Pitäähän kattoo jos jaksas innostua supermoton keppien ja iskarin huollossa niin paljon, että kattos mitkä shimmit siellä on. Sais hyvän vertailun enskan / crossin vastaaviin, että kuinka iso ero siellä oikeasti on.
Samalla pyörällä on tullut ajettua krossia/enskaa/jäärataa/kemoran pitkää asvalttia ja joo pitää ne jonkin verran erilaiset olla

ainakin omasta mielestä.
Omasta mielestä alustan perusarvot tulee siitä miten hyvä pito on renkaissa ja miten nopeita patteja on vaimennettavana, eri ajonopeus/pattien ja kolojen koko.
jämäkkyyden puolesta supermoto/asvaltti on maksimaalisin, koska pito on kova ja mennään kovaa. Iskut on lyhyitä mutta nopeita. Jäykimmät jouset, sisäänpäin vaimennusta eniten ja paluu jousen mukaan. Iskunpituutta voi lyhentää pyörän vakauttamiseksi, koska ei ole isoja patteja. Keulassa pitää aina olla joku sentti varaa vaikka jarrutetaan takarengas ilmassa.
Seuravana jäärata, muuten about sama, mutta pitoa on vähemmän ja kaikkea voi löysätä aika paljon.
krossissa on kohtuu kova vauhti ja patit on isoja. Joustomatka maksimissa ja progressiivisuutta jousituksessa pitää olla paljon, jotta isot patit saa hanskattua ilman että pikkukivet lyö käsille.
Enskassa ei vauhti ole ihan krossin tasoa ainakaan suomienskassa. Jonkin verran löysempi vaimennus kuin krossissa. Tästä on jotkus vahvasti eri mieltä mutta ainakin kun itse ajan samalla pyörällä montulla / hiekkateillä, niin montulle pitää tiukentaa kaikkea.
Tokihan nämä sekottuu, koska radat ja päivät on erilaisia. Jonkun enskalenkki on patikkaampi kuin jonkun toisen krossirata. Jäällä pito riippuu renkaista ja jäästä eikä kahta samanlaista päivää juuri ole...