• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Hullu vaiko enkö?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jukka
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
ruskaapak.jpg

Tekis mieli taas tuonne mutta eihän siinä mitään nastoja tarvittu.
Mutta gessua pitäs varmaan saada vielä viis senttiä alemmas jos töppöstä joutuu maassa vetään .
Enkö mistään ele vielä löytänny konstia millä sitä madalletaan.
Missä sitten noilla pitkillä nastoilla voi ajaa ?
 
Ihan viisas teko. Suomikin avautuu ihan erilailla kun siiryt sorateille.
Jep, matkaneskojen puolesta puhuu moni muukin seikka. Eikä yhtään ole vastaan  
biggrin.gif
Heti keksisin 320 kg asioita, jotka puhuvat matkaenskoja vastaan, mutta suomalainenhan ei usko, ennen kuin vääntää yksin suon pohjasta maantielle tuollaisen malmikasan.
Noilla sentään pääsee sinne suolle jumittelemaan...  
tounge.gif
No suolle pääsee, muttei suon yli. Jos haluaa pyörän jolla oikeasti pääsee sellaisiin paikkoihin mihin ei kyykyllä pääse, kannattaa etsiskellä painoluokasta gs-100 kg. Tietysti jos vain haluaa ajella sorateitä niin, että matkustusmukavuus on parempi kuin katupyörässä ja huoltoväli kohtuullinen, niin silloin joku matka"enduro" toimii ihan ok.
 
Ihan viisas teko. Suomikin avautuu ihan erilailla kun siiryt sorateille.
Jep, matkaneskojen puolesta puhuu moni muukin seikka. Eikä yhtään ole vastaan  
biggrin.gif
Heti keksisin 320 kg asioita, jotka puhuvat matkaenskoja vastaan, mutta suomalainenhan ei usko, ennen kuin vääntää yksin suon pohjasta maantielle tuollaisen malmikasan.
Noilla sentään pääsee sinne suolle jumittelemaan...  
tounge.gif
No suolle pääsee, muttei suon yli. Jos haluaa pyörän jolla oikeasti pääsee sellaisiin paikkoihin mihin ei kyykyllä pääse, kannattaa etsiskellä painoluokasta gs-100 kg. Tietysti jos vain haluaa ajella sorateitä niin, että matkustusmukavuus on parempi kuin katupyörässä ja huoltoväli kohtuullinen, niin silloin joku matka"enduro" toimii ihan ok.
Ihan vaan pikkaisen silti epäilyttää ettei se perus kyykky ihan yhtä pitkälle pääse.

Ja siinä kovan hiekkatien ja vetisen suon välissä kun on vielä monta matka-endurolla ajokelpoista polkua ja uraa...

Ihan mieleläni lähden vetämään letkaa johonkin lähiseudun makkaran grillaus paikalle tuolla omalla möhköllä jos haluat kokeilla kyykän ettenemiskykyä...
tounge.gif


Varmaan noita GS:n kokoisiakin pyöriä löytyy matkaan?
 
ruskaapak.jpg

Tekis mieli taas tuonne mutta eihän siinä mitään nastoja tarvittu.
Mutta gessua pitäs varmaan saada vielä viis senttiä alemmas jos töppöstä joutuu maassa vetään .
Enkö mistään ele vielä löytänny konstia millä sitä madalletaan.
Missä sitten noilla pitkillä nastoilla voi ajaa ?
Hehee....ompa tutun näköinen ajokampe !
eek.gif

Onko se ollu joskus lumillaki ? Mut hei, mää ainakin heitän Gessusta satula talveksi pois tykkänään ja laitan tilalle vaan jokun "karvan", kokeileppa ite miten on hyvä ?

Ja noita nastoista mulla on tietoa (tilaus sisällä) sen verta etta Jämsässä on semmonen kun Satapiikki ja tekee käsityönä (liiman kanssa tiättysti myös) justiinsa semmoset kun tarviit. Mieki ensin meinasin että jotain katulaillista jne. "päivänvalon kestävää" mutta kun kuulin ja näin muutamat jutut + sepostukset siellä tallissa niin päädin ottamaan enskanastaa + rus-icea laidoille, eli tulee sellaiset sekamalliset mutta niin oli tarkoituskin.

Laittelen kuvasia kun ovat valmiit !
 
Jos haluaa pyörän jolla oikeasti pääsee sellaisiin paikkoihin mihin ei kyykyllä pääse, kannattaa etsiskellä painoluokasta gs-100 kg.
Hmm. Jäi vähän vaivaamaan ja piti oikein tarkistaa. GS painaa ajokunnossa 229kg (vm. 2010 Bikez.comin mukaan). Viime vuonna ajelin Trumpan Scramblerillä mm. umpimettässä ja muissa paikoissa joihin en kyykkyä veisi ja se taitaa olla kaikin puolin GS:ää huonompi maasto-ominaisuuksiensa osalta ja painaakin kilon enemmän. Eli en allekirjoita.
 
Mieki ensin meinasin että jotain katulaillista jne. "päivänvalon kestävää" mutta kun kuulin ja näin muutamat jutut + sepostukset siellä tallissa niin päädin ottamaan enskanastaa + rus-icea laidoille, eli tulee sellaiset sekamalliset mutta niin oli tarkoituskin.
Mikä rengas aihioksi?

Noiden enskanastojen kanssa saatat yllättyä asvaltilla ajettaessa negatiivisesti, jos taas pelkästään lumella niin sitten ei kyllä varmaan ongelmia. Etupää on ainakin R1200GSA mallissa herkästi todella levoton.

Yksi ongelma mikä gessussa tulee vastaan on se, että siinä ei ole rengaslukkoa (vakiona). Paineet joutuu pitämään kohtuu kovana ettei rengas lähde pyörimään vanteella. Sain kerran jo viime talvena venttiilin poikki edestä kun pääsi pyörähtämään liian alhaisilla paineilla (oli sisärenkaallinen nastarengas).
 
Jos haluaa pyörän jolla oikeasti pääsee sellaisiin paikkoihin mihin ei kyykyllä pääse, kannattaa etsiskellä painoluokasta gs-100 kg.
Hmm. Jäi vähän vaivaamaan ja piti oikein tarkistaa. GS painaa ajokunnossa 229kg (vm. 2010 Bikez.comin mukaan). Viime vuonna ajelin Trumpan Scramblerillä mm. umpimettässä ja muissa paikoissa joihin en kyykkyä veisi ja se taitaa olla kaikin puolin GS:ää huonompi maasto-ominaisuuksiensa osalta ja painaakin kilon enemmän. Eli en allekirjoita.
Joku on punninnut oikeastikin:

sanoi:
BMW GS 1200 Adventure.

Claimed weight: 90% fueled, road ready: 259kg's (569.8lbs)
Actual weight: Fully fueled: 273kg's (600.6lbs)

Yamaha Super Tenere

Claimed weight (wet): 261kg's (574.2 lbs)
Actual weight (Wet): 268kg's (589.6 lbs)

BMW GS 1200

Claimed weight: 90% fueled, road ready: 229kg's (503.8lbs)
Actual weight: Fully fueled: 242kg's (532.4lbs)

My Webpage

Tuossakaan ei tosin ole mitään ongelmaa niin kauan, kun alustan kantokyky riittää. Ainakin ne paikat, missä olen omaa enduroani tarvinnut ovat lähes poikkeuksetta olleet sellaisia, joissa ainakin ajoittain joutuu pehmeälle alustalle. Tietysti jos joutuisin ajamaan samalla pyörällä vaikkapa Helsingistä Rovaniemelle yhden päivän aikana, saattaisi suhtautuminen loiventua.
 
No suolle pääsee, muttei suon yli. Jos haluaa pyörän jolla oikeasti pääsee sellaisiin paikkoihin mihin ei kyykyllä pääse, kannattaa etsiskellä painoluokasta gs-100 kg. Tietysti jos vain haluaa ajella sorateitä niin, että matkustusmukavuus on parempi kuin katupyörässä ja huoltoväli kohtuullinen, niin silloin joku matka"enduro" toimii ihan ok.
Miksi ihmeessä gessulla pitäisi mennä suolle, se olisi sulaa hulluutta. Selvähän se on että sinne se uppoaa. Muutenkin moottoripyörällä ajettaessa olisi minusta syytä noudattaa maastoajosta säädettyä lakia.

Olen viimeiset 5 kesää harrastanut etelästä käsin Lapin sorateitä ja käynyt gessulla monasti paikoissa joihin ei kykkypyörää ehjänä vietäisi. Eikä kyykkyä kuormata ainakaan sillä retkivarustemäärällä jonka gessu kantaa säilyttäen silti ajo-ominaisuutensa.

Joten minusta gessu on siihen painostaan huolimatta erinomainen valinta. Samoin olisi mikä muu iso tai keskikokoinen matkaenska tahansa.
 
330 kg painavan xv 1900:sen jälkeen Gessu tuntuu kevyeltä ja näppärältä kaikilla teillä .
No se suon ylitys on sitten eri asia .Se voi kestää joskus puoli päivää . Kaksikymmentä kilometriä jos ajaa takaisin ja kiertotietä suon toiselle puolelle vie aikaa puol tuntii tai jotain . Eikä tule hiki.
 
biggrin.gif
käsi pytyyn kaikki jotka gessula kaatuili tai työnnettiin pois pystymettästä viime syksynä...
biggrin.gif


mä olin siellä vmaxilla pystyssä ja ajamalla...
thumbs-up.gif
 
Gessu =

monta sataa kiloa
sorateiden iloa.

Ihan tässä alkaa runosuoni sykkiä
033102bebe_1_prv.gif


Hienoa oli vetää sorateitä keskisuomalaista vuoristorataa kesällä... noviisillakin on hauskaa kun takapyörä hakee sladia ja väännökäs 2-pyttyinen jaksaa ja jaksaa.

Suolla ajamisesta en tiedä mitään, enkä kyykkyä kaipaa.

Koneet tykkää kun niillä ajetaan! Näihin kuviin ja tunnelmiin.
 
Mutta kun GS tarkoitaa

The BMW GS series of dual purpose off-road/on-road BMW motorcycles have been produced from 1980, when the R80G/S was launched, to the present day. The GS refers to either Gelände/Straße (German: off-road/road) or Gelände Sport.[1] GS motorcycles can be distinguished from other BMW models by their longer travel suspension, an upright riding position, and larger front wheels – typically 19 to 21 inch. In May 2009, the 500,000th GS was produced, an R1200GS model.[2]
 
Ihan viisas teko. Suomikin avautuu ihan erilailla kun siiryt sorateille.
Jep, matkaneskojen puolesta puhuu moni muukin seikka. Eikä yhtään ole vastaan  
biggrin.gif
Heti keksisin 320 kg asioita, jotka puhuvat matkaenskoja vastaan, mutta suomalainenhan ei usko, ennen kuin vääntää yksin suon pohjasta maantielle tuollaisen malmikasan.
Näitä malmikasa kommentteja lukiessani olen entistä vakuuttuneempi että kakkospyörä tulee olemaan aivan ehdottomasti iso enska.

Edullisessa hintaluokassa, eli alle 4000- eur.  olevia enskaehdotuksia, malliltaan ja hyvien käyttökokemuksien perusteella kakkospyöräksi, mielummin yli 500 cm ja 4-tahtisia, otetaan ilomielin vastaan? Hakusessa reissuun enskaa, syys- , talvi-, ja kevät-iltojen iloksi, koska minun käyttötarkoitukseen optimaalinen keskikesän 2-pyöräinen ajoneuvo on jo hankittu.

Nyk.perusnaku  + tuleva nappulavetomiäs.

nou repslol, ant nou nothing else logo  
033102ass_1_prv.gif
Halvimmalla pääset varmaan ostamalla Yammun XT tai TT 600.Niitä saa parista tonnista alkaen eikä lopu maasto-ominaisuudet. Ja onhan niitä.Afrikat,Kotarit.Elefanttikin on ihan kelpo laite.Noissa Yammuissa on se hyvä puoli että niistä pääsee myös eroon jos ei tunnu kelvolliselta.Koneisiin saa osia kohtuuhalvalla,eikä kirvele naarmut kyljissä. Sitten tietty vähän vanhempi GS saksanmaalta.Tuojia on kyllä.
 
ruskaapak.jpg

Tekis mieli taas tuonne mutta eihän siinä mitään nastoja tarvittu.
Mutta gessua pitäs varmaan saada vielä viis senttiä alemmas jos töppöstä joutuu maassa vetään .
Enkö mistään ele vielä löytänny konstia millä sitä madalletaan.
Missä sitten noilla pitkillä nastoilla voi ajaa ?
Ei oo paha homma madaltaa mutta 5cm on liikaa, 3cm onnistuu hyvin ja kesäksi voi nostaa takaisin. Puhelin putos mereen mutta koita 0404480818 on mun vanha kortti se ottaa ehkä vastaan vielä puhelun, tai jätä numero niin soitan, meinaan jos haluat neuvoja.
 
Onkohan Ewan McGregorilla, Charley Boormanilla ja heirän sarjoillaan Gssujen lisääntymiseen mitään tekemistä?
buttrock.gif
 
GS tauti vaan leviää.

Nastakumeja tilaukseen ajoissa niin kausi ei pääse turhan ajoissa päättymään:

188387_10150113969077830_637757829_6483057_14750_n.jpg
Ovatko herrat tuossa kuvassa jäällä ?
Minullakin on tästä kotoa 247 metriä Päijänteen rantaan .
Siellähän voisi hienosti viettää talvea ,kipasta Gessulla pilikille.
 
Back
Ylös