• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Itse huoltaminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja cantor 43
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Ei ehkä ihan kaikkein helpoin homma ostaa joku projektipyörä 'laatikossa' aloitushommiksi. No ei varmaan kukaan ostakaan, jos ei perustietoja jo osaa.
Kai se nyt niinkin on, että joskus on asioita tehtävä ensimmäistä kertaa eikä sitä silloin voi etukäteen varmasti sanoa osaavansa homman täydellisesti... Joskus ne ammattimiehetkin ovat aloittaneet alusta. Ensin yksinkertaisemmilla hommilla ja siitä järkeä käyttäen edeten.

Joskus ne ammattimiehetkin ovat aloittaneet alusta. Ensin yksinkertaisemmilla hommilla ja siitä järkeä käyttäen edeten.
Mutta mikään ammattimies ei aloita hommia tyhjästä, eikä siis ala korjaamaan vaikkapa moottoripyöriä ihan tuosta vaan. On käynyt kouluja, tai opetellut ja oppinut alalle muuten.

Kuvittelisin, että useimmilla mp-asentajilla on takanaan auto,- tai koneasentajan koulutus ja myös kokemusta alalta.
Tulipa tästä mieleen, mahtaako ammattikoulupohjaista mp-asentajakoulutusta olla edes olemassa..?

Ja nimenomaan näin se menee, siis aloittaneet yksinkertaisemmilla hommilla. Ei kenellekään just amiksesta päässeelle asentajalle heti anneta niitä vaativimpia hommia.

Ei ehkä ihan kaikkein helpoin homma ostaa joku projektipyörä 'laatikossa' aloitushommiksi. No ei varmaan kukaan ostakaan, jos ei perustietoja jo osaa.

wink.gif
Olet oikeassa, en lähtenyt tohon ihan kylmiltään, olen junnuna ropaillut mopoja ja piikkejä, nyt "isompana" autoja, kun aina on ollut vain noita jo muiden käyttämiä vehkeitä.

Oon vahvisti sitä mieltä, että jos ei oo ihan oikeasti kiinnostusta ropailuihin, ei hommaan edes kannata ryhtyä.

Joskus ne ammattimiehetkin ovat aloittaneet alusta. Ensin yksinkertaisemmilla hommilla ja siitä järkeä käyttäen edeten.
Mutta mikään ammattimies ei aloita hommia tyhjästä, eikä siis ala korjaamaan vaikkapa moottoripyöriä ihan tuosta vaan. On käynyt kouluja, tai opetellut ja oppinut alalle muuten.
Korjaukset varmaan monesti voi vaatiakin ammattimiestä, mutta kyllä tavallisia huoltohommia on melko helppo oppia, jos tuntee kiinnostusta asiaan. Öljyjä, jarrupaloja, eril. suodattimia, ketjut + rattaat, renkaat jne. Toki pyörätyyppikin vaikuttaa asiaan. Ja kuten joka hommassa, tässäkin olisi syytä tiedostaa milloin oma osaaminen ei välttämättä riitä eikä ehkä kannata omin päin ryhtyä kokeilemaan.

Se on tämä "itse huoltaminen" kuitenkin semmoinen "ala", että sille aina välillä ja varsin säännöllisesti eksyy semmoisia tyyppejä, joiden kannattaisi tosiasiassa pysytellä ko. hommista mahdollisimman etäällä. Toheloita, joilla ei ole käytännössä minkään tason teknistä kokemusta tai osaamista sen enempää kuin kunnollisia työkaluja tai tallitiloja tai ymmärrystä teknisten laitteiden toiminnasta, ja joiden kirkkaana ylimmäisenä johtoajatuksena on yrittää vaikka väkisin säästää satanen, vaikka se tulisi maksamaan tonnin. Yleensä saavat kaikki lujatkin laitteet "huollettua" hajalle, tai vähintään lyhennettyä niiden käyttöikää (asianmukaiseen huoltoon verrattuna) merkittävästi.

Yllä mainittu on ehkäpä se painavin syy siihen, miksi ostan nykyään enää hyvin harvoin käytettyä moottoripyörää. Pistän mielummin vaikka vähän enemmän hilloa kehiin, niin saan laitteen, josta voin olla varma, ettei se ole ollut jonkun tunarin "huollettavana" tai kokonaan laiminlyötävänä.

Ja tällä en suinkaan tarkoita sitä, etteikö olisi olemassa myös varsin päteviä itsehuoltajia. On kyllä. Ja kuten jo sanoinkin, arvostan heidän osaamistaan suuresti. Mutta jos tarkastellaan koko sitä joukkoa, jotka tässäkin maassa rassaavat laitteitaan itse, aika isolla osalla ei valitettavasti ole hommista kovinkaan paljon hajua, jolloin ne tehdään joko eriasteisesti päin persettä, tai ei ollenkaan. "Huolto = öljynvaihto" on myös tässä joukossa varsin yleinen harhaluulo.

Olisikin mielenkiintoista tietää, minkälaisella summalla maassamme korjataan (korjaamoissa) vuosittain kaikenlaisten kotimekaanikkojen turaamisia. Veikkaan, ettei ole kyse aivan pikkurahasta.

Älköönkä kukaan muuten ottako edellämainituista väittämistä hernettä nenuunsa. Tämä on pelkästään yhden ihmisen oma mielipide.

Eiköhän siinä kuitenkin ole jonkinlainen kynnys mennä mitään "turaamaan" ilman tieto/taitoa, jos ajatellaan moottoripyörän suhteellisen suurta arvoa harrastusvälineeksi..

Eli en ihan suoraan lähtisi allekirjoittamaan väitettä, että kotimekaanikot kovinkaan useassa tapauksessa pyörälleen hallaa tekevät, vaan ottavat asioista selvää tai hankkivat osaamista tarpeen mukaan, ihan oman etunsa nimissä..

Oli tietotaito mikä tahansa, niin omistaja huoltaa omaansa ja vieras vieraan pyörää, kuten aiemmin on mainittukin..

itse en ole loppupeleis moottoripyöriä huoltanu nii paljoa, mutta 12 kesäsenä aloitettu mopojen ja autojen rassaaminen kumminki antaa hyvät valmiudet pienet huollot tehdä itse. venojen säädön jätän ammattilaisille ihan varmuuden vuoksi. monesti kun itse huoltaa nii kannattaa tehä rauhassa ja miettiä kaks kertaa ennen kuin tekee nii säästyy vahingoilta helpommin.

monesti kun itse huoltaa nii kannattaa tehä rauhassa ja miettiä kaks kertaa ennen kuin tekee nii säästyy vahingoilta helpommin.
Niinpä.. Motto, joka kannattaisi muistaa:

"Ei koskaan niin kiire, etteikö hommaa ennättäisi kahteen kertaan tekemään"

Toinen motto, joka liittyy työkalujen lainaamiseen:

"Lainassa ei parane kuin varreton kirves"

eräs tuttavani tekee niin että vaihtaa itse öljyt vaikka takuun alainen pyörä, liike sitte tekee muut toimenpiteet, jotka takuu vaatii. ja kuulemma leima tulee vihkoon.

kuinkahan paljon tuossa säästäis, jos ite ne öljyt vaihtais, vaikka sillä hondan omalla öljyllä, ja loput teettäis huollossa huolto-ohjelman mukaisesti..?

säilyyköhän takuu edelleen normaalina tuolla menetelmällä..? takuun alainen pyörä itselläkin vielä..

Itse olen itse aina huoltanut paitsi parissa viimeisessä pyörässä venttiillien välyksen tarkastuksen/säädön olen teettänyt. Kaupanteossa yleensä heti kysytään onko huolettu liikkeessä ja valitetaan kun ei ole huoltokirjaa. Kun olen esittänyt omat muistiipanot, keskustelu on yleensä hiljentynyt siihen ja oma käsitys on että hintaan on loppujen lopuksi aika vähän vaikutusta. En ole rahan säästöä niin kauheasti miettinyt, mutta kun asuu pienellä paikkakunnalla kaukana merkkihuolloista, pelkkä huoltoon viennin järjestäminen on oma shownsa. Varsinkin kun ajaa työmatkaa ja pyörän oltava ajossa mielellään koko ajan. Omassa tallissa viikonloppuna saa kaikessa rauhassa tehdä. Saman asian vuoksi olen harkinnut renkaanvaihdonkin tekemistä itse.

Niin, paljonko niillä leimoilla loppujen lopuksi on arvoa? Minulle ostotilanteessa ainakin riittää, että on jonkinlainen lokikirja huolloista. Omat kirjat ainakin on näyttänyt siltä, että pikkuhuolloista on omat muistiinpanot ja välillä on sitten leimoja jostain venttiilien säädöistä jne. 380 tkm ajettuun autoonikin löytyy "täydellinen huoltokirja", eli joka niksaus sinne on merkattu
smile_org.gif
...vaikka varmasti olen koslan viimeinen omistaja.

Onneksi täällä on ainakin yksi asiansa osaava merkkihuoltaja, jolle voi Hondat jättää niitä major-huoltoja varten.

eräs tuttavani tekee niin että vaihtaa itse öljyt vaikka takuun alainen pyörä, liike sitte tekee muut toimenpiteet, jotka takuu vaatii. ja kuulemma leima tulee vihkoon.

kuinkahan paljon tuossa säästäis, jos ite ne öljyt vaihtais, vaikka sillä hondan omalla öljyllä, ja loput teettäis huollossa huolto-ohjelman mukaisesti..?

säilyyköhän takuu edelleen normaalina tuolla menetelmällä..? takuun alainen pyörä itselläkin vielä..
Just tuossa bemun käytin huollossa, vaikka olinkin jo itse vaihtanut öljyt ja tehnyt vähän muutakin. Oli melkein pakko käyttää nyt, sillä pyörässä oli pikku vikaa ja takuu loppuu kuulemma päivälleen kun se 2 vuotta täyttyy. Olisi siis keväällä saattanut tulla kiire.

Niin, se säästö.. 30 tkm isohko huolto liikkeessä maksoi 295,- Lisäksi oma huolto, joka maksoi 4 l Delvacia, pari desiä peräöljyä ja öljynputsarin, sekä hieman K&N pesuainetta ja öljyä.
Eli tulisko tuosta vajaa 350,- yhteensä. Vastaavasta K 12 S huollosta joutuu merkkiliikkeessä maksamaan +-600 €. Selvennyksenä vielä se, että vein mopon huoltoon pakulla katteet riisuttuina, kun ne jo valmiiksi irti olivat.

Niin ja se vika.. Rengaspainetunnistin hieman kiukkuili kesällä ja sytytteli varoitusvalon pariin otteeseen. Vika taisi vaan olla itse aiheutettu, sillä olin vaihtanut eturenkaan venttiilin hatun ja se hattu oli rautaa. Aika pienestä kii, jos se sitten tuosta johtui. Ai miksikö se rautahattu? No, kun siinä oli sellanen haarapää, jolla saa venttiilin tarvittaessa irti.

Ja kyllä huollosta leiman kirjaan sain, eli oma huolto ei ainakaan tässä tapauksessa vaikuttanut takuuseen pätkääkään.

Kun mitä vaan ajokkia vien huoltoon, niin omat öljyt on yleensä aina mukana. On ne pyörä- ja autokorjaamoiden öljyt niin suolaisesti hinnoiteltuja, että melkein laillistettu ryöstö tulee mieleen.

Kyllä itse huoltaminen/remontointi kannattaa ja jos on niin huono muisti tai pitkä aika purkamisen ja kasaamisen välissä niin ottaa digidigi kameralla kuvan vaikka sitten joka kikkareesta ennenkun purkaa!tai vaikka pyytää kaveria videoimaan koko tapahtuman ja siinä itse sitten tekee diagnoosin ja lääkärin lausunnon!pitää olla melkonen torbeedo jos ei sillein onnistu
smile_org.gif
mä purin viime syksynä acen melko lailla palasiksi ja ainut mikä meni vikaan niin kaasuvaijeri menee jostain väärästä välistä kun on hinkannu emäputkeen jäljen!ei kyllä vaikuta toimintaan mitenkään mutta kait sen vois laittaa oikeaan väliin
smile_org.gif

Älköönkä kukaan muuten ottako edellämainituista väittämistä hernettä nenuunsa. Tämä on pelkästään yhden ihmisen oma mielipide.
Et ole mielipiteinesi yksin ja olet mielestäni 100 % oikeassa
033102beer_1_prv.gif
Harvemmin olen Pechan kanssa asioista samaa mieltä, mutta tässä tapauksessa 100% samoilla linjoilla  
smile_org.gif
Takavuosina muistan erään ammattiasentajan tokaiseen , jotte jollei näitä tee-se-itse miehiä olisi niin pyöräpajoilla olisi selvästi vähemmän hommia.

Käytettyjäkin pyöriä kun olen ostellut niin usein olen törmännyt pyöriin, joiden huoltaminen on selvästi lyöty laimin öljyt jankissa ja suodattimet tukossa. Kumma kyllä useimmat Joensuusta.

Toisaalta käsiini tuli syksyllä ´05 16-vuotias Bemari, joka olin ollut pitkään samalla poropeukalolla, joka huollattanut paperienkin mukaan pyörän aina liikkeissä ja vaikka pyörän ulkoinen olemus alkoikin olla kulahtanut niin oli ilo tutkia ja huoltaa pyörää kun nesteet eivät ollet ikivanhoja ja suodattimetkin selvästi aikanaan vaihdettuja eikä mitään oltu tärvelty muutenkaan. Lisäksi pyörässä ei ollut mitään epämääräisiä sähkö- eikä rautalankavirityksiä.

eräs asia mikä varsin usein unehtuu..

toki tekemällä oppii, mutta väittäisin et useimmilla on taustalla melkoinen määrä pilattua kierrettä,katkennutta pulttia yms tuhoa, jonka jälkeen omatoimiremontit ovat alkaneet sujumaan
wink.gif

ihmisen tekemiä ne ihmisetkin on..ei niitä silti yritetä itse korjata vaan luotetaan lääkärin apuun.

pultteja voi katketa ilman että niitä yrittää aukaista vääränlaisilla työkaluilla jne. tähän asti on kyl kaikki pultit saanu katkenneinakin pois ja uuden pultin tilalle, tai tehtyä kierteitä. en ole koneasentaja sen enempää kuin moni muukaan, mutta ei tuo moottorin purkaminen ja kasaaminen, tai laakerin, kannentiivisteen tjs -vaihto ole mikään kummanen juttu. ehkä tässä harley -harrastuksessa tuo tekninen puoli on enempi esillä kun noissa uusissa japanialaisissa.. tiedän kyllä porukkaa jotka rakentaa japaninkoneita ja ottavat hirmuisia tehoja niistä irti. tämä kulutuskulttuuri on menny harrastuksessakin niin pitkälle että vaihellaan pyöriä useammin kuin tyyliin hammasharjaa. hyvä näin niin kalustokin vaihtuu markkinoilla. mutta että tuommoset kädentaidot ja perustiedot huoltohommista/konerempoista tahi muuten vaan perehtyminen harrastelaitteen saloihin on katoava juttu nykyään, se on vähän huolestuttavaa. tainno, hittojako mä edes huolehtimaan. ne kellä on maksukykyä niin vaihdattakoot vaikka vilkunpolttimot merkkihuollossa ettei itse tartte tommosia "paskahommia" tehdä.

smile_org.gif

Back