• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Hankkimassa Navia!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TimmiAura
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

TimmiAura

New member
Olen laittamassa navia mopoon ensikesäksi, ja nyt haluaisin vähän kokemuksia laitteista! Saa kehua omaansa, ja haukkua kaverin... ;)
Auto käytössä olen tottunut Tomtomiin, ja ollut tyytyväinen. Ainoana miinuksena tompassa on kait, ettei mahdu koko eurooppa kerralla eikä siinä ole muistikortin paikkaa!?
Zumosta ei ole minkäänlaista kokemusta...
Puhelinta en tule käyttämään navina, ja kartat on aina mukana. :grin:

Itsellä ollut zumo 550 mopossa ja tom tom autossa. Zumo 660 lähinnä vastaava nykyään.

Itse en garminia autossa jaksaisi sen ei niin käyttäjä ystävällisen ohjelmiston takia. Mopoon taas en nykyisellä zumo 550 kokemuksella muuta hommaisi kuin zumo 660 jos tuo vanha joskus antautuu. Eli tom tom autoon ja zumo pyörään:jpstyle:

Hyvää lataava telakka, joskin ei kestä ikuisesti ja maksaa varaosana 100€. Hyvät karttapohjat suunnitella reittejä ja kartta kertoo onko tie asfalttia vai ei tietokoneella reittiä vääntäessä.

Jos laturi moposta hajoaa niin mukaan tulee verkko ja autotelakka latureineen. Laitteen akun kesto about 8-10h navigoidessa mikä on pelastanut loistavasti telakan mennessä oikosulkuun kosteudesta.

Laitteessa 2x bluetooth. Yhdistät puhelimen naviin ja saat sinne osoitekirjan ja navin kautta voi siis käyttää puhelinta. Toisella bluetooth yhteydellä navikytkeytyy headsettiin ja ohjeet ja puhelut kuuluu.( itse en ajo-ohjeita jaksa kuunnella) laitteessa myös mpe3 soitin ja muistikortin kautta voi musiikkia kuunnella suoraan navista. Kännykän soittimen musiikki ei kuulu bluetoothin kautta jos navi välissä.

Itse tosiaan en vaihtaisi kuin toiseen vastaavaan. Vaikka garmin on tomtom vekottimeen verrattuna kankea ja hidas niin sen hyvät puolet hakkaa huonot mennen tullen.

Mainittakoon ettei minulla ole kokomusta tomtom mopo navigaattoreista. Aikoinaan tein vertailua ja tomtomilla ei vastaavaa ollut. Eli vuosia sitten. Zumo tippunut mopon päältä, kastunut sateissa ja vieläkin toimii eli laatu ollut kohdillaan. Karttapäivitysten hinta sikamainen niinkuin laitteen lähtöhintakin.

Uutta tietoa otetaan vastaan. Toiseen mopoon pitäisi ostaa myös navi ja toistaiseksi tuon 660 hinta on suitsinut ostopäätöstä. Ehkä on tullut tomtomilta jokin uusi ostamisen arvoinen vekotin markkinoille?

Itse päätin siirtyä käynny puolelle. Ostin Samsungin roisketiiviin Xcoverin siihen sitten ohjelmat ja menoksi. Nyt tosin etsii sitten pitää etsiä jostain virta sille kännylle ( ajattelin näpertää jonkun taitavan avustuksella vesitiiviin mini usb naaras liittimen ).... ja puhelin tulee velcrolla kiinni tai sitten ostan jonkun kivan telineen... Pyörä on s1000rr. Samalla saa kännystä musan ja tietysti puhelut sinihampaalla kypärään jos viitsii... Eiköhän se riitä kesän espanjan reissuun ( kartat tietenkin etukäteen ladattuna joten ei tule tuota datalaskuakaan =) , heh )

Aikaisemmin oli zumo mutta mielestäni kaikki gps härpäkkeet ovat törkeän kokoisia joten siksi tuo känny... Insmatin känny oli toinen vaihtoehto mutta samsung oli sopivasti tarjouksessa niin päädyin siihen.

Alkaa vaaka kallistuun Zumo 660 suuntaan.... Tietääkö joku , että lataako zumon ram teline?

Alkaa vaaka kallistuun Zumo 660 suuntaan.... Tietääkö joku , että lataako zumon ram teline?

Zumossa tulee mukana lataava teline jossa on myös kaapelit liikennevastaanottimelle, 3.5mm plugi josta saapi äänet ulos ja mountti pyörään. Itsellä on moinen kapistus ja ei voi kuin kehua.
Tosin karttapäivitys ei ollut kovin helppoa kun piti ensin käsin poistella tavaraa navin muistista ja sitten vasta automaattiohjelmisto suostui sen päivittämään.

Mulla on Tom tom urban rider ja yhden kesän ajaneena olen ollut tyytyväinen. Sisältää euroopan kartat ja bluetootilla saa myös puhelimen toimimaan jos haluaa. Akku kestää ainakin mulla enemmän kuin perse. Lataava teline mopoon lisävarusteena, en ole tarvinnut mutta sellasen autotelineen ostin noin 80€
Se ääni tulee autokäytössä siitä telineestä että jos meinaa autossa samaa käyttää niin kannattaa ostaa.
Kaikenpuolin hyvä laite, olen ollut tyytyväinen.

Alkaa vaaka kallistuun Zumo 660 suuntaan

Sama juttu täällä. Ja sitten vielä mopoon tuollainen telinen keskelle ohjaamoa, johan kelpaa taas kurvailla. :orgmp:

GPS-R-CBF1000-01_zps2ce5c5d8.jpg

Erinomaisen tyytyväinen zumo 660:seen ja sen Ram-telineeseen, eli ääni sille.

Zumo 550 vuodesta 2008 ja vielä rulettaa. Muutama resetointi vuosien aikana ja siinä kaikki harmit. Plussaa MapSource karttaohjelma tietsikkaan ja jälkilokien keruu. Miinusta on pieni viive ajotilanteissa kun opastus on välillä tyyppiä: "Tuosta olisi jo pitänyt kääntyä". Kyllä senkin kanssa oppii elämään kun tarkoissa käännöksissä hidastaa ajonoputta ennakoivasti. Ongelma ilmenee lähinnä euroopan ruuhkaisilla tilkkutäkkiteillä.

Verkkokauppa.com myy 660:stä 499 €... Onko kellään tietoo tuleeko siitä joku uudempi malli lähiaikoina?

Sama ongelma, eli navi pitää ostaa. Toisessa ketjussa kyselin uudenTomTom Riderin ( 5 )perään. Lähtöhinta 399 € ja elinikäinen uusien karttojen takuu + kiinnitysvermeet. Mitäs olette mieltä tuollaisesta ?

markantalosta saa hiukka halvenmalla kun verkkokaupasta,ite ostin garmin nuvi1490
pluuhuutti systeemillä,onkelma vaan löytää sopivaa vedepitävää telinettä lähinnä autokäyttöön tarkotettu imukuppi ei taida mopossa pysyä,1490 on kaikkia kivoja nopeuden varotin,saa kytkettyä kypärään ja puhelimen saa kytkettyä,kun puh soi näkyy navissa tiedot,helppo parittaa kypärän kanssa.ja halvempi kun 660

markantalosta saa hiukka halvenmalla kun verkkokaupasta,ite ostin garmin nuvi1490
pluuhuutti systeemillä,onkelma vaan löytää sopivaa vedepitävää telinettä lähinnä autokäyttöön tarkotettu imukuppi ei taida mopossa pysyä,1490 on kaikkia kivoja nopeuden varotin,saa kytkettyä kypärään ja puhelimen saa kytkettyä,kun puh soi näkyy navissa tiedot,helppo parittaa kypärän kanssa.ja halvempi kun 660

http://www.ebay.com/itm/Garmin-Nuvi-1490-t-GPS-WaterProof-MotorCycle-Bike-Mount-/320715320272

Viime kesän ajelin autonavilla "vedenpitävässä" kotelossa. Kyllähän se vesi sisään löysi kun useampi päivä ajettiin vesisateessa. Eikä tuosta näytöstä oikein missään olosuhteissa meinannut kunnolla nähdä kun joko heijasteli tai sitten oli huurussa. Hommasin sitten tuon zümo 660 ja se on kyllä toiminut niin kuin nyt tuolla rahalla pitääkin. Toi mukana tullut reittiohjelma (oisko base camp?) ei kyllä käytettävyydellään häikäise. Tyreä tulee melkein käytettyä. Eli sijoittamalla mp-käyttöön tarkoitettuun naviin merkistä riippumatta säästyy monelta pielavetisistä johtuvalta harmilta.

Sanotaanko näin, ettei navigaattorilla ole väliä jos vain kirjoitat määränpään ja alat ajamaan!

Ero tulee kun haluat tehdä itse naville reittejä ja mieluiten nähdä reittiä suunnitellessa onko tie asfalttia vai ei, paljonko matkaa tulee ja kuinka kauan siihen menee aikaan.

Garminin matka- aika laskuri kannattaa mieltää siten, ettei matkalla raavita munia, käydä kusella tai hierota varpaita jos meinaa pidemmän reitin ajaa navin ilmoittamaan aikaan, koska se laskee raakaa nopeutta eikä hidastele t-risteyksissä tai valoissa. Siinä missä tomtomilla kirit aika arviosta 300km matkalla helposti vajaa 30min niin garminilla olet helposti sen puolituntia myöhässä. Tämä ei tietysti koske vetomiehiä:grin:

Ja on se helppoa heittää navi fillariin kiinni ja lähtee reissuun, ei lopu virta ja sade ei haittaa.

Muutamaan otteeseen laittanu navin mamman pyörällä ajaessa tankkilaukun navikoteloon ja ei sieltä mitään nää muovikalvon läpi jos aurinko edes vähän paistaa.

Ei IKINÄ tollasta muovitelinettä moottoripyörään kiinni...

Toimii mainiosti. En minäkään ehkä mihinkään jytäjammuun tai harley parkinsoniin tuota laittaisi, mutta singerissä toimii mainiosti. kaksi kesää on jo keikkunut pyörässä. Tosin ohuella vaijerilla varmistettuna. Josko tuo muovi jonain päivänä pettäisi, niin siinähän roikkuu :)

Back