• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Ison akun korvaus pienellä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kyytsis
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Mitä pitää tehdä uusiksi että saa tuon Scuuban maintiseman akun toimimaan pyörässä?

Noinkohan se akku kestää pitkään pyörän vakio varaajalla noissa LiFePo akuissa.
Scuuban linkistä : "you'll need a lifep04 compatable charger"

Mulla on pari vuotta ollut A123 akku ilman mitään ongelmia. Eikä ole vieläkään tarvetta balansointiin.

Vastaavaa katellu ja tutustellu lähinnä LiFePO akkuja nettikeskustelujen pohjalta, tuommonen käsitys on tullu niistä:
- Paljolti ovat sitä mieltä ettei balansointi ole ajoneuvokäytössä välttämätöntä - Kunhan se on tehty ennen kokoamista, eli pakettiin tulevat akut on samassa varaustilassa, esim täynnä. Vaikka tietty on bonusta jos on johdotukset balansointia varten.
- Valmiille paketille älykkäitä auto/mp-latureita ei pitäis käyttää mut tyhmät auto/mp-laturit käy jos seuraa tarkasti ettei ylilataa.
- muuten tuo on ruuvaa kiinni ja unoha. Talveksi irti.

Pari ilmoa piti pistää oikein bookmarkkeihin:

Tuossa olis 660 grammanen LiFePo:
http://viewitem.eim.ebay.fi/Profess...Motorcycle-Starting-Battery/290774339624/item (tällä hinnalla pitää löytää jo kohtuu hyvä tarjous noista akuista että on halvempi tehä ite.)

vastaava koteloituna ja jonkinlaisella suojauspiirilllä, 1.2kg (ylilataus ja ylipurku suojaus)
http://eclipsebikes.com/motorcycle-starter-battery-a123-anr26650-p-1035.html

Ja jos ruppee tekeen mieli ite väkertää niin toi kannataa vilkasta:
http://www.youtube.com/watch?v=UTDctiyUa9E&feature=related

Sopivat liittimet ton akun johtoihin, nii ei tarvi mopoon tehä mitään.

Oisko tästä tarkempaa infoa? Mulla on vähän hakusessa nyt toi näkemys siitä että millanen olis akkukenkään sopiva liitin tässä tilanteessa kun nehän tulee olemaan valtoimenaan tuolla.

Mulla on pari vuotta ollut A123 akku ilman mitään ongelmia. Eikä ole vieläkään tarvetta balansointiin.

Hm, mistä tiedät ? Eikös tuo balansointi ole akkukennojen tasaaminen keskenään samalle tasolle. Mistä sen tietää jos yksi on off balance ?)

Hm, mistä tiedät ? Eikös tuo balansointi ole akkukennojen tasaaminen keskenään samalle tasolle. Mistä sen tietää jos yksi on off balance ?)

Mittaamalla balansointi liittimestä.

Oisko tästä tarkempaa infoa? Mulla on vähän hakusessa nyt toi näkemys siitä että millanen olis akkukenkään sopiva liitin tässä tilanteessa kun nehän tulee olemaan valtoimenaan tuolla.

Mä laitoin tällaiset pikaliittimet.
2011-12-06-184.jpg

Onko näissä kuitenkin jokin "koira haudattuna"- juttu?
Rupesin vain miettimään itselle, kun saisin tuonne penkin alle säilytystilaa omaan mopottimeen jos tuollaiseen vaihtaisin. (Lankomies siis tinailisi akun talven aikana)
Tienpäällä apuvirran saaminen varmaankin olisi poissa laskuista vai mitenkä on?
Katselin myös että esim tuo scuuban linkittämä akku versus nykyinen akkuni tekisi reippaan 4kg painonpudotuksen.
Varmaankin siis kisapeleissä, missä haetaan aina keveyttä, on jo lähes "vakio" akku, mutta miksi ei nämä ole yleistyneet katukäytössä? Kyllähän täällä foorumilla on viestejä missä mainitaan että mikään muu (esim vanteiden vaihto) ei juuri paranna ajokäytöstä, kuin painonpudotus. Olenko siis väärässä? Onko esim. JuhaKn ja Ytsförin mopot radalle, vai tourinkiin?

Kellään hyvää linkkiä akun rakentamiseen?

Ja eikös tää ajais asian paremmin? KLIKS!

Ku aika moni vissiin kytkee 2 pienempää rinnan.

Viimeksi muokattu:
Mulla on kans tommonen, on käytetty mönkkärissä ja pyörässä ilman balansointia. Toiminut ihan ok noin vuoden, tosin en ole koskaan jättänyt sitä pakkaseen.
Se vaara näissä on, että jos tulee oikosulku tms niin se akku palaa aika soihtuna ja siinä menee pyörä ja helposti tallikin...

Mulla on kans tommonen, on käytetty mönkkärissä ja pyörässä ilman balansointia. Toiminut ihan ok noin vuoden, tosin en ole koskaan jättänyt sitä pakkaseen.
Se vaara näissä on, että jos tulee oikosulku tms niin se akku palaa aika soihtuna ja siinä menee pyörä ja helposti tallikin...

A123 akkujen ei pitäisi roihuta. Se on se joku toinen malli.

LiPo voi poksahtaa, A123 on LiFePo, joka ei poksahda.

Periaatteessa näin. Mutta kyllä ne kaikki saa palamaan. On nähty, mutta LiFePo on tosiaan todella paljon turvallisempi, koska sen syttymislämpötila on muistaakseni n. tuplat korkeampi.

Muistelen että täyteen ladattu lifepo-kennokin syttyi kun ampui muutaman naulan siihen naulapyssyllä:grin: Tosin se alkaa ekaksi pikkuhiljaa savuamaan ja syttyy vasta muutaman minuutin kuluttua:)

Back