• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Hayabusan keula pompottaa??

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja busai
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

busai

New member
Hayabusan keula pompottaa ärsyttävästi,sama jokaisella tiellä tämän päivän ajeluilla,jos suljetaan eturengas pilalla teoria ensin pois ja yritän säätää jousitusta niin mitä ja kuin paljon nyt kaikki kolme säätöä puolessa välissä?
 
Missä tilanteessa se pompottaa? Tasasella vauhdilla, kiihdyttäessä, jarruttaessa vai koko ajan? Pyörä pystyssä vai kallellaan? Muuttuuko pompotustaajuus vauhdin mukaan?
 
Pompottiko ennen?
Mitä keulalle on tehty?
Minkä pompotuksen haluatte pois?
 
Missä tilanteessa se pompottaa? Tasasella vauhdilla, kiihdyttäessä, jarruttaessa vai koko ajan? Pyörä pystyssä vai kallellaan? Muuttuuko pompotustaajuus vauhdin mukaan?
Tasaisella nopeudesta riippumatta,en huomannu lopettaako mutkissa.
 
Pompottiko ennen?
Mitä keulalle on tehty?
Minkä pompotuksen haluatte pois?
Pompotuksen huomasin nyt ekaa lenkkiä tänä keväänä ajaessa,keulahuollon jälkeen ajettu muutama tonni,eturengas silmämääräisesti ok,keulaa säätelin löysemmälle syksyllä kun ei tahtonut painua ollenkaan päälle istuttaessa.
 
Pompotuksen huomasin nyt ekaa lenkkiä tänä keväänä ajaessa,keulahuollon jälkeen ajettu muutama tonni,eturengas silmämääräisesti ok,keulaa säätelin löysemmälle syksyllä kun ei tahtonut painua ollenkaan päälle istuttaessa.

Kuulostaisi keulaputkien tai etuakselin linjausongelmalta.
 
Aika monesti kyllä rengas tavalla tai toisella osallistuu projektiin. Jos ei ole varsinainen syy niin ainakin kuluu epätasaiseksi. Eikö varmasti ole kudosta poikki tai talviseisokin jäljiltä pienintäkään heittoa pallossa? Vaikuttaako jos laittaa ylipainetta?
 
Hayabusan keula pompottaa ärsyttävästi,sama jokaisella tiellä tämän päivän ajeluilla,jos suljetaan eturengas pilalla teoria ensin pois ja yritän säätää jousitusta niin mitä ja kuin paljon nyt kaikki kolme säätöä puolessa välissä?

Tarkista että eturengas on tasapainossa,
painoja voi tippua pois,
keula jousten esijännitys ja vaimenkusen säädöt perus asetuksiin
(löytyy käyttö ohjeesta/manualista) jos se ei poista pompotusta niin keulassa/renkaasa jotain vialla/väärin,
siis jos se varmasti tulee keulasta eikä koko pyörä tärise/pompota
 
Hayabusan keula pompottaa ärsyttävästi,sama jokaisella tiellä tämän päivän ajeluilla,jos suljetaan eturengas pilalla teoria ensin pois ja yritän säätää jousitusta niin mitä ja kuin paljon nyt kaikki kolme säätöä puolessa välissä?
Ohjekirjassa on ohjeet miten laitetaan jousituksen säädöt "tehdas asetuksiin" jos edelleen pompottaa saattaapi olla huollon paikka, liika öljyn määrä tekee pumpuista kovat.
Ps. Ne säädöt ei ole naksujen puolessa välissä...
 
Ei se pompottanut ennen juosituksen säätelyä.

Esijännitys ensin (myötäpäivään) kokonaan kiinni sitten 4 kierrosta (vastapäivään)

paluu vaimenuksen säätö(esijänityksen säädön keskellä)
ensin kokonaan kiinni sitten 8 naksahdusta auki,

puristus vaimenuksen säätö(tolpan alapässä) ensin kiinni ja sitten 8 naksahdusta auki,

E:siis tuo on se perus asetus,
 
Oliko nyt jotain uutta kuten sivulaukut kiinni? Bläkkäri aikoinaan alkoi temppuilla sivulaukuilla, tai olisko ennemminkin se takalaukku. Äkkiseltään voisi sanoa pompottamiseksi, kun päästi otteen niin tietyssä vahdissa alkoi voblata aika holtittomasti. Taisi olla tunnettu ominaisuus sivulaukuilla tuossa pyörässä. Outoa oli ettei välttämättä aina tehnyt tuota.
 
Esijännitys ensin (myötäpäivään) kokonaan kiinni sitten 4 kierrosta (vastapäivään)

paluu vaimenuksen säätö(esijänityksen säädön keskellä)
ensin kokonaan kiinni sitten 8 naksahdusta auki,

puristus vaimenuksen säätö(tolpan alapässä) ensin kiinni ja sitten 8 naksahdusta auki,

E:siis tuo on se perus asetus,

Kiitos!!
Kokeilen laittaa nyt nuo ja katson onko tasopainotukset tallella ny ekaks.
 
Keulan elämiseen liittyviä ilmiöitä havaintojen mukaan:

- Haarukoiden linjaus pielessä, mutta jos ei oo putkiin koskettu, niin se ei lie vikana.
- Huonoon kuntoon mennyt eturengas voi tehdä ajamisesta hämmästyttävän hankalaa. Uusi rengas korjaa vian.
- Epätasapainoinen rengas - urbaanien legendojen mukaan saa olla aika paljon pielessä ja tuntuu kuulemma täristyksenä.
- Joissain pyörissä pelkästään takalaukun paikallaanolo aiheuttaa voblaamista.
- No tietty jos ilmaantuu jonkin säädön jälkeen, niin vois arvella säädön menneen pieleen.
- Takarengas ei ole linjassa -> alkaa etunen korjailla liikettä, tuntuu voblaamiselta.

Tuo takarenkaan linjauksen merkitys tuli itselle vähän yllätyksenä. Olin tehnyt pyörään melko mittavan huollon ohjauslaakerien vaihtamista myöten, samalla vaihdoin uudet kumit. Sitten ihmettelin, kun oli hiukkasen levoton pyörän keula. Kokeilin laakerin kiristämiset ja putkien linjaukset ja pyörä tuntui paremmalta. Ongelma häipyi vasta, kun viimeisenä temppuna tarkistin takapyörän linjauksen (ja säädin keulaa uudestaan, olin pistänyt laakerin ehkä liiankin tiukalle). Kummallista, että oli vinoon mennyt, mutta fiba taisi käydä siinä, että rengasta irrottaessa olin koskenut säätöruuveihin ja takaisin laittaessa en muistanut sitä, vaan heitin pyörän paikallensa ja aattelin, että on samassa asennossa kuin ennenkin. Oppia ikä kaikki!
 
Pompotuksen huomasin nyt ekaa lenkkiä tänä keväänä ajaessa,keulahuollon jälkeen ajettu muutama tonni,eturengas silmämääräisesti ok,keulaa säätelin löysemmälle syksyllä kun ei tahtonut painua ollenkaan päälle istuttaessa.

Ennenkuin kovin paljon ehdit purkaa niin ihan tuli sellainen mieleen kun sulla kerta kevään eka lenkistä on kyse:

-kuinka pitkään ajoit?
-kävitkö laittaan ilmanpaineet kohdilleen ennen lenkkiä?
-oliko pyörä talvisäilytyksessä etunakki lattiassa?

Ainakin nelipyöräisissä harrastevehkeissä on ensikilsat seisonnan jälkeen olleet pomppivaa ennekuin kumit on taas muotoituneet pyöreiksi.
 
Kaikesta huolimatta veikkaan, että etusen vyö on poikki.
Kokemusta on, ja molemmilla kerroilla rengas on ollut uransa alkutaipaleella, oikeilla paineilla ja ulospäin täysin ok. Vikaa on pitänyt ensin hakea vaikka mistä säädöistä, suoruuksista ja painotuksista, mutta tämä on ollut molemmilla kerroilla syynä.
(molemmilla kerroilla Metzeler, jos se ketään kiinnostaa)
 
Ennenkuin kovin paljon ehdit purkaa niin ihan tuli sellainen mieleen kun sulla kerta kevään eka lenkistä on kyse:

-kuinka pitkään ajoit?
-kävitkö laittaan ilmanpaineet kohdilleen ennen lenkkiä?
-oliko pyörä talvisäilytyksessä etunakki lattiassa?

Ainakin nelipyöräisissä harrastevehkeissä on ensikilsat seisonnan jälkeen olleet pomppivaa ennekuin kumit on taas muotoituneet pyöreiksi.
Eka lenkki joo,paineet ok,talvisäilö renkaat lattiassa(lämmin sisätila eli lattiakin lämpöinen).
Voblaamista ei esiinny.
Renkaat on shinkon kiinalaiset tai mitkä lie hyvin rullas viime kesän.
Takapyörä on linjassa ja 150km eka lenkki talviunien jälkeen.
 
Mulla samanlaisessa pyörässä oli ongelma että keula oli ihan liian kova vaikka säädöt asetti löysimmilleen, keulahuolto auttoi asiaan kun vikana oli edellisen huoltajan laittamat öljyt jota ili ihan liian paljon
 
Back
Ylös