Honda VF750C Magna

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huntter
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Delvac mx 15w-40 nyt koneessa+suodatin jos vielä jarrunesteet/letkun vaihtaisi niin kausi huollot tehty, no kevät sitten kertoo miten Delvac toimii minun Hondassa.Mistä saisi teräspunosletkun eteen kohtuu hinnalla?onko Storm ainoa mesta?
 
Viimeksi muokattu:
talvella vaihtelin sitten levyt ja jäykistetyt jouset

Tarviikos tuossa hommassa jotain erikoistyökaluja?
Omassa 91tkm ajetussa olisi talven aikana aikomus kytkinremppa tehdä. Tuo kytkin kun on koko omistukseni ajan (54tkm) viileillä ilmoilla luistellut, vaan eipä juuri pahentunutkaan koko aikana. Öljyillä en ole juurikaan eroja saanut luistoon. Lisäksi siellä joku (laakeriko?) on alkanut kahisemaan kytkimen ollessa "kiinni".
 
Tarviikos tuossa hommassa jotain erikoistyökaluja?
Omassa 91tkm ajetussa olisi talven aikana aikomus kytkinremppa tehdä. Tuo kytkin kun on koko omistukseni ajan (54tkm) viileillä ilmoilla luistellut, vaan eipä juuri pahentunutkaan koko aikana. Öljyillä en ole juurikaan eroja saanut luistoon. Lisäksi siellä joku (laakeriko?) on alkanut kahisemaan kytkimen ollessa "kiinni".

Ei tarvi mitään erikoiskaluja, hyvin simppeli homma kaiken kaikkiaan. Se laakeri kannattaa vaihtaa samalla.
Itse kiikutin vanhan laakerin alan liikkeeseen ja etsiskelivät samanmoisen tilalle.
 
Ei tarvi mitään erikoiskaluja, hyvin simppeli homma kaiken kaikkiaan. Se laakeri kannattaa vaihtaa samalla.
Itse kiikutin vanhan laakerin alan liikkeeseen ja etsiskelivät samanmoisen tilalle.

Ok... 2 laakeriahan tuolla räjäytyskuvassa näkyy olevan. Toinen on neulalaakeri ja toinen kuulalaakeri. Kuulalaakereita ainakin luulisi saavan helpolla laakerikaupastakin.
 
Delvac mx 15w-40 nyt koneessa+suodatin jos vielä jarrunesteet/letkun vaihtaisi niin kausi huollot tehty, no kevät sitten kertoo miten Delvac toimii minun Hondassa.Mistä saisi teräspunosletkun eteen kohtuu hinnalla?onko Storm ainoa mesta?

Stormilta hain omani ja kun hinta ei ollut paha niin en jaksanut alkaa metsästää muualta.
 
Ok... 2 laakeriahan tuolla räjäytyskuvassa näkyy olevan. Toinen on neulalaakeri ja toinen kuulalaakeri. Kuulalaakereita ainakin luulisi saavan helpolla laakerikaupastakin.

Muistaakseni neulalaakeri ei edes ole samassa läjässä kun kytkinlevyt. Se kuulalaakeri oli ihan tavanomainen laakeri, ei edes mitenkään erikoinen mitoiltaan.
 
Eiköhän tuo selvinne mitä tarvitsee purkaa, kun joulun jälkeen saan räjäytettyä viritelmän.

Ja alkuperäiseen aiheeseen palatakseni niitä kokemuksia reilun kolmen vuoden ja 54tkm:n kokemuksella:

Olen vaihdattanut suuremmat suuttimet (dynossa säädetty) + Vance & Hines mökätorvet asensin. Bensaa palaa keskimäärin n. 5,5 l/100km. Työmatka-ajossa (21km/suunta) mehua menee reilu 6 litraa. Letka-ajossa mutkateitä saattaa alle 5:n litran päästä. Öljynä on pääosin pyörinyt Motulin 5000.
Vain kuluvia osia on tarvinnut vaihtaa, kuten ketjut/rattaat, etupumpun stefat, jarrupalat eteen ja mittarivaijeri.

Tuon kylmällä luistavan kytkimen lisäksi toinen pikku kauneusvirhe on satunnaisesti tyhjää pyörittävä startti (ehkä tuollekkin voi jotain yrittää kytkinrempan yhteydessä tehdä)

 
81,8 hv takapyörältä mittasivat. Eli huipputeho ei kasvanut (kuten ei luvattukaan kasvavan). Sen sijaan vääntöä ja tehoa tuli alle 7000rpm:n hengettömälle alueelle aika mukavasti persdynon mukaan (eivät mokomat mitanneet lähtötilannetta vakiosuuttimilla). Ne suurimmat suuttimet kaasareissa jäivät vakioiksi, koska suuremmilla suuttimilla seos meni liian rikkaalle laskien huipputehoa lähemmäs 10hv.
Tuo sahalaita käppyrässä johtui silloin olleista huonoista tulpista... Uusilla tulpilla käynti muuttui puhtaammaksi yläkierroksilla.
Ja unohtui mainita, että asensin myös vapaavirtaussuotimen ilmanputsariin.

 
Suosittelen kyllä suutinsarjaa (dynossa säädettynä) :thumbup:
Itseasiassa mopo tuntuu hieman tuhnummalta nyt, kun siinä 7000 rpm paikkeilla se tehopiikki ei tunnu niin voimakkaalta tasaisemman tehoalueen takia, vaikkakin kyllä se on edelleenkin havaittavissa.
Helposti tuolla nyt voi cruisailla 50km/h nopeudessa vitosella (2000rpm)
 
Ok... 2 laakeriahan tuolla räjäytyskuvassa näkyy olevan. Toinen on neulalaakeri ja toinen kuulalaakeri. Kuulalaakereita ainakin luulisi saavan helpolla laakerikaupastakin.

No nyt on tuokin keksintö purettu. Kuulalaakeri selkeästi takkusi ja enkä tuota neulalaakeriakaan laittaisi takaisin. Kytkinlevyissä olisi vielä pintaa jäljellä mutta uusiksi nekin nyt menee, kuten ne jousetkin (jäykempiin).

Kuulalaakerin hinta "marmoritiskillä" n. 36€, ja laakeriliikkeessä 15€.
Neulalaakerin hinta "marmoritiskillä" n. 77€, ja laakeriliikkeessä sekin löytyy hintaan 39€.

Säästyneet rahat voi käyttää vaikkapa pariin 24-osaiseen "asennussarjaan" :p
 
No nyt on tuokin keksintö purettu. Kuulalaakeri selkeästi takkusi ja enkä tuota neulalaakeriakaan laittaisi takaisin.

Olis vissiin pitäny purkaa vähän enempi/tarkemmin, jäi itsellä se neulalaakeri kokonaan välistä. Varmaan koska sijoitin säästön samaiseen 24-osaiseen asennussarjaan :)

Tänään kuriiri toi uudet putket :jippikaijee:
tuutit.jpg

Sitten vielä pitäis uudet rattaat ja ketjut tilailla niin alkas olla tämän talven rojektit siinä.
 
Ja sain ne viimein myös kiinni. Tekaisin pienen vertailuvideon modifoitujen orggis putkien ja Cobrien välillä. Koitin kohtuu hyvän mikin kanssa saada audiosta semmoisen että saa jotain tolkkua. Silti, livenä toimii moninverroin paremmin :WAZAAP:

 
Ja sain ne viimein myös kiinni. Tekaisin pienen vertailuvideon modifoitujen orggis putkien ja Cobrien välillä. Koitin kohtuu hyvän mikin kanssa saada audiosta semmoisen että saa jotain tolkkua. Silti, livenä toimii moninverroin paremmin :WAZAAP:

Hienot on äänet...
Tuossa melko realistinen näkemys minun Magnan äänistä.... ehkä hieman agressiviinammat(?) V&H-putkien kanssa:
https://www.youtube.com/watch?v=3Q8skm6LFFI

Ja uusi kytkin tuntuu toimivan näin 450 km:n jälkeen... Ei sivuääniä. Kytkin tuntuu jonkin verran jäykemmltä 10% jäykempien jousien ansiosta. Mutta enpä ole saanut ainakaan vielä luistoa aikaiseksi. Kytkin tuntui aikaisemmin kuminauhaisemmalta kovissa kiihdytyksissä, nyt paljon terävämpi.

Ja mökää noista lähti 112 dB laadukkaalla ammatikäyttöön tarkoitetulla mittarilla....

Ja olisi Magnaan yksi setti värittömiä vilkunlaseja myynnissä (uusia, pussissa). 40€/satsi
 
Viimeksi muokattu:
Palataanpas tähän kytkinaiheeseen:

Laitoin siis uudet EBC-kytkinlevyt ja 10% jäykemmät jouset kytkimeen. Nyt ongelmana on kytkimen "liimautuminen" koneen jäähtyessä. Lähtee toki kohtuu helpolla irti, kun laittaa vaihteen päälle ja kytkin pohjassa nytkyttelee ees taas, tai vaihtoehtoisesti starttaa vaihde päällä kytkin pohjassa. Jos tuota ei ei tee, niin vaihteen kytkeminen rusauttaa ilkeästi.
Auttaisikohan tuohon öljymerkin vaihto? Nykyinen öljy Motul 5000 10W/40 osasynteettinen.
4tkm olen tuon uuden setin kanssa ajellut, eli "sisäänajokin" lienee suoritettu.

Niin ja tuo startin ajoittaisen tyhjää pyörittämisenkin sain aisoihin..... :)
 
jonkun langan lukaissut aiheesta mutta ilmeisesti nyt vasta yhdistyi pisteet kun aloin miettiä oman pyörän käyttäytymistä ruudussa seisomisen jälkeen.

Samanlainen "ongelma" minullakin. Jos pyörä on ollut parkissa vähän pidempään niin ykkösen silmään pykääminen stumppaa. Enpä ollut tähän asti tätä jaksanut sen enempiä miettiä ja nyt kun noita pisteitä yhdistelin niin pitääpä testata tuo vaihde päällä runkkailu.

En oikein jaksa uskoa että öljyn vaihto voisi juurikaan auttaa, ellei sitten pistä ihan tosi lirua mottiin. Kytkinpakka kuitenkin on kiinni ollessaan melkoisen kiinteä paketti (+ timmimmät jouset) ja kun välissä on vielä moottoriöljy joka periaatteessa viileänä/kylmänä on kuitenkin suht tahmaista tavaraa niin se ei siihen levyjen väliin asettuessaan ihan heti halua antaa periksi.

Oljuna Delvac
 
Uudet Mezler ME 880 Marathon renkaat alla ja kyllä ajotuntuma parani huomattavasti :cruising: takana nyt se 160/80/15 ja hyvin mahtui, vois mahtua vielä 170 rinkulakin.

Delvac koneessa ja mitään eroa vanhoihin "Honda" öljyihin en ole huomannut muuta kuin hinta.

Teräspunosletkut jäi vielä kauppaan toistaiseksi mutta nesteet vaihdettu ja pysähtyy se noillakin kun rauhassa ajelee.

650mailia takana ja 4,6L/100km/h ollut kulutus rauhallisessa ajossa.
 
Back
Ylös