• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Hanskojen pesu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jlik
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Sooda vie hajut. Ostat esim. säkin puhallussoodaa. Siitä riittää moniin hajuihin. Voi olla kyllä ikävää ravistella/ imuroida pois joka kerta. Käsien pesemistä suosittelen myös... :thumbup:

Mietin tässä pari päivää ollako hiljaa vai ei, mutta pakko on mainita sellainen sana kuin käsihygienia.

Kun itsellä saman katon alla töissä on myös terveysalan touhuja, niin korvien väliin on saatu iskostettua rutiineja, joiden seurauksena kädet tulee normaalipäivänä pestyä helposti sellaiset 10-30 kertaa. Liekö tällä osuutta asiaan vai ei, mutta omissa hanskoissani ei ole koskaan ilmennyt hajuhaittoja vaikka ne ovatkin usein hiestä läpimärät. Jo haisemaan alkaneita hanskoja käsien pesulla ei tietty pelasteta, mutta jospa sitten ne seuraavat säilyisivät edes entisiä pidempään parempina...

Mä en oo ihan noin hysteerinen käsienpesun suhteen mutta joudun töissä pesemään käsiä säännöllisesti usein, ehkä n. 10kertaa päivässä (johtuu lähinnä työturvallisuudesta mm. radioaktiivisten materiaalien vuoksi).

Johtuneeko sitten tuo hanskojen haiseminen Richan hanskoista? Mulla on pari paria noita ja molemmissa sama ongelma. Rukan hanskoja olen "säästellyt" joten ei ole vielä kokemusta miten ne rupeaa haisemaan.

Mun ekat hanskat oli lidlistä ja niissä kädet oli nihkeät puolen tunnin jälkeen ja ajon jälkeen kädet haisi vanhalle laastarille. Sen jälkeen olen käyttänyt vaan vuorittomia nahkahanskoja tai Rukkan paksuja Gore-Tex -hanskoja. Sen jälkeen ei ole märkiä käsiä ollut, paitsi Alastarolla helteessä, eikä ole kädetkään haissut. Noi ekat lidlin hanskat kuivuikin helposti yli vuorokauden. :kääk:

+1 Marseille saippualle eli kissasaippualle. Pesen samalla autojen nahkasisustat, nahkaisen nojatuolin, nahkapuvun ja -hanskat jne. Maksaa muutaman euron Prismassa ja se kestää about satavuotta.

Puukolla vuolee saippuapalasta ohutta lastua/purua sankkoon, vettä päälle ja liinalla pyyhkii nahat. Hanskat voi laittaa vaikka käteen ja hieroa tuossa pesuvedessä. Hyvää tulee ja lopuksi vielä satularasvaa (Tallipoika, tämäkin muutaman euron ja kestää satavuotta tämmöisessä käytössä) ohuesti ja nahkapinnat näyttää uusilta n. 24h sisällä kun rasva kuivuu ja pinta jotenkin "asettuu".

Mä en oo ihan noin hysteerinen käsienpesun suhteen mutta joudun töissä pesemään käsiä säännöllisesti usein, ehkä n. 10kertaa päivässä (johtuu lähinnä työturvallisuudesta mm. radioaktiivisten materiaalien vuoksi).

Johtuneeko sitten tuo hanskojen haiseminen Richan hanskoista? Mulla on pari paria noita ja molemmissa sama ongelma. Rukan hanskoja olen "säästellyt" joten ei ole vielä kokemusta miten ne rupeaa haisemaan.

En tuosta hysteerisyydestä tiedä, mutta äkkiähän noita pesukertoja tulee, kun laskee vessakäynnit ja sen että pesee kädet aina ennen kuin alkaa syödä jotain.

Materiaaleilla tietty on merkityksensä, mutta ei Richankaan nyt mitään roskaa pitäisi olla. Itsellä on ollut Danen, Halvarssonin ja Bmw:n kalvollisia tekstiili- ja nahkahanskoja, sekä parit Spyket ilman kalvoa, ja noissa missään tosiaan ongelmia ei ole ilmennyt. Tosin nyt kun asiaa mietin, niin noissa spyken kalvottomissakin hanskoissa on jokin ohut vuorikangas sisällä, eli suoraa nahka-iho-kontaktia ei ainakaan noissa ole. Liekö tuossa jotain taikaa asian suhteen?

Kandee oikeasti kokeilla pakastamista. Kemikaaliton vaihtoehto. Juttelin kerran yhden museon konservaattorin kanssa ja se kertoi että ne pakastaa museoitavat kengät niin että niistä lähtee haju. Sanoi myös että niiden on oltava pakkasessa 2-3 vuorokautta, eli vuorokausi ei välttämättä riitä. Tappaa pöpöt. Omat hanskat ei dunkkaa niin en ole itse kokeillut.

Kandee oikeasti kokeilla pakastamista. Kemikaaliton vaihtoehto. Juttelin kerran yhden museon konservaattorin kanssa ja se kertoi että ne pakastaa museoitavat kengät niin että niistä lähtee haju. Sanoi myös että niiden on oltava pakkasessa 2-3 vuorokautta, eli vuorokausi ei välttämättä riitä. Tappaa pöpöt. Omat hanskat ei dunkkaa niin en ole itse kokeillut.

Pakastus toimii

Pakastus voi tappaa bakteereja, mutta sontaa se ei puhdista pois. Kalvo hanskat on ehdottomasti pestävä. Koska likainen kalvo ei "hengitä" yhtään

Pakastus toimii

Mulla on kahet parit Richan hanskoja joten vois kokeilla pakastaa toiset ja toiset sitten käsitellä hajuntappajilla. Raportoin miten hajuprojekti etenee. Noissa Richan hanskoissa on vuori ja se varmaankin on syynä hajuongelmiin.

Mun hanskat ei niinkään haise mut onhan ne paskaset kö mitkä kun on joku ainakin kuus vuotta vanhat. Yllättävän hyvin on vanhat RPM:n hakskat kestäneet. En aio vieläkään hävittää niitä mut hommaan silti toiset uudemmat koska uus takki tulossa niin pitäähän niiden sit olla saman väriset :p

Tarvii kokeilla pestä tolla marseille saippualla. Se le chat muuten ei oo ns oikeeta marseillesaippuaa kun se on tehty eläinperäisistä rasvoista eikä oliiviöljystä niinkun kuuluis. Mut toki onhan noi hanskatkin tehty eläinperäisistä materiaaleista joten saattais toimiakin. Samoin kaapista löytyy jostain jeesuksen ajoilta peräisin oleva NahKiss purkki jolla oon välillä mm autonpenkkejä käsitelly. Hiton hyvää kamaa, jos sitä sipaisis kerroksen. Sillä aattelin lääppiä uuen nahkatakinkin ennen ekaa käyttöä kun se nyt joskus tulee...

Onkohan muuten marseillesaippua ja mäntysuopa kuin samaa tavaraa...

ydrS.jpg

Puhdasta tuli eikä nahka kovettunu yhtään kun kuivuivat henkarissa sivuttain roikkuen viileässä saunassa varmaan viikon ihan rauhassa. Pesin kaikkien nahkahansojen hoito-ohjeitten vastaisesti ihan tyyliin ämpäriin kuumaa vettä, vuolin saippuasta jonkun 25% sinne, sekottelin kunnolla, otin vielä yhden palan jonka hinkkasin siihen pintaan ja pesin niinkun kädet nyt pestään. Ja tietty kunnon huuhtelu päälle Onhan noi "pikkusen" kulahtaneet vuosien saatossa mut puhtaat ne nyt ainaski on.

Back