolossa kampiakselin pyörä kuvan mukaisessa asennossa.

Pyörä paukkuu ja lyö välillä vastaan startatessa. Bensaa tulee ja kipinää jakaa. Kahteen kertaan tarkisetttu suuttimien ja puolien johdotus.

Dynossa kokeiltiin "hinaamista" ja huomattiin, ettei suuttimille tule virtaa vaikka kone pyöri 1400 rpm. Sittemmin hypytin bensapumpun releen ohi ja sain suuttimille jatkuvan virran, toki pumppukin pyörii silloin kokoajan.

SDS ei anna vikakoodeja ja muutkin arvot pitäisi olla ok, vedenlämpöä lukuunottamatta -30C.

Eli nyt tarvitsisin apuja, jotta saadaa malmikasaan eloa. Etsin siis kyvykkäitä, jotka ovat gen2 ohjaimen kanssa painineet ja joilla olisi työkaluja tämän ratkaisemiseksi. Apua, Kiitos. =)

Mitäs kaikkea olikaan jo tarkistettu
olihan tuossa gen2 busassa sama sytytsjärjestys kuin tuossa mihin sähköt on istuttettu
jos niin vikaa etsiä "rajapinnasta" missä yhdistyvät(anturointi, sähkön/maan syöttö)
ja tuo -30 on kyllä lukema mikä voi osaltaan vaikutta asiaan rikastamalla liikaa kun oikeasti lämpötila on melkeen samat +puolella
 
Syttyjärjestys on sama, mutta haasteen aiheutti nokan triggeritappi. GSX1400:ssä on näköjään eripuolella nokkaa tappi kuin esim gen 1 ja 2 busassa ja pelkkä offset pin ei riittänyt arvoituksen ratkaisuun, vaikka kampiaksen pyörän asetti samaan kohtaan kuin busassa ja modifioi nokan tapin osumaan triggauskohtaan.

Jälkipolville tiedoksi siis:

Nokkaan offset tappi, joka käännetään taaksepäin, tappia pitää siirtää noin 10 mm kolosta taakse ja tappi pitää rakentaa oikeaan kulmaan, jotta tulee suorassa anturille. 10 mm on jo niin paljon, että nokka kääntyy, jolloin tapin kulmaa tulee muuttaa. Sitten lisäksi, koska reikä on eripuolella, niin 1 ja 4, sekä 2 ja 3 pytyt tulee johdottaa ristiin, jotta sytytyshetki on oikea. Tätä en itse osannut löytää, mutta onneksi "Makke" trouble shoottasi tämän ja vehje saatiin käymään. Eriasia on miten omatekoinen triggeripyörä yms toimii isoilla kierroksilla, mutta siitä lisää tuonnenpana.

Miten pitkälle muuten raati sanoo riittävät 480 cc/min suuttimet re85 aineella? Siinä voi olla seuraava jarru.

Nyt on aikas hyvä fiilis.
 
Syttyjärjestys on sama, mutta haasteen aiheutti nokan triggeritappi. GSX1400:ssä on näköjään eripuolella nokkaa tappi kuin esim gen 1 ja 2 busassa ja pelkkä offset pin ei riittänyt arvoituksen ratkaisuun, vaikka kampiaksen pyörän asetti samaan kohtaan kuin busassa ja modifioi nokan tapin osumaan triggauskohtaan.

Jälkipolville tiedoksi siis:

Nokkaan offset tappi, joka käännetään taaksepäin, tappia pitää siirtää noin 10 mm kolosta taakse ja tappi pitää rakentaa oikeaan kulmaan, jotta tulee suorassa anturille. 10 mm on jo niin paljon, että nokka kääntyy, jolloin tapin kulmaa tulee muuttaa. Sitten lisäksi, koska reikä on eripuolella, niin 1 ja 4, sekä 2 ja 3 pytyt tulee johdottaa ristiin, jotta sytytyshetki on oikea. Tätä en itse osannut löytää, mutta onneksi "Makke" trouble shoottasi tämän ja vehje saatiin käymään. Eriasia on miten omatekoinen triggeripyörä yms toimii isoilla kierroksilla, mutta siitä lisää tuonnenpana.

Miten pitkälle muuten raati sanoo riittävät 480 cc/min suuttimet re85 aineella? Siinä voi olla seuraava jarru.

Nyt on aikas hyvä fiilis.

Hyvä että valopaistaa tunneliin
kipinän on hyvö olla siinä pytyssä missä pitäisikin :)

suutimein riitämissen vaikuttaa hiukan mikä kokoinen ahdin ja paineet on myös polttoaineen paine

mutta veikkaus 220-240 koneelta
tuolta kunnoliset määräsäädetyt
http://www.finjector.com/fi/etusivu/ saman tien
vaikkapa 1000cc suutimet niin ei ensimäisenän lopu
(jos suutimia ei ole "penkitetty" tasattu niin monesti on määrissä isoja heittoja)
 
No siinähän on ollut ongelmanratkontaa ja säätämistä jo ihan vakavahenkiseen malliin. Mutta hyvä että homma etenee. Tuosta triggeripyörästä on tosiaan mahdollista saada vielä ongelmaa isommilla kierroksilla. Noiden VR-antureiden kaveriksi kun tekee alkuperäisestä poikkeavia triggereitä, niin aina välillä saattaa tulla kaikenlaisia henkimaailman ilmiöitä. Mutta saattaapa toimia ihan hyvin suoriltaankin.

Täytyy kyllä sanoa, että omien kokemuksien (pari gen1 -> gen2 sähkökonversiota reilummilla modauksilla) perusteella en ehkä olisi tuota busan ECUa valinnut tällaiseen. Saahan sillä tosin tehtyä aika paljon kaikenlaista kivaa, mutta toisaalta se on taas aika rajoittunut ja kankea heti kun aletaan poikkeamaan vakiokokoonpanosta reilummin. Mutta eiköhän tuostakin tosiaan hyvä tule, kun vaan jaksaa tarpeeksi setviä ja säätää.

Miten pitkälle muuten raati sanoo riittävät 480 cc/min suuttimet re85 aineella? Siinä voi olla seuraava jarru.
Samoin kuin tuossa ylempänä, sanoisin jotain vähän päälle 200hp.
 
Jaa dynossa? No kävinhän mä. Ai voimaako? No tulihan sitä, joskaan ei lähellekkään ehkä niin paljoa, kuin olisin halunnut. Lopulliset lukemat takarenkaalta Samin autopajan dynossa olivat 201,5 hp ja 196,8 Nm ja 1 bar painetta.

Tietysti kaikkia kiinnostaa, että miksi ei enempää. Noh, opimpa pari mielenkiintoista asiaa. Ensiksikin nokat näyttävät olevan hyvin vaisulla nostolla, niinkuin jo aijemminkin olin ymmärtänyt. Kanteen näyttää tulevan 8000 kohdalla hengitysongelmaa ja pahimpaan astmaan auttaisi esim yoshin nokat. Ehkä sellaiset myöhemmin.

Paineella hieman kompensoitiin hengitysongelmaa, mutta pian tuli vastaan polttoainepuolen haasteet, joita voisi hieman kompensoida esim. polttoaineenpainetta nostamalla kolmesta neljään. Silti henki ei kuitenkaan kulje.

Ajokokemus: Ahdin herää ylhäältä ~5000 kohdilla kadulla. Jarrua vasten dynossa 0,5 bar näytti olevan vielä 2000 kohdalla, jossa vääntö näytti 100 Nm, mutta kadulla tuollaista kuormaa en saanu aikaiseksi. Pyörä tuntuu kuin se olisi tehdastekoinen ylhäältä erittäin kireä, mutta alhaalta myös miellyttävä ajaa. Pikkuteillä ahtimen suhauttelu ei onnistu, ilman että jarrulla sitoo ja laittaa siiven liikkeelle. Kuitenkaan mitään yllättävää voima burnista tai äkkikeulaa ei tullut, vaikka moottoritiellä usemmankin alueen ajoin läpi. Toki nopeudet pysyivät sallituissa. Summana sanoisin siis, että Sami teki hienoa työtä ohjelmoinnin kanssa ja muutama juttu tulee vielä parsia kasaan.

Kuulema suomessakin löytyy paljon dynoja, jotka antaisivat miellyttävämpiä lukemia, mutta tänään tuli tälläiset ja niiden kanssa rakennetaan eteenpäin. Vehkeet pysyivät kasassa, mitään ei oksentanut pihalle ja kytkin piti. Voimaakin taitaa olla enemmän kuin vakiossa.
 

Liitetiedostot

  • IMG_0305[1].jpg
    IMG_0305[1].jpg
    88,8 KB · Katselut: 285
  • dynokäyrä.jpg
    dynokäyrä.jpg
    91,4 KB · Katselut: 299
Onnittelut! :thumbsup: Mopo toimii ja on tien päällä, eli voidaan joka tapauksessa puhua onnistumisesta, numeroista viis. Tuolta pohjalta on sitten hyvä alkaa pohtimaan haluaako tehdä jotain jatkokehitystä kun on saanut vähän kilometrejä alle.

Mikäs tuo ahdin taas olikaan, ei tainnut olla mainittuna missään?
 
Ahdin taitaa olla joku Garret T04 kopio, joka tulii projektiin käynnistysvaiheessa "startteriksi". Meni jotenkin näin:
"Tälläne on ylimääräisenä. Et muuten saa mahdutettua tätä Suzukiin."
 
No niin... sonaatin ensinuotit ovat nyt kuultu. Hienoa viritystä.

Onnistuneesti ~200 hp, ja siitä on hyvä lähteä työntämään kohti kolmosta, jos innostusta riittää. :thumbup:
 
Ihan asialliset lukemat. Kilon paine nyrkkisääntönä tuplaa voiman, eli eikös tuo linjassa suunnilleen ole?

Muuten "oireet" viittaavat vähän ylikokoiseen ahtimeen. Yläkierroksilla hengitysvaivainen kone ehkä toimisi paremmin pienemmällä ropellilla. Saisi sitä runttua sinne alueelle, missä tuossa koneessa luonnostaankin on ja missä se tykkää toimia.
 
Back
Ylös