Honda CB600F käy kahdella

Final statement: minusta kaasarikone käy tyhjäkäyntiä vajailla sylintereillä ja se on mielestäni normaalia. Ja jos pyörä kaasua avattaessa ei oirehdi, niin koneessa/kaasarissa ei ole mitään ronkittavaa.
 
Final statement: minusta kaasarikone käy tyhjäkäyntiä vajailla sylintereillä ja se on mielestäni normaalia. Ja jos pyörä kaasua avattaessa ei oirehdi, niin koneessa/kaasarissa ei ole mitään ronkittavaa.

Mites yksisylinterinen? Kaksipyttysen vielä ymmärrän.
 
Kun katsomme tyhjäkäyntiä, niin sehän on tasapainotila jossa moottorin tuottama vääntö justjust voittaa käyntiä vastustavat voimat. Jotta kone kävisi tyhjäkäyntiä, niin omistaja -tarvittaessa- tekee säätöjä sen toteutumiseksi. Ja kuten väitän, niin siihen riittää nelipyttyisessä jopa yksi sylinteri; toisen ehkä avustaessa. Pyydän kaasarikoneen omistajia pistämään koneen käyntiin ja ruikkimaan vettä pakokäyrille!

Yksipyttyisessä sen yhden ja ainoan syltyn täytyy kuitenkin toimittaa riittävästi momenttia, jotta kone pysyisi käynnissä. Silloin sen ainoan syltyn olosuhteiden täytyy olla sopivat palotapahtumalle. Eihän siitä muuten mitään tulisi.

En siis pysty kunnolla vastaamaan kysymykseen. Joka tapauksessa tyhjäkäynti on moottorille 'outo' tilanne. Kone saa kaasareiden kautta erittäin vähän bensa/ilma -seosta, ja sylinterin täytös ja siten puristus on hyvin kaukana täyskaasun tilanteesta. Siksi 'puristussuhde' ei ole se mitä geometria kertoo, vaan se jää dekadia pienemmäksi.
 
Ja mitenkäs noi ruiskukoneet poikkeavat hienomekaanisesti kaasarikoneesta? Ei kait se sylinteri tiedä, tuleeko se gaso kaasarista vai ruiskusta?
 
^En osaa tuohon vastata.

Kaasarit toimivat alipaineen ohjaamina (ja niiden toiminta on ihan ymmärrettävissä) - ruiskuista en lähde huutelemaan. En ällyy.
 
Ja mitenkäs noi ruiskukoneet poikkeavat hienomekaanisesti kaasarikoneesta? Ei kait se sylinteri tiedä, tuleeko se gaso kaasarista vai ruiskusta?

Sylinterin vinkkelistä on ihan sama tuleeko polttoaine kaasarista vai ruiskusta. Tai onko imusarjassa pieni tonttu heittämässä ämpärillä ainetta. Ruiskun tärkein etu kaasariin nähden on se että polttoainetta saadaan annosteltua sekä määrällisesti että ajallisesti tarkemmin jolloin moottorista saadaan taloudellisempi ja vähäpäästöisempi. Se että ruiskukone olisi maagisesti tehokkaampi kuin kaasarikone on autovalmistajien mainospuheita -80 luvulta.
 
Ruiskun tärkein etu kaasariin nähden on se että polttoainetta saadaan annosteltua sekä määrällisesti että ajallisesti tarkemmin jolloin moottorista saadaan taloudellisempi ja vähäpäästöisempi.

Ja tehokkaampi. Tietokoneohjatulla polttoaineensuihkutuksella voidaan konetta ajaa korkeammalla puristussuhteella ja lähempänä nakurajaa vs. kaasutinmoottori, jossa seossäätö ja sytkä pitää olla enempi turvarajalla.
 
Ja tehokkaampi. Tietokoneohjatulla polttoaineensuihkutuksella voidaan konetta ajaa korkeammalla puristussuhteella ja lähempänä nakurajaa vs. kaasutinmoottori, jossa seossäätö ja sytkä pitää olla enempi turvarajalla.

Ja käy tyhjääkin kaikilla pytyillä, eikä vain joka toisella? Aikamoista tuubaa on taas Esson baarissa kehitelty.:D
 
Final statement: minusta kaasarikone käy tyhjäkäyntiä vajailla sylintereillä ja se on mielestäni normaalia. Ja jos pyörä kaasua avattaessa ei oirehdi, niin koneessa/kaasarissa ei ole mitään ronkittavaa.
Neljä kaasarisuzukia ollut itsellä huollettavana vajaan 40:vuoden aikana. Gs750, gs1100g, gr650 ja kaks 1200 bandittia. Kaikki on kyllä käyneet tyhjäkäyntinsä kaikilla pytyillä. Banditeista on myös mitattu lämmöt käyristä tyhjäkäynnillä, ei juuri heittoa. Edellyttää toki toimivat kaasarit ja synkan kohdalleen.
 
Nyt on hyvä hetki kaivaa popcornit esille.

On tosiaan sen verran sakeaa legendaa, että parempi siirtyä katsomoon.

Joskus jobbarit myi autoja ja muita härveleitä muka sylinterien lepuutustoiminnolla varustettuna, jos kävi vajailla. Meni kai joihinkin täysillä, kuin häkä. Tuommoinenhan oli oikeasti jo varhaisessa Caddyssä.
 
Nyt on hyvä hetki kaivaa popcornit esille.

On tosiaan sen verran sakeaa legendaa, että parempi siirtyä katsomoon.

Joskus jobbarit myi autoja ja muita härveleitä muka sylinterien lepuutustoiminnolla varustettuna, jos kävi vajailla. Meni kai joihinkin täysillä, kuin häkä. Tuommoinenhan oli oikeasti jo varhaisessa Caddyssä.
Caddyssä ? Eli Cadillacissa ? Vai volkkarissa ? Ei.
 
Back
Ylös