Pää oli jo tyynyyssä, mutta tulipa vielä yksi kysymys mieleen. Moni täällä silmät kirkkaana sanoo, että jarrulla kääntyy mutkaan paremmin, ja peruste on looginen; keula on alempana.
Kyllähän se pyörä yrittää kammeta pystyyn, jos kesken mutkan jarruttelee ja käsittääkseni syynä on se että eturenkaan kosketuspinta ei ole enää keskilinjassa => syntyy momentti joka pyrkii kääntämään "rattia" mutkan suuntaan. Eli jarrulla pyörä vastaohjaa itseään pystyyn. Onneksi näinpäin, toisteppäin voisi jarrun hiplailukin mutkassa olla aika vänkää...
Tätähän ei välttämättä tunne jos menee jarrulla mutkaan niin kuin oikeasti pitää, eli kovin jarrutus pystyssä ja sitten keventää hiljalleen samalla kuin kallistaa. Ja silloin kun ollaan vielä suht pystyssä, ei tuon momentin vaikutus ole suuri, enemmän merkitystä on ohjausgeometrian jyrkentymisellä jarrutuksen seurauksena, jolloin pyörä kallistuu helpommin.
Mopon vastaohjauksessahan on aina läsnä tuo vastaan vääntävä momentti, eli jos irrottaa kädet tangosta kesken mutkan niin mopo kampeaa itsensä pystyyn.
Se voima syntyy juurikin tuon etujätön kautta, ja mitä pidempi etujättö, sen kankeempi ohjaus.
Vauhti lisää ohjausvoiman tarvetta; suurempi suoraan eteenpäin pyrkivä liike-energia tarvii suuremman voiman poiketakseen suoralta reitiltä.
Jarruttaminen etujarrulla lisää ohjausvoiman tarvetta; jarrulla pitää olla joku tukipiste jota vasten liike-energiaa pienennetään, ja kun tukipiste on "poikittain", niin jarrutuksen voima pyrkii kääntämään rengasta suoraan.
Kiihdyttäminen lisää ohjausvoiman tarvetta; takarengas pyrkii työntämään mopoa voimalla suoraan eteenpäin, jolloin "poikittain" oleva eturengas pyrkii kääntymään suoraan.
Miksi minusta tuntuu, että pyörä pyrkii kampeamaan ylös jarrulla. Siis jos menen jarrulla mutkaan sisään, pyörää pitää pakottaa enemmän kallelleen. Kun päästää moottorijarrulle/ kaasulle, niin johan helpottaa.
Syystä että etujarrulla saa alottelijakin erittäin helposti 0,5-1,0G hidastuvuuksia aikaiseksi, ja tukipisteenä eturengas.
Moottorijarrulla taasen, varsinkin jos on alhaiset kierrokset hidastuvuus on vain luokkaa 0,1-0,3G, ja tukipisteenä on takarengas, jolloin voima ei kertaannu poikittain olevan etujätön kanssa.
Ja kaasulla mutkassa ehkä 0,0-0,2G kiihtyvyyksiä x etujättö.
Josta voi sitten laskeskella että se etujarrun käyttö aiheuttaa käytännössä jopa moninkertaisen ohjausvoiman tarpeen vs moottorijarruun/kaasuun vastaavaan verrattuna.