• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Hayabusa 2021

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja motohtori2
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Niin se osa mun viestistä joka ignorattiin täysin oli se osa missä kawa on jo antanu 300 heppaa H2R:stä...

Joten kun kerran busan idea ei ole olla mikää rataluoti vaan suoraan menevä laiva, ni onko se muka täysin mahdoton ajatus että tollaseen jo valmiiks painavaan pyörään (jossa riittää kokoa ja tilaa) ni lyötäis remmiahdin kii?

H2R ei ole katukäyttöön tehty eikä rekisteröitävissä, vaan vain sellainen vau-erikoisuus. Onhan noita turbo-busseja varmaan 1000hv tehoilla, niin eikun sellainen suoraan myymälästä kilpiin.

Kaupassa myytävään ja normit täyttävään katupyörään on muitakin kriteereitä, kuin että kuinka paljon jostakin kisavehkeestä on saatu tehoja.

https://www.financialexpress.com/auto/bike-news/this-1000-hp-hayabusa-eats-kawasaki-h2rs-for-breakfast-440-kmph-in-400-metres/1453857/
 
H2R ei ole verrannollinen, koska se ei ole massoittain myytävä katupyörä vaan Kawasakin "Because fuck you" -vastaus kysymykseen "Why?"

Mekaaniseen ahtimeen en oikein jaksa uskoa, sillä Suitsalla on enemmänkin ollut noita turboviritelmiä. Pulla ei menisi väärään kurkkuun, jos uusi Busa olisi turboahdettu, mutta eiköhän se vapari ole. Jos tehoa on 240 tai enemmän ja jos ahdin on mekaaninen, niin sitten kyllä vähän yllättää.

Olisihan se hienoa, jos Suzuki löisi luun oikein kunnolla kurkkuun, mutta kuten tässä on jo todettu, ei se ole oikeastaan tarpeen ja panos/hyötysuhde ei välttämättä ole paras mahdollinen. Businesstahan ne tahtoo kuitenkin tehdä.
 
Joo. Suiza on kulkenut vähän omia polkujaan ja esim. tonnarikyykyissä ei ole lähtenyt teho- ja varustelukilpaan vaan hionut hienoa laitettaan paremmaksi perusominaisuuksia vahvistamalla ja pitämällä myös hinnoittelun erittäin kilpailukykyisenä.

Tätä taustaa vasten uusi Busa voi olla "yllättävän" maltillinen. Verrokiksi H2 SX/ SX SE? Massamyyntimalli.

Karvalakkimallin gen2 H2 puhaltaa vakiona Euroopassa 231 ja 243 patopaineella:;): Euro5 malli puuttuu vielä joten siitä Suizalle marginaalinen etulyönti jos UusiBsa on jotenkin veretseisauttava kuten tuo perusH2 mielestäni on.

Vanha Busa oli kuitenkin massamyyntimalli ja klassikko. Toivottavasti ei tule vesitettyä retroa vaan uusi klassikko, viimeinen mohikaani ja oikea baanaohjus... ennenkuin polttomoottoreista siirrytään sähkövehkeisiin.
 
Joo. Suiza on kulkenut vähän omia polkujaan ja esim. tonnarikyykyissä ei ole lähtenyt teho- ja varustelukilpaan vaan hionut hienoa laitettaan paremmaksi perusominaisuuksia vahvistamalla ja pitämällä myös hinnoittelun erittäin kilpailukykyisenä.

Pääsin tommosta tuoretta putkivireistä tonnigixua testaamaan Alastarossa syksyllä ja voi jessus, että oli upee moottori. Ei se huipputeho sen kummemalta tuntunu kuin muissakaan tonnareissa, ja väitän, että aika harva pystyy erottamaan onko takasella 180 vai 200hp. Mutta se keskialue...semmonen kunnon lekalla selkään -tyyppinen voimantuotto heti, kun koskee kaasuun. Toki fiiliseroa kasvatti varmasti se, että kesä tuli ajeltua sillä -14-mallin 10-kawalla, jonka moottori on vähän heikko keskialueella.

Jos miettii, että uuden bussin moottori on samaa tekniikkaa, mutta iskutilavuutta on muutaman sata kuutiota enemmän, on toimivalle luistonestolle oikeasti tarvetta.
 
Veikkaan että on:
- pitkä ja matala muotoilu
- paljon halvannäköistä muovia
- väreiltään "tyylikäs" ja yksittäisiä anodisoituja osia :paikallatuulee:
- yli 210hv
- shiftcam tms muuttuvilla ajoituksella olevat nokat
 
^
Mitä enemmän asiaa mietin, niin veikkaan GSX-R 1000:n tyylinen muuttuva venttiilinajoitus siitä tulee löytymään. Se on hyvin yksinkertainen (eli halpa valmistaa) ja kuten opetuslapsi tuossa yllä kuvaili, erittäin toimiva systeemi.
 
^
Mitä enemmän asiaa mietin, niin veikkaan GSX-R 1000:n tyylinen muuttuva venttiilinajoitus siitä tulee löytymään.

En tiedä onko tarpeen ja maksaako vaivaa, jos uusi bussi pelaa kuutiotuumilla kuten ennenkin ja kone on entistä isompi 1400-1500 kuten spekuleerattu. Sata kuutiota lisää ja hiukan modernisointia niin ollaan helposti siellä 220hv porukassa. Tonnareihin tarvitaan jo lisäapuja keskialueelle koska hevosvoimakilpa pakottaa kierrättämään vuosi vuodelta enemmän ja enemmän. 15000 aletaan kolkutella tonnisillakin. Noihin matkabusseihin voi laittaa kuutioita, koska mitkään kisasäännöt eivät ole rasitteina. Kuutiotuumille ei ole vastinetta, paitsi ahtopaine.

Kerrottu jo monesti, mutta kun Ducati vaihtoi 1198:n 1199 Panigaleen ja keskialueelta hävisi kaikki runttu ja yläpiikkiin tuli reilusti lisää, katumiehet molisivat asiasta suureen ääneen. Ameriikan vetomies siihen että mikä keskialue? Radalla vedetään koko ajan täysillä ja piikillä. Ducati sitten laittoi Panigaleen kuutioita lisää ja hoiti homman sillä.
 
En tiedä onko tarpeen ja maksaako vaivaa, jos uusi bussi pelaa kuutiotuumilla kuten ennenkin ja kone on entistä isompi 1400-1500 kuten spekuleerattu. Sata kuutiota lisää ja hiukan modernisointia niin ollaan helposti siellä 220hv porukassa. Tonnareihin tarvitaan jo lisäapuja keskialueelle koska hevosvoimakilpa pakottaa kierrättämään vuosi vuodelta enemmän ja enemmän. 15000 aletaan kolkutella tonnisillakin. Noihin matkabusseihin voi laittaa kuutioita, koska mitkään kisasäännöt eivät ole rasitteina. Kuutiotuumille ei ole vastinetta, paitsi ahtopaine.

Kerrottu jo monesti, mutta kun Ducati vaihtoi 1198:n 1199 Panigaleen ja keskialueelta hävisi kaikki runttu ja yläpiikkiin tuli reilusti lisää, katumiehet molisivat asiasta suureen ääneen. Ameriikan vetomies siihen että mikä keskialue? Radalla vedetään koko ajan täysillä ja piikillä. Ducati sitten laittoi Panigaleen kuutioita lisää ja hoiti homman sillä.

Muuttuvalla venttiilinajotuksella saadaan moottoriin parempi hyötysuhde laajemmalle alueelle = mennee päästöistä läpi helpommin vaikka ei varsinaisesti voiman takia tuota muuttuvaa nenäkeppiä tartteiskaan.

Ratahommissakin radan profiili vaikuttaa tosi paljon paljonko keskialueen tehosta on iloa. Isolla ja kauttaaltaan nopealla gp-radalla ei keskialue ole niin tärkeä, mutta mitä enemmän hitaita paikkoja radalla on, sen enempi keskialue korostuu.
 
En tiedä onko tarpeen ja maksaako vaivaa, jos uusi bussi pelaa kuutiotuumilla kuten ennenkin ja kone on entistä isompi 1400-1500 kuten spekuleerattu. Sata kuutiota lisää ja hiukan modernisointia niin ollaan helposti siellä 220hv porukassa.

Nyt tarttee muistaa, että uuden Busan pitäisi lyödä H2 SX, muuten se jää vain marginaaliin sutatuksi merkinnäksi. Siihen ei pelkkä huipputeho riitä, vaan keskialueellakin pitää olla voimaa niin että tuntuu. Siihen ei ZZR1400:n 1440 kuutiota riitä läheskään.
 
Vakiokuntoinen h2sx on helposti lyötävissä, mutta virieculla asia lienee toisin
 
Vakio on vakio ja viritetty on viritetty. Turbo-busalle ei litraisella ropellikawalla ole mitään jakoa.
 

Kyllähän sen selvästi Busaksi tunnustaa. Onneksi ovat vähän noita pasuunoita saaneet muotoiltua siistimmiksi.
Omat odotuksen laitteen tekniikasta. Painoa alas reippaasti, moderni elektroniikka ja paremmat jarrut ja vakiona tehot siinä 220 hv riittäisi.
Matkabussia jos vielä harkitisisi voisi nousta korkealle listalla mulla. Ei oikein se h2sx muotoilu iske. Ajelin aikanaan zzr1400:lla pari kesää ja tykkäsin. Ei parempaa vahdikasta kilometrinnielijää ole kuin tommonen pitkäakselinen voimapesä ja rento ergo. Sopivasti tuuli yläkropalle pitää käsien rasitukset pois ja matka maistuu.
 
Viimeksi muokattu:
Toivottavasti tuo uutisvuoto on uutisankka, ihan karsea.

Aikanaan kun sain 2008 alleni Gen 2:sen, siinä oli selkärankaa, muskelia ja munaa.
Tuossa kuvituksessa oleva kiihottaa yhtä vähän kuin sedan mallin VW Passat.
 
Gen 1 oli tullessaan ihan modernin tyylikäs ja kylän nopein muskelipyörä. Gen 2 oli omituinen sekoitus delfiinin, Alienin, koppakuoriaisen ja kuplavolkkarin muotoja. Jos tuo jutun pyörä on aito, gen 3 palaa pykälän normaaliin suuntaan. Gen 2 karkoitti osan ostajista omituisella ulkonäöllään.

Tekniikaltaan veikkaan jatkavan suht lineaarista evoluution suoraa moottoritiekiiturina edellisten mallien jatkumona. Tuskin tulee mitään tajunnan räjäyttävää 200kg 300hv hyperohjusta rata-alustalla ja -jarruilla.
 
Hieno laite. Perinteitä kunnioitettu muotoilussa. Äänten perustella vapaasti hengittelee ei propellikone. Kiinnostusta herättää. Kevään 2021 tärkein mp uutuus mielestäni. Pitää käydä kokeilemassa ehdottomasti. :D
 
Mukavasti näyttäs kunnioittavan gen 1 muotokieltä karvan nykyaikaistean. Tuo gen. 2 oli jotenkin omituinen muhkura. Kiva nähdä tekniset speksit, jotka nekin on tätä menoa julki ennen virallista julkaisua.
 
Back
Ylös