Iskariöljyt

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja artoodetoo
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Anteeksi häiriköinti, mutta tuo alutusviestin 6000 mailia ja iskarihuolto katupyörässä pisti vaan pahasti silmään.
Tästä samaa mieltä.

Varmaan toi Dave Moss on ihan asiaukko, mutta voi että mua vituttaa sen "tää menee näin ja kaikki muut on väärässä" -ulosanti. Samaa suosii monet amerikkalaiset self help -kirjailijat (tuoreemmista esim Mark Manson) sekä fitness-valmentajat kaikilla kielillä, jota minä ymmärrän. Vittu että lisää motivaatiota, jos joku kirjoittaa blogiin, että ainoa tapa saada selkään leveyttä, on tehdä joka salitreenin aluksi 3x15 leukaa. Jos ei irtoa, niin deal with it.

Ääretön ehdottomuus paljastaa kirjoittajan kapean perspektiivin.
 
Tästä samaa mieltä.

Varmaan toi Dave Moss on ihan asiaukko, mutta voi että mua vituttaa sen "tää menee näin ja kaikki muut on väärässä" -ulosanti. Samaa suosii monet amerikkalaiset self help -kirjailijat (tuoreemmista esim Mark Manson) sekä fitness-valmentajat kaikilla kielillä, jota minä ymmärrän. Vittu että lisää motivaatiota, jos joku kirjoittaa blogiin, että ainoa tapa saada selkään leveyttä, on tehdä joka salitreenin aluksi 3x15 leukaa. Jos ei irtoa, niin deal with it.

Ääretön ehdottomuus paljastaa kirjoittajan kapean perspektiivin.

Varmaan moni, oman kapean alan asiantuntija, alkaa jossain vaiheessa pitämään omia juttuja suurempana totuutena.
 
Tein tämmösen videon joskus Kotarin takaiskaria huoltaessa. Kuten otsikostakin käy ilmi, 60h höntsäkuskin ajoa alla noilla öljyillä.
https://www.youtube.com/watch?v=T_9MsqXbAKY Vähän epätieteellinen mittaus mutta havainnollistaa öljyn ohenemista ihan hyvin.
Itsellä painaa huoltotiheydessä aika paljon itse ominaisuuksien lisäksi kuluvien osien hinta. Iskarin putken hinnalla ostaa aika paljon öljyä ja liukuholkkeja.
 
Tietämätön kysyy.
Kuinka usein auto iskareihin vaihdetaan öljyt.
Oma auto 16 vuotta vanha, ajettu 355 000km ja edessä alkuperäiset iskarit öljyineen.

Luultavasti autossasi ei ole enää minkäänlaista vaimennusta etupäässä. Itse teen autoihin yleensä täydellisen alustarempan ~200tkm kieppeillä. Noilla kilsoilla alkaa puslat ja nivelet olla yleensä aika loppu ja samaten iskarit, eikä jousetkaan parane vanhetessa. Autojen iskarit, kun harvemmin on huollettavissa, toki niitäkin löytyy.

On kyllä käynyt mielessä että saisko kotiloon paremman alustan iskareita ja jousia vaihtamalla sekä shimmaamalla ihan kuin pyörissäkin. Saisi varmaankin, mutta jos kulunki on 3 tonttua tolpalta, niin 12k€ on aika kova satsaus.

Jos ei rata-auto ole kyseessä niin ei siihen alustaan tarvitse tai kannata 12k€ palikoita laittaa. Tietty jos teetät coiloverit joka kulmaan ja tilaat Öhlinsiltä/Konilta iskarit niin rahaa alkaa palamaan.

Mutta jos kyseessä auto jolla ajetaan satunnaisia ratapäiviä ja valtaosin yleisessä liikenteessä niin selviät varmasti edullisemmin. Hommaat vaikka Bilsteinin Sportit ja H&R jouset ja kuluneet puslat/nivelet uusiksi sekä säädetään pyörän kulmat kohdalleen. Lisäksi vähän tiukempaa kallistuksenvakaajaa niin selviä varmasti alta 5k€ kululla. Tämän jälkeen meillä on alusta, jonka ominaisuuksia ei ihan jokainen ratinvääntäjä ulosmittaa.

Tavalliseen siviiliautoon alustan päivittää yleensä 1-2k€ hinnalla (jouset, iskarit, tarvittavat puslat ja nivelet), paitsi jos on ilmajousitus, niiden osat maksaa sisäelimiä :D
 
2003 ostin uuden 1.6 tynkäperä Corollan ja siihen laitoin 1000km ajon jälkeen TTE:n madallusjouset ja säädettävät Konin iskarit. Voi jessus että auto muuttui totaalisesti reilu tonnin investoinnilla, sillä jopa pystyi ajamaan mutkatietä ilman huojumista ja routapatit ei aiheuttanut ylimääräistä pomppimista täydellä autolla. Ja tässä oli verrokkina oli tosiaan uusi vakio alusta. Onneksi nykyisissä autoissa alkaa alustat olla valmiiksi hyviä eikä niitä tarvitse heti alkaa tuunaamaan.

Rallivehkeet on oma lukunsa ja niissä on alustat kehittyneet isolla harppauksella vuosien aikana, nykyään niissä on aavikkoralleista peräisin olevat pitkät joustot ja iskaritekniikat jotka poikkeaa aika paljon perinteisistä iskareista.

Moottoripyöriin olen tehnyt alustan huollot tarpeen mukaan. Sekalaisessa ajossa olevaan kurapyörään 10-20tkm välein ja 20tkm alkaa olla aika pitkä väli keulan öljyjen väristä päätellen, samoin takakeppi saa aina uuden elämän kun vaihtaa uudet öljyt. Takaiskarissa huomaa hyvin kun öljyt alkaa menettämään ominaisuudet, klikkereitä saa laittaa naksun-pari kiinni että vaimennus toimii pitkissä liikkeissä mutta samalla menetetään pintaherkkyys ja jokainen tuntee rankaan alla jokaisen kävyn ja kiven.

Kun on jonkun vuoden touhunut erilaisten kulkupelien alustojen kanssa niin yksi varma huomio on tehty. Jotkut ei huomaa mitään eroa jos säätöjä muutetaan muutamalla klikillä tai eroa ajetun ja huolletun alustan välillä. Useat ei edes ymmärrä säädöistä mitään ja ajetaan niillä säädöillä mitkä tehdas on sinne laittanut, eikä niihin kosketa kun tehtaan mielestä ne on nyt oikein vaikka keula lipsuu ja tulee takakorkeita.

Kerran makkaranpaistossa alkoi häiritsemään edellä ajavan takapään eläminen ja kävin tauolla naksuttelemassa klikkereitä, kuski ei huomannut alkuun mitään mutta perässä ajavana näki selvästi että perän leijailu loppui. Seuraavalla tauolla säädin klikit takaisin siihen missä oli niin kuski huomasi heti eron että huonommaksi meni. Tämä tuntuu olevan yleistä ettei välttämättä huomaa pientä muutosta parempaan suuntaan mutta huonompaan suuntaan huomataan aika nopeasti. Joskus on käynyt niin että kuskin mielestä mentiin huonompaan suuntaan mutta kello kertoo toista.
 
Monissa moottorikelkoissa iskarit huolletaan ekan kerran 1000-2000 ajokilometrin kohdalla ja sen jälkeen kerran kaudessa. Kisahommissa huolletaan tietty useamminkin.
 
Moottoripyörän alustan säätäminen on kyllä vaikeaa, jos ei ole kokemusta siitä. Lähinnä siksi, kun säätöjä on paljon (vaimennus, paluuvaimennus, hidas/nopea vaimennus, jousen esijännitys yms) ja kaikki tuntuu vaikuttavan kaikkeen.

Säädön vaikutusta on myös usein vaikea havainnoida ajon aikana. Ja sitten vielä rengas ja sen paineet vaikuttaa alustan toimintaan. Muuttujia on paljon. Jollain keinolla pitäisi saada alusta ensin säädettyä keskimäärin toimivaksi ja siitä sitten lähteä kokeilemaan eri säätöjä pienin askelin vaikka naksu kerrallaan. Ja sitten on tietysti pyörät, joissa on päivitetty alusta ja näihin ei sitten tehtaan asetukset ja säätöohjeet enää luultavasti päde:D
 
Tuo Koheltajan mainitsema vauhdin tunnun ja kellon ero on hauska. Huomannut monesti itsekkin sekä joidenkin muutosten jälkeen että yrittäessä nopeaa kierrosta enskaradalla.
Silloin kun on paljon ohjelmaa, kaikki tuntuu hirveän vauhdikkaalta. Hyvin käyttäytyvä pyörä ja pehmeä ajotyyli tahtoo useimmiten olla kellon mielestä nopeita, kuskilla saatta olla melkein tylsää.
 
Luultavasti autossasi ei ole enää minkäänlaista vaimennusta etupäässä. Itse teen autoihin yleensä täydellisen alustarempan ~200tkm kieppeillä.


Olen eri mieltä.
Ainakin katsastuskonttorin iskaritesteri oli sitä mieltä, että iskarit on hyvässä kunnossa.
 
Ja sitten on tietysti pyörät, joissa on päivitetty alusta ja näihin ei sitten tehtaan asetukset ja säätöohjeet enää luultavasti päde:D

Niiden päivitysosien mukana kyllä tulee ohjearvot perussäädöille. Esim . Öhlins, K-Tech yms. aftermarket palikat yleensä ovat sen verran hyvin tontilla, ettei edes kisavauhdeissa tarvitse hirveästi noihin perussäätöihin koskea kunhan jouset on valittu oikein. Näin siis ainakin asvalttipuolella.
 
Silloin kun on paljon ohjelmaa, kaikki tuntuu hirveän vauhdikkaalta. Hyvin käyttäytyvä pyörä ja pehmeä ajotyyli tahtoo useimmiten olla kellon mielestä nopeita, kuskilla saatta olla melkein tylsää.
Sama se on asvaltilla. Jos on koko ajan hytti täynnä käsiä niin kuskin pää ei ehdi tekemään muuta kuin selviytymään. Naksu yrityksestä pois, vauhdin tuntu katos, mutta kello alkaa tykkäämään. Oon noita ratakoulutuksia pitäessä sanonu, että jos haluaa ajaa kovaa, pitää malttaa ajaa riittävän hiljaa.
 
Pitäähän kattoo jos jaksas innostua supermoton keppien ja iskarin huollossa niin paljon, että kattos mitkä shimmit siellä on. Sais hyvän vertailun enskan / crossin vastaaviin, että kuinka iso ero siellä oikeasti on.

Samalla pyörällä on tullut ajettua krossia/enskaa/jäärataa/kemoran pitkää asvalttia ja joo pitää ne jonkin verran erilaiset olla :) ainakin omasta mielestä.

Omasta mielestä alustan perusarvot tulee siitä miten hyvä pito on renkaissa ja miten nopeita patteja on vaimennettavana, eri ajonopeus/pattien ja kolojen koko.

jämäkkyyden puolesta supermoto/asvaltti on maksimaalisin, koska pito on kova ja mennään kovaa. Iskut on lyhyitä mutta nopeita. Jäykimmät jouset, sisäänpäin vaimennusta eniten ja paluu jousen mukaan. Iskunpituutta voi lyhentää pyörän vakauttamiseksi, koska ei ole isoja patteja. Keulassa pitää aina olla joku sentti varaa vaikka jarrutetaan takarengas ilmassa.

Seuravana jäärata, muuten about sama, mutta pitoa on vähemmän ja kaikkea voi löysätä aika paljon.

krossissa on kohtuu kova vauhti ja patit on isoja. Joustomatka maksimissa ja progressiivisuutta jousituksessa pitää olla paljon, jotta isot patit saa hanskattua ilman että pikkukivet lyö käsille.

Enskassa ei vauhti ole ihan krossin tasoa ainakaan suomienskassa. Jonkin verran löysempi vaimennus kuin krossissa. Tästä on jotkus vahvasti eri mieltä mutta ainakin kun itse ajan samalla pyörällä montulla / hiekkateillä, niin montulle pitää tiukentaa kaikkea.

Tokihan nämä sekottuu, koska radat ja päivät on erilaisia. Jonkun enskalenkki on patikkaampi kuin jonkun toisen krossirata. Jäällä pito riippuu renkaista ja jäästä eikä kahta samanlaista päivää juuri ole...
 
Helmilöytö!!!

Pitääpä muistaa noi rengaspaineet, mikäli joutuu muijan auton kiikuttamaan katsurille.

Kova temppu ois ottaa vikalappu, ja viiden minuutin päästä leima.
Ja muutama säkki sementtia takapaksiin, niin saa bonareita.
 
Tuttava oli ajanut autollaan 130 tkm ilman mitään huoltoa, ei edes öljynvaihtoa. Sanoi säästävänsä tuolla tavoin niin paljon, että voi sitten ostaa uuden, kun lakkaa kulkemasta. Kukin tyylillään.
 
Tuttava oli ajanut autollaan 130 tkm ilman mitään huoltoa, ei edes öljynvaihtoa. Sanoi säästävänsä tuolla tavoin niin paljon, että voi sitten ostaa uuden, kun lakkaa kulkemasta. Kukin tyylillään.

Tuota harrastetaan jonkin verran maissa, joissa autot halpoja, mutta huollot=työ kalliita.
 
Tietämätön kysyy.
Kuinka usein auto iskareihin vaihdetaan öljyt.
Oma auto 16 vuotta vanha, ajettu 355 000km ja edessä alkuperäiset iskarit öljyineen.

Ei pahalla, mutta mikä tekee moottoripyörän iskarista niin ainutlaatuisen, että sitä pitää helliä 6000 mailin välein.
Vai onko niin, että "ajopyörät" erikseen ja sitten on nämä moottoripyörät ja niiden kuljettajat, jota ei erota
100 000 ajettua huoltamatonta vakioiskaria uudesta Öhlinsistä.

Tosta tuli mieleen, 99% auton omistajista eivät ole kiinnostunut tuosta, kun osien vaihtaminen kallista jos ei itse osaa, ole paikka tai työkaluja ja itse asiassa kun noita työkseen tekee, niin kun tulee asiakkaan kanssa puhe, niin vastaus on ettei ole koskaan ajatellut sellaista tai kerran vuodessa katsotaan huollossa(siis ettei vuoda tms) tai sitten kun on rikki. Mutta kyllä noita auton iskareita kandee huoltaa, kun on sellainen alusta missä on huolto mahdollisuus tai sulla on sellainen +3000€ alusta. Ja kyllä huoltaisin vaikka 10-20tkm välein säädettäviä alustoja, niin pyörässä tai autossakin, tietysti toisissa pyörissä ei ole säädettää vakiona.

Myös tuli mieleen, paljonhan maksaisi johonkin peruspyörää uusia jonkun ajan välein koko jousitus, jos vertaa autoon. Myös musta tuo 6000 mailia ei nyt oo paha, kilsoissa 9600km, et en usko että se pistää pahaksi jos vasta 15tkm välein tai miksi ei joka toisen kauden jälkee....
 
Tuttava oli ajanut autollaan 130 tkm ilman mitään huoltoa, ei edes öljynvaihtoa. Sanoi säästävänsä tuolla tavoin niin paljon, että voi sitten ostaa uuden, kun lakkaa kulkemasta. Kukin tyylillään.

Kalliita pitää silloin huoltojen olla...nykyväleillä tohon mahtuisi 3-4 öljynvaihtoa. Olisivatko 300-400€/kpl. Harva autoista jotain tietävä ostaa käytettyä jonka huoltotiedoissa ei ole mitään merkintöjä. Ainakin hinnan pitää olla ns. pilkkahinta. Vahva tuntuma on, että on kallista säästämistä.

Mutta se mitä olen monessa autossa kaivannut, on pintaherkkyys. Ehkä mukavuuden saavuttamiseksi tarvittaisiin reaaliajassa säätyvät (magneettinesteellä tms.) iskarit, joiden tiukkuutta säädettäisiin kiihtyvyysanturin perusteella. Jämerämpi kallistuksenvakaaja on epämukavampi kuoppaisella tiellä. Noita fiksumpia jousituksia taitaa saada vasta kun kulkineen hintalapussa on kuusi numeroa ennen pilkkua...
 
Mutta se mitä olen monessa autossa kaivannut, on pintaherkkyys. Ehkä mukavuuden saavuttamiseksi tarvittaisiin reaaliajassa säätyvät (magneettinesteellä tms.) iskarit, joiden tiukkuutta säädettäisiin kiihtyvyysanturin perusteella. Jämerämpi kallistuksenvakaaja on epämukavampi kuoppaisella tiellä. Noita fiksumpia jousituksia taitaa saada vasta kun kulkineen hintalapussa on kuusi numeroa ennen pilkkua...

Ilmajousitus tai magneettisesti säätyvät iskarit. Varsinkin jälkimmäistä järjestelmää saa jo keskihintaluokan autoihin mutta järjestelmä ei taida olla ihan yhtä hyvin säädettävä, kuin urheiluautoissa yms. premium luokan kulkineissa.
 
Back
Ylös