Ihmiset eivät tunne liikennemerkkejä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Petri12r
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Petri12r

New member
Ihmiset eivät tunne liikennemerkkejä

No nyt tää alkaa selvitä mullekin, miksi kolmion takaa tuupataan väkisin eteen. YLE on vähän kartoittanut liikennemerkkituntemusta.
- Löytyy joukko ihmisiä, jotka eivät tunne vaikkapa väistämisvelvollisuutta osoittavaa kärjellään oleva kolmiota.

Linkki uutiseen.

Mulla kyllä tuottaa monesti ongelmia pyöreät punareunaiset merkit, jossa on keltaisella pohjalla mustia numeroita. Ei millään ymmärrä mitä niillä tarkoitetaan. Varmuuden vuoksi jätän sitten ne omaan arvoonsa.

Jäi vähän epäselväksi, että oliko noiden liikennemerkkien merkitysten tietämystä selvitetty ajokortin omistavilta ihmisiltä vai kaikista suomalaisista tehdyllä otannalla.

Toki kaikkien pitäisi tuntea tärkeimmät liikennemerkit, mutta ei kai jokainen Pihtiputaan Mummo niitä kuitenkaan tunne.

Mulla kyllä tuottaa monesti ongelmia pyöreät punareunaiset merkit, jossa on keltaisella pohjalla mustia numeroita. Ei millään ymmärrä mitä niillä tarkoitetaan. Varmuuden vuoksi jätän sitten ne omaan arvoonsa.

Ei niistä punareunaisista tarvitsekaan välittää sillä ne on vanhoja ja siten merkityksettömiä.
Siellä pitää olla se ohut keltainen raita uloimpana.:)

eikös tässä pyöräilijä joudu väistämään koska tossa ei oo suojatiessä sitä pyöräilijän jatketta koska varsinaisella suojatiellähän EI saa ajaa vaan pitäisi taluttaa pyörä.

Juu, ja eikös tuolla ole vielä kolmiokin fillaristeille? :)

eikös tässä pyöräilijä joudu väistämään koska tossa ei oo suojatiessä sitä pyöräilijän jatketta koska varsinaisella suojatiellähän EI saa ajaa vaan pitäisi taluttaa pyörä.

Pyöräilijä joutuu väistämään, vaikka tossa olisikin pyörätien jatke (niitähän ei vielä ihan joka puolella ilmaista semmosella erilaisella suojatiemaalauksella), sillä pyörätie risteää ajorataa. Käsittääkseni toi suojatiemerkin alla oleva merkki vain varoittaa kaksisuuntaisesta pyörätiestä. Disclaimer: voin olla väärässäkin :D

Varoittaa juu, tosin ajorataa ajavan ajoneuvon ei kuulu väistää. Pikkasen fiksumpaa olisi ollut laittaa kolmio pyörätielle. "Törmäsin" tollasiin ja olin jonkun aikaa että hä…

Pyöräilijä joutuu väistämään, vaikka tossa olisikin pyörätien jatke (niitähän ei vielä ihan joka puolella ilmaista semmosella erilaisella suojatiemaalauksella), sillä pyörätie risteää ajorataa. Käsittääkseni toi suojatiemerkin alla oleva merkki vain varoittaa kaksisuuntaisesta pyörätiestä. Disclaimer: voin olla väärässäkin :D

Samaa mieltä, pyöräilijä väistää ellei liikennemerkein ole toisin osoitettu. Pyörätien ja ajoradan risteyksessä ei päde, että oikealta tulevaa pitää väistää, vaan pyöräilijällä on aina väistämisvelvollisuus.

Varoittaa juu, tosin ajorataa ajavan ajoneuvon ei kuulu väistää. Pikkasen fiksumpaa olisi ollut laittaa kolmio pyörätielle. "Törmäsin" tollasiin ja olin jonkun aikaa että hä…

Sitä mä tossa pari viestiä sitten sanoin, vai näenkö ihan väärin?

Käsittääkseni toi suojatiemerkin alla oleva merkki vain varoittaa kaksisuuntaisesta pyörätiestä. Disclaimer: voin olla väärässäkin :D

Disclaimerisi mukaisesti olet väärässä. Kyseisellä merkillä vain varoitetaan pyöräilijöistä. Merkki ei ota kantaa kaksisuuntaisuuteen tai mihinkään muuhunkaan vastaavaan.

EDIT: Itse olin väärässä :)

Viimeksi muokattu:
No, nyt kun on taputeltu itseämme selkään, että yo. tilanteessa fillaristi on väistämisvelvollinen, niin kuinka moni kommentoijista voi rehellisesti tunnustaa pysähtyvänsä vastaavassa tai muussa tilanteessa suojatien eteen, jos se onkin jalankulkija, joka lähestyy suojatietä selkeästi ylittämisaikeissa tai on jo pysähtynyt tien viereen moottoriliikenteen huristessa ohi?
[SUP]
Jään odottamaan selityksiä: "pysähtyisin, mutta kun takaani tulee auto" ja "pysähtyisin, mutta kun viereistä kaistaa ajava ei taatusti pysähdy" tai "pysähtyisin, mutta kyllähän minä tuosta ehdin vielä pujahtamaan ennen jalankulkijaa".[/SUP]

No, nyt kun on taputeltu itseämme selkään, että yo. tilanteessa fillaristi on väistämisvelvollinen, niin kuinka moni kommentoijista voi rehellisesti tunnustaa pysähtyvänsä vastaavassa tai muussa tilanteessa suojatien eteen, jos se onkin jalankulkija, joka lähestyy suojatietä selkeästi ylittämisaikeissa tai on jo pysähtynyt tien viereen moottoriliikenteen huristessa ohi?
[SUP]
Jään odottamaan selityksiä: "pysähtyisin, mutta kun takaani tulee auto" ja "pysähtyisin, mutta kun viereistä kaistaa ajava ei taatusti pysähdy" tai "pysähtyisin, mutta kyllähän minä tuosta ehdin vielä pujahtamaan ennen jalankulkijaa".[/SUP]

Etelä-eurooppalaista liikennettä usein sanotaan kaoottisesksi jne, mutta. Jokainen lomillaan Kanarioilla jne käynyt tietää, että suojatiesääntöä siellä kunnioitetaan - ja tosissaan. Pelkkä lähestyminen suojatien ylitysaikeissa pysäyttää jokaisen autoilijan, jalankulkija on siellä kunniassaan. Sen sijaan muualla kuin suojatiellä - olet vapaata riistaa.
Vaan kyllähän se hämminkiä aiheuttaa kun erään kerran pysähdyin mp:llä antaakseni mummelin mennä tien yli oikein viittilöimällä kohteliaasti ja taakseni kuin myös viereiselle kaistalle tuli aikamoiset jonot, mummo kun varmaan pelästyi mustissa olevaa viittilöivää motoristia, ja kavahti kaksi askelta taaksepäin. Ei auttanut kuin lähteä liikkeelle, että jonot saattoivat purkaantua. Kaikkea sitä sattuu, kun yrittää olla kohtelias.:kääk:

Yritän pysähtyä, aina se vaatii kuitenkin tiedostaminen asiasta, jostain syystä se ei lähde selkärangasta - niin kuin pitäisi, varsinkin näin koulujen alkamisen aikaan.:jpstyle:

Ainakin tieliikenneasetus tuntuis ottavan kantaa: "Kaksisuuntainen pyörätie", merkki 863.

5.3.1982/182

Liekö sitten jossakin yksisuuntaisia pyöräteitä, mene ja tiedä.

Niin, sillä enhän mäkään ton merkin merkitystä tiennyt, niin guuglen kautta mä ton kaksisuuntaisuuden heitin :D http://www.liikenneturva.fi/www/fi/turvatieto/saantopakki/polkupyoraily.php
Autoillessa/prätkäillessä harvemmin on google saatavissa ihan heti, joten tien päällä olis jääny ko. merkin tarkoitus kyllä hämärän peittoon.

Ja villhon jatkokysymykseen: jos jalankulkija on selkeästi tulossa suojatielle, niin annan tilaa. Sen sijaan jos kyseessä on tyypillinen ämpyilijä, joka jää kaivamaan nenää siihen suojatien reunalle eikä oikein osaa päättää että menisikö vai ei, niin silloin minä menen.

Back