Irroitusöljy

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja vma
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

vma

New member
Irroitusöljy

Jossain projektikertomuksessa (olikohan JMHn kirjottamana) oli kehuttu jotain irroitusöljyä/-spray- tuotetta poikkeuksellisen hyväksi jumittuneiden ruuvien yms. kanssa taistellessa. Kenen valmistajan tuotetta se oli?

Käyttämäni hyllyssä olevat purkkien jämät ovat tehneet pääasiassa vain sotkua, joten muistinvirkistystä toimivaan tuotteeseen haetaan.

Kiinnostaisi kanssa moinen teholiemi...

Neljä päivää olen yrittänyt saada kiinni jumittanutta vetokoukkua irti autosta. Kohta purkillinen CRC:tä mennyt ja vasta lukitusnappi ja käyttövipu liikkuvat, mutta itse vetokoukku ei hievahdakaan vaikka olen suostutellut myös metrisillä putkipihdeillä ja moskalla. Nyt auto toista päivää parkissa tallin luiskassa perä alaspäin, että CRC:t valuisi kuulan varren sisään. Lekaan en vielä ole tarttunut kun ajattelin saavani sen koukun kuitenkin ehjänä irti.

Niin ja ei tästä kannata tehdä vetokoukun irrotusketjua. Kunhan nyt mainitsin.

Kun en tiedä rakennetta, en uskalla arvata kuinka helppo on seuraava toteuttaa.
Jos saat jo lukituksen auki, jumeta se niin ettei mene itsestään päälle. Sitten vapaalla luovuudella itseä ja muita vaarantamatta joku sata kiloa vetoa irrotussuuntaan. Auton voimalla/painolla, kuormaliinalla tms. Sitten se leka käyttöön. Itsellä on yleisjumeja varten alumiinimoska mutta järki tai vaikka alulatta väliin säätämään tuhovoimaa ja reipasta paukuttelua joka suuntaan. Tärinä helpottaa kummasti pitoa ja jos veto on päällä, sinne lähtee. Lämpö on kanssa hyvä, myös tuon veto/taontahomman mausteena, vaan siinä on monesti puskuria ja muuta arkaa rojua lähellä.
Kannattaa tuon vedon kanssa miettiä mihin se koukku lähtee kun jumi lopulta irtoaa.

Tais olla crc 5-56 tai vastaava, mikä projektitriidssä mainittiin.

Tunkeumanesteestä kanssa kuullut hyvää.

CRC 5-56 se oli. Huomenna siis tuota hakemaan. Nuo vanhat purkinjämät menee samalla ringillä kierrätykseen hyllytilaa viemästä. Tattis muistutuksesta.

20180404_185430_031[1].jpg

Oikeanpuoleinen oli vajaa jo alkujaan ja nyt tyhjä, keskimmäinen menossa ja vasen vielä korkkaamatta :D

Lämpöä meinasin kokeilla, mutta kaasut karkasivat butaanipurkin ja polttimen välistä. Jatkan liottelua ennen isompia voimakeinoja...

Kun en tiedä rakennetta, en uskalla arvata kuinka helppo on seuraava toteuttaa.
Jos saat jo lukituksen auki, jumeta se niin ettei mene itsestään päälle. Sitten vapaalla luovuudella itseä ja muita vaarantamatta joku sata kiloa vetoa irrotussuuntaan. Auton voimalla/painolla, kuormaliinalla tms. Sitten se leka käyttöön. Itsellä on yleisjumeja varten alumiinimoska mutta järki tai vaikka alulatta väliin säätämään tuhovoimaa ja reipasta paukuttelua joka suuntaan. Tärinä helpottaa kummasti pitoa ja jos veto on päällä, sinne lähtee. Lämpö on kanssa hyvä, myös tuon veto/taontahomman mausteena, vaan siinä on monesti puskuria ja muuta arkaa rojua lähellä.
Kannattaa tuon vedon kanssa miettiä mihin se koukku lähtee kun jumi lopulta irtoaa.

Vaikka aloittaja sanoikin ettei tästä ketjusta saa tehdä koukun irroitusohjetta, vastaan kuitenkin. Tuo yo. ohje on juuri se mitä ei saa tehdä. Se koukku nimittäin ei ikinä lähde irroitussuuntaan väkisin, koska se avainlukitus vain vapauttaa varsinaisen lukitustangon. Yhdessä koukkumallissa piti vasaroida auton edestäpäin tuota lukitustankoa, jotta se vapautti koukun kunhan avainlukitus oli auki/rikottu. En löytänyt tuota ohjetta tähän hätään mistään.

Vaikka aloittaja sanoikin ettei tästä ketjusta saa tehdä koukun irroitusohjetta, vastaan kuitenkin. Tuo yo. ohje on juuri se mitä ei saa tehdä. Se koukku nimittäin ei ikinä lähde irroitussuuntaan väkisin, koska se avainlukitus vain vapauttaa varsinaisen lukitustangon. Yhdessä koukkumallissa piti vasaroida auton edestäpäin tuota lukitustankoa, jotta se vapautti koukun kunhan avainlukitus oli auki/rikottu. En löytänyt tuota ohjetta tähän hätään mistään.
Piti ihan käydä Bemarin takakontissa kurkkaamassa, näin on. Perun siis puheeni.

Kiinnostaisi kanssa moinen teholiemi...

Neljä päivää olen yrittänyt saada kiinni jumittanutta vetokoukkua irti autosta. Kohta purkillinen CRC:tä mennyt ja vasta lukitusnappi ja käyttövipu liikkuvat, mutta itse vetokoukku ei hievahdakaan vaikka olen suostutellut myös metrisillä putkipihdeillä ja moskalla. Nyt auto toista päivää parkissa tallin luiskassa perä alaspäin, että CRC:t valuisi kuulan varren sisään. Lekaan en vielä ole tarttunut kun ajattelin saavani sen koukun kuitenkin ehjänä irti.

Niin ja ei tästä kannata tehdä vetokoukun irrotusketjua. Kunhan nyt mainitsin.

Ite sain jumiutuneen Kovilin koukun irti Kentin irrotusöljyllä ja avauskahvan akselia pikkulekalla päistä hakkaamalla. Akselin, kun sai liikkuun muutaman millin edestakaisin alkoi avauskahvakin liikkua. Eikä menny mitään rikki.

No jatketaan koukun kanssa kun irrotuslitku kuitenkin on ollut kuvassa mukana koko ajan.

Kyseessä Kovilin koukku, jonka mekanismi toimii siten, että ensin vedetään kahvan lukitseva lukitusnappi oikealle, jolloin vapautunut kahva painetaan alas. Tämän jälkeen koukku käännetään oikealle/myötäpäivään vaakatasoon ja koukun pitäisi lähteä vetämällä pois, vaan eihän tuo käänny mihinkään.

Ekan päivän liottelun jälkeen sain lukitusnapin liikkeelle ja toisena päivänä kahva alkoi pelittää kun olin takonut sen akselia moskalla edes takaisin useita kertoja. Tämän päälle olen parin päivän ajan käynyt ruikkimassa CRC:tä joka koloon ja rakoon.

Millähän edullisella konstilla tuota saisi lämmitettyä kuten ketjussa pariin otteeseen mainittiin? Butaanipoltin sanoi sopimuksen irti ja saako sillä edes riittävästi lämpöä aikaiseksi. Nestekaasua löytyisi grilliä varten, mutta millainen poltin tuohon sopisi?

No jatketaan koukun kanssa kun irrotuslitku kuitenkin on ollut kuvassa mukana koko ajan.

Kyseessä Kovilin koukku, jonka mekanismi toimii siten, että ensin vedetään kahvan lukitseva lukitusnappi oikealle, jolloin vapautunut kahva painetaan alas. Tämän jälkeen koukku käännetään oikealle/myötäpäivään vaakatasoon ja koukun pitäisi lähteä vetämällä pois, vaan eihän tuo käänny mihinkään.

Ekan päivän liottelun jälkeen sain lukitusnapin liikkeelle ja toisena päivänä kahva alkoi pelittää kun olin takonut sen akselia moskalla edes takaisin useita kertoja. Tämän päälle olen parin päivän ajan käynyt ruikkimassa CRC:tä joka koloon ja rakoon.

Millähän edullisella konstilla tuota saisi lämmitettyä kuten ketjussa pariin otteeseen mainittiin? Butaanipoltin sanoi sopimuksen irti ja saako sillä edes riittävästi lämpöä aikaiseksi. Nestekaasua löytyisi grilliä varten, mutta millainen poltin tuohon sopisi?

Joo samanlainen mekanismi tuossa minunkin Kovilissa on. Kyllähän tuon pitäis nyt lähteä, kun avausvivun oot saanu pelaamaan, joskushan ne menee poikki ym. Itellä kyllä koukku pyörähti sitten sivulle ihan lekaa antamalla, sitähän uskaltaa kyllä lyödä kunnolla, kun lukitus on auki. Lämmittämällä kyllä pitäs varmasti lähteä, voi kyllä joutua puskurin irrottaan, ettei sula.

Täällä toimi aika hyvin ensin kuumennusta riittävästi ja siihen ei oikein tavallinen tinajuotosliekinheitin riitä, vaan energiaa tarvitaan enempi - käytin vähän hitsausvehkeitä. Niin ja siihen sitten päälle reilusti suihkuttaen tuotetta nimeltä CRC Rost Flash. Ensin siis kuumennusta, sitten jähdytystä ja pieni naputtelukin siihen lomaan, niin on hyvät mahdollisuudet ruosteisten pintojen irrota toisistaan. Ensin siis laajennusta, sitten kutistusta, pieni napautus ja silleen.

Mut oikeasti näitä tehokkaita ruosteenirrotustuotteita taitaa olla monia, toiset toimii nopeemmin ja toiset hitaammin.

Back