Onko 08:ssa sitten laajakaistalambdat? Mietin myös Autotunea, Twintechiä ja mitä niitä on, mutta ajattelin että vanha työläs systeemi on paras eli oman ruiskun perussäätö. En kyllä haluaisi fly-by-wirea tai absejakaan.
Luulisi, että kun se läppä on nyt mykistetty niin sen voisi ottaa töpselistä pois ja vetää uuden kytkimen kautta virrat siihen. Tietääkö joku onnistuuko? Monesti on tullut mieleen, että olisi kiva kun saisi äänet sopivasti hiljaisemmaksi ja vakioputkillakin läpän vaikutus oli melkoinen, avarammillahan sen pitäisi olla vielä selvempi.
Ei, kapeat siinä on. Siksi tuota ei pystykään säätämään kuin 13.8 - 15.0 välillä, koska sen ulkopuolella kapeakaistalambda menee epälineaariselle alueelle eikä siis krro mitään järkevää ohjausyksikölle.
Laajakaistalamdat tuohon saa nightrideriltä, mutta se vaatii lisäksi elektroniikkaboksit väliin, jotka muuttavat laajakaistan antaman 0-5V 0-1V -lukemiin ja tekevät hieman muutakin. Omaa ECU:a tuossa kuitekin käytetään molemmissa huijatun suljetun loppin säädön ajamiseen. Laajempi säätäminen vaatii SERT:in, mutta kun minulle riitti lämpöjen pudottaminen ja ajettavuuden parantaminen, niin tyydyin teknologiana neljään vastukseen.
Tosin tilasin valmiin johdot nightrideriltä, koska liittimet ja muut tykötarpeet olsivat maksaneet jo sen verran että omalle työlle ei liikoja hintoja olisi jäänyt ja tulivat kirjekuoressa jenkeistä viikossa.
Tuohon piuhaan voi laittaa kytkimen. Laita se kolmospinniin. Valmista kittiä saa Suomesta bigfoot.fi -osoitteesta hintaan 99 Eur. Kytkin on tavallinen vaihtokytkin, liittimet maksaa jotain ja loppu on omaa tinailua. Pinni 3 on ohjausjännite, joka maadoittamalla sulkee läpän, 4,7 kOhm vastus pinnin ja maan välillä poistaa vikavalon 2007:sssa. Tarkempaa tietoa löytyy hdcf.fi palstalta
Tuo läpän käytöstä poisto antaa 5-8 dB lisää, mutta mulla ei ole tulltu tarvetta kytkeä sitä pois, ei se niin kova ole ja alla 1600 rpm se on sama kuin vakiossa, joten sillä kyllä pääsee päätielle asti herättämättä ketään.