Huomio! Motoristien EA-Valmius?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Cubix
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Aika monta EA kurssia on käyty, työpaikka vaatii ylläpitämään taitoa. Tasoa I ja II.
Mutta se kolaripaikalle tulo, aina rukoilen, että kun EN olis ensimmäinen.
Vaikka sitten taas, jos itselle tapahtuu jotain, toivoisin kyllä että ensimmäinen paikalletulija olis kurssit käynyt ja osaa käyttää järkeään, sensijaan että haluaa ottaa kuvia silpoutuneista uhreista...
Ei se niinkään se kurssi, vaan se että ihminen osaa laittaa asiat tärkeysjärjestykseen ja olla tekemättä enempää vahinkoa....

Joo I ja II on käyty. Valitettavasti taitoja olen tarvinnut. (ekana onnettomuus paikalla) Laitoin mailia.

Mulla on aina pieni ensiapupakkaus mukana penkin alla. Pitemmillä matkoilla laukussa sitten semmoinen suurempi Bilteman pakkaus. EA1 käyty 10 vuotta sitten.
En ole koskaan joutunut auttamaan kolaripaikalla enkä ole ajanut kolaria.
EA1 kurssin päivitys on kyllä suunnitteilla.

Valitettavasti täytyy todeta etten omaa minkäänlaisia valmiuksia antaa ensiapua. Minkäänlaisia kursseja en ole käynyt eikä ensiapupakkausta löydy edes autosta. Kolaripaikalla en luultavasti osaisi tehdä muuta kuin soittaa apua...

Onneksi en sentään (vielä ainakaan) ole sattunut onnettomuuspaikalle. Mielessä on kuitenkin käynyt käydä edes se peruskurssi, mutta koskaan ei tunnu olevan riittävästi aikaa/halua tms verukkeita.

Minulla on käytännössä aina - aina kun MP:n takalaukku on paikoillaan,
mukana auto-EA-laukku, joka on selvästi isompi kuin MP:lle myytävät.
Satulan alla on myös keltainen huomioliivi.

Uskon ymmärtäväni perusteiden alkeet ensiavusta.
En ole käynyt mitään kurssia.

Useimmiten (melkein aina) kyydissä on tankkilaukussa myös
pari pmr-luuria, LED-otsalamppu, stongassa gps-paikannin
ja taskussa puhelin.

Autossa on AINA takakontissa EA-laukku, akkukaapelit, kenttälapio,
hinausköysi, jauhesammutin, huomioliivit, hakuvalo ja petanque-sarja. :-)

Ensiapukurssin kävin juuri muutama kymmenen vuotta sitten. Olisi päivitys tarpeen, vaikka onneksi en ole joutunut onnettomuuspaikalle koskaan. Kun ei ole työnantajaa kurssittamassa, tulee mieleen, eikö yhteiskunnalle olisi hyödyksi vastata tämän tyyppisestä tiedon jakamisesta esim. avustamalla korvamerkitysti ensiapukoulutuksen antamista kansalaisille.

Minkään näköistä koulutusta ei ole (vain joitakin perusjuttuja käyty työpaikoilla ja kouluissa), mutta en ole onneksi sattunut koskaan ensimmäisenä paikallekkaan. EA-laukku olisi tarkoitus hankkia ensi kesäksi kun lähden hieman pidempää reissua heittämään.

EA1/maastoensiapukurssi käyty. Tositilanteesta ei kokemuksia, käyttöä ollut ainoastaan harjoituksissa (pelastuskoiratoiminta).

EA 1 käyty monta kertaa, EA2 on parin viikon kuluttua töiden puolesta.
Meillä on työpaikalla "nopean toiminnan joukot", kuulun niihin. Heidän kanssaan harjoitellaan muutakin kuin EA taitoja, opetellaan lääkkeiden vaikutus potilaaseen, huumeiden vaikutus ja sellasta.
Kerran olen ollut ekana kolaripaikalla.
-Sergei-

Työn puolesta EA I ja II. Kerrataan ajallaan. Työt liittyy tällä hetkellä Päivystys- ja EApkl ympäristöön (ei kuitenkaan hoitohenkilökuntaa). Ajoittain hoitotoimenpiteissä mukana.

Ea-tarvikkeita ei yleensä auton tai pyörän kyydissä ole, pitänee hankkia. Taitoja ei liikenteessä ole toistaiseksi tarvinnut käyttää, muuten kylläkin (pikku haavoja, nyrjähdyksiä jne).

Yhdessä kolarissa autolla osallisena, vammat jäi kaikille osapuolille lieviksi. Turvavyö pelasti!

Yhden kerran sattunut ulosajopaikalle ensimmäisenä, rattijuoppo veti sikeitä takapenkillä. Saab muuttunut rusinaksi, juopossa ei naarmuakaan...

Joskus vuosia sitten on käyty sukellusharrastuksen toimesta EA-kurssit jotenkin. En muista enää kaikkea, vaan tuskin aiheutan lisää vahinkoakaan autettavalle. Muistin virkistys ei olisi pahitteeksi. En ole ollut kolarissa enkä kolaripaikalla auttamassa.

EA-1 taskussa, eikä ole tarvinnut käyttää taitoja muihin, kuin itseeni
biggrin.gif

EA1, EA2 ja firman medic kurssi

edit: ite ollu mp kolarissa eli ei ollu omast EA koulutuksesta mitää hyötyä

Onnettomuuksia nähnyt useampi, mutta onneksi olen itse selvinnyt suht hyvin.

Vaikeata tuntuu ihmisillä ymmärtää, että loukkaantunutta ihmistä EI lähdetä raahaamaan eestaas, eikä motoristilta poisteta kypärä, ellei todellakin ole pakko. Melkein joka kerta joku "ensiaputaitoinen" maallikko on repimässä kypärän irti tajuttomalta potilaalta, vaikkakin syke on normaali, ja hengitys kulkee. Monesti on nähty kun lähdetään siirtämään potilasta, vaikka tarvetta siirtämiseen ei ole.
Ihmiset ovat kun apinoita onnettomuuspaikalla. SIvulliset "zombiet" pitäisi saada pois kuleksimasta osaavien jaloista. Listaa voisi jatkaa vaikka kuinka pitkälle, mutta ei jaksa...

Jos lähden matkalle, niin snadi ea-laukku on yleensä mukana prätkällä, autolla miltei aina. EA-koulutuksesta on aikaa, mutta maalaijärjellä pärjää aika hyvin, ja oma-aloitteista opiskelua auttaa. Lisäksi on paljon tekemisissä ammattilaisten kanssa, jonka kanssa tulee käytyä asioita läpi sillointällöin.

EA1 on käyty vuonna 1987. Olen ollut myös vapaapalokunnassa ennen sitä, siellä ei suoritettu EA-korttia, mutta tietoja jäi sieltäkin mieleeni.

Kerran olen tullut (alkuvuodesta 1994) ensimmäisenä kolaripaikalle. Silloin en tosin ajellut vielä prätkällä. En päässyt elvyttämään ja paikalle tuli onneksi ensimmäisten joukossa useita sairaanhoitajia. He ottivat hoitaakseen EA asiat. Itse keskityin pitämään tilanteen hanskassa.

Nykyään opetan ammattiopistossa tietotekniikkaa ja kauhulla odotan, että joku oppilaista pyörtyy tunnilla. Nyt en osaa tehdä enää yhtään mitään.

Täytyypä pistää ajatus muhimaan ja yrittää järjestää EA1 kortin suorittamista työpaikalle.

Ensiapulaukkuakaan ei ole kun en osaa sitä sitten hätätilanteessa käyttää. Autossa on joskus ollut, mutta tuskin on enää edes toimintakuntoinen.

EAI käyty partioaikoina noin vuonna -95 ja EAII sitten myöhemmin -97...eli pahasti on päässyt vanhentumaan nämä. MP:n mukana en ole koskaan kuljettanut mitään EA-tarvikkeita. Kait pitäis... Autossa on auton mukana tullut EA-laukku, jonka sisältöön pitäisi tietysti ennakkoon tutustua, mutta heikkoa on ollut tämäkin.
sad_orig.gif

Koskaan en ole näitä taitoja vielä liikenteessä tarvinnut, kotioloissa kylläkin.

EA1 käyty vuonna 85
crazy.gif
et varmaan on tieto aika pahasti tapulista kadonnut...

Autossa laukku ja pyörän satulan alla sellanen taskumalli.

Voimassa on EA1:nen. Kakkoskurssikin aikoinaan käyty, mutta kerkesi mennä vanhaksi. Työnantaja koulutti ja työn puolesta ihan hyvä juttu.

Onneksi en oli joutunut kolaripaikalla taitoja käyttämään, mutta muita tilanteita on muutama.

EA 1 käyty (suoritettu loppuun just eilen...).
smile_org.gif

En ole koskaan osunut kolaripaikalle tai joutunut antamaan ensiapua.

Heikot on taidot, kursseja ei ole käyty.

Kaksi kertaa olen joutunut auttamaan sen minkä maalaisjärjellä osaa. Onneksi välitöntä hengenvaaraa ei ole ollut.

Kerran olen itse joutunut autetuksi vakavan auto-onnettomuuden jälkeen.

Back