Huomio! Motoristien EA-Valmius?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Cubix
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Ensiapukursseja ei ole erikseen käytynä, mitä nyt nämä pakolliset kouluissa ja armeijassa järjestetyt nukenpumppaustilaisuudet.


Ensiapupakkaus löytyy auton takakontista muistaakseni kaksin kappalein ja yhdelle pakkaukselle on kerran ollut käyttöäkin, kun tulin ensimmäisten joukossa paikalle liikenneonnettomuudessa.

Kyseessä oli talvinen ulosajo, joka johtui maahanmuuttajaperheen auton keäsrenkaista ja kenties heikosta ajotaidosta. Sen suurempia vammoja ei kellään ollut, mutta haavojen sitomiseen tuo ensiapupakkauksen sisältö tuli tarpeeseen. Itse en ollut haavoja sitomassa, vaan paikalle tullut vpk:n kaveri otti hyvin tilanteen haltuunsa ja jakoi meille muille tehtävät.

Vaimon kanssa menimme edelliselle mäennyppylälle auton kanssa hätävilkuttamaan ja opastamaan pelastusajoneuvojen saapumista. Oli liukas sohjokeli ja ilman tuota opastamista olisi saattanut tulla muutama lisäkolari, sillä sen verran lujaa ihmiset ajoivat hätävilkuista ja "himmaus"-merkeistä huolimatta. Muutama hurjempi kotilokuski uskoi hidastamisen tärkeyden vasta onnettomuuden nähdessään ja paniikkijarrutus-väistö oli seuraava ohjelmanumero.

Tilanteesta selvittiin kuitenkin hyvin ja palomiehet kiittelivät hyvin organisoitua tilannetta.
 
Ensiapuvalmius on kunnossa. Aina mukana sivulaukussa tuhti koivuklapi. Sillä lopettaa monesti usean eläimen ja (kusipääpoliitikon tai muun mulkun) suhteellisen turhahkon loppuelämän tai poliittisen kuoleman. Oikeiden ihmisten kanssa saatan jopa aloittaa elvyttämisen.
biggrin.gif
 
EA1 juuri ennen joulua ja EA2 on ohjelmassa tässä kevättalven aikana.

Joskus on tullut osuttua onnettomuuspaikalle ensimmäisenä, mutta tilanne oli niin lievä, että asia hoitui lähinnä sillä, että autoin kuljettajan ulos autosta, rauhoittelin ja soitin hinausauton paikalle.
 
EA 1 ja EA 2 käyty. Lisäksi ammattiin kuuluu viikon mittainen EA koulutus joka uusitaan aina 5 vuoden välein. En työskentele terveydenhoitoalalla mutta työpaikalla olen joutunut tekemään kaikenlaista elvytyksistä katetrointiin. Kolaripaikalla olen ollut ensimmäisenä kerran ja silloin tehtäväksi jäi lähinnä avun hälyttäminen.
Mopossa mukana laajennettu lääkintäpaketti ja puhelimessa on GPS sekä hälynumerot valmiiksi ohjelmoituna.
 
Monet kurssit käytynä.
Useaan kertaan ollut hyötyä.
Kaksi kertaa ensimmäisenä kolaripaikalla.
Molemmilla kerroilla pahaa jälkeä.
Gerberit roikkuu lähes aina vyöllä. Niistä on yllättävän paljona iloa
smile_org.gif
Jos joku ihmettelee mitä iloa? Niin esim turvavyöt katkeaa näppärästi, akku lähtee irti, lasin voi lyädä rikki jne..
Myös GPS ja puhelin yleensä mukana.
 
onhan näitä käytynä. työnkin vuoksi pitäis osata ensiapua. taitaa aika heikkoa olla kuitenkin, kun harvoin on tilanteita onneksi ja harjoitteluakin osuu kohdalle liian harvoin mielestäni. noin kerran vuodessa on joku kurssi, tunti-pari harjoittelua. ea-pakki, happilaitteet ym. on, mutta ensimmäinen neuvo on, että soita 112, jos on kiiretilanne. se on vieläpä työpaikkani virallinen ohje. parempi niin. ne työpaikkani somatiikassa tai ensiapuvalmiuksiltaan tumpelot lekurit keskimäärin tuskin saisivat muuta kuin vahinkoa aikaan.

prätkäillessä pitäisi olla ensiapulaukku, nyt kun kärryynkin sopii. tarvii hommata. ja tuo gerberi tai vastaava on ihan pätevä väline moneen. sillä leikkaa kiristyssiteen teepaidasta tai mistä vain.
 
EA2 käyty, tosin "lisenssi" on mennyt umpeen.

Kerran pelastanut vaimon tukehtumiselta ja
kerran kolaripaikalla (kuski oli jo kuollut) ei mitään tehtävissä.

Muita sairaskohtauksia, missä ambulanssi miehet hoitivat homman.

Toivottavasti ei näitä taitoja tarvitsisi koskaan kokeilla...

Reiska_SB
 
EA 2 suoritettuna ja voimassa lähes vuoden 2010 loppuun. Tästä huolimatta onnettomuuspaikalle ensimmäisenä saavuttaessa tärkeintä on, että kännyssä riittää virtaa ja puhelu hätänumeroon 112 lähtee aikailematta.
 
EA1 suoritettu ja vielä voimassa työpaikan ansiosta. Kerran olen tullut ulosajopaikalle ensimmäisenä ja fyysisiä vaurioita ei tullut, mutta lanssi piti soitella, kun autoilijat olivat melkoisessa shokissa. Liikenteen ulkopuolella sitten enempi tullut tarvittua taitoja.
 
Elvytys -kurssi kuuluu pakollisena töihin joten se on voimassa. Muita ei ole käytynä. Itse apua saaneena olen kyllä katsellut EA -kursseja mutta olivat taas menneet täyteen.
 
Työn puolesta useamman kertaa on EA 1,2 tullut suoritettua, kun on "hyväksyntä" mennyt vanhaksi. Pari kertaa on tullut oltua ensinmäisten joukossa kolaripakalla (NMT900-aikaan), lähinnä hommana ollut lisävahinkojen estäminen (lue yli-innokkaiden toppuuttelu). Aikaisemmasta työpaikasta (sairaala) tietty on mahdollisesti ja toivottavasti apuja tulevaisuudessa.
buttrock.gif
jos jotain olisi jäänyt mieleen.
Kotilossa toki löytyy ea-laukku, mopottimeen täytynee hankkia (enpä ole tullut ajatelleeksi)
withstupid.gif
.
 
EA 1 ja EA 2 löytyy. Noin reilu vuosi kurssien suorittamisesta - onneksi en ole taitoja tarvinnut. Mukana reisussa kulkee pieni ensiapupakkaus.
 
Elikkäs homman nimi on seuraava: Olen tekemässä AMK- Ensihoidon linjalle päättötyötä.

Osanatyötä on Motoristien Ensiapu valmius ja sen kehittäminen yleisesti... Haluaisin Nyt vastauksia Minkälainen on oma EA valmius kolaripaikalla? Oletko joutunut kolaripaikalle auttamaan? tai jopa ajanut itse kolarin? Oletko ajatellut käydä Ensiapu koulutuksia? Mukaan voi laittaa myös materiaalia kuvia yms..... tapahtumista..
[cut]
AMK=ammattikorkeakoulu Kyse on siis päättötyöstä. Korkeakoulussa tuo työ kulkee nimellä gradu.
Mitenkään kritisoimatta sen kummemin tietämättä enempää niin olisin toivonut jonkinlaista tietoa siitä mihin näitä yhteydenottoja tarvitset. Toivottavasti päättötyössä ei päätellä saapuneista vastauksista mikä on yleisesti ottaen motoristien ensiapuvalmius. Toki on monta eri tutkimustyyppiä johon soveltuu tällainen kysely jos siitä seuraa haastatteluita jne. mutta tämäkin olisi ollut syytä ilmoittaa jo ensimmäisessä tekstissä.

Siis saako tiedustella mihin ja miten näitä tietoja käytät?
edit: ja mitä erityisesti kaipaat niin voisi tulla tarkennettuja vastauksia
 
Ammatti ja työ eapkl:lla antanevat jonkinlaisia valmiuksia toimia onnettomuuspaikalla. Mutta yli 30 vuoteen näitä taitoja ei ole tarvittu vapaa-ajalla liikenteessä. Joskus kuitenkin muissa yhteyksissä.
Pari kertaa ollut itse uhrina, selvitty pienillä vammoilla.  
confused_orig.gif
 
Elikkäs homman nimi on seuraava: Olen tekemässä AMK- Ensihoidon linjalle päättötyötä.

Osanatyötä on Motoristien Ensiapu valmius ja sen kehittäminen yleisesti... Haluaisin Nyt vastauksia Minkälainen on oma EA valmius kolaripaikalla? Oletko joutunut kolaripaikalle auttamaan? tai jopa ajanut itse kolarin? Oletko ajatellut käydä Ensiapu koulutuksia? Mukaan voi laittaa myös materiaalia kuvia yms..... tapahtumista..
[cut]
AMK=ammattikorkeakoulu Kyse on siis päättötyöstä. Korkeakoulussa tuo työ kulkee nimellä gradu.
Mitenkään kritisoimatta sen kummemin tietämättä enempää niin olisin toivonut jonkinlaista tietoa siitä mihin näitä yhteydenottoja tarvitset. Toivottavasti päättötyössä ei päätellä saapuneista vastauksista mikä on yleisesti ottaen motoristien ensiapuvalmius. Toki on monta eri tutkimustyyppiä johon soveltuu tällainen kysely jos siitä seuraa haastatteluita jne. mutta tämäkin olisi ollut syytä ilmoittaa jo ensimmäisessä tekstissä.

Siis saako tiedustella mihin ja miten näitä tietoja käytät?
edit: ja mitä erityisesti kaipaat niin voisi tulla tarkennettuja vastauksia
Missä kohtaa tuota lainaamaasi kohtaa mainitaan gradu?

Ammattikorkeakoulun ollessa kyseessä ns. "päättötyön" nimi on opinnäytetyö. Ammattikoulussa käytetään tuota päättötyö -nimeä.
 
Missä kohtaa tuota lainaamaasi kohtaa mainitaan gradu?

Ammattikorkeakoulun ollessa kyseessä ns. "päättötyön" nimi on opinnäytetyö. Ammattikoulussa käytetään tuota päättötyö -nimeä.
Ei mainita sanaa gradu, eikä oikeastaan ole oleellista. Lähinnä pointtini kohdistui siihen, että suurimmalla osalla on todennäköisesti jonkinlainen käsitys siitä miten vaikea gradu on tehdä (vitsit gradua vaille valmistuneista humanisteista jne.) joka tavallaan on yliopiston päättötyö. Sen sijaan ammattikorkeakoulun päättötyöt ovat valitettavan usein täysin luokattomia, jos siis ajattelee tieteellistä pohjaa.

Miten tämä nyt sitten liittyy koko asiaan? Hyvä kysymys ja koitan avata hieman. Motoristeista on olemassa vaikka minkälaisia ennakkoluuloja jotka useimmiten ovat vastoin todellisuutta. Ennakkoluulot ovat niin syvällä monessa, että se näkyy jopa ihan joka päiväisessä elämässä (pyöräilykaudella). Toivon, ettei tässä nyt olla tekemässä päättötyötä jossa todetaan motoristien ensiapuvalmiuksien yleisesti ottaen olevan sitä taikka tätä koska tällä metodilla sillä ei voi mitenkään olla minkäänlaista tilastollista totuuspohjaa. Vaarana kuitenkin on, että kun tehdään ammattikorkeakoulun nimissä työ jossa todetaan jotain, niin jos ei nyt ihan eduskunnan liikennevaliokunnan lausuntoihin niin ainakin tavallisen kansanedustajan käyttöön se enemmin tai myöhemmin tulee ja jälleen asiasta mitään tietämätön perustelee jotain aivan hillitöntä väitettä/vaadetta mm. tällä työllä.

Tämän vuoksi halusinkin tietää, että mikä on päättötyön tarkoitus ja kritisoida ja tuoda esille huoleni heti alkuun.

Esimerkiksi voidaan ottaa vaikkapa yllä olevat vastaukset. Allekirjoittaneen motoristituttavapiirissä ovat vähemmistössä ne jotka eivät ole tekemisissä elvytysten ja kolaripotilaiden kanssa työnsä puolesta, siis profiililtaan hieman erilaista kuin yllä olevat EA1 käytynä vuonna miekka ja kilpi. Siis kuva on vääristynyt.
 
Back
Ylös