• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Ison akun korvaus pienellä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kyytsis
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kiinalaiset pukkaavat litiumakkuja kiihtyvällä tahdilla ja A123 ei enää saa kaupaksi. 10x hinnalla. Jenkit molajavat, kun sinne meni 250M$ veronmaksajien tukirahoja.

Kiinalaiset pukkaavat litiumakkuja kiihtyvällä tahdilla ja A123 ei enää saa kaupaksi. 10x hinnalla. Jenkit molajavat, kun sinne meni 250M$ veronmaksajien tukirahoja.

Tuo varmaan vaikuttanu. Tosin noissa keskuteluissa mitä on lueskellu aika paljon tuntuu painoarvoa olevan aidolla.
Liekö niin uutta tekniikaa ettei oo vielä Kiinanmaalla opittu kopioimaan tarpeeksi hyvin vielä.

Muistelen et joku oli tilanu 100 kpl paketin kiinan kennoja niistä oli tullessaan jo muutama pimeänä, halvaksi ne silti tais tulla. - tää tosin on muistikuvaa kun noita sivuja selailin ja lueskelin nopsaan.

Ookkohan nää mahtanu jaksaa lukee tätä kaks päivää vanhaa triidii kokonaisuudessaan ollenkaan...? :D

Oon mä lukenu mutta olin kyllä onnistunut skippaamaankin tossa jotenkin pari linkkiä.

Itseasiassa nyt luin viellä uusiksi ja silmiin osu tämä:
KLIKS

Tossa on aika selkeesti toi kytkentä esitetty ja näyttää muutenkin pirun toimivalta paketilta. Tossa viellä munkin rajallinen ymmärrys riittää siihen miten saan kaikki ylimääräiset virtaa tarvitsevat kikkulat kiinnitettyä tohon.

Mitä mä ehkä hain tossa aikasemmassa oli se että ilmeisesti aika moni kytkee noita 4200:a 2kpl rinnan eikä käytä yhtä 8400:Sta. Mietimpä siis että miksi toimia näin jos saman saa aikaiseksi yhdellä paketilla.

Oon mä lukenu mutta olin kyllä onnistunut skippaamaankin tossa jotenkin pari linkkiä.

Itseasiassa nyt luin viellä uusiksi ja silmiin osu tämä:
KLIKS

Tossa on aika selkeesti toi kytkentä esitetty ja näyttää muutenkin pirun toimivalta paketilta. Tossa viellä munkin rajallinen ymmärrys riittää siihen miten saan kaikki ylimääräiset virtaa tarvitsevat kikkulat kiinnitettyä tohon.

Mitä mä ehkä hain tossa aikasemmassa oli se että ilmeisesti aika moni kytkee noita 4200:a 2kpl rinnan eikä käytä yhtä 8400:Sta. Mietimpä siis että miksi toimia näin jos saman saa aikaiseksi yhdellä paketilla.

Ihan samalla laila se menee noihinkin
http://www.storm-motor.fi/haku/?q=ultrabat&submit=Haku tai toi
http://eclipsebikes.com/motorcycle-starter-battery-a123-anr26650-p-1035.html
pultilla vaan sopiva adapteri/johto kiinni ja siihen laitteet.
Vaikka tuommonen: http://www.storm-motor.fi/mp-tarvikkeet-ja-yleisosat/yleisosat/sahkoosat/akut/ultrabatt-adapterit/

Huomioi että nää on pienempiä kuin useimmat lyijyakut - tilaa jää enemmän.

Mut mitä tuohon yks iso vs kaks pientä - 3 asiaa tulee mieleen
1) tilan käyttö -2 voi asetella vaikka erikoloihin. Myös 2 pientä lämpiää vähemmän kuin yksi iso - siis jos sisältä tulee lämpö.
2) johdot- rinnakkain asennettuna tulee 2 kertaa enemmän johtopinta-alaa akulta pyörän johtosarjan liitokseen. vähemmän tehohäviötä.
3) 2 pienempää akkua saa halvemmalla? Esim enemmän käytetty malli?

Hieman ehkä offtopic, mutta itsekin "tuutti"hondan omistajana ihmettelen miksi tuollaiseen malmikasaan pitäisi pistää 4kg kevyempi patteri? En usko että kukaan pystyy hanurillaan painonpudotuksen tuomaa suorituskykyä todentamaan...

-tuomas-

Tuo varmaan vaikuttanu. Tosin noissa keskuteluissa mitä on lueskellu aika paljon tuntuu painoarvoa olevan aidolla.
Liekö niin uutta tekniikaa ettei oo vielä Kiinanmaalla opittu kopioimaan tarpeeksi hyvin vielä.

Muistelen et joku oli tilanu 100 kpl paketin kiinan kennoja niistä oli tullessaan jo muutama pimeänä, halvaksi ne silti tais tulla. - tää tosin on muistikuvaa kun noita sivuja selailin ja lueskelin nopsaan.

Itse olen ostanut yhden setin (30kpl) aidoiksi väitettyjä A123-kennoja joltain kiinalaiselta ebay-myyjältä, yhden setin varmasti aitoja kotimaasta ja sitten reilu kymmenkunta tuollaista Hobbykingin LiFePo-pakettia. Näistä nuo kiinasta tulleet ja kotimaasta ostetut A123-kennot oli kaikki juuri sitä mitä pitääkin, ainakin sen mukaan mitä niitä itse pystyi mittailemaan, ei siis mitään valittamista.

Hobbykingin akut sitten oli vähän kirjavampaa joukkoa. Yksi paketti oli selvästi viallinen heti tullessaan, kapasiteettia oli hukassa ja akku pullistui selvästi ensimmäisessä latauksessa. Loput olivat suunnilleen ok, mutta niissäkin oli havaittavissa jonkun verran eroja kennojen välillä. Näitä en ehkä laittaisi pyörän laturin ladattavaksi ilman jatkuvaa balansointikytkentää. Virranantokykykin näissä vaikuttaisi olevan heikompi kuin A123-kennoissa, kuten jo spekseistäkin on pääteltävissä. Käytännössä ero on ehkä vielä isompi, pitäisi tehdä kunnollinen rintarinnan testi eron selvittämiseksi. No, kyllä noillakin veivaa 1.2l rivinelosen käyntiin 8,4Ah paketilla, ainakin normaaleissa moottoripyöräilykeleissä.

Hobbykingin kanssa ei muuten sitten kannata kauheasti laskea takuun varaan. Takuupalautukset pitäisi lähettää omalla kustannuksella Kiinaan, mikä ei litiumiakkujen kanssa ole helppoa eikä halpaa. Pitkällisen väännön jälkeen sain kuitenkin hyvityksen tuosta viallisesta akusta palauttamatta sitä.

Ihan mielenkiinnosta. Kuinka tuollainen 4.6 Ah akku pyörittelisi kylmää tonnista twiniä?

Jos haluaa tosi pro mallin, niin sitten kannattaa hankkia litiumakkupaketin rinnalle Super capasitor-pack

Toi ei oo edes hirveän kallis, 127€ mouserilla. Ja se tosiaan lähtee mopo käyntiin sekunnissa, kun virtaa pystyy antamaan 200A sekunnin ajan :WAZAAP:

Autoon laittaisin tämmösen, mutta se maksaakin sit jo yli 500€. Mutta kyllä meinaan lähtis auto käyntiin 40 asteen pakkasella :thumbup:

Ihan mielenkiinnosta. Kuinka tuollainen 4.6 Ah akku pyörittelisi kylmää tonnista twiniä?

Nyt mulla ei toimi toi Youtube, mutta tossa speckan linkissä oli tekijän maininta kuinka monta kertaa akku käynnisti, oliko se nyt 1200 HD sportsterin. Siellä luki kaikki ne akun ja mopon specsit.

1000cc rivinelonenhan noilla pyörii kuin ompelukone. Olen muualta kuullut, että lähinnä Ducateissa ja liian isoissa enskoissa voisi loppua voima kesken ja pitäisi olla pykälää isompi patteri.

1000cc rivinelonenhan noilla pyörii kuin ompelukone. Olen muualta kuullut, että lähinnä Ducateissa ja liian isoissa enskoissa voisi loppua voima kesken ja pitäisi olla pykälää isompi patteri.

Tosiaan isoihin twineihin, varsinkin korkeapuristeisiin 1000+cc yms, suositellaan 12kennosta.
Nekään ei mitään järkäleitä vielä ole. About kilosta ylöspäin.
Tuo "normihan" on 8 kennoa, kevyimmät n 660g.
Matalapuristeinen kustomi taita toimia tuolla 8 kennosellakin,kuten tuosa http://www.youtube.com/watch?v=HecT7T00AlA&feature=relmfu
Referenssiä varmaan saa siitä millaset on vakiakun speksit.

Hieman ehkä offtopic, mutta itsekin "tuutti"hondan omistajana ihmettelen miksi tuollaiseen malmikasaan pitäisi pistää 4kg kevyempi patteri? En usko että kukaan pystyy hanurillaan painonpudotuksen tuomaa suorituskykyä todentamaan...

-tuomas-

Mä haluaisin siirtää kaikki sähköt cafe-kyttyrän alle ja sinne ei tuo iso akku mahdu. Seuraavaksi onkin kysymys, että miten öljysäiliö piilotetaan... varmaan tankin sisään.

Mulla on pari vuotta ollut A123 akku ilman mitään ongelmia. Eikä ole vieläkään tarvetta balansointiin.

Kaverilla sattui olemaan Ballistic charger/balancer laite, niin katottiin mitä se sanoo akuista. Eroa kennojen kesken ei ollut käytännössä ollenkaan. Suurin ero oli luokkaa 0,01V, yleismittarilla sain samat arvot...

Viimeksi muokattu:
"Here's a battery for your motorcycle that weighs in at under 2 lbs! It's only 4 x 2.5 x 2 inches in size. It has approximately 200 cold cranking amps and 4.6Ah capacity.

This battery successfully cranked my 1200 Sportster 6 times in a row with almost no break or significant charge time (6 cycles of engine start followed by less than 10 seconds of run time, then shut down and repeat). The battery pack showed no sign of slowing down."

Jos karrikoidusti laskee arvoilla 200A ja 12V niin 4.6Ah akusta 98 sekunttia virtaa.

Nuo testit on varmaan tehty n. +20 asteessa. Sitten kun tulokset on samat 0 > -5 (tai alemmissakin), niin hyvä homma.

Back