Hitaan ryhmän kuskit

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JGo
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Sellainen tulee äkkiseltään mieleen, että voisikohan se olla hitaan ryhmän aloittelevalle kuljettajalle virhe laittaa kaikkein sporttisimpia renkaita alle, jos ne eivät lämpene sinne optimaaliselle alueelle, eli voisiko tämä selittää luistamiset aloittelijoilla? B-ringin saumakohdat tuli kyllä itsekin huomattua, aika jänniä olivat eka setillä tänä kesänä.
No empä usko että ainakaan tänä kesänä ois ollu yhtn mitn ongelmaa sen suhteen etteikö katurengas, oli se sit sportti tai tourinki, olis lämmenny rata-ajossa riittävästi, oli kierrosaika hitaan ryhmän alottelijalla mikä tahansa.
Sillon ku katurengas luistelee ultrahitaalla, niin tod näk ongelma on se että ajelee liian korkeilla paineilla ja katurenkaan pinta sulaa.

Yks mahis on myös se että kun panostaa mutkavauhteihin, eli on siel hitaan yläpäässä, niin vaikka kierrosaika on mitä on, koska ei suorilla edelleenkään tykitä, niin silti sen renkaan rasitus on suuri, ja rengas lämpenee yli sen katukäyttöön suunnitellun lämpötilan/ kun sitä vaan ei oo suunniteltu rata-ajoon vaikka kuinka mainosmiehet yrittäis sitä ratapäivä-renkaana myydä.

Ja noin yleisesti ottaen:
Kyl sillä sporttisporttis renkaalla vähän lujempaa ajelee (keskiryhmässä) kun tourinkikumilla, mut silt se ss on edelleen todella kaukana yksinomaan rata-ajoa silmällä pitäen suunnitelluista seoskumeksista, joiden käyntilämpötila on ~tuplat vs katukumit.
 
Noi rengaspaineet/renkaiden pito vs. ajetut ajat ovat hieman mietityttäneet.

Oma teoria:
Renkailta vaaditaan eniten pitoa mutkissa. Hitaassa ryhmässä kuski koittaa oppia ajamaan mutkat mahdollisimman juohevasti ja nopeasti. Tähän on kai paras tapa ajaa "jarruitta". Tällöin ajat jäävät huonommiksi, kuin jos vedetään suorat tuppi nurin ja mutkat vaikka vähän hitaammin. Tällöin tuo hitaampi kuski tarvitsee renkailtaan enemmän pitoa kuin nopeampia aikoja ajava.

Olenko aivan metsässä? Vai voiko ajasta suoraan päätellä koska on syytä alkaa miettimään rengasasioita?
Väittäisin, että olet metsässä, jos puhutaan keskimääräisestä rata-ajoa aloittelevasta kuljettajasta. Jarruitta ajaen koulutusryhmäläiset ajavat poikkeuksetta nopeampia kierrosaikoja kuin jarruilla. Ja renkaan pito ei ole ongelma mutkassakaan, kun avaukset pidetään kurissa. Väittäisin että ns. piiskakaasu on isoin ongelma ainakin hitaan ja varauksin myös keskiryhmän mutka-ajossa.

Ja niinkuin tuossa ylempänä turisin, perus sporttirengas (Pilot Power) riittää nopean ajoon ihan kivasti. Kuinka kauan se hyvänä kestää, on sitten eri asia.
 
Sellainen tulee äkkiseltään mieleen, että voisikohan se olla hitaan ryhmän aloittelevalle kuljettajalle virhe laittaa kaikkein sporttisimpia renkaita alle, jos ne eivät lämpene sinne optimaaliselle alueelle, eli voisiko tämä selittää luistamiset aloittelijoilla? B-ringin saumakohdat tuli kyllä itsekin huomattua, aika jänniä olivat eka setillä tänä kesänä.
Ei missään nimessä mitään seoskumeja tai vastaavia hidasryhmäläisille kannata suositella, vaan ne samat kumit joilla ajetaan kadullakin. Jos jotain sporttisempaa suositellaan, niin ainakin itse suosittelisin korkeintaan näitä pilot power-sekoituksia tai esim. Metukan K3 Interactia. Ne lämpenee vielä hyvin ajamallakin eivätkä ole hengenvaarallisen liukkaita kylmänä.

Tosiaan epäilen että monella hidasryhmäläisellä noi takapään elämiset yms. ei todellisuudessa ole renkaan lipsumista, vaan alustan elämistä pompuissa, asfaltin saumakohdissa ja muissa epätasaisuuksissa. Niitä ei vain niin selkeästi huomaa kadulla ajettaessa, kun huomiota pitää kiinnittää enemmän muuhun toimintaan kuin itse pyörään ja ajamiseen. Lisäksi esim Kemora on kuin parketilla ajaisi, niin pienetkin epätasaisuudet tuntuu "hirveinä röykkyinä".

Itse tekisin vielä tähän loppuun huomautuksen siitä, että meidän nopeampien kannattaisi muistaa pitää tämä aihe pelkästään hidasta ryhmää koskevana neuvontaketjuna. Ei ahnehdita nyt tätäkin ketjua omiin tarkoituksiimme kuten kävi "Ohjeita aloittelijoille" ketjun kanssa, vaan annetaan muidenkin leikkiä tällä hiekkalaatikolla.
 
Ymmärsitkö nyt?
Hienosti väistit kysymyksen kyseenalaistamalla allekirjoittaneen luetunymmärtämistaidon. Osaatko vastata?
Osaan vastata, mutta en kokenut sitä tarpeelliseksi, koska en millään tavoin tarkoittanut sanoa alkuperäisessä tekstissä, että liivillisten olisi pitänyt puuttua mun pyörän rengaspaineisiin. Vika olkoon siis minussa ja minun kirjoitustaidoissa ja lisäselvennyksellä yritin kohteliaasti kertoa mitä olin epäselvällä tekstilläni tarkoittanut, siinäkään onnistumatta. Mä olen ollut koulutusryhmässä kesällä 2009 ja silloin käytiin läpi ne tärkeät perusasiat, joihin ei kuulunut rengaspaineet eikä minun mielestäni tarvitsekaan kuulua. Silloin puhuttiin ajolinjoista, katseen käytöstä, vastaohjauksesta ja ajoasennosta ja jarruttomasta ajosta ja se riitti minulle. Nyt olen kuitenkin käynyt radalla 14 kertaa ja mielestäni kai saan jo alkaa pohtimaan muitakin asioita kuten rengaspaineita. Pitääkö tässä ikuisesti olla se ekaa kertaa radalla käyvä aloittelija..

Tässä tuo alkuperäinen teksti uudelleen muotoiltuna, näin siis yritin/tarkoitin sanoa:

"Toinen esimerkki, kun olen Corsa III pitänyt liukkaan tuntuisena. Ihmekös tuo, sillä en ollut kiinnittänyt mitään huomiota rengaspaineisiin, sillä olin ollut siinä yleisessä luulossa, ettei minun vauhdeillani nouse paineet liian korkeiksi. Luultavasti rengaspaineet ovat olleet rata-ajossa huikean korkeat sillä jo päivän ensimmäisellä ajosetillä Alastarossa koulutusryhmän hidastaessa omaa 2 minuutin kierrosajallista menoani, olivat paineet nousseet 2.7-->2.9 bariin."

Vieläkö tuon selvemmillä sanoilla kirjoitetun tekstin jälkeen haluat vastauksen kysymykseesi ja jos haluat, niin miksi?

E: Sanamuotoa korjattu.
 
Melkoinen vääntö on aikaan saatu. Jos nyt hämmennän sen verran että...
Kaksi kesää vanhalla mopolla ihan touring kumeilla (pilot road 2ct) katupaineilla hitaassa. Ei mitään ongelmaa. Paineita mittailin silloin tällöin, ihan noin mielenkiinnosta, ei juuri muutosta setin jälkeen.
Nykyisellä mopolla ensirenkailla Sportec M1 (aika pehmeet kaiketi) katupaineilla. Ei mitään ongelmaa. No vähän se toimi kunnon kuminkerääjänä, kaiketi se lämpesi edes vähän. Paineitakin ihmettelin, mutta ei ne niin paljoa mihinkään muuttuneet setin aikana, että olisin niitä alkanut säätämään.
Alle tuli uudet Pilot Power 2CT renkaat. Katupaineilla, meneepäs metkan näköiseksi tuo reuna. Paine nousi setillä 0.4-0.5 bar. Jaa-a, kokeneemmat neuvoivat hieman vähentämään ja seurailemaan tilannetta. Sitä on tehty ja päädytty, että lasken takasen painetta noin 0.6 bar radalle. Ihan siistiltä se näyttää. Enkä ole kyllä mitään nuljumista huomannut, tai sit en vaan huomaa paljon muutakaan.
biggrin.gif


Ja kuten moni varmasti tämän kirjoittajan tunnistaa niin vauhti ei ainakaan päätä huimaa.
blush.gif


Tämä nyt vain ihan omia kokemuksia ja painemittailun tulosta, ihan noin mielenkiinnosta.
 
Katsotaan toimiiko.. eli siis radalla kuvattua..

Video 1
Ensimmäisen kierroksen ensimmäistä videota katsoin ja jos jotain pitäisi lähteä korjaamaan (oletetaan, että haluat kasvattaa vauhtia, kasvattamatta riskiä), niin mutkaan taittaminen selvästi myöhemmin. Alkuun vaikka n. 5 metriä melkein jokaiseen mutkaan pidemälle. Jos taittaa liian aikaisin, mutkaa seuraava kanttari tulee liian nopeasti vastaan ja sitten on ohjelmaa. Tämä siis oletuksella, että vauhtia lähdetään hakemaan lisää. Jos tarkoitus on vain fiilistellä, niin linjat about siellä ja ajaminen näytti kohtuullisen eleettömältä ja turvalliselta.

En siis lähtisi ainakaan kytkinkahvaa nostamaan taivasta kohti tai miettimään muitakaan villeimpiä virityksiä vaan keskittyisin ajolinjoihin.

Jukka
 
Mä olen ollut koulutusryhmässä kesällä 2009 ja silloin käytiin läpi ne tärkeät perusasiat, joihin ei kuulunut rengaspaineet eikä minun mielestäni tarvitsekaan kuulua.
Tää yllätti, mun mielestä se rengaspaineiden tarkistus kuuluu mukaan siinä kuin muutkin pyörän perustarkastukset, eli ei vuoda nesteitä tms. Ja ohjeen pitäisi olla, että ne paineet tulisi olla suositellussa luokassa (yleensä pyörän mukaan), siis monessa pyörässä n. 2,5. Nimittäin moni ajaa nykyään tourinkia jollain 2,8/3,2 kylmäpaineilla ja niin isot paineet ei kuulu mun mielestä edes hitaaseen ryhmään.

Edit: KatjaN kommentin jälkeen vois lisätä, että eihän siitä haittaa ole jos niihin paineisiin enemmänkin keskittyy, mutta peruspaineet kohdalleen pitäis taata riittävä turvallisuus aloittelijoille. Enempää ei ole pakko niihin keskittyä.
 
Omassa pyörässä on Diablo Corsa Rossot ja olen (hyi minua) pitkin päivää yleensä mittaillut paineita ja katellut että paineet ajon jälkeen tuolla omalla mittarilla on siellä n. 2.3-2.35. Aika kamalan näköiseksi meni joskus lämpimämä päivänä takakumi kun en paineita ollut laskenut, vaan renkaassa oli joku 2,5 ollut kylmäpaineena (katupaineet). Ei siitä musta mitään kamalan suurta haittaa voi olla jos sitä renkaan kulumista ja paineita seurailee hitaampikin kuski. Ja settien jälkeen ihan kädelllä kokeilemalla huomaa milloin on ollut enempi rutistusta koska rengas on selkeästi lämpimämpi kuin kruisailun jäljiltä. Saapahan jo jonkun alustavan käsityksen missä mennään ja miten ajotyyli, ilman/radan lämpötila ja paineet vaikuttaa renkaaseen. Itse olen kerran ollut tuntevinani kun mutkan jälkeen kiihdytyksessä takapää inhasti muljui alla, mutta saattaa hyvin olla että siinä oli joku saumapaikka tms. muutakin.
 
Itse olen kerran ollut tuntevinani kun mutkan jälkeen kiihdytyksessä takapää inhasti muljui alla, mutta saattaa hyvin olla että siinä oli joku saumapaikka tms. muutakin.
Pitäiskö sun ihan pikkuisen, vaikka 0,2 bar, nostaa noita lämminpaineita? Hieman alhaiselta kuulostavat paineet sellaiselle kahden minuutin Alastaron kierrosvauhdille mun mielestä. Ei lämpene rengas tarpeeksi ja muljuaa siksi. Muuten tuossa sinun renkaassa kyllä varmasti pito riittää.
 
Katsotaan toimiiko.. eli siis radalla kuvattua..

Video 1
Ensimmäisen kierroksen ensimmäistä videota katsoin ja jos jotain pitäisi lähteä korjaamaan (oletetaan, että haluat kasvattaa vauhtia, kasvattamatta riskiä), niin mutkaan taittaminen selvästi myöhemmin. Alkuun vaikka n. 5 metriä melkein jokaiseen mutkaan pidemälle. Jos taittaa liian aikaisin, mutkaa seuraava kanttari tulee liian nopeasti vastaan ja sitten on ohjelmaa. Tämä siis oletuksella, että vauhtia lähdetään hakemaan lisää. Jos tarkoitus on vain fiilistellä, niin linjat about siellä ja ajaminen näytti kohtuullisen eleettömältä ja turvalliselta.

En siis lähtisi ainakaan kytkinkahvaa nostamaan taivasta kohti tai miettimään muitakaan villeimpiä virityksiä vaan keskittyisin ajolinjoihin.

Jukka
Tämän hoksasin itsekin, mutta valitettavasti näitä ei enää gopro suostunut kuvaamaan. Se toinen video on muistaakseni vähän myöhempää settiä..

Sai paljon nopeamman vauhdin mutkiin muutenkin kun tosiaan taittoi paljon myöhempää. Itse tosiaan huomasin saman tuon nopean ryhmän ajajilta, että melko myöhään taittavat ja suhteellisen jyrkästi..
 
Katsotaan toimiiko.. eli siis radalla kuvattua..

Video 1
Ensimmäisen kierroksen ensimmäistä videota katsoin ja jos jotain pitäisi lähteä korjaamaan (oletetaan, että haluat kasvattaa vauhtia, kasvattamatta riskiä), niin mutkaan taittaminen selvästi myöhemmin. Alkuun vaikka n. 5 metriä melkein jokaiseen mutkaan pidemälle. Jos taittaa liian aikaisin, mutkaa seuraava kanttari tulee liian nopeasti vastaan ja sitten on ohjelmaa. Tämä siis oletuksella, että vauhtia lähdetään hakemaan lisää. Jos tarkoitus on vain fiilistellä, niin linjat about siellä ja ajaminen näytti kohtuullisen eleettömältä ja turvalliselta.

En siis lähtisi ainakaan kytkinkahvaa nostamaan taivasta kohti tai miettimään muitakaan villeimpiä virityksiä vaan keskittyisin ajolinjoihin.

Jukka
Tämän hoksasin itsekin, mutta valitettavasti näitä ei enää gopro suostunut kuvaamaan. Se toinen video on muistaakseni vähän myöhempää settiä..

Sai paljon nopeamman vauhdin mutkiin muutenkin kun tosiaan taittoi paljon myöhempää. Itse tosiaan huomasin saman tuon nopean ryhmän ajajilta, että melko myöhään taittavat ja suhteellisen jyrkästi..
Pitää seuraavaksi myös koittaa sitä et vetää rauhallisesti suorat ja mahd. nopeasti nuo mutkat..
 
en tajua miksi hitaassa pitäisi alkaa rengaspaineiden kanssa pelaamaan?

lämpimäksi ajettu sport-touring rengaskin pitää ja kestää sen mitä ko. ryhmässä on vauhtia tällaisella raskaallakin pyörällä.

vai kuinka lujaa orgin hidas kietää alastaroa?

omg.gif
 
en tajua miksi hitaassa pitäisi alkaa rengaspaineiden kanssa pelaamaan?

lämpimäksi ajettu sport-touring rengaskin pitää ja kestää sen mitä ko. ryhmässä on vauhtia tällaisella raskaallakin pyörällä.

vai kuinka lujaa orgin hidas kietää alastaroa?

omg.gif
Anna meidän nyt pelata jos meistä siltä tuntuu. Ei kai se sinulta pois ole?
Noin henkilökohtaisesti ajattelin ajella noilla renkailla hiukan enempi kuin joku 3tkm. Enkä ajatellut kuitenkaan radalla päästää paineita paljonkaan yli 3.5barin noin lämmin paineina. Mistään en mitään tiedä, näin ne fiksummat neuvoivat ettei se ehkä kannattaisi, ja näkihän sen kyllä siitä renkaastakin.

sport05.gif
 
No niin valaiskaa pimeässä kulkijaa. Jos Catin ohjekirjan paineet kadulle ovat 2,25/2,5, niin mille tasolle kannattaa hitaan ryhmän konttaajan ne tiputtaa. Viimeksi ne taisi olla tasoa 2,0/2,1 tai jotain. Vähän meni PilotPower/PilotRoad yhdistelmä hassun näköiseksi, vaikka taisi olla enimmäkseen radalta tarttunutta matskua.

Ajotyyli: puolihurja kiihdytys, puolihurja jarrutus ja sitten paskajäykkänä talutus. Eli potentiaalia parantaa löytyy...
 
Vääntöä kehiin!

Mä kuulun kans enempi siihen painehifistely-puoleen, ja oon aika lailla samoilla linjoilla katjan:n kanssa. Kun pitää 2,2 - 2,35 välillä lämminpaineet, niin rengas kuluu nätisti. Jos päästää paljo sen yli niin rengas kuluu rumasti. Ei siitä pito lopu mutta se on ruma. Nätteys on nätimpää. Ja se muljuminen on tietysti aina vaarana, mutta kun laskee sillai vähitellen ja kokeilee välillä niin ihan hyvältä on ajo tuntunut.

Mutta katupaineet on aika hc:ta, joskus pidin takana kylmänä 2,9 ja se tosiaan nousi sinne 3,3:een ja yli, ja se nyt kai ei loppupeleissä oo kauhian tervettä.

Mäkin muuten oon törmännyt siihen 2,2-vakiopainemittariin, onneks tajusin jossain vaiheessa että kyllä sinne renkaaseen menee ilmaa, nimim. etusessa 3,8 baria  
biggrin.gif
 
en tajua miksi hitaassa pitäisi alkaa rengaspaineiden kanssa pelaamaan?

lämpimäksi ajettu sport-touring rengaskin pitää ja kestää sen mitä ko. ryhmässä on vauhtia tällaisella raskaallakin pyörällä.

vai kuinka lujaa orgin hidas kietää alastaroa?

omg.gif
Ajat oli 1.48 ja 1.51 välissä yhdellä vaihteella, avaukset hissukseen, suorilla ei täysiä ja kolme viimeistä mutkaa jarruttamatta. Edessä Pilot Power meni liisteriksi, urat meni aika tukkoon. Takana Power Pure meni murupintaiseksi ja kuvio repeili takaa. Paineet kylmänä 2 ja 2,2 omalla analogisella mittarilla mitattuna, voi näyttää mitä sattuu. Reunat repaleiset.

Olis kiva jos renkaat ei kuluis noin paljon ja pinta olisi semmoinen appelsiini ts. nätti niinkuin useimmilla näytti olevan. Näin vähän rataa kiertäneenä pelotti että rengas sulaa alle tai jotain kummaa tapahtuu.
 
No niin valaiskaa pimeässä kulkijaa. Jos Catin ohjekirjan paineet kadulle ovat 2,25/2,5, niin mille tasolle kannattaa hitaan ryhmän konttaajan ne tiputtaa. Viimeksi ne taisi olla tasoa 2,0/2,1 tai jotain. Vähän meni PilotPower/PilotRoad yhdistelmä hassun näköiseksi, vaikka taisi olla enimmäkseen radalta tarttunutta matskua.

Ajotyyli: puolihurja kiihdytys, puolihurja jarrutus ja sitten paskajäykkänä talutus. Eli potentiaalia parantaa löytyy...
Tsekkaa paineet mielumin rengasvalmistajalta. Cattia on tehty jostain -96 (?) vuodesta alkaen ja mun ymmärtääkseni rengastekniikka on sieltä vähän muuttunut, saattaa olla vanhaa tietoa sen aikaisessa ohjekirjassa
smile_org.gif
 
Ajotyyli: puolihurja kiihdytys, puolihurja jarrutus ja sitten paskajäykkänä talutus. Eli potentiaalia parantaa löytyy...
Tsekkaa paineet mielumin rengasvalmistajalta. Cattia on tehty jostain -96 (?) vuodesta alkaen ja mun ymmärtääkseni rengastekniikka on sieltä vähän muuttunut, saattaa olla vanhaa tietoa sen aikaisessa ohjekirjassa
smile_org.gif
[/QUOTE]
Sen mitä asiaa on tutkinut ja jutellut, niin tuolla kahden barin kieppeissä ne paineet on edessä ja takana (kymänä), joten sinne kintaalle olen ne laskenut. Nyt esitin kysymyksen, jos vaikka tulisi tosi vakuuttava vastaus joltain palstan velholta.

Ja kappas, kesken kirjoituksen surffasin oheisen netistä. Velho on löytynyt, kait...

On niin kiva olla äänessä...

Foorumvelho

O
 
en tajua miksi hitaassa pitäisi alkaa rengaspaineiden kanssa pelaamaan?

lämpimäksi ajettu sport-touring rengaskin pitää ja kestää sen mitä ko. ryhmässä on vauhtia tällaisella raskaallakin pyörällä.

vai kuinka lujaa orgin hidas kietää alastaroa?

omg.gif
Ajat oli 1.48 ja 1.51 välissä yhdellä vaihteella, avaukset hissukseen, suorilla ei täysiä ja kolme viimeistä mutkaa jarruttamatta. Edessä Pilot Power meni liisteriksi, urat meni aika tukkoon. Takana Power Pure meni murupintaiseksi ja kuvio repeili takaa. Paineet kylmänä 2 ja 2,2 omalla analogisella mittarilla mitattuna, voi näyttää mitä sattuu. Reunat repaleiset.

Olis kiva jos renkaat ei kuluis noin paljon ja pinta olisi semmoinen appelsiini ts. nätti niinkuin useimmilla näytti olevan. Näin vähän rataa kiertäneenä pelotti että rengas sulaa alle tai jotain kummaa tapahtuu.
Jotain on ketuillaan... Metzler Z6 kulu todella nätisti kylmäpaineet paineet 2.15 ja 2.25..

ajat 1.35.xx - 1.38.xx pintaan todennäköisesti.. hankala tarkkoja sanoa kun ei ottanut kuin vähän yli kymmenen kierrosta koko päivän ajalta.. nopein oli 1.35.7 mikä tuli talteen.
 
en tajua miksi hitaassa pitäisi alkaa rengaspaineiden kanssa pelaamaan?

lämpimäksi ajettu sport-touring rengaskin pitää ja kestää sen mitä ko. ryhmässä on vauhtia tällaisella raskaallakin pyörällä.

vai kuinka lujaa orgin hidas kietää alastaroa?

omg.gif
Ajat oli 1.48 ja 1.51 välissä yhdellä vaihteella, avaukset hissukseen, suorilla ei täysiä ja kolme viimeistä mutkaa jarruttamatta. Edessä Pilot Power meni liisteriksi, urat meni aika tukkoon. Takana Power Pure meni murupintaiseksi ja kuvio repeili takaa. Paineet kylmänä 2 ja 2,2 omalla analogisella mittarilla mitattuna, voi näyttää mitä sattuu. Reunat repaleiset.

Olis kiva jos renkaat ei kuluis noin paljon ja pinta olisi semmoinen appelsiini ts. nätti niinkuin useimmilla näytti olevan. Näin vähän rataa kiertäneenä pelotti että rengas sulaa alle tai jotain kummaa tapahtuu.
Jotain on ketuillaan... Metzler Z6 kulu todella nätisti kylmäpaineet paineet 2.15 ja 2.25..

ajat 1.35.xx - 1.38.xx pintaan todennäköisesti.. hankala tarkkoja sanoa kun ei ottanut kuin vähän yli kymmenen kierrosta koko päivän ajalta.. nopein oli 1.35.7 mikä tuli talteen.
Ja olitkos sä hitaassa ajamassa? Tän thredin otsikkohan oli?
biggrin.gif

Melko kova aika hitaaseen sanoisin.
 
Back
Ylös