• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Itsetummuva visiiri...?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jylppyfrt
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
JMH kerro sinä! Sä niin isoon ääneen kehuit kyseisen tyyppistä visiiriä, mutta sitten jo kohta et enää käyttänyt moista!

Mul oli se pinlocki. Eka meni pinkiksi, ja toka tummeni Alastarolla pilvisellä säällä :dunno:

Ja olihan sen hidas, eikä tummentunut tarpeeksi + koska oli PINLOCK, niin pilkisteli aurinko välistä. Nyt sitten katson taivaalle, ja päätän, minkä visiirin laitan pottaan kiinni. Reppuun saa aurinkolaseja ja/ tai toisen visiirin.

Vähän jäi semmoinen fiilis, että projekti oli vielä Arailla kesken. Vaan nyt on otsikkona itsetummuva visiiri. Uus juttu.

Tuommoinen tumma/ peilivisiiri on mukavuustekijä itselle. En esim. autoillessa käytä arskoja. Silmät sirrillään vedetään. Sellainen röntgenkone pitäis keksiä, että kun vetää vasta-auringossa varjopaikkaan ei latu katoais :D

Infrapunavisiiri (tjmsp), kiitos.

Edit:

Mut mistä näistä tietää. Joku päivä mä kehun tuota itsetummuvaa visiiriä. Meno on kuin RKP:ssä.
 
Sori mää ihan muistin että sun hehkutus oli fotocromaattisesta visiiristä (joka ei siis ole mitenkään uusi juttu)
 
Jaa, nuo aurinkovisiirit on kyllä pikku hiljaa levinny laajemmin valmistajien toimesta, eli malleja löytyy suht hyvin jo.
Yhdellä kädellä ajelu, toiset sulkee ja aukoo sitä normaali visiriään ja vieläpä noita ilmansäätö räppänöitä ajossa, en oikein hirveetä riskiä tuossa yhdellä kädellä ajelussa näe, se on osa tuota moottoripyörällä ajelua.

Kaikilla valmistajilla noita ei ole, esimerkiksi Arai vetoaa kypärän turvallisuuden heikkenemiseen. Ja vaikka joku valmistaja laittaisi puoleenkin umpikypärämalleistaan aurinkovisiirin, silti puolet umpimalleista on ilman, ja kuitenkin pääsääntöisesti kaikki crossi-, avo- ja "adventure"- mallit olisivat myös ilman. Vielä kun huomioidaan, että useimmilla käyttäjillä kypärän vaihtoväli on useita vuosia, niin tällä matematiikalla vielä viiden vuoden päästäkään aurinkovisiiriä ei löydy ehkä edes 30%:lta kypärän käyttäjistä.

Siinä olet ihan oikeassa, että yhdellä kädellä ajo on ihan normaali asia, mutta sekään ei tarkoita sitä etteikö asiassa olisi riskiä. Esimerkkinä vaikka juuri tuo jonkun mainitsema parkkihallista ulosajo, jossa häikäistyessään refleksinomaisesti kenties alkaa hamuilla aurinkovisiirin säätöä, ja joutuukin äkkitilanteeseen jalkakäytävän tai jonkun muun odottamattoman risteävän liikenteen takia. Toisin sanoen aurinkovisiiriä alkaa helpommin säätää "vaarallisella hetkellä" kuin tavallista visiiriä tai ilma-aukkoja.
 
Mulla oli joskus Araissa tummeneva pinlock ja se oli IMO todella huono. Koska visiiri itsessään suodattaa lähes kaiken UV-säteilyn, niin pinlock ei koskaan tummentunut kunnolla (jos ei usko, niin ottaa pinlockin irti ja jättää sen hetkeksi auringonpaisteeseen, jolloin näkee, kuinka tummaksi se menisi, jos UV-säteily tulisi sille saakka kypärän sisällä). Lisäksi, koska pinlock ei yltä aivan visiirin yläreunaan saakka, niin sinne jäi aina sellainen täysin kirkas kaistale, josta aurinko pääsi joka tapauksessa paistamaan silmiin.

Tästä olen samaa mieltä sikäli, että kalvo ei tosiaan tummu tarpeeksi, ja jättää rakoja joista aurinko pääsee paistamaan pinlockin ohi. Itse havaitsin, että tummuva pinlock toimii itse asiassa parhaiten vaalea savu -visiirin kanssa. Ilmeisesti sävytys ei juurikaan vähennä läpi tulevaa uv-säteilyä verrattuna kirkkaaseen visiiriin, koska pinlock edelleen tummuu, ja toisaalta savuvisiiri vähentää pinlockin ohi tapahtuvaa häikäisyä.
 
Joskus tulee mieleen, että aihe kuin aihe, niin rakettitieteeksi menee...Kun yksinkertaisuus ja perusasiat, niillä pitää pärjätä.
 
Katumotoristilla mikään ei ole sen nopeampi kuin vasen käsi "lippaan" auringon eteen, ja radalla hankittu ajovarmuus näkyy tyynenä työntönä kurviin yhdellä kädellä ja kun se vauhtikin jäi radalle niin mikään ei voi mennä pieleen kun nopeutta on 60 km/h. M.O.T.
 
Tuo tummuva täytyy kyllä käydä kokeilemassa Motonetissä sitten kun aurinko paistaa. Eli visiirin tai koko kypärän kanssa ulos ja vuoroin aurinkoon ja varjoon. Lazerihan se oli?
 
Kaikilla valmistajilla noita ei ole, esimerkiksi Arai vetoaa kypärän turvallisuuden heikkenemiseen. Ja vaikka joku valmistaja laittaisi puoleenkin umpikypärämalleistaan aurinkovisiirin, silti puolet umpimalleista on ilman, ja kuitenkin pääsääntöisesti kaikki crossi-, avo- ja "adventure"- mallit olisivat myös ilman. Vielä kun huomioidaan, että useimmilla käyttäjillä kypärän vaihtoväli on useita vuosia, niin tällä matematiikalla vielä viiden vuoden päästäkään aurinkovisiiriä ei löydy ehkä edes 30%:lta kypärän käyttäjistä.

Siinä olet ihan oikeassa, että yhdellä kädellä ajo on ihan normaali asia, mutta sekään ei tarkoita sitä etteikö asiassa olisi riskiä. Esimerkkinä vaikka juuri tuo jonkun mainitsema parkkihallista ulosajo, jossa häikäistyessään refleksinomaisesti kenties alkaa hamuilla aurinkovisiirin säätöä, ja joutuukin äkkitilanteeseen jalkakäytävän tai jonkun muun odottamattoman risteävän liikenteen takia. Toisin sanoen aurinkovisiiriä alkaa helpommin säätää "vaarallisella hetkellä" kuin tavallista visiiriä tai ilma-aukkoja.

Noh, jos vaikka kuukkeliin heittää "sun visor helmets", löytyy aika saatananmoinen läjä valmistajia ja malleja, ei lienee mikään marginaali ryhmälle suunnattu juttu.

Ja jos tuo tavallinen visiiri on tummennettu ja tulet ulos parkkihallista, mitä tapahtuu ?

Ja jumalauta, jos jonkun visiirin räpläyksen takia ylipäätään meinaa joutua jalkakäytäville ym., niin lienee parempi olla ajamatta.

Mainio foorumi, ei voi muuta sanoa !
 
Mainio foorumi, ei voi muuta sanoa !

Totta. Kun ihminen perustelee itselleen ja muille henkilökohtaisia makutottumuksia malleilla, jotka eivät seuraa matemaattis-loogista päättelyä tai reaalimaailman lainalaisuuksia, taipuu lopputulos hauskalle mutkalle kuin taikurin eläinilmapallot ikään.

Tätä tulee harrastettua itsekin.
 
Ja jumalauta, jos jonkun visiirin räpläyksen takia ylipäätään meinaa joutua jalkakäytäville ym., niin lienee parempi olla ajamatta.

Mainio foorumi, ei voi muuta sanoa !

Tätä tämä on kun ei joko osata lukea, tai luetaan tahallaan väärin. Esimerkiksi kahdesta itse yleisimmin käyttämästäni täysin julkisesta parkkihallista ajetaan ulos jalkakäytävän yli. Jos siinä ovella olet toinen käsi visiirin vivulla, niin itse kukin voi miettiä mitä tapahtuu kun joku katveesta tuleva hölkkääjä tai laiton polkupyöräilijä pakottaa äkkijarrutukseen.

Ja sitten kun luet muut kommenttini tästä viestiketjusta ja hetken ajattelet mitä olen kirjoittanut, niin saatat jopa huomata, että en ole sanonut mitään "marginaaliryhmälle suuntaamisesta" vaan nimenomaan siitä, että moneltako kypärän käyttäjältä sellainen ihan reaalimaailmassa löytyy. Vaikka googlella löytyisi miljoona kypärämallia joissa on aurinkovisiiri, se ei ainakaan lyhyellä aikavälillä muuta lainkaan sitä, montako aurinkovisiiriä löytyy, kun aurinkoisena päivänä menet johonkin motoristikokoontumiseen parkkipaikalle niitä laskemaan.

Ja jotta vielä vähennetään väärinymmärryksiä, taivutetaan nyt vielä rautalangasta, että minusta aurinkovisiiri on ihan ok keksintö kunhan kuski ei hölmöile sen räpläämisessä. Tässä koko keskusteluketjussahan on kuitenkin kyse tummuvan visiirin hyvyydestä tai huonoudesta, eikä aurinkovisiiristä.
 
Noh,
Jaa sinä puhut "marginaalisesta käyttäjäkunnasta" ja minä marginaalisesta ryhmästä, aika samaa kamaa...
Ja jos olet käyttänyt kypäriä joissa aurinkovisiiri, huomaat että sitä on nopea käyttää, ei tarvitse räplätä.

Kukin ymmärtäköön asiat miten ymmärtää.
 
Toki sen aurinkolipan kytkee päälle helposti mutta yhtä nopeasti se tummentuva visiiri tummenee.
Itse en edes aluksi tiennyt että kypärässäni on moinen ominaisuus :)
Olin ihan ihmeissäni kun ekalla lenkillä valmistauduin siihen että kohta ei näe mitään kun aurinko paistaa tuolta suoraan naamaan,ei sitä edes huomannut kun visiiri tummeni.
 
Noh,
Jaa sinä puhut "marginaalisesta käyttäjäkunnasta" ja minä marginaalisesta ryhmästä, aika samaa kamaa...

Kukin ymmärtäköön asiat miten ymmärtää.

Sinä annoit ymmärtää minun puhuvan jollekin ryhmälle kohdentamisesta, kun kuitenkin tarkoitin marginaaliryhmällä todellista käyttäjien lukumäärää, ja nuohan ovat täysin eri asiat. Vaikka kohderyhmä olisi kaikki maailman motoristit, niin se ei muuta sitä tilannetta että ehkä korkeintaan kymmenellä motoristilla sadasta sellainen löytyy.
 
Back
Ylös