Honda VF750C Magna

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huntter
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kaasarit oli talvella paikallisessa MP huollossa ultraäänipesussa. Uudet tiivisteet ja osat takaisin samaan kaasariin josta ne irroitinkin. Nyt ei kyllä käy kun tyhjä käyntiä. Lähtee käyntiin ihan hienosti, eli heti mutta yli 2000 rpm ei ota vaan sammuu. Suuttimia ei pesussa käsittääkseni purettu. Oliskohan vika siellä päin? Kaikki letkut on kiinni, eikä varmaan saa ilmaa mistään. Otin yhden tulpan irti ja se ei minusta ole yhtään märkä ja kipinää tekee.
 
Moro.

Laitetaas kyselyä tännekin josko jollakulla olisi varaosaa tai osaisi neuvoa aiheessa...

Pyörä: Honda VF 750 C (-95) ajettu n. 30 tkm.

Tilanne: Mopo meni viime kesänä huoltoon, koska alkoi aivastelemaan. Huollossa tehtiin kaasareiden puhdistus ja kurkun kumien vaihto... Huollon jälkeen ajettiin yksi päivä ja todettiin, että vekotin aivastelee pahemmin kuin korjaukseen mennessään. Siinä samalla selvisi, että huollossa oli "jotain tapahtunut" ja yhden kaasarin läppä on ilmeisesti jotenkin saatu vinoksi ja arvatenkin suoristeluyritykset eivät onnistuneet, koska tollainen messinkiläppä ei muotoaan pidä ja toleranssitkin taitavat tuolla olla kohtalaisen "jämptit"...

Varaosaa liike on etsinyt Japanista asti, mutta mistään ei tunnu saavan...ei edes uutta kaasaria. Japanin suunnalla oli joku alihankkija luvannut tehdä läppiä sitten kun tilausmäärä on tarpeeksi suuri, mutta näiden menekki taitaa olla sen verran pieni ettei tämä vaihtoehto taida toteutua tällä vuosisadalla.

Kysymys: Onko kellään kyseiseen mopoon sopivaa kaasaria tai pelkkiä läppiä jäänyt hyllylle lojumaan? Ei haluttaisi mopoa laittaa varaosiksi pelkän läpän takia...
 
Viimeksi muokattu:
Jälkiasennus-Efi voisi olla ratkaisu, jos kaasareita/läppiä ei löydy. Edellyttää toki pientä suurempaa askartelua ja myös sopivien osien metsästystä. Taloudellisesti ei varmaankaan kannattavaa mutta mikäs harrastustoiminta sitä olisi.
 
Muuttuko tossa kaasarit jossain vaiheessa? Saksasta löytyy -84:sta purettu https://www.ebay.de/itm/Honda-VF-750-C-Magna-1x-Drosselklappe-Drossel-Klappe-Valve-Vergaser-Carburetor/313298176329

Italiasta löytyy kaasaripaketti: https://www.ebay.de/itm/CARBURETOR-CARB-HONDA-VF-750-C-1993-1994-1995-1996-1997/274565233664, vähän arvokkaammat.

Mullakin oli pitkään hyllyllä 84:sen kaasarit, heivasin viimisessä muutossa kaatopaikalle:blink:

Olettaisin kaasarien vaihtuneen, koska eri osaluettelot eivät viitttaile ristiin tuon vanhemman generaation kanssa. Tietty jos tietäisi kaasarien kurkkujen sisähalkaisijan niin voisi jostain löytyä vastaava läppäkin (Keihin kaasarit näyttää olevan käytössä).

Tuo Italian kaasaripaketti alkaa jo tosissaan kiinnostamaan.
 
Jälkiasennus-Efi voisi olla ratkaisu, jos kaasareita/läppiä ei löydy. Edellyttää toki pientä suurempaa askartelua ja myös sopivien osien metsästystä. Taloudellisesti ei varmaankaan kannattavaa mutta mikäs harrastustoiminta sitä olisi.

Tämä olisi mielenkiintoinen ratkaisu, mutta taitaa omalla kohdalla loppua taito, tilat ja rahatkin kesken..
 
Noh, jos tuo on huollossa tapahtunutta, kannattaisi yrittää tehdä jonkinlainen sopimus tuon jälki-EFI:n osista ja asennuksesta. Esimerkiksi sinä hommaat sarjan ja he asentavat.
 
Tuo Italian kaasaripaketti alkaa jo tosissaan kiinnostamaan.

Joo, jos vaihtoehtona on paalaus.:p

Itse aikoinaan hankin tuon paketin vuotavien kalvojen takia. Kallishan sekin oli olevinaan, mutta halpa kun vertasi maahantuojan hintaan kalvo+luisti -yhdistelmästä (ja kun niitä olisi tarvinnut kaksi).
 
Moro.

Laitetaas kyselyä tännekin josko jollakulla olisi varaosaa tai osaisi neuvoa aiheessa...

Pyörä: Honda VF 750 C (-95) ajettu n. 30 tkm.

Tilanne: Mopo meni viime kesänä huoltoon, koska alkoi aivastelemaan. Huollossa tehtiin kaasareiden puhdistus ja kurkun kumien vaihto... Huollon jälkeen ajettiin yksi päivä ja todettiin, että vekotin aivastelee pahemmin kuin korjaukseen mennessään. Siinä samalla selvisi, että huollossa oli "jotain tapahtunut" ja yhden kaasarin läppä on ilmeisesti jotenkin saatu vinoksi ja arvatenkin suoristeluyritykset eivät onnistuneet, koska tollainen messinkiläppä ei muotoaan pidä ja toleranssitkin taitavat tuolla olla kohtalaisen "jämptit"...

Varaosaa liike on etsinyt Japanista asti, mutta mistään ei tunnu saavan...ei edes uutta kaasaria. Japanin suunnalla oli joku alihankkija luvannut tehdä läppiä sitten kun tilausmäärä on tarpeeksi suuri, mutta näiden menekki taitaa olla sen verran pieni ettei tämä vaihtoehto taida toteutua tällä vuosisadalla.

Kysymys: Onko kellään kyseiseen mopoon sopivaa kaasaria tai pelkkiä läppiä jäänyt hyllylle lojumaan? Ei haluttaisi mopoa laittaa varaosiksi pelkän läpän takia...

Joskus vähän asiaa selvittelen ja ilmeisesti VFR800 ruiskurungot ei paikalleen mene ainakaan suoraan. Sopivia kaasuläppiä pitäisi löytyä muistakin saman valmistajan saman kokoisesta kaasarista. Miten ne edes saa mutkalle?

Jos ittelle olisi tuommoinen huolto tehty niin en ihan helpolla omista rahoista maksaisi yhtään mitään.
 
Joskus vähän asiaa selvittelen ja ilmeisesti VFR800 ruiskurungot ei paikalleen mene ainakaan suoraan. Sopivia kaasuläppiä pitäisi löytyä muistakin saman valmistajan saman kokoisesta kaasarista. Miten ne edes saa mutkalle?

Jos ittelle olisi tuommoinen huolto tehty niin en ihan helpolla omista rahoista maksaisi yhtään mitään.

Kyseinen korjaamo on kertonut ettei korjaus maksa meille mitään, mutta varaosien saatavuus pääsi yllättämään molemmat puolet. Tarkempaa tarinaa korjaamon tapahtumista tässä asiassa ei meillä ole tiedossa. Viime kesä siis odoteltiin asian etenemistä, mutta nyt koitan tarjota apua korjaamolle, jotta saataisiin mopo ajoon eikä paaliin.
 
Miten erikoinen komponentti se läppä lienee? Sehän on hieman soikea jotta pyöreään reikään istuu hieman vinoon ja yleensä puolivälistä kiinni kahdella ruuvilla. Mahtaisiko joku muu saman kokoiseen kurkkuun tarkoitettu läppä sopia? Kun vaihtaa kaikki 4 niin saa varmaan synkattua.
 
Mahtaisiko joku muu saman kokoiseen kurkkuun tarkoitettu läppä sopia? Kun vaihtaa kaikki 4 niin saa varmaan synkattua.

Kyllä mahtaisi, mutta missä sä pääset noita mittailemaan? Korpivaaralla aikoinaan nää johtoportaaseen kuuluvat ralliharrastajat piti varastoa omana osavarastonaan ja hakivat sopivia osia hyllystä kokeiluun, mutta missä matti meikäläinen löytää varastollisen Keihinin läppiä, joita sovitella omaan kaasariin? Muuten kuin ostamalla sokkona noita muutaman satkun käytettyjä kaasaripaketteja.
 
Kun olisikin jossain taulukko, mistä voisi katsoa läppien koon ja saisi sitä kautta ostettua sopivan setin. Näitä kun tuntuu olevan "joka kokoa" eikä mitään linjaa ole ollut kurkkujen koolla (tai itse en sellaista ole löytänyt).
 
Kyseinen korjaamo on kertonut ettei korjaus maksa meille mitään, mutta varaosien saatavuus pääsi yllättämään molemmat puolet. Tarkempaa tarinaa korjaamon tapahtumista tässä asiassa ei meillä ole tiedossa. Viime kesä siis odoteltiin asian etenemistä, mutta nyt koitan tarjota apua korjaamolle, jotta saataisiin mopo ajoon eikä paaliin.

Sehän olikin sitten edullinen lupaus, kun ei joudu ikinä lunastamaan puheitaan, kun ei saa varaosia. Siirtyisin itse kyllä keskustelussa aiheeseen, kuinka laitatte pyöräni kuntoon tai tai korvaatte muuten mokanne.
 
En lupaa mitään mutta purkuosat.netin asiakaspalvelu on aika hyvä, se taitaa se kaveri yksinään pyörittää puljua ja muistaakin osista jotain. Jos rimpautat ja kysyt kaasarin kurkun halkaisija, merkki ja ikäluokka suurinpiirtein niin luulen että saat ainakin tiskille mittailtavaksi kaasuttimia.
Toinen vaihtoehto voisi olla teettää läppä. Minulta oli läppäakselin hajonneen päittäislaakeroinnin takia päässyt läppä kulumaan niin paljon että käynti sekosi pahemman kerran. Meinasin jo alkaa työstämään mutta löytyi halpa kaasarin runko tilalle.
Pitää mittailla se läpän sulkeutumiskulma tarkasti, sitten jyrsiä vaikka kaksi alumiinikangen pätkän päätä samaan kulmaan ja sorvata se messinkilevystä uusi läppä kurkun mittaan noiden välissä. Silloin se tiivistyy kurkkuun ollessaan täysin kiinni mutta siis yhä vinossa sivusta katsottuna.
Luulen että minulta olisi mennyt päivä ja tullut muutama iteraatioversio, asiansa osaava tehnee parissa tunnissa.
Vanhaa läppää irrottaessa sitten malttia. Ne ruuvit on levitetty päistään etteivät vaan karkaa koneeseen, ne päät pitää porata ennen irrottamista, ei lähde muuten. Samasta syystä kun uusia laitetaan, päät pitää levittää.
 
Korjaamolta saadun viestin mukaan he päätyivät tuohon Italian kaasaripakettiin. Nyt sitten ollaan odottavalla kannalla ja katsotaan miten tilanne etenee. Ehkä pitää itse olla aktiivinen ja kysellä parin viikon kuluttua viimeistään tilanteen perään. Euroopasta pitäisi pakettien kuitenkin saapua jo viikossa perille...
 
Italiasta löydetyt kaasarit saapuivat, korjaamo asensi ne paikoilleen ja pyörä on nyt ollut muutaman päivän ajossa. Peli on käynyt kuten pitää eikä uusia ongelmia ole ilmennyt, joten muuta "tuhoa" korjaamolla ei ilmeisesti ole käynyt kuin kaasarin hajotus...

10 kk siis odottelua takana, mutta vihdoin ja viimein olen saanut pyörän ajoon. Nyt kun ajokelit lämpenisi niin pääsisi nauttimaan ajosta. Tällä hetkellä auto on korikorjaamolla, joten pyörää ajetaan "pakosta".

Mutta nautitaan nyt tästäkin ajosta ja paremmilla keleillä vielä enemmän. :D
 
Hyvä juttu! Itsellä perintökämpän myynti ensi viikolla, toivottavasti ihan kaikki ostamisen arvoiset pyörät ei kerkee mennä (taikka uusia tulee myyntiin).:thumbup:
 
Otetaas tähän kesän alkuun pientä VF:n pohdintaa kun allekirjoittanut onnistui jotain sekoittamaan bensaletkun vaihdossa...

Tilanne siis talven jäljiltä oli sellainen, että hanalta lähtevä letku oli sen verran kovettunut, että koko hana oli bensasta märkänä ja tiputteli allensa. Vuotokohta paikallistui letkuliitokseen eli hanan/tankin välinen liitos oli kuiva.

Korjaus: hain uutta bensaletkua (metritavarana) ja vaihdoin letkun hanalta sille "mötikälle" (mikä tuon virallinen nimi on? Mötikkä on se johon tuo hanalta tuleva letku liittyy ja tästä lähtee kaasareille letku ja tähän tulee sylinteriltä ohut letku...). Kaikki vaikutti hyvältä eli nyt ei enää bensa tiputellut, joten kone tulille.

Ongelma: Kun koneen laittoi käymään niin pienen hetkosen kuluttua alkoi vasemmalta puolelta vuotaa bensaa urakalla. Tämä vuoto tapahtuu vain kun kone on käynnissä. Kone kävi normaalisti kun sitä hetkosen kaasutteli. Kaikki letkun vaihdon liitokset ovat kuivat, joten ilmeisesti jotain on jossain muualla liikahtanut ja nyt se vuotaa...tai ei kait letkun vaihto originaalista tarvikkeeseen voi sentään vuotoa aiheuttaa. Koeajolenkki ennen letkun vaihtoa sujui hyvin eikä silloin ollut kyseistä vuotoa.

Kysymys: Mitä tuolta on voinut irrota/pettää tuon letkun vaihdossa? Nyt pitäisi kerätä tietoa ja rohkeutta alkaa purkamaan tuo kaasareiden päällä oleva muovikotelo, jotta pääsisi näkemään tuonne kaasareille ja saisi vian selville.

Mutta ehdotuksia ja neuvoja kaipaisin niin vian korjaamiseen kuin tuohon kaasarikotelon purkamiseen, jotta saisin pelin takaisin toimivaksi.
 
Back
Ylös