Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Samaa minäkin ajattelin, mutta tuntuu silti aika isolta erolta...Yritäs löytää yksikin mopo, tulipa se mistä tahansa, missä saadaan dynossa takapyörältä samat tehot kuin esitteessä olevat numeroarvot.![]()
![]()
Jos on uudet ketjut ja rattaat, niin eiköhän yleensä tehohäviö koneelta takarenkaalle ole noin 12 - 13 %.Voisiko olla noin paljon hävikki tehtaan ilmoittaman konetehon ja todellisen rwhp tehon kesken? Tuntuu kyllä maallikosta aika isolta erolta.
No niin onneksi puupäätä valaistaan...Jos on uudet ketjut ja rattaat, niin eiköhän yleensä tehohäviö koneelta takarenkaalle ole noin 12 - 13 %.Voisiko olla noin paljon hävikki tehtaan ilmoittaman konetehon ja todellisen rwhp tehon kesken? Tuntuu kyllä maallikosta aika isolta erolta.
Iso Bandiitti (vanha malli) taitaa olla niitä harvoja poikkeuksia...Yritäs löytää yksikin mopo, tulipa se mistä tahansa, missä saadaan dynossa takapyörältä samat tehot kuin esitteessä olevat numeroarvot.![]()
![]()
Vähemmän se on kuitenkin kuin k*tiloissa. Näin luulisin.No aina oppii jotakin uutta, hävikin suuruus vain yllätti...
Kyllä se jotain 15% luokkaa on.Tietääkö muuten joku, mitä luokkaa se on näissä tieliikennea*toissa, tuo tehohäviö moottori - - - > renkaat ?
Eikä riipu, kun se on sillä samalla dynamometrillä mitattavissa...Mutta tuohan riippuu ihan siitä mikä korjauskerroin siihen dynoon oli laitettu...
Mitattavissa, vai vain arvio siitä?Eikä riipu, kun se on sillä samalla dynamometrillä mitattavissa...Mutta tuohan riippuu ihan siitä mikä korjauskerroin siihen dynoon oli laitettu...
Mitattavissa, koska ihan samalla tavalla voidaan sillä samalla laitteella mitata kummankin suuntaista kiihtyvyyttä.Mitattavissa, vai vain arvio siitä?
Aivan, unohtui että näinhän se käytänössä voidaan mitata.Mitattavissa, koska ihan samalla tavalla voidaan sillä samalla laitteella mitata kummankin suuntaista kiihtyvyyttä.Mitattavissa, vai vain arvio siitä?
Eli siis vedon päätteeksi vedetään heti kytkin pohjaan ja odotellaan, että telan vauhti pysähtyy. Sitten vaan katsotaan "negatiivinen teho" joka telaan vaikutti. Tästä saadaan teho, jolla rengas - kytkin jarrutti telaa. Tämä kun muutetaan etumerkiltään ja lisätään renkaalta/renkailta mitattuun tehoon, saadaan "teho kytkimeltä."
Toki edellyttää, että dynon ohjelma tulkitsee myös tuota hidastuvuutta..
Ihan totta, ei vastaa täsmälleen. Voima välittyy tässä toisesta suunnasta ja siirrettävä teho/momentti ei muodostu yhtä suureksi, joten tilanne ei ole ihan sama kuin takarengastehoa mitatessa. Kuitenkin aika lähellä.Aivan, unohtui että näinhän se käytänössä voidaan mitata.Mitattavissa, koska ihan samalla tavalla voidaan sillä samalla laitteella mitata kummankin suuntaista kiihtyvyyttä.Mitattavissa, vai vain arvio siitä?
Eli siis vedon päätteeksi vedetään heti kytkin pohjaan ja odotellaan, että telan vauhti pysähtyy. Sitten vaan katsotaan "negatiivinen teho" joka telaan vaikutti. Tästä saadaan teho, jolla rengas - kytkin jarrutti telaa. Tämä kun muutetaan etumerkiltään ja lisätään renkaalta/renkailta mitattuun tehoon, saadaan "teho kytkimeltä."
Toki edellyttää, että dynon ohjelma tulkitsee myös tuota hidastuvuutta..
Mutta jos saivarrellaan niin tuokaan menetelmä ei vastaa ihan täysin sitä, että moottorin mitataan suoraan penkissä (ilman voimansiirtoa).
Vielä tyhmänä ja laiskana:Jos ilmoitettu teho taas on kampiakselilta, niin tuossa mittauksessa jää vielä ensiövedon häviö kokonaan pois.