Honda VF750C Magna

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huntter
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Näyttäisi vuoto olevan kaasarien välisessä "väliputkessa" ja tarkemmin sanottuna sen O-renkaassa. Kyseinen O-rengas kovettunut ja haljennut. Sattui vaan samaan aikaan tuon letkun vaihdon kanssa tulemaan.
 
Näyttäisi vuoto olevan kaasarien välisessä "väliputkessa" ja tarkemmin sanottuna sen O-renkaassa. Kyseinen O-rengas kovettunut ja haljennut. Sattui vaan samaan aikaan tuon letkun vaihdon kanssa tulemaan.

Noi ne loppuaikoina tihkui tuossa mun VF750F:ssäkin, joka kevät. Parin ajokerran jälkeen turposivat taas pitäviksi. Tietysti jos valumalla vuotaa, niin jotain varmaan tarvitsee tehdä.
 
Nyt on noiden kaasarille menevien niin ilman kuin bensaputkienkin O-renkaat uusittu. Tuntui pyörän säädöt jopa pysyvän paikoillaan kun kaasareita en availlut. Sitten vaan tuli seuraava ongelma vastaan eli bensahanan vuoto paheni ja sen vuotokohta oli ns. hanan rungon/rungossa olevan kannen välistä. Tuo kansi on tietenkin niitattu kiinni eikä siellä välissä olevaa tiivistettä ole varaosana eli ilmeisesti hana on tarkoitettu kokonaisuutena vaihdettavaksi vuodon tullessa. Pitihän ne niitit porata irti ja tutki josko saisi sen jotenkin korjattua, mutta hieman haastetta on.

Mutta tuuri on taas kohdallaan ja hanan toimitusaika on vähintään 3vkoa. Meni tehdastilaukseen. Vielä on mietinnässä ja ehkä kokeillaan, josko saisi tuon muotoilun tiivisteen korvattua isosta O-renkaasta/tiivistemassasta tehdyllä patentilla siksi aikaa kun saa uuden hanan. Mielellään sitä lähtisi nautiskelemaan tien päälle :)
 
Käväsin viikonloppuna hakemassa -93 Magnan, tai ainakin rekisteröintipäivämäärä oli -93, mallihan on tietysti -94. Violetti väriltään, joka oli yksi syy tämän hankkimiseen, ei niitä ainaisia punaisia mitä tuntuu olevan joka nurkalla.

Olen näitä katsellut varmaan sellaiset viisi vuotta mutta ei ole raaskinut hommata kun puuttunut säilytyspaikka. Edellistä ER-5:stä seisotin ulkona surutta kesät ja talvet. Nyt on lämmin tila talveksi niin ei tarvitse ulkona pilata.

73500km ajettu ja edellisellä omistajalla ollut 15 vuotta. Ei paljoa yli 2000€ kärsinyt. Huollettu viime vuonna isommin, mm. etupumput ja kaasareita synkattu. Kone kehrää kuin kissa, vetää hienosti alhaalta ja muutenkin kaikki tuntuu pelaavan kuin pitää.

Ainoa mikä epäilyttää on etupyörän laakeri, jos rullailee kytkin pohjassa mutkia niin kallistaessa tankoon tulee värinää ja ihankuin pieni klappikin tuntuisi etupyörässä. Täytyy tuohon vielä tutustua...

Pitäisi takapihalla seisottamiseen hommata peite, riittäisikö L-kokoinen vai suoraan XL? Pituuden puolesta L pitäisi riittää.

https://www.motonet.fi/fi/tuote/4014703/DZ-Hardware-moottoripyoran-peite-L-koko
 
Viimeksi muokattu:
Nyt alkaa olla tilanne päällä, en osaa asentaa tuota ilmeisesti alkuperäistä taakkatelinettä ja reilun viikon päästä pitäis lähtee Norjaan.

Ei taida viikossa saada mistään jotain tarviketelinettä jossa ei olisi sivulaukuille paikkaa ja kiinnitys olisi paljon helpompaa? Google ei oikein auta.

Ei minkäänlaisia ohjeita löydy mistään tuohon. Keksin jo että vilkut tulee telineeseen kiinni ja joku oli jo piuhojakin niitä.varten jatkanut. Mutta sitten tuolla on noita eri paksuisia holkkeja kolmeen eri kiinnityspisteeseen niin mielestäni oikein järjesteltynä pultti ei yletä lokarin sisään. Toisin laitettuna teline menee vinoon ja vilkku sojottaa hieman sisäänpäin.

Yhden kuvan löysin nettilöistä missä teline esiintyy: https://www.motorparts-online.com/e...f1kYkI2FRnIK9iGH0fFGMCm7riJm4PZxoCdkEQAvD_BwE

Edit: taidan hommata vaan jostain simppelimmän sissybar/tarakkayhdistelmän, on toi niin ärsyttävä asentaa ja ottaa pois.
 
Viimeksi muokattu:
Löytyiskö täältä keltään vm. 1982 750c Magnaan oikeanpuoleista sivusuojaa? Tulee siis akun päälle.
 

Liitetiedostot

  • Screenshot_2023-05-28-21-04-06-63_687680b6a12e38d46370accccb165531.jpg
    Screenshot_2023-05-28-21-04-06-63_687680b6a12e38d46370accccb165531.jpg
    102,5 KB · Katselut: 9
Oliskohan tämän sivun manuaalista apuva?

https://www.hepco-becker.de/en/side-and-topcasecarrierset-chrome-for-honda-vf-750-c-from-1993.html

edit:
näemmä saksaksi tuo, mutta jonkun kääntäjän kautta voisi alkaa aueta tuon asennus.

Kiitos, enpä tuota nähnyt vaikka googletin ja paljon. Mutta ostinpa sellaisen tarakkasissybar-yhdistelmän mikä tulee kiinni vain neljästä kohtaa eikä vilkkuja tarvitse siirtää. Tuo on vaan aivan liian vaivalloinen kun en sivulaukkujakaan omista.

Terveisiä Norjasta, tänään ajettiin Ruotsin läpi. Parin päivän päästä Trollstigenissä. Magna tykkää syödä bensaa motarilla ihan pirusti, se vähän yllätti. Maantievauhdeissa sitten vähemmän. ER-5:sta ei meinannu millään saada viemään yli 5,5l/100km, heh.
 
Hei,
tuli hommattua tuollainen osittainen projekti Magna 700cc -84, josta tällä hetkellä pari kysymystä.
Tänään huomasin pienen testin jälkeen, että jalkatapille laskiessa kasteli allensa syylärin kupeesta.
Pienen tutkiskelun jälkeen totesin, että paisuntasäiliölle menevä letku puuttuu ja se löytyikin takahaarukan välistä (eli paisuntasäiliöltä oli molemmat letkut ohjattu maahan, eikä syylärille mitään.
Tuossa ei nyt sinänsä mitään ihmeellistä, mutta osaisiko joku sanoa suunnilleen, mitä reittiä letkun kuuluisi mennä syylärille? Olettaisin, että jostain tankin alta, mutta mietin vain saako korkeuseroja letkuun tulla paljoa enempää, kuin on suunniteltu.

Toinen kysymys koskee takajarruvalon katkaisijaa. Se roikkui myös takahaarukan välissä irrallaan, enkä löydä sille paikkaa Haynesin kirjasta huolimatta?

Edit. Tuli mieleen vielä kolmas kysymys. Osaako joku kertoa, mikä on se rele akun alapuolella, johon menee monta pientä johtoa? Siitä on liitin osittain sulanut ja helpottaisi uuden liittimen hommaamista, kun tietäisi mikä se on.
 
Viimeksi muokattu:
Ei kait tuolla letkun reitityksellä hirveesti ole väliä, kunhan se on ehjä ja ulottuu tuonne paisarin pohjalle. Toimintahan on se, että lämmetessä laajeneva neste työntyy letkua pitkin paisariin, ja jäähtyessä se imeytyy takaisin syylariin. Jos letku pääsee imemään ilmaa (reikä tai liian lyhyt), niin syylari vajeutuu joka kerta lämmetessään.
 
Ei kait tuolla letkun reitityksellä hirveesti ole väliä, kunhan se on ehjä ja ulottuu tuonne paisarin pohjalle. Toimintahan on se, että lämmetessä laajeneva neste työntyy letkua pitkin paisariin, ja jäähtyessä se imeytyy takaisin syylariin. Jos letku pääsee imemään ilmaa (reikä tai liian lyhyt), niin syylari vajeutuu joka kerta lämmetessään.

Joo kiitos. Tosiaan nyt kun mietin, niin kyllähän siitä letkusta ilmat lähtee ekan kerran jälkeen kun on paisariin vettä työntänyt. Oikeastaan syy miksi aloin tuota miettimään, oli se, että letkun lähtö on syyläristä suoraan alaspäin, mutta jos sen haluaa viedä loogisinta reittiä piilossa paisarille on siihen tehtävä heti 180 asteen mutka tankin alle ja tämä vähän ihmetytti.
 
Mistäs VF:ään kannattaisi kaasareiden "kumikurkut" tilata uudet? Vanhat kun jo jo vuosien takaa niin meinasin, että vaihtaisi kurkut ja teki synkan niin saisi tuon pienen aivastelun loppumaan ja parantaisi tuota ryypyllä käyntiä (pyörän, ei kuskin).

Pyörä on siis -95 mallia ja kaasarit puhdisteltu kolmisen vuotta sitten. Ajettu tuon jälkeen n. 3000 km, talvet lämpöisessä tallissa ja syksyn viimeinen tankillinen ollut 4t pienkone bensaa (onko ollut hyötyä vai ei...).

Mutta mistä siis saisi sopivaan hintaan uudet kumisovitteet kaasareille? Joitakin vuosia sitten oli vielä Stormilla ja vaikka missä myytävänä, mutta nyt on kivijalkaliikkeet tiputtaneet nuo pois listoiltaan, joten webiin pitänee mennä. CMSNL listoja jo katseltu, mutta ehdotuksia ja vaihtoehtoja otetaan vastaan.

Tässä linkki tohon CMS vaihtoehtoon: https://www.cmsnl.com/honda-vf750c-...insulator-carburetorset-4ps-non_16211mz5000p/
 
Viimeksi muokattu:
Mistäs VF:ään kannattaisi kaasareiden "kumikurkut" tilata uudet? Vanhat kun jo jo vuosien takaa niin meinasin, että vaihtaisi kurkut ja teki synkan niin saisi tuon pienen aivastelun loppumaan ja parantaisi tuota ryypyllä käyntiä (pyörän, ei kuskin).

Pyörä on siis -95 mallia ja kaasarit puhdisteltu kolmisen vuotta sitten. Ajettu tuon jälkeen n. 3000 km, talvet lämpöisessä tallissa ja syksyn viimeinen tankillinen ollut 4t pienkone bensaa (onko ollut hyötyä vai ei...).

Mutta mistä siis saisi sopivaan hintaan uudet kumisovitteet kaasareille? Joitakin vuosia sitten oli vielä Stormilla ja vaikka missä myytävänä, mutta nyt on kivijalkaliikkeet tiputtaneet nuo pois listoiltaan, joten webiin pitänee mennä. CMSNL listoja jo katseltu, mutta ehdotuksia ja vaihtoehtoja otetaan vastaan.

Tässä linkki tohon CMS vaihtoehtoon: https://www.cmsnl.com/honda-vf750c-...insulator-carburetorset-4ps-non_16211mz5000p/
Miksi etsiä muualta kun tuossa linkissä ne on ?
 
Apuja hieman kaipaisisin tuon vf 750-84 suhteen.
Ostin tuollaisen projektin ,vikaa oli sen verran että kävi vain tyhjäkäyntiä ryppy päällä ei kärsi kierroksia yhtään.
Kaasuttimien suuttimista oli osa tukossa ja yksi luistinkalvo rikki.Nyt suuttimet auki ja kalvot vaihdettu jokaiseen.
Kanavat auki myöskin ja ne kumiset imukurkut vaihdettu kaasareihin kaikki.
Uudet neulaventtiilit ja bensanpinta säädetty noin 7,5mm:iin.
Starttivapaakytkimen merkit kohdillaan ja pikapit näytti yleismittarilla näytti noin 530 ohmia molemmat.
Puristukset bilteman mittarilla siinä 13bar luokkaa joka pytyssä.
Kaasareista tehty pölyimurilla imu kaasareihin ja luistit nousee ja laskee nätisti "youtubesta nähty video".
Staattorista tuleva sähköjohtojen liitin oli sulanut ,korjattu amigoilla ja kuristesukilla.
Siinä puolien vieressä olevassa sähköjohtonipussa oleva S3H-02 diodi sulanut ,se vaihdettu.
Mikä on tuon diodin tarkoitus?
Tulpanjohdot tarkistettu ja uudet tulpat ja startatessa lyövät kipinää.
Kytkinkahvan kytkimessä oli kontaktivikaa nyt toimii.
Seisontajalassa ei ole kytkintä.

Eli nyt käy tyhjäkäyntiä ja ryyppy toimii mutta ei ota kierroksia edelleenkään?
Rupee ikäänkuin rökäämään ja ei nosta luisteja luistit ikäänkuin värisee paikoillaan.
Ja on koitettu käymään että ilmanputsarikotelo yms muut hilppeet on kiinni.
Tuossahan on sähkönen kierroslukumittari ,se tippuu välillä nollille kun yrittää antaa kierroksia ja pysyy nollissa?
Keulan puolimmaiset tulpanjohtoja kun ottaa irti käydessä niin käyntiääni ei kyllä kovin paljon muutu kun vertaa takimmaisia tulpanjohtoja irtiottaessa käynti muuttuu huomattavasti.

Noi etummaiset tulpan johdot ovat samassa puolassa.
Mitenkä noi puolat pystyisi mittaamaan yleismittarilla??

Jotai varmaan unohtui vielä mainitsemati mutta tuossa suurin piirtein mitä tehty:D.

Niin pyörä oli jäänyt suoraan ajosta pari vuotta sitten ,sillein että oli kotipihaan ajanut ja sit piti siirtää talliin niin ei tehnyt mitään.
Aikasempi omistaja vaihtanut akun tänä kesänä ja pyörä lähti käymään ryyppy päällä ilman kierroksia.
Muistaakseni noin 80000 mittarissa.
Tosi siistin näköinen ja räveltämätön.
 
Miksi etsiä muualta kun tuossa linkissä ne on ?


Itse tilasin fruugosta imukurkut kaasarin ja pytyn väliin ,tosin ulkohalkaisijasta piti sorvata noin 4mm:ä pois että sai sopimaan.
Vaikka piti olla käypäset suoraan ,sopi kyllä ilman klemmareita muttei klemmareiden kanssa.
Jos sorvaa niin pitää olla vaikka alumiinille tarkotettu teräpala eli tosi terävä ja ottava.
 
Imuvuodoltahan toi vaikuttaa edelleen. Samalla tavalla mulla luistit värisi pohjassa, kun oli reikiä.
Tai sit ei imua vaan ole tarpeeksi (jako/venttiilivikaa?)
 
- Lämpeneekö keulan puoleiset pakokäyrät?
- Muuttuuko tilanne, jos kaasua avatessa samalla nostaa luisteja sormilla?
 
Puolat on irrallaan nyt ja jos saisi jotain vinkkejä puolien testaukseen ekana.
Puristuksiahan joka pytyssä on.Ja eihän jako itsestään sekaisin mene.

Koitettu aiemmin nostaa luisteja käynnissä ollessaan mutta ei muutosta ,tosin ei kaikkia luisteja ei kokeiltu yhtäaikaan.
 
Back
Ylös