Honda CBR 600 F

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ^b3ra^
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Mistä olette noita nokkaketjun kiristimiä hankkineet ja millä hinnalla?
Sattuisko jollain olemaan tiedossa jotain halpaa paikkaa?
Reilu 100eikkaa on aika suolanen hinta.. :sad3:

Mä tilasin kawasakiin ebaystä tältä tyypiltä https://m.ebay.co.uk/itm/Honda-CBR6...401807?hash=item3af76fca4f:g:BZcAAOSwY3RXJmaE on vissiin kaverin omatekele, vaikutti tosi laadukkkaalta käteen ja olen tyytyväinen laatuun, on sisällä ja ulkona o-rengastiivisteet ja kaikki. Miinuksena ehkä vähän isokokoinen kiristimen tapin mutteri ja röökinhajuinen pakkaus.
 
Ja problen number 3
Puolavika vai kaasari tukkeessa.
Kylmällä koneella vähän röpöttelee ja mittasin pakosarjan lämpötilat tyhjäkäynnillä.
Ykkös pytty lämpesi n.70 asteeseen ja muut n.140.
Onko tuohon muuta konstia selvittää puola vikaa kun ruveta vaihtamaan puolia pytystä toiseen?
Saattaahan se olla myös tyhjäkäyntisuutin tukossa.

Aikasemmin tehdyistä huolloista ei ole mitään tietoa ja mittarissakin on jo yli 90tkm.[/QUOTE]

Ykkös pytyn pienemmät lämmöt kieliin, että siellä ei ole kaikki kohdallaan.
Tulpat vaihtoon, venttiilien säätö ja ne kaasarit irti ja putsaus.
Kaasareiden säätö perusasetuksiin ja synkkaus.

Jos ei vieläkään lämpene tai röpöttää niin puolien vaihto ristiin.
Onko ykkönen edelleen kylmempi vai siirtyikö vika puolan mukana eri pyttyyn.

Perus asiat kuntoon ensin.
 
Kylmällä tarvitaan vähän rikkaampi seos noin yleisesti, joten epäilisin tyhjäkäyntisuuttimen tai ilmasuuttimen lievää tukosta tai kaasarin erilaista bensapinnan tasoa, tai että se yks kaasari ei ole ihan synkassa muiden kanssa jolloin ei saatyhjäkäynnil seosta kuten muut pytyt.
 
Tuosta ykkös pytyn lämpenemisestä sen verran että nyt ei ole täyttä varmuutta asiaan johtuiko puolasta vai jostain muusta.
Tulpat on kyllä vaihdettu.
(Samalailla toimii uudella puolalla).
Vikahan löytyi ilmeisesti myöhemmin.


Pitkää ristipää ruuvaria ei löytynyt mutta biltemasta löytyi tasapää ja tehdään siitä sitten sopiva kaasarien irroitukseen.

Nokkaketjun kiristimen löysin 59€ hintaan

Onko noissa suuriakin eroja alkuperäisten ja tarvikkeiden välillä?
Manuaalisesti säädettävää tuskin laitan tilan ahtauden takia... Tai saa nyt nähdä.
Ei viitsisi montaa kertaa kaasareita purkaa pois ja kasata käynti kuntoon että saa säädettyä ketjun sopivan kireälle.
Tuo säädin asia on vielä harkinta myssyssä.
 
Viimeksi muokattu:
Veikkaan ettet hyödy mitään automaatti kiristimen vaihdosta. Pyörällä ajettu kuitenki jo yli 90tkm niin eiköhän tuo ketju oo jo venynyt niin ettei uusikaan kiristin enää kiristä. Jos laitat manuaalisen niin sen saa helposti säädettyä. Kun oot laittanut sen paikalleen niin kaasarit painat takas paikalleen ja käyntiin. Ei sitä sen enempää tarvii kasata säätöä varten. Kun ei enää äännä niin sitten taas revit kaasarit irti ja lukitset sen kiristimen.
 
Viimeksi muokattu:
Oliko hondassa öljynpaineella toimiva? Se nyt vois olla rikkikin. Mun kawa nakutti tosisaan ja kiristin on jousikuormitteinen räikkätappi. Mitä enemmän asiaa pohdin niin luulen että alkuperäine oli lähinnä jumissa. Mulla on muistikuva että vähän "yrittämällä" räikkä alkoi liikkua ja nyt hyllyssä se liikkuu sitten ihan normaalisti kuten voi olettaa. Räikän kielessä oleva pikku jousi oli aika poikittain kolossaan, joten voi olla että sekin saa kielen jumittamaan. 80 tonnia ajettu ja en ole ihan heti ketjua vaihtamassa.
 
Minusta tuo tyhjäkäynnillä ilmenevä ero pakokäyrien lämpötiloissa on kaasarikoneissa ihan normaalia. Tyypillisesti tyhjäkäynnillä yksi tai kaksi sylinteriä "vetää" ja loput "seuraa". Sitten jos joku käyrä jää kylmäksi, niin silloin on aika havahtua.
 
Oliko hondassa öljynpaineella toimiva? Se nyt vois olla rikkikin. Mun kawa nakutti tosisaan ja kiristin on jousikuormitteinen räikkätappi. Mitä enemmän asiaa pohdin niin luulen että alkuperäine oli lähinnä jumissa. Mulla on muistikuva että vähän "yrittämällä" räikkä alkoi liikkua ja nyt hyllyssä se liikkuu sitten ihan normaalisti kuten voi olettaa. Räikän kielessä oleva pikku jousi oli aika poikittain kolossaan, joten voi olla että sekin saa kielen jumittamaan. 80 tonnia ajettu ja en ole ihan heti ketjua vaihtamassa.

95 vuosimallista vaihtuu öljystä jousimalliin. Hondan tyyppivikana voi pitää tuota ketjun venymistä. Omaan f3 pyörään on kertaalleen ketju vaihdettu ja nyt 30tkm jälkeen alkaa olla sen verran venynyt ettei vakio kiristin enää meinaa yltää kiristää. Mittarissa tällä 60tkm. Voi toki olla että myös laahaimet on sen verran kuluneet että antaa löysää. Paljon on kuulunut juttua että kiristimen kun vaihtaa alkuperäiseen niin pari tonnia saattaa olla hiljaa ja taas alkaa ääntämään. Tuohon f4i malliin laitoin nyt syksyllä manuaalikiristimen jota sai myös aika pitkälle kiristää. Siinäkin siis ketju venynyt aika paljon. Tällä ajettu 52tkm.
 
Omassa F2:ssa uusi OEM kiristäjä piti ketjun hiljaa 502km. APE tilalle ja vielä myydessä toimi, mittarissa siinä vaiheessa muistaakseni 103tkm

Se pieni takaiskuventtiili sielä kiristimen pohjalla helposti jumittaa auki jos sinne joutuu jotain öljyn seassa uiskentelevaa paskaa väliin, kantsii pitää koneen sisukset puhtaana ja vaihtaa öljyt ajallaan.
 
Täytyy sitten ilmeisesti ruveta etsimään manuaalista kiristintä.
Menikö se kiristys jotenki tähän malliin että:

Ensin kiristin niin kireälle kuin sormilla vääntämäällä menee ja vielä puoli kierrosta päälle.
Sitten jatketaan kiristystä niin kauan että rallatus loppuu.
 
Tuo mikä mulla on niin sen sisäiset o-renkaat jäykistää sen verran, että alkukireyttä oli aika kiperä arvioida, muistaakseni niin että kun kiristää "tiukkaa" niin siitä vähän löysemmäks... siitä vaan arpomaan.. joku ohje on että pyörittää hissukseen kampiakselin päästä käyntisuuntaan samalla kun hakee löysän pois... ite vaan luovutin jossain kohtaa säätämistä ja sanoin ittelleni että parempaan arpomiseen en pysty ja jos se tuohon hajoo niin olkoon niin. Mä en voinut siis säätää edes kone käynnissä kun mikään avain ei mahdu. Hyvin se mulla meni, käy kauniisti ja joskus saattaa kuulla aavistuksenomaista nakatusta jollain koneen lämmöllä.
 
Omassa f4 kokeilin manuaalikiristintä, pää sen kanssa meinas hajota :blink:
En saanut sitä koskaan sopivalle tiukkuudelle, kylmänä rallatti tai jos sai kylmänä hiljaiseksi niin kokoajan ajatus siitä, että onkohan liian kireällä.
Vaihdoin sitten alkuperäisen uuden paikalleen.
Mielummin hieman liian löysä kuin kireä ketju. Liian kireällä syö laahareita.
 
Eikös siinä käy niin että jos nokkaketju on liian kireällä niin ketju vinkuu aivan kuin moottorissa olisi turbo.

Täytyy seuraavaksi ottaa se nykyinen kiristin käsittelyyn ja tutkia mitä se on syönyt.
Onko jumissa tai jousi kaput tai tai tai jotain aivan muuta.
Ihmisen tekemähän tuokin kiristin on niin tekee sitten vaikka uuden "paremman".. :)-
 
Viimeksi muokattu:
Jos jollain jäänyt hyllyyn ylimääräiseksi f4:n manuaalinen kiristin niin sa tarjota tänne päin.. yv:nä kiitosh
 
Kyllä sen kuulee jos liian kireällä on. Alkaa tosiaan vinkumaan isommilla kierroksilla. Tosin videoita kun katselee niin tuntuu että joka toinen vinkuu kierroksilla.
 
Nyt yx ehkä tyhmä kysymys, mutta täytyy kysyä kun ei tiedä. Pitääkö tuon kuvan vasemmanpuoleisen suuttimen pituussuunnasa olla läpireikä vai ei? En saa pyörää (cbr 600 PC 35) millään käymään kuin tyhjäkäyntiä ryyppy päällä ja kaasarit on moneen kertaan puhdistettu ja suuttimet pesty ultraäänelläkin. Kaikki reijät käyty langalla ja paineilmalla läpi mitä löytyy. Polttoainetta saa, uusi polttoaine pumppu ei muuttanut asiaa mihinkään. Irto säiliöstäkin annettu polttoainetta eli tankin tukkoisuus eliminoitu. Ainoa minkä viellä keksin on tuo läpireikä tuossa suuttimessa, pitääkö olla vai ei. Näyttää niinkuin siellä olisi messinkiä pohjalla kun kokeilee langalla ettei pitäisikää olla auki.


$_3.jpg
 
Kyllä siinä pieni reikä on. Se nimenomaan antaa halutun seoksen.

Joskus kaasareiden tyhjäkäyntipiirit saattavat olla niin tukossa, että kaasutinrungot joutuu keittämään vedessä.
 
Back
Ylös