Huomio! Motoristien EA-Valmius?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Cubix
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Cubix

New member
Elikkäs homman nimi on seuraava: Olen tekemässä AMK- Ensihoidon linjalle päättötyötä.

Osanatyötä on Motoristien Ensiapu valmius ja sen kehittäminen yleisesti... Haluaisin Nyt vastauksia Minkälainen on oma EA valmius kolaripaikalla? Oletko joutunut kolaripaikalle auttamaan? tai jopa ajanut itse kolarin? Oletko ajatellut käydä Ensiapu koulutuksia? Mukaan voi laittaa myös materiaalia kuvia yms..... tapahtumista..

Toivoisin että tässä ketjussa asiasta ei käydä keskustelemaan vaan ne vastaukset tähän... Jos joku haluaa asiasta keskustella niin pyydän perustamaan oman ketjun sitä varten.

HUOM!

Kun vastaat tähän ketjuun tai kirjoitat sähköpostia niin annat suostumuksen käyttää materiaalia ja kuvia päättötyössä muokattuna tai sellaisenaan.... Koulu vaati kirjottaamaan ton edelläolevan ehdon....

@ jari.klemetti@gmail.com

Kiitoksia!  
033102beer_1_prv.gif

Tarkoittanet ensiapua ja EAK on taas tyypillisesti Ennakoivan Ajon Koulutus, eli EA=Ennakoiva Ajo

Työn puolesta käyty useampi ensiapukurssi ja lasten ensiapu vielä erikseen....en ole joutunut käyttämään, tää on taito josta toivoo ettei joudu käyttämään
confused_orig.gif

Kyllä mäkin kurssin olen käynyt, mutta todellisuudessa ei taitas olla takuuvarmasti apua...

Minulla on ollut onni välttyä kolareilta. Pahoille kolaripaikoillekaan en ole saapunut ensimmäisenä, joten ensiaputaitojakaan en olisi koskaan tarvinnut. Ja hyvä niin sillä minkäänlaisia ensiaputaitoja minulla ei ole.

Jostain kumman syystä ensiapukoulutus on vältellyt minua vaikka duuninkin puolesta se olisi hyvä hallita.

Jees pöks,kurssit käyty joskus muinoin työn puolesta.
Kolareissa oltu useammassakin auttajana + muutama muu tapaus,ja kursseista kyllä apua ollut.Onneksi ei itellä oo kolahtanu knock wood...Läheltä piti useammanki kerran...
Niin ja mukana kulkee tietysti aina motoristin ensiapu pakkaus,just sopiva taka penkin alle"toivottavasti sille ei tuu koskaan käyttöä.

EA1 ja EA2 käytynä ja vielä voimassakin kuluvan vuoden syyskuulle asti, sitten täydennys kurssille.
Kertaalleen tositilanteessa EA-taitoja tarvinneena totesin EA-taidot erittäin tarpeelliseksi ja siksi aion käydä jatkossakin verestämässä taitoja kursseilla.

EA1 voimassa, EA2:lle pitäis mennä.
Ei ole ollut tarvetta paikkailla itseä tai muita.

Monee kertaan käyty,onneksi ei ole joutunnut tilanteisiin,
pyörään mahtuvien ea tarvikkeiden vähäisyydestä johtuen.
Tosi hankalaa sitoa isonpia haavoja kolmioliinat ym normaaliin ea-laukkuun tarvikkeet ei"mahdu mukaan"
Tarkka sijaintikin olisi hyvä tietää

EA 2 suoritettu armeija-aikoina. Ei ole kyllä (onneksi) ollut niille taidoille tarvetta sen jälkeen.

Varsinaisia EA-kursseja en ole käynyt, täytyy harkita asiaa. Jotain perus juttuja on käyty joskus partiolaisena ja armeijassa (ehkä myös töissä jotain pientä). Kai niistä vielä jotain muistaa, mutta heikkoa vois toiminta olla.

Ei ole tarvinnut kokeilla taitojen tasoa. Kerran olen kolaripaikalla ollut, mutta olin itse ainoa kolhuja saanut niin minun taitoja ei kyselty.

Aikanaan käyty ja käytetty moneen kertaan ja väitän että tervejärki pelaa paremmin kuin mitkään kurssit. On monta kuvaa jotka joskus seilaa, mutta ne on päässä ja sieltä niitä ei voi siirtää. Tämä riittäköön.

Ensivastekoulutus käytynä ja työn puolesta pakko ollakin. Toivottavasti en "törmäile" orggilaisten kanssa oman työni puolesta.

EA1 ja EA2 käyty moneenkin kertaan ..
Muutaman kerran olen joutunut käyttämään .. autokolareissa ..
"Osaaminen", jos sellaisesta voi tosipaikan tullen edes puhua, on
ollut yllättävän hyvää, mutta jälkeenpäin on sitten alkaneet "kädet
hieman tärisemään" tai tullut sellainen "HUH"-olo .. ja mielessähän
ne sitten pyörivät muutaman päivän .. mikä on ihan luonnollista.

Omasta mielestäni tuo EA1 joutaisi olemaan pakollinen kortin
saamiseksi, jo ihan yleissivistyksenkin vuoksi ..

PS. Kaksi kertaa ekana paikalla liikenneonnettomuudessa ..
Ei kauhean mieltä ylentävää puuhaa lainkaan .. mutta ..
Tarvitsee sitä taitoa muuallakin kuin vain liikenneonnettomuuksissa ..

EA1, EA2 ja jatkokurssi käytynä. Muutaman kerran ollut kolaripaikalla ja ilmeisesti jotain oikeinkin tehnyt kun ovat piiipaa miehet kiitelleet.

Nytkun otettiin puheeksi... EA1 on tullut käytyä ... tosin vuonna miekka och kilpi
lookaround_orig.gif
... Enpä ole moista onneksi tarvinnutkaan, mutta mutta... Tarttis varmaan tehrä jotain...

EA1 käyty ja EA2 pitäis tässä kevään aikana käydä suorittamassa.

elvyttää ei ole tarvinnut, mutta muuta ensiapua olen joutunut antamaan

JOVVAIN...
sport05.gif

.....Naaaaaaa, EA 1 käyty 10 vuotta sitte ja tulipa nyt hiljan käytyä uuvelleen päivittämäs......oikiaa tarvetta ei onneksi vielä ole ollu mut tota nykyajan liikennetouhua ku kahtelee nii VARMASTI tulee vielä tarvettaki....!!

2-3 kertaa oun tullu kolarpaikalle et savut vielä nousee mut hommana ollu lähinnä muun liikenteen varoittaminen (tärkee homma muute alkumetreillä tuoki ! )

Valmius mielestäni keskiverto parempi, on EA-laukut joka pärräs (3) sekä kotilos. Keltaliivit myös. Nii ja kotilos tietysti extraa kans:
- vilttei, lämmintä vaatetta, pipoi & hanskoi
- valasinta (käsi & haku)
- avaruushuopaa (uffomiehil..
biggrin.gif
)
- kolmioo
- lapioo & kirvestä
- hinausköyttä jne. jne.
- sammuttimet on just nyt "huollos"

Että kylä semmoset pari eka päivää pärjäthän omillaa paitti jos linjapiili sattuu kohil
crazy.gif

Back