Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.

Nyt avasin: Järjestys: Honda, BMW, Kawa, Triumph, KTM, Yamaha... 4 ensimmäistä varsin tasaisia!
Mulla 40tkm mittarissa ja ostin juuri ketjut + rattaat varmuuden vuoksi. Taka-akselin vaihtomerkkiin olisi vielä 1/3 matkaa, eikä ketjussa ole klikkejä tai näkyvää vikaa, rattaatkaat eivät näytä kuluneilta. TM:n testissä haukuttiin CBF:n ensiasennusketjut, kuluvat kuulemma hetkessä loppuun. Ostin DID X-rengasketjut, niin niillä päässee sitten paljon pidemmälle, ehkä noilla ajaa 100tkm mittariin. Scottoiler käytössä, ei ole tarvinnut ketjuja rasvailla.alkaa mennä jo aika kauas aiheesta, mut ittellä ketjut ja rattaat meni sen yli 40tkm, ekat kolme kesää ketjuvahalla ja sen jälkeen öljyn kans voitelu proilerilla. öljy varmasti olis ollu tehokkaampaa voiteluainetta alusta asti, ehkä öljyllä olis ne ketjut menny pitempäänkin..
perä kestää minkä kestää, mutta jos rakenne on toimiva ja voitelu ja huolto pelaa, niin pitäisi olla kyllä pitkäikäisempi kuin (yhdet) ketjut. toki jos perän laakerit vaihtaa vaikkapa 100tkm:n välein kaiken varalta, niin saattaapa hinta olla suunnilleen sama kuin parien alkuperäisten ketjujenkin eli jotain 400e tms.. toki eihän kardaanin kans tarvi sitten kyykkiä tien laidassa, jos jotain positiivista haetaan. paitsi jos se perä porsii.
en tiedä, luulen.![]()
Asfaltilla ei kyllä Adventure - luokka puhutellut hiukkaakaan, siitä huolimatta, että asfaltilla näilläkin pyörillä rullataan suurin määrä kilometreistä.
Nyt on sitten ensimmäiset 1500 km Multistradalla takana. Vertaan nyt lähinnä edelliseen (990 Adve). Jousitus on herkkäliikkeisempi, joustomatkat lyhyempiä, samoin maavara on pienempi, mutta ainakin muutamalla routapattisella tiellä ne riitti.
Eri moodeista (sport, touring, urban,enduro) olen käyttänyt lähinnä touringia ja enduroa. Rouva ei tykkää vauhdikkaasta menosta, joten toi urban tai enskamoodi toimii kakspäällä ajettaessa hyvin. Lisäksi on kuorma-asetus joka vaikuttaa takajousen esijännitykseen, sekin toimii. Sport-asennolle lienee käyttöä lähinnä radalla, nykyisellä tiestöllä.
Tehoa on merkittävästi enemmän (iso plussa), ja kone toimii hitaassa ajossa siistimmin. Pleksi toimii kutakuinkin samoin kuin Kotarin orkkis 7cm lyhennettynä. Säädettävyydelle en ole vielä löytänyt käyttöä, ala-asentoon se on palannut muutaman kokeilun jälkeen.
Nopeita sorateitä en ole vielä päässyt juuri kokeilemaan, joten en tiedä voiko sillä vetää yhtä sieluttomasti kuin kotarilla.
Laukut menettelee mutta päältä ladattavat, yhdellä soljella suljettavat olisivat käytännölllisemmät.
Pyörän mukana tulee myös iso huggeri ja etuloksun jatko(!). Työkaluissa on rengaspaikkoja ja painepulloja valmiina (rautoja en kyllä löytänyt). Kahvanlämppärit on liiankin tehokkaat, niihin ehkä pitää kytkeä sarjavastus tai diodi. GPS620-asennus on meneillään ja Pro-oiler odottelee vuoroaan. Sähkön ulosottoja on satulan keskivaiheilla yksi kummallakin puolella.
Normaaliajossa kulutus näyttää olevan siinä 5,6-5,8 litran luokkaa, tankille pitää hakeutua vasta 300km jälkeen. Kotari haukkasi litran pari enemmän.
Jousituksen sähkösäädöt toimivat kyllä mielestäni muutenkin hyvin. Kaupungissa urban ok ja hiekkateillä sitten endurolla.
Nopeita sorateitä en ole vielä päässyt juuri kokeilemaan, joten en tiedä voiko sillä vetää yhtä sieluttomasti kuin kotarilla.


Ja lopuksi: ihanteellinen iso enskahan on KTM 640 Adventure R. Läpäisee Hepamuksen kriteerit komiasti, ja paluumatkalla ylittää vaikka muutaman suon. Ja painaa tankattuna ja kohtalaisella kuormallakin vielä alle 200 kg. Toimintasädekin alkaa käytännössä aina nelosella, vitosella alkaviin lukuihin pitää olla kone tikissä ja ajella nätisti.
Case closed.
P.S. Ai niin, niitä ei saa enää uusia. Onneksi on jo![]()