Isot adventure pyörät

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Go-Za
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Harvassa mopossa on Öhlins:t, Brembot ja Excelin vanteet heti vakiona, mutta tässäpä muuten on/oli:

moto-morini-granpass-16_800x0w.jpg


Taitaa tulla tuotantoon taas jossain vaiheessa. Tuosta saisi räyhäkkään pelin (118hv/210kg kaiketi ilman bentsiiniä), kunnon kumit vaan alle...
 
Pitkällä reissulla kaikki elämiseen tarvittava roina kulkee mukana ja se painaa. Olisi kiva joskus nähdä pyörien vertailutesti, jossa matkatavaran paino olisi myös mukana. Laitettaisiin vaikka 15 kg kumpaankiin sivulaukkuun ja 5 kg takalaukkuun ja 3 kg tankkilaukkuun. Sitten möngittäisiin vaikka 50 km mutaista tietä, 50 km kivikkopolkua ja 50 km pehmyttä hiekkaa. Lisää vaikeuskerrointa saisi kun takapenkiläinenkin olisi mukana.
 
Tekniikan Maailma 11/2012 vertailussa: BMW, Honda, Yamaha, KTM SMT (???!!!), Kawasaki Versys ja Triumph (Multistrada olis pitäny olla!!!) EN ole vielä avannut lehteä...

Nyt avasin: Järjestys: Honda, BMW, Kawa, Triumph, KTM, Yamaha... 4 ensimmäistä varsin tasaisia!
 
Viimeksi muokattu:
TM:n vertailut on sieltä ja syvältä. Ja ylipäätänsä jotain paremmuusjärjestyksiä arpomaan, niin voihan ziisus.

Jos kunnolla haluaa verrata ominaisuuksia, niin rispectiä on vain ulkolaisissa vertailuissa. Ja alan sellaisissa.
Motorrad, MotorcycleUSA jne...

Tekniikka on jo niin spesiaalia eri alueillaan, että yleisjulkaisu TM ei niitä kaikkia hallitse likikään. Siis ominaisuudet alan medioista. Olipa sitten mp:tä, autoa, kameraa, rengasta, ja mitä niitä onkaan.

Itse kävin kokeilemassa Trumpan 1200:sta, en niinkään pyörän, kuin Lumian navikarttoja tsekatakseni. Painelin metsäpolkua nappi korvassa, ja ihme oli suuri, kun toi takasin metsästä pelto!?tielle ja sieltä talon takapihalle ja pihan läpi asfaltille jne... Se oli kyllä ihan jees.:jpstyle:
Mistä halavatusta senkin peltotien tiesi.:p
Asfaltilla ei kyllä Adventure - luokka puhutellut hiukkaakaan, siitä huolimatta, että asfaltilla näilläkin pyörillä rullataan suurin määrä kilometreistä.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt on sitten ensimmäiset 1500 km Multistradalla takana. Vertaan nyt lähinnä edelliseen (990 Adve). Jousitus on herkkäliikkeisempi, joustomatkat lyhyempiä, samoin maavara on pienempi, mutta ainakin muutamalla routapattisella tiellä ne riitti.

Eri moodeista (sport, touring, urban,enduro) olen käyttänyt lähinnä touringia ja enduroa. Rouva ei tykkää vauhdikkaasta menosta, joten toi urban tai enskamoodi toimii kakspäällä ajettaessa hyvin. Lisäksi on kuorma-asetus joka vaikuttaa takajousen esijännitykseen, sekin toimii. Sport-asennolle lienee käyttöä lähinnä radalla, nykyisellä tiestöllä.

Tehoa on merkittävästi enemmän (iso plussa), ja kone toimii hitaassa ajossa siistimmin. Pleksi toimii kutakuinkin samoin kuin Kotarin orkkis 7cm lyhennettynä. Säädettävyydelle en ole vielä löytänyt käyttöä, ala-asentoon se on palannut muutaman kokeilun jälkeen.

Nopeita sorateitä en ole vielä päässyt juuri kokeilemaan, joten en tiedä voiko sillä vetää yhtä sieluttomasti kuin kotarilla.

Laukut menettelee mutta päältä ladattavat, yhdellä soljella suljettavat olisivat käytännölllisemmät.

Pyörän mukana tulee myös iso huggeri ja etuloksun jatko(!). Työkaluissa on rengaspaikkoja ja painepulloja valmiina (rautoja en kyllä löytänyt). Kahvanlämppärit on liiankin tehokkaat, niihin ehkä pitää kytkeä sarjavastus tai diodi. GPS620-asennus on meneillään ja Pro-oiler odottelee vuoroaan. Sähkön ulosottoja on satulan keskivaiheilla yksi kummallakin puolella.

Normaaliajossa kulutus näyttää olevan siinä 5,6-5,8 litran luokkaa, tankille pitää hakeutua vasta 300km jälkeen. Kotari haukkasi litran pari enemmän.
 
Nyt avasin: Järjestys: Honda, BMW, Kawa, Triumph, KTM, Yamaha... 4 ensimmäistä varsin tasaisia!

Gessu pitää pintansa... Vaikka mikäs siinä, ihan pirun hyvä touring-pyörähän se on. Tosin pakko myöntää että tuo uusi trumppa hieman kiinnostaisi, mutta vesijäähdytys vähän sylettää.
 
alkaa mennä jo aika kauas aiheesta, mut ittellä ketjut ja rattaat meni sen yli 40tkm, ekat kolme kesää ketjuvahalla ja sen jälkeen öljyn kans voitelu proilerilla. öljy varmasti olis ollu tehokkaampaa voiteluainetta alusta asti, ehkä öljyllä olis ne ketjut menny pitempäänkin..

perä kestää minkä kestää, mutta jos rakenne on toimiva ja voitelu ja huolto pelaa, niin pitäisi olla kyllä pitkäikäisempi kuin (yhdet) ketjut. toki jos perän laakerit vaihtaa vaikkapa 100tkm:n välein kaiken varalta, niin saattaapa hinta olla suunnilleen sama kuin parien alkuperäisten ketjujenkin eli jotain 400e tms.. toki eihän kardaanin kans tarvi sitten kyykkiä tien laidassa, jos jotain positiivista haetaan. paitsi jos se perä porsii. :)

en tiedä, luulen. :)
Mulla 40tkm mittarissa ja ostin juuri ketjut + rattaat varmuuden vuoksi. Taka-akselin vaihtomerkkiin olisi vielä 1/3 matkaa, eikä ketjussa ole klikkejä tai näkyvää vikaa, rattaatkaat eivät näytä kuluneilta. TM:n testissä haukuttiin CBF:n ensiasennusketjut, kuluvat kuulemma hetkessä loppuun. Ostin DID X-rengasketjut, niin niillä päässee sitten paljon pidemmälle, ehkä noilla ajaa 100tkm mittariin. Scottoiler käytössä, ei ole tarvinnut ketjuja rasvailla.

Ei siis kannata miettiä ketju/kardaani juttuja uutta pyörää katsoessa. Ostaa sen mikä tuntuu hyvältä ja jos siinä sattuu olemaan ketju niin laittaa oilerin.
 
Asfaltilla ei kyllä Adventure - luokka puhutellut hiukkaakaan, siitä huolimatta, että asfaltilla näilläkin pyörillä rullataan suurin määrä kilometreistä.

Vähän samoja tuntemuksia itselläkin koeajon jälkeen... kuitenkin normikuskin ajot kuten meikä on varmaan 90% asfaltilla. Joten olen keskittynyt tsekkaamaan vain "homosohva" :D -luokkaa, jolla pystyy kyllä ajamaan huonommilla teilläkin poislukien umpimetsä.
 
Nyt on sitten ensimmäiset 1500 km Multistradalla takana. Vertaan nyt lähinnä edelliseen (990 Adve). Jousitus on herkkäliikkeisempi, joustomatkat lyhyempiä, samoin maavara on pienempi, mutta ainakin muutamalla routapattisella tiellä ne riitti.

Eri moodeista (sport, touring, urban,enduro) olen käyttänyt lähinnä touringia ja enduroa. Rouva ei tykkää vauhdikkaasta menosta, joten toi urban tai enskamoodi toimii kakspäällä ajettaessa hyvin. Lisäksi on kuorma-asetus joka vaikuttaa takajousen esijännitykseen, sekin toimii. Sport-asennolle lienee käyttöä lähinnä radalla, nykyisellä tiestöllä.

Tehoa on merkittävästi enemmän (iso plussa), ja kone toimii hitaassa ajossa siistimmin. Pleksi toimii kutakuinkin samoin kuin Kotarin orkkis 7cm lyhennettynä. Säädettävyydelle en ole vielä löytänyt käyttöä, ala-asentoon se on palannut muutaman kokeilun jälkeen.

Nopeita sorateitä en ole vielä päässyt juuri kokeilemaan, joten en tiedä voiko sillä vetää yhtä sieluttomasti kuin kotarilla.

Laukut menettelee mutta päältä ladattavat, yhdellä soljella suljettavat olisivat käytännölllisemmät.

Pyörän mukana tulee myös iso huggeri ja etuloksun jatko(!). Työkaluissa on rengaspaikkoja ja painepulloja valmiina (rautoja en kyllä löytänyt). Kahvanlämppärit on liiankin tehokkaat, niihin ehkä pitää kytkeä sarjavastus tai diodi. GPS620-asennus on meneillään ja Pro-oiler odottelee vuoroaan. Sähkön ulosottoja on satulan keskivaiheilla yksi kummallakin puolella.

Normaaliajossa kulutus näyttää olevan siinä 5,6-5,8 litran luokkaa, tankille pitää hakeutua vasta 300km jälkeen. Kotari haukkasi litran pari enemmän.

Itse taas tulee melkein aina ajettua sport- moodi päällä, tosin päällystettyjä tietä pääosin ajelen. Ja mutkapätkillä toi asetus kyllä toimii :jippikaijee: Jousituksen sähkösäädöt toimivat kyllä mielestäni muutenkin hyvin. Kaupungissa urban ok ja hiekkateillä sitten endurolla.

GPS:lle löytyy sähköliitin vasemman poskimuovin alta, jossain mulla oli joku linkkikin jos ei selviä.

Kulutuksessa pääsee lähemmäs 5,1 l/100km kun vaan malttaa, mutta ei sitä oikein aina malta :grin:

Hauska laite, reilu 10t ajettunakin

Edit: pakko korjailla näitä padin tekstiä, kirotusvihreitä
 
Viimeksi muokattu:
Nopeita sorateitä en ole vielä päässyt juuri kokeilemaan, joten en tiedä voiko sillä vetää yhtä sieluttomasti kuin kotarilla.

Voi vetää, kunhan poistaa ABS:t käytöstä. Muutoin lepikko kutsuu. Etujarru on itse asiassa ihan ok ABS:t päälläkin, mutta takajarru ei ota yhtään. Ja kun tulee siihen mutkaan isoa kovaa ja lähtee jarrulla kääntämään, niin... :kääk:

Kertaalleen laittelin tehtaalle viestiäkin siitä, että voisivat enska-moodissa poistaa pysyvästi takapyörältä ABSit, mutta olle liian rohkea temppu tämän päivän tuotevastuulait huomioiden.

Voima ei lopu enskamoodillakaan, joten pitkiä liukuja voipi vedellä surutta (kun laittaa sen luistonestonkin pois päältä). Joka reissulla melkein soratie kutsuu, toki sitten mennään sportilla sitä mutkaisempaa ja mustempaa pätkääkin.

On täysin nimensä veroinen laite, off roadiin on sitten eri vehkeet.

Ja lopuksi: ihanteellinen iso enskahan on KTM 640 Adventure R. Läpäisee Hepamuksen kriteerit komiasti, ja paluumatkalla ylittää vaikka muutaman suon. Ja painaa tankattuna ja kohtalaisella kuormallakin vielä alle 200 kg. Toimintasädekin alkaa käytännössä aina nelosella, vitosella alkaviin lukuihin pitää olla kone tikissä ja ajella nätisti.

Case closed.

P.S. Ai niin, niitä ei saa enää uusia. Onneksi on jo :bye:
 
Ja lopuksi: ihanteellinen iso enskahan on KTM 640 Adventure R. Läpäisee Hepamuksen kriteerit komiasti, ja paluumatkalla ylittää vaikka muutaman suon. Ja painaa tankattuna ja kohtalaisella kuormallakin vielä alle 200 kg. Toimintasädekin alkaa käytännössä aina nelosella, vitosella alkaviin lukuihin pitää olla kone tikissä ja ajella nätisti.

Case closed.

P.S. Ai niin, niitä ei saa enää uusia. Onneksi on jo :bye:

Aamen tuolle... :thumbup:
 
MP Maailma 7/2012 vertailussa BMW, Honda, Triumph ja Moto Guzzi (???)
Triumphia kehuttiin räyhäkkääksi ja urheilulliseksi, BMW:tä parhaaksi soralla, Hondaa parhaaksi pidemmälle matkalle ja asfaltille, Moto Guzzi... no luennetta löytyy.
 
Oikeesti noi testit eivät kerro hevon peetä, varsinkin nuo adventuret kaikki tyystin erilaisia ja kuten monasti todettu se hankinta tehdään yleensä fiilispohjalta eli ei muuta kuin koeajolle, josta ei vanhalla ole paluuta :grin:
 
Olen samaa mieltä, koeajolle vaan. Itse olen päässyt testaamaan noista kaikkia paitsi Hondaa, Ducatia ja Benelliä. Trumpan kone on aika iloinen, ja siinä on kivoja vempaimia mutta en vaihtanut Jammua siihen(ainakaan vielä), Jammun runko on kyllä mulle passelein tähänastisista ja siinä voi värkätä jousituksen säätöjen kanssa. Kyytiläinenkään ei paljoa heivauta mikä on sinänsä outoa koska sen painopiste on verraten alhaalla. Kone, no sillä pääsee rajoitusten mukaan. Adventure Bemari on hyvä kun sen saa liikkeelle mutta pikkuvauhdissa helv* yläpainoinen norsu.

Kaikki edellämainittu on sitten jopa subjektiivista...
 
Kaudelle 2013 on luvassa erittäin mielenkiintoinen uutuus! KTM Adventure 1190
425848_410171195703610_1050556353_n.jpg

150 heppanen 125 Nm vääntävä pyörä on tarvittaessa myös erittäin sporttinen! Hintakin taitaa olla Ducatiin verrattuna varsin kilpailukykyinen. Myös huoltoväli on mielenkiintoinen: 15tkm!
 
Ottaen huomioon Go-Za:n innostuksen viedä TouRinkeja aina soralle.... :thumbup:

(olis tollanen hieno, hitto!)
 
Vielä kun tuo tulisi keppivedolla ja kunnon tankilla jolla pääsee sen 600+ km niin sitten - ehkä.
 
Tuota Yamahan Super Tenereä vaan ihmettelen. Kahdesti olen käynyt koeajolla (30min + 45min) eikä ymmärrä mikä siinä on hyvää? Tuntuu että se on aivan turha pyörä kun on esim gessuja tarjolla.
Ai miksi kävin sitten kahdesti ajamassa, no kun eka kerralla tuntui että siinä ei ole mitään niin se jäi vaivaamaan.....no sitten toisella kerralla näkemys vahvistui.

Että jos saitilla on Yamahan hankkineita niin voitteko hieman avautua ja kertoa että mikä oli se juttu kun ja jos kolahti ?

Ja pliis, ei ole provo vaan ihan oikeasti.....?
 
Back
Ylös