Hayabusa 2021

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja motohtori2
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Eli kärkipäässä mennään pääosin kokemuksella, silmällä ja järjellä,
vaikka vähän puolivallattomastikin. Nouu roplem.

Letkan keskivaiheila taas iskee turhan usein "varpusparvi turbiiniin" :grin:
Tungetaan joka väliin joka puolelta... ja osa armottomasti myöhässä millä tahansa kriteereillä.
Aika jäätävää katseltavaa muuten riittää välillä.

Loppupäässä mennäänkin sitten eri syistä taas "hiljalleen"... kuka varmemmin, kuka epävarmemmin,
mutta edes jonkinlaisella jatkumolla ilman keskiryhmässä turhan usein esiintyvää, pään räjäyttävää teutarointia......
jonka takia monella menee jatkuvaksi "merkkailuksi" pahemmin kuin poikakoiralla :grin:.
Just niin. Letkassa ajelu ei monesti olen kovinkaan turvallista. Parempi ajella yksikseen :orgmp:.
 
Oikeesti silloin kun nopeusero alkaa ohituksessa olla huikea alkaa riskit nousta potenssiin 5. Yllättävien tilanteiden esiintymisen riski nousee samoin kun aika reagoida niihin lähestyy olematonta.

Itse en koskaan oo ymmärtänyt tuota hokemaa "ohitusreservi on turvatekijä". Ja paskat. Ohitus on tehty väärin perustein jos se pitää tehä tuppi nurin. Pääasia ei ole ohituksen nopeus vaan se, ettei yllätä muita liikkujia eikä aiheuta lähellä-piti tilanteita.

M.O.T.

Olisko noissa asioissa kuitenkin aika lailla sijaa parilla "legendaarisella":D.

"It ain`t what you do, it`s how you do."

Toista hieman soveltaen.... "Ei se paljonko sitä on, vaan miten sitä käyttää"

"Ohitusreservin" voi ymmärtää täysin väärin.... kuten myös käyttää sitä.... Mut ei oo pakko hei :;):.
 
Missä häntäpäässä. Mainitse Go-Za 2021 myytävistä parempi. Muu kuin H2 Ninja.

H2 SX viritettynä viritysasteesta riippuen ehkäpä, vaan on siinä niskat kovilla.
Joo pitää toki vähän "laajentaa" käyttötarkoitusta ja näkkökulmaa jotta Bemarin XR tai Ducatin Streetfighter saadaan "mahtumaan" uusien isojen supertehokkaiden (ei-kyykkypyörien) joukkoon.
Siellä pohjasakassa on sitten Suzukin lisäksi Honda -Yamaha roikkuu siinä jossain puolivälissä MT-10:llään.
 
Bemarin XR? Sehän jää kuin tikku paskaan kun latu aukeaa!

SFV4 ihan eri genren mopo joskin voi silläkin olla hankalaa marssia 250 vauhtia pidempiä pätkiä.
 
Bemarin XR? Sehän jää kuin tikku paskaan kun latu aukeaa!

SFV4 ihan eri genren mopo joskin voi silläkin olla hankalaa marssia 250 vauhtia pidempiä pätkiä.

Oi-joi-joi....:D.

Ettei nyt vaan kukaan tuosta niin mieltään pahoittaisi, masentuisi, alkaisi juopottelemaan.....
mummon ja lapset jäisi pakkasessa hankeen odottelemaan.... ties mitä....:grin:

Eri genren mopojen vertaaminen on tosiaan aika toivoton homma, paitsi hyvän väännön pohjaksi:;):.

Asiasta kukkaruukkuun taas sen verran, että noi erilaiset Bimmerin tonnarit (muut kun räärää)
ovat ilmoitettujen/todellisten..... ja sitä kautta "hyödynnettävien" tehon suhteen
varsin hienosti kulminaatiopisteessä. Näin juurikin sekalaista katukäyttöä ajatellen.

Noista tehoista kun lähdetään kiipeämään ylös, alkaa sen tehoalueen käyttökelpoisuus ja tilanteet
rajautua aika lailla kapeille alueille.

Kiipeää syliin, sutii, "apupyörät alkavat raksuttaa", ei jaksa ukko roikkua pitkää siivua kyydissä jne.

Vittumaistahan se kyllä on, että "vaan 160 hp" alkaa olla laajemmin se käytännössä hyödynnettävä raja.

Vielä nolompaa toki on, jos laite muistuttaa lähinnä Pappatunaa kaljasalkut kyljissä :;):.
 
Meni pelkällä lainauksella niin pitkälle offtopick, että täytyy edes sananen sanoa busasta.
Varmasti toi uusi on yhtä mukava ja kulkeva laite kuin edellinen, mutta kun tässä itsellä on ollut myös tollasta nopean matkalehmän (pyydän ilmausta busa purinisteilta anteeksi), niin en mä kyllä tolla uudistus määrällä siihen mopoon laita +20ke, kun hyvän gen 2 saanee alle kymppiin helposti.
Mielestäni valtava pettymys, pelkkä facelift eikä mikään gen 3.




Vittumaistahan se kyllä on, että "vaan 160 hp" alkaa olla laajemmin se käytännössä hyödynnettävä raja.

Mutta tästähän moottoripyöräilyssä on kyse, ainakin mulle. Ei se 160hv vaan riitä jos tottuu siihen että se repii raastaa ja ei oikein edes pysy lapasessa... Ei toi oma Tuonokaan ole mikään ylikylän laite, mutta jo pelkkä ajatus että vaihtaisin sen vaikka tehottomampaan nakupyörään, saa aikaan karvat pystyyn nostattavan reaktion ja kyse ei ole innostuksesta:grin:
 
Käsittämätöntä kyllä, että Suzuki missasi tämän. Legendaarinen pyörä, jonka annetaan valua matkapyöräkategoriaan nykymittapuulla. Siinä kustaan entisten Hayabusan omistajien kintuille. Varsinkin jos Suzukilla oli jo turboahdettu kuutoskone mietinnässä tai jopa prototyyppinä. Sellainen olisi ollut pakko tilata.
Jospa Kawa sitten toisi uuden retro möhkön ahtimella. Näyttää olevan ainoa, jolla on uskallusta. Ducatikin ottaa enemmän ja enemmän varman päälle.
 
Mp harrastajissa on monta koulukuntaa. Ne jotka nyt on pettyneet on niitä, jotka odotti että tulisi Suzukilta vihdoin joku fiilis tason loikka tekniikan osalta. Prätkätkän on isolle osalle meistä nimen omaan fiiliksen hakua harmaaseen arkeen. Sitä ei nyt sitten saatu ja porukka pettyi. Saatiin päivitys joka puhuttelee hieman jo järjellä harrastukseen suhtautuvia mutta Busan historian tuntevia kuskeja.
Joku Ducati tai MV Agusta puhuttelee fiilis pohjalla prätkiä harrastavia jo nimensä ja alkuperänsä takia. Ne kyllä jo muotoilullaan ja tekniikallaan hakee jotain mikä erottaa ne massasta.
Suzuki on valinnut tämän konservatiivisemman tien. Honda on samalla tiellä. Kawa on selvästi rohkeampi ja erottuu Japanilaisten joukossa edukseen.
 
Normaalipainoiselle (eli keveälle) kuskille vanha 150hv superbike antaa saman tehopainon kuin busa. Onko se vähän vai paljon - nykyään aika vähän.
 
Normaalipainoiselle (eli keveälle) kuskille vanha 150hv superbike antaa saman tehopainon kuin busa. Onko se vähän vai paljon - nykyään aika vähän.

Kai se nykystandardeilla on vähän mutta nyt unohdat bussin väännön. Ajomukavuus hiukka eriluokkaa kuin superbikellä
 
Bemarin XR? Sehän jää kuin tikku paskaan kun latu aukeaa!

En ole puhunut tehoista mitään! Vain uudesta tekniikasta ja innovaatioista. Ihan varmasti Busa jättää XR:n suoralla! Mutta mua ei semmonen kilpailu kiinnosta pätkääkään. Ehkäpä sen takia Busalla ajetaankin enemmän noita kiihdytyskisoja kuin XR:llä...
 
Go-Za:

Ja minä puhun siitä, että vuonna 2021 kauppaan marsiessasi mikä on nopein autobahn luoti kun laite työnnetään ovesta ulos. Busa on korkealla tuossa vaikka mukaan otettaisiin kyykyt. H2 Ninja tietty kovin.

Noista innovoinneista. En ihan perehtynyt, mitä Suzukissa on, mutta helvetisti tuntui kaikkea olevan. Mitä siitä puuttuu vs. XR esimerkiksi? Ihan vakavasti siis.
 
Mutta rehellisesti sanottuna suurin osa tosta teknologiasta on aivan paskaa. Mulla on nyt kaksi 2020-mallista pyörää. Molemmissa ainoa "apuväline" jota ei koe häiritsevänä invavarusteena on quickshifter.

Busan reaaliaikaiset jarrupaine-, G-voima- sun muut näytöt sun muut tuli kokeiltua ekaa kertaa R1:ssä, ihan turhaa kikkailua, vittu niitä ole aikaa katsella. Ja joku puhelimen connectivity-ominaisuus, ei perkele. Mä ainakin ajan pyörällä sen takia, että saa kaiken arkipaskan suljettua ulkopuolelle, en tosiaan halua olla silloin tavoitettavissa.
 
Go-Za:

Ja minä puhun siitä, että vuonna 2021 kauppaan marsiessasi mikä on nopein autobahn luoti kun laite työnnetään ovesta ulos. Busa on korkealla tuossa vaikka mukaan otettaisiin kyykyt. H2 Ninja tietty kovin.

Noista innovoinneista. En ihan perehtynyt, mitä Suzukissa on, mutta helvetisti tuntui kaikkea olevan. Mitä siitä puuttuu vs. XR esimerkiksi? Ihan vakavasti siis.

On siinä homaa jos H2 ninjalla pyyhkii baana 1000km siirtymiä päivässä nopeammin mitä busalla,
vielä jos pakettin lisää kyytiläisen ja muutakin kuin tukun euroja matka varustukseen

kohtalisen hyvin GEN3 naaman kohtotuksen
saanut busa pärjää vielä siinä mihin se on aikoja sitten
suuniteltu
 
Täällähän on hyvät väännöt käynnissä:thumbup:

Nämä crossoverit kuten XR, superbiket >200HP<200kg yms. laitteet, vaikka hienoja ovatkin, on kevyttä kauraa kun isompi latu ja torvi aukee - kun laitetaan tankillinen tai muutama peräkkäin ilmakehään. Siinä hommassa Busa on lyömätön ja kilpakumppaneita ei montaa markkinoilta löydy. Katoavaa kulttuuria!

Pitkä akseliväli, matala painopiste, vääntö, tehokäyrän muoto...vakautta suurissa nopeuksissa - tätähän varten koko laite on tehty!
Kevyet ja tehokkaat superbiket heiluu ja huojuu ajoviimassa, tuulessa ja ohitettavien rekkojen ilmanpaineessa kun marssivauhtia pidetään >250. Busa menee kuin kiskoilla. Eikös tuo promovideokin siihen suuntaan kuita katsojaa ohjata?

***
Itsekin olen tosi laiska noita tarjolla olevia äppsejä ja mittareita tulkitsemaan ajon aikana, puhelimesta puhumattakaan. Mutta minua ja PoS'iakin nuoremmat ehtii kyllä niitä näpräillä ja saattavat pitää ainakin ostohetkellä arvossaan.

Sähköalusta ois tosiaan ollut tohon Suizan päivitykseen hyvä lisä millä erottua. Noilla ajellaan kuitenkin erilaisia kuormia, 2 päällä, soolona, matkatavaroiden kanssa ja ilman.
 
Garrett 3071 pitää hyvän huolen siintä ,että olen omaan busaan tyytyväinen...

Se on hyvä että noin pieni juttu pitää tyytyväisenä :)

Huomannut omassa että
helpotta kyllä kummasti matka ajelua kun ei tarvitse kokoajan renkusuttaa vaihteitta samaan tyylin kuin vaikka pikkilä tai jollain mulla vinku lelulla ajelessa
jos vaikka haluaa ohittaa, eikä siläkään onko kyytiläin tai tavaraa kyydissä niin jaksaa kiivettä alpii tietä
ilmaan jatkuvaa vaihteiden renksutusta ritää että kääntelee kahvasta ja nautiseklee matkasta
 
Back
Ylös