• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Highside

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mikajj
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kyllä vaan oon antanut itelleni kertoa, että kyse on just siitä. Samasta syystä crossikuskeilta murtuu nilkkoja, kun perän vaimennus ei riitä estämään takaiskarin rajua takaisinpotkaisua.
Tehkääpä kaikki kotona pieni testi. Vetäkää mopon perä liinalla niin alas kuin se tulee, eli iskari ihan reilusti pohjaan ja kumikin vaikka lyttyyn. Sitten otatte sapelin ja katkaisette tuon liinan mahdollisimman nopeasti. Kuinka korkealle lentää penkin päälle laitettu sokeripala tai kuinka korkealle ilmaan nousee takarengas kun liina katkaistaan?

Voin arvella, että sokeripalan lentoradan maksimikorkeus on luokkaa sentti tai kaksi, siinä tapauksessa että se edes ilmojen tielle intoutuu. Takarengas taas pysyy visusti lattiassa kiinni omien arveluideni mukaan.

Jos iskaria ei olisi ollenkaan, saattaisi jousen voima sprongauttaa sen verran kovaa perän ylös, että rengaskin nousisi pari senttiä, _iskarin tehtävä_ on vaimentaa jousitukselle tulevia äkkiliikkeitä.

Krossikuskien nilkkavammatkin varmaan johtuvat siitä, että iskarin vaimennus ei riitä tappamaan kumpareen (tai alastulon) aiheuttamaa töyssäystä iskarin liikematkan aikana, jolloin se KUMPARE nostaa perää hyvinkin nopeasti ja saattaa iskeä jopa nilkat pashaksi.

Iskari ei iske rajusti takaisin, sillä sen tehtävä on juuri päinvastainen.

sanoi:
Naapurifoorumin mikolla on aiheesta aivan loistava kuvasarja. Siitä näkyy, miten perä ensin luistaa. Voimista kertoo jotain se, että rengas on aivan mutkalla sivullepäin. Sitten pito löytyy, perä tulee ylös ja jerry poistuu.

Kuvat kertoo... Mikko Lundhalin galleria

Hienoja kuvia, mutteivat kyllä teoriaasi todista. Massan hitaushan tuon kumin on lyttyyn painanut ja kaveri lähtee eteenpäin juuri saman voiman takia, jatkaa omaa nopeuttaan kun pyörä äkisti hidastuu. Ja samalla pyörän yläpinta (satula, tankki & stonga) nousee oietessaan nopeasti korkeudesta 65 senttiä korkeuteen 85 senttiä (ei takerruta näihin arvoihin), josta tulee se ylöspäin heittävä voima. Sitten vasta kun kuski on viskattu selästä, oikenee iskari takaisin, veikkaan minä.

Veikkaan, että jos ton testin jollain kyykyllä tekee, on perän nousunopeus hetkittäisesti melko suuri. Tuon liikkeen nopeus siirtyy haisaidissa kuskiin, jonka liikettä ylöspäin iskari ei sitten vaimennakaan. Mutta testataan. Mä tarjoon liinan ja sokeripalan. Tarjoo sä testimopo.

Huono video

Veikkaan, että jos ton testin jollain kyykyllä tekee, on perän nousunopeus hetkittäisesti melko suuri. Tuon liikkeen nopeus siirtyy haisaidissa kuskiin, jonka liikettä ylöspäin iskari ei sitten vaimennakaan. Mutta testataan. Mä tarjoon liinan ja sokeripalan. Tarjoo sä testimopo.

Huono video
Samaa mieltä. Sladissahan ensin takajousi pääsee vapautumaan keskipakovoiman edellyttämästä puristuksesta ja sitten kun pitoa löytyy, takajousi puristuu kasaan nopeasti ja niin syvään kun keskipakovoima edellyttää. Ja kun sitten on pitoa ja tasapainotila, niin jousi palautuu yhtä nopeasti. Tämä tapahtuu sekunnin murto-osissa. Kisa-asetuksissa meno- ja paluuvaimennukset on säädetty aika nopeaksi, joten edes Rossilla taida olla mitään tehtävissä. Tuskin edes tajuavat, kun on jo mies ilmassa.
Tossa ketjun aloittaneessa jutussa taas viitattiin melko hitaaseen sladiin, jossa kuski ehtii tehdä jotain vastaohjauksia. Jos on aikaa ja kaasuvaraa, niin käsittääkseni pitäisi yrittää kaikin keinoin jatkaa sladissa (kaasua ja kallistusta lisää). Mutta mitä enemmän vauhtia, sitä vähemmän aikaa.

Ei sillä takajousituksella ole paljon mitään merkitystä. Highsiden voi saada vaikka pyörässä ei olisi takajousitusta ollenkaan. jos pyörä slidaa poikittain ja pito palautuu, niin lentoonhan siinä lähdetään. oli jousia tai ei.

jos apparalla vetelee luistossa, niin voi mennä tutkituttamaan päänsä. jos ette ole havainneet, niin siellä ei ole ulosajo alueita!, vaan pehmeät teräskaiteet.

Itse olen joskus ensimmäisinä ratavuosina vetänyt apparalla kuin iso tekijä, suolenkiltä noustessa viimeinen vasen ja perä sivulle, päästin kaasun, pyörä oikaisi, mutta pysyin kyydissä. veti pari tank slapperiä siihen perään, sitten ei ollut jarruja, vähän rauhotti menoa.

Kuulemma viimevuoden appara kolareissa joissa ampulanssi piti kutsua, niin juuri tuo mutka aiheuttaa eniten tapauksia. tod näk koska siinä rata saavuttaa huippunsa ja nousu muuttuuu laskuksi. Pyörä kevenee siinä, jos siihen liikaa puskee. Itsellä meni siis samassa paikassa oma 'tilanne'.

Paras tapa estaa tuo on olla antamatta syöttöä mutkassa. vain sen verran, että pyörä kevyesti kiihtyy ja mutka menee mukavasti veto päällä. Varsinkin ns 'katupyörä' ratailuun on paras pitää syöttö pienellä. polvi maassa voi vedellä, kun vaan jättää sen syötön pienelle.

Varsin kattavat vastaukset tähän asti.
Sanottakoon ny vielä se (en oo varma sanoiko joku jo) että tarpeeks tehokkaalla pyörällä ja taitavalla kuskilla sen takapyörän irtoamisen keskellä mutkaa saa kyllä pidettyä hallinnassa.

Ne ketkä katsoivat kun Rossi leikitteli voittoon Barcelonassa pari viikonloppua takaperin, niin viimeisellä kierroksella 180 asteen right-handerissä Rossi tahallaan avasi kaasua niin paljon että takarenkaasta loppui pito ja takarengas rupesi piirtämään nättiä mustaa raitaa asfalttiin. Rossi ei kuitenkaan missään vaiheessa menettänyt pyörän hallintaa, sillä hän tahallaan piti kaasua auki sen verran paljon ettei takarengas missään vaiheessa vahingossa saa pitoa takaisin. Kun sitten pyörä oli jo mutkan suoralle aukeavalla osalla, vapautti Rossi sen verran kaasua että takarengas saavutti pidon rataan uudemman kerran. Tässä vaiheessa pyörä ei ollut enää poikittaisessa asennossa menosuuntaan nähden, vaan takapään luisto saatiin korjattua oikaisemalla pyörä avautuvalle suoralle.

HUOM! Jos tämä tapahtuu tahtomattaan, niin tilanne voi olla hieman toisenlainen. Jos esim. liian tiukassa kurvissa rupeaa perän pidon kadotessa avaamaan kaasua lisää, voi seurauksena olla pitkä peräluisu joka johtaa reiluun yliohjaukseen ja sisäkurvin puolelle pusikkoon ajamiseen. Periaatteessa high side-luisun oikaisussa tarvitsee vaan hyvää pelisilmää, jolloin pitoa yritetään hakea silloin kun takapyörän kulkusuunta siirtyy lähemmäs pyörän aiottua kulkusuuntaa.

Niin ja vielä se, että kyllä sen high siden saa korjattua sitenkin, että pitää takapyörää 100% ajasta ilman pitoa, jolloin luisun voi jopa oikaista tahdottuun suuntaan vaikka takapyörä ei missään vaiheessa saavuta tienpintaan kunnollista pitoa. Mutta niinkuin sanottu, tämä edellyttää tehokasta pyörää ja pirun taitavaa kuskia... Mutta olen kuitenkin kisoja seuratessani nähnyt toistasataa tällaista luisua jossa pyörä oikaistaan normaalitilaan takarenkaan sutiessa koko ajan.

Highsiden aikaansaamiseksi ei tarvita edes mutkaa. Eräs kaverini joutui jarruttamaan kovaa suoralla märällä tiellä ja oli hieman huolimaton. Perä luisti sivulle ja kun hän löysäsi jarrua, niin siitä lähti ja heräsi ojan pohjalla lonkka murtuneena. Takana tullut autoilija kertoi pyörän heittäneen voltin ilmassa.

" tarpeeks tehokkaalla pyörällä ja taitavalla kuskilla"

tämä on melko harvinainen yhdistelmä.
tounge.gif

suurin osa ajaa kuitenkin rataa melko raskaalla kädellä ja lähes tietämättöminä siitä, että perä voi lähteä. eli sitä ei odoteta ja jos se lähtee, niin kaasu päästetään.

Ja eikös se rossi vetänyt highsiderit harjoituksissa?

motogp tehoilla voi leikitellä mutkissa ulostuloissa, mutta jos niilläkin lipsahtaa perä mutkan keskellä, jossa on maksimikallistus, niin yleensä on menoa. ei kukaan luisuta perää polvimaassa. jos 100% pidosta menee kallistukseen, niin ei siihen voi syöttää.

Joo pitihän se kokeilla... jossain parkkiksella takajarrulla perää vähän sivulle ja mielestäni hiljasessa vauhdissa jarru pois ja naps se heitti pyörää pystyyn ja kuskille tällasen  
crazy.gif
ilmeen.
Pystyssä pysy sentäs mutta nyt osaa olla jatkossa varuillaan  
cool.gif

EDiT: ihan fillarivauhdista siis lähti

Itellä ollu highsider jossa lensin ilmaan mutta laskeuduin takas penkkiin...

Lähin sateella Helsingissä ykköstielle siitä liikennevaloista ja pyörä kallellaan rupesin kiihdyttämään reippaasti. Yhtäkkii sutas pyörä pois alta liukkaan viivan päälllä ja saman tien ku pääs asfaltin päälle ni nappas pito takas kii... Tuli nivuset melkosen kipeeks siitä kokemuksesta... Eikä siinä ollu aikomusta ees luukuttaa... Oppipahan varomaan märkää keliä.

itse vedin highsidet viime syksynä pitäjänmäessä. mutkasta lähtiessä liikaa kaasua, takapyörä luisuun ja yhtäkkiä otti pitoa niin sitten mentiin. pyörä lunariin ja itselle tuli lähinnä lihassärkyä ja henkisiä vammoja. dainesen goret ei edes kulunut puhki vaikka liuin parikymmentä metriä asfaltilla. olkapäähän tuli kyllä reikä alastulossa. tämä kesä pyöräilläänkin sitten ilman moottoria.
mutta toivotan kaikille hyviä ajokelejä ja ajelkaahan varovasti
062802moto_prv.gif

Huono video
Samaa mieltä. Sladissahan ensin takajousi pääsee vapautumaan keskipakovoiman edellyttämästä puristuksesta ja sitten kun pitoa löytyy, takajousi puristuu kasaan nopeasti ja niin syvään kun keskipakovoima edellyttää. Ja kun sitten on pitoa ja tasapainotila, niin jousi palautuu yhtä nopeasti. Tämä tapahtuu sekunnin murto-osissa. Kisa-asetuksissa meno- ja paluuvaimennukset on säädetty aika nopeaksi, joten edes Rossilla taida olla mitään tehtävissä. Tuskin edes tajuavat, kun on jo mies ilmassa.
Tossa ketjun aloittaneessa jutussa taas viitattiin melko hitaaseen sladiin, jossa kuski ehtii tehdä jotain vastaohjauksia. Jos on aikaa ja kaasuvaraa, niin käsittääkseni pitäisi yrittää kaikin keinoin jatkaa sladissa (kaasua ja kallistusta lisää). Mutta mitä enemmän vauhtia, sitä vähemmän aikaa.
No jos highsiden ylöspäin suuntautuva voima kerran aiheutuu takajousen nopeasta palautumisesta niin minkä ihmeen takia mä en oo lentäny kahen metrin korkeuteen kertaakaan ku oon pohjannu iskarit vaikkapa hyppyristä liian pitkälle hypätessä? Kysyn vaan ja totean edelleen, että se kyydistäviskaus johtuu pyörän äkillisestä pystyyn nousemisesta.

Huono video
No jos highsiden ylöspäin suuntautuva voima kerran aiheutuu takajousen nopeasta palautumisesta niin minkä ihmeen takia mä en oo lentäny kahen metrin korkeuteen kertaakaan ku oon pohjannu iskarit vaikkapa hyppyristä liian pitkälle hypätessä? Kysyn vaan ja totean edelleen, että se kyydistäviskaus johtuu pyörän äkillisestä pystyyn nousemisesta.
Ihan hyvä pointti. Onko kukaan kuitenkaan ottanut yhtä lennokkaita high sideja crossin tai enskan kans kuin mitä noi kyykyt tarjoilee? En oo ainakaan koskaan nähnyt. Jotenkin vaan tuntuu et tuo pelkkä pystyyn kääntyminen ei riittäis oikeen lennättämään kuskia. Heittäis toki mopon päältä pois, mut ei kuitenkaan tarjoilis ilmavaa lentoa. Tiä sitten miten on.
nixweiss.gif

minkä ihmeen takia mä en oo lentäny kahen metrin korkeuteen kertaakaan ku oon pohjannu iskarit vaikkapa hyppyristä liian pitkälle hypätessä? Kysyn vaan ja totean edelleen, että se kyydistäviskaus johtuu pyörän äkillisestä pystyyn nousemisesta.
Minusta se 'heitto' johtuu näistä molemmista, todennäköisesti jousen voiman osuus on huomattavasti pienempi. Oma kokemus tollaisesta heitonpoikasestakin löytyy, olikohan eka tai toka kerta radalla. Mulla oli paino lähes kokonaan perseellä kun pito irtosi... Reaktiona oli tietenkin kaasu pois. Onneksi oli hidas mutka ja vauhtikin siis hilajinen: laskeuduin mahalleni tankin ja tangon päälle, pysyin ihan tuurilla pystyssäkin.

Krossissa/hypyissä taitaa muuten kuskin jalat ottaa aikapaljon vastaan. Kokeilepa tulla istuen alas jostain parin metrin korkuisesta hypystä...

Samaa mieltä. Massa pyrkii jatkamaan samaan suuntaan ja kuski on myös itse sitä massaa. Fillarin alareuna ei heilahda mihinkään kun on tukipiste ja siellä on kitkakin. Ellei olisi kitkaa niin sivuttaisliikehän jatkuisi edelleen. Yläreuna sen sijaan jatkaa matkaansa ja mopo nousee pystyyn. Mitä äkkinäisemmin kitka palaa niin sitä lujempaa lähdetään.

Tämänhän voi testata helposti. Tarvitaan pätkä moottoriöljyä pöytään ja lasten itsestään pystyyn nouseva muki (paino pohjassa). Sitten vain tasainen vauhti pitkin öljyä ja jännätään mitä tapahtuu kuln öljy loppuu ja pito palaa. Ei siinä jousia tarvita ollenkaan että lävähtää.

En minäkään korkeuksiin lentänyt vaikka on iskarit pohjannut hyppyristä. Oma moka jos on jäykin polvin rysäyttänyt alas ja tipahtanut tapeilta kun jousitus pohjaa. Mutta ei siinä ikinä ylös ole lähdetty vaan aina alas, kulkusuuntaan. CR on sitten kyllä pomppinut ties minne omille teilleen.
wink.gif

Joo. Ja jos katapultti on tuttu vehje, niin siinähän tuo periaate on ihan sama kuin highsidessä. Ei kun miettimään.

Joo. Ja jos katapultti on tuttu vehje, niin siinähän tuo periaate on ihan sama kuin highsidessä. Ei kun miettimään.
Paitsi että katapultissa "ammus" on kupissa ja heittoliike pysäytetään, jolloin "ammus" jatkaa matkaansa. Mihin mahtais murkula esim tällä lentää ilman poikkipuuta?

"Yli" mennään ilman jousen vaikutustakin. Se on selvä. Mutta mikä aiheuttaa ilmavan lennon, ei olekaan enää niin selvää. Tapahtuman nopeudella ja kuskin "rentoudellakin" lienee vaikutuksensa.

Paitsi että katapultissa "ammus" on kupissa ja heittoliike pysäytetään, jolloin "ammus" jatkaa matkaansa. Mihin mahtais murkula esim tällä lentää ilman poikkipuuta?

"Yli" mennään ilman jousen vaikutustakin. Se on selvä. Mutta mikä aiheuttaa ilmavan lennon, ei olekaan enää niin selvää. Tapahtuman nopeudella ja kuskin "rentoudellakin" lienee vaikutuksensa.
Ei lentäisi mihinkään vaan vipuvarren yhä kiihdyttäessä kuppi läsähtäisi vastakkaiselle puolelle maata vasten murkula mukanaan. Läts. Junttakone siitä tulisi.

Moottoripyörä sivuluisussa vastaa katapultin tilannetta. Kun luisu loppuu kitkan lisääntyessä toimii kitka katapultin poikkipuuna eli liikkeen pysäyttäjänä. Poikkipuu sijaitsee renkaan ja tien kosketuskohdassa.

Moottoripyörä on kapea ja pitkä. Sivuttaisliikkeet ovat rajuja. Voimien määrä ja nopeus säätelevät ilmavuutta.

OT: Jousen äkkiponkaisu takaisin rajoittuu iskunvaimentimella. Ellei rajoitu pitää tarkistaa onko pyörään asennettu jousen lisäksi iskunvaimennin.
biggrin.gif

Ihan noin kokemukseta voin kertoa että se on aivan sama minkälainen jousitus siinä mopossa on, kun avaa aavistuksen liian aikaisin ja onnistuu aikaansaamaan riiittävän "äkäisen tappisaldin", niin kyllä se mopo linkoaa kuskin kohtuu mallikkaasti yläilmoihin... Ja sen huomaa n. 0,1 sekuntia ennen ilmalentoa, että nyt läx
sad_orig.gif

Nimim. Pari kertaa kokeillut, ja joskus ollut n. kahden metrin korkeudessa jalat ylöspäin, pää alaspäin...
Ai niin, ja se alastulo ei ole välttämättä liian pehmeä
sad_orig.gif

Nimim. Pari kertaa kokeillut, ja joskus ollut n. kahden metrin korkeudessa jalat ylöspäin, pää alaspäin...
Hehe joo sama oli mulla. Jalat kohti taivasta ja pää kohti maata, kädet tiukasti kahvoilla. Sit ku sieltä tultiin takas penkkiin ni eiköhän tullu kassit edellä suoraan tankin päälle. Kyllä siinä hetken aikaa hauko henkeään, jotta pysty jatkaa ajamista.

Back