Jalkatapit maahan mutkissa

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mamu
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
tais Seppomiehellä olla muitakin ongelmia.... ei tahtonut suoralla keula pysyä millään maassa  
smile_org.gif
 
Oikeenpuolimmaista tappia en oo saanu osumaan vielä koskaan. Yritän kyllä roikkua mahdollisimman paljon.
Se onkin aika lailla mahdotonta vakioputkella, koska äänenvaimennin ottaa kenttään ennen jalkatappia. Nerokasta suunnittelua Kawasakin insinööreiltä
033102ass_1_prv.gif


Kierrosajat Kemorassa tällä hetkellä jotain luokkaa 1:21 ja tuntuu tapit sekä tuo surkea äänenvaimennin raapivan lähes joka mutkassa maahan. Samaten kuten gore-puvun polvi
confused_orig.gif
. Tuota äänenvaimenninta pitää yrittää askarrella lähemmäs mopon runkoa, se onkin niin hassun sivulla. Ilmeisesti kaikilla muilla on slipari jolloin ongelmaa ei esiinny
wink.gif
 
Oikeenpuolimmaista tappia en oo saanu osumaan vielä koskaan. Yritän kyllä roikkua mahdollisimman paljon.
Se onkin aika lailla mahdotonta vakioputkella, koska äänenvaimennin ottaa kenttään ennen jalkatappia. Nerokasta suunnittelua Kawasakin insinööreiltä
033102ass_1_prv.gif


Kierrosajat Kemorassa tällä hetkellä jotain luokkaa 1:21 ja tuntuu tapit sekä tuo surkea äänenvaimennin raapivan lähes joka mutkassa maahan. Samaten kuten gore-puvun polvi
confused_orig.gif
. Tuota äänenvaimenninta pitää yrittää askarrella lähemmäs mopon runkoa, se onkin niin hassun sivulla. Ilmeisesti kaikilla muilla on slipari jolloin ongelmaa ei esiinny
wink.gif
seppomiähen ex-kwaakussa ainakin oli akrapovic. laita talven tunauslistalle highpipe slipari, kiinteät tapit ja nahkapuku niin voip ensi kesä olla mukavampi
smile_org.gif
 
Jos 1.21 aikoja Kemorassa ja kallistusvarat ongelma niin oikea korjaus ei kyllä ole jalkatappien korotus tai kapeampi/korkeampi putki. Ainakaan 04 kwaakussa.

Imho, niin kun jo sanottiin, ajoasennon muuttaminen ja mahdollisesti alusta kovemmaksi. Mutta etenkin muuhun kuin kallistukseen perehtyminen ajossa.

Sitten kun ajat ovat alle 1.15 niin voi, jos tuntee tarpeelliseksi, miettiä kaiken maailman highpaippeja sun muuta roinaa. Jos 1.20 vauhdissa korjailee pyörää että pystyy kallistamaan lisää niin väärään suntaan mennään. Tämä tietty vain yhden henkilön mielipide. Sen 1.15 pääsee aivan hyvin laittamatta romua latuun, jopa 05 kwaakulla jossa edeltäjää huonommat kallistusvarat. Reilusti kovempaakin pääsisi, jos osaisi
bawling.gif


Itelläni jäi viime kisan ajat yli sekunnin omista juhannuksen ajoista Kemorassa, syynä lähin huima tunnin treeni ennen kisaa (yksi treenisetti ja kahdet aikaajot) Botniaringin kaadon jälkeen. Rengas ja keulakin eri kun viimeksi ja seli seli, vässykälle ei riittänyt tuo palautumisaika. Mut eipä ollut tapit silloin maassa vaikka vielä orkkikset ovat, feelereineen. (Mielummin feeleri kun vaihde/jarrupoljin, mikä on tuossa pyörässä ongelma) Itsekin kyllä alkoi kaipaamaan kallistusvaraa lisää siinä 1.14 +/-0.2 vauhdissa mutta varmasti pääsisi vielä reilusti kovempaa kallistamatta enempää.
 
Jos 1.21 aikoja Kemorassa ja kallistusvarat ongelma niin oikea korjaus ei kyllä ole jalkatappien korotus tai kapeampi/korkeampi putki. Ainakaan 04 kwaakussa.
Tuossa suhteessa ohjeellisten aikojen otto on kannattavaa. Jos omat ajat poikkeaa paljon nopeampien, samalla kalustolla ajavien ajoista, niin syytä kannattaa hakea muualta kuin siitä kalustosta..
 
Kiitos taas raadille asiantuntevista neuvoista. Olen kyllä jokaisella ajokerralla huomannut kuinka mutkanopeus kasvaa mutta rojut ottavat kenttään entistä vähemmän. Eli tarvitsen yhä vain lisää treeniä josta seuraa lisää ajotekniikkaa ja sitä myötä lisää vauhtia. Sitä vain on niiiin malttamaton, kovempaa on päästävä keinolla millä tahansa
wink.gif


Ehkä tuota putken asentoa voi yrittää modata pienellä vaivalla niin ei kuluisi puhki, samaten Diablot jos vaihtaisi Diablo Corsiin. Viimeksi tuntui joissain ulostuloissa pientä luistoa takapäässä.

Tuo kierrosaika 1.15 Kemorassa kuulostaa jo pelimiehen ajalta. No, ehkä neljän rata-ajopäivän kokemuksella siihen ei vielä ole tarkoituskaan päästä. Hyvä tietää että omassa mopossa on varaa, toivottavasti kuskissakin.
 
Oikeenpuolimmaista tappia en oo saanu osumaan vielä koskaan. Yritän kyllä roikkua mahdollisimman paljon.
Se onkin aika lailla mahdotonta vakioputkella, koska äänenvaimennin ottaa kenttään ennen jalkatappia. Nerokasta suunnittelua Kawasakin insinööreiltä
033102ass_1_prv.gif
siinä on myös se seikka, että ihmisaivot ei välttämättä _anna_ sen pyörän kallistua niin paljon oikeelle kun se antaa vasemmalle.
Seki vois johtua vaan siitä että kun ajat normaalilla maantiellä, näät vasemmalle kallistaessa paljon pitemmälle kuin oikeelle kallistaessa (tämä johtuu siis ajoradasta jos joku ei heti ymmärtäny) Itelläni on myös tuo ongelma, mut nyt on alkanu tottuun siihen ku paiskoo meneen vaan näitä tuttuja teitä ees taas
062802moto_prv.gif
 
Kiitos taas raadille asiantuntevista neuvoista. Olen kyllä jokaisella ajokerralla huomannut kuinka mutkanopeus kasvaa mutta rojut ottavat kenttään entistä vähemmän. Eli tarvitsen yhä vain lisää treeniä josta seuraa lisää ajotekniikkaa ja sitä myötä lisää vauhtia. Sitä vain on niiiin malttamaton, kovempaa on päästävä keinolla millä tahansa
wink.gif


Ehkä tuota putken asentoa voi yrittää modata pienellä vaivalla niin ei kuluisi puhki, samaten Diablot jos vaihtaisi Diablo Corsiin. Viimeksi tuntui joissain ulostuloissa pientä luistoa takapäässä.

Tuo kierrosaika 1.15 Kemorassa kuulostaa jo pelimiehen ajalta. No, ehkä neljän rata-ajopäivän kokemuksella siihen ei vielä ole tarkoituskaan päästä. Hyvä tietää että omassa mopossa on varaa, toivottavasti kuskissakin.
Suosittelen aivan aluksi kunnon nahkapuvun ostoa, ajotekniikan hiomista ja vasta sen jälkeen pyörän modifiointia. Toki jousitus pitää säätää kohdalleen, mutta muuten kyllä ehdottomasti ensimmäiseksi ostamaan kunnon nahkapuku, jotta voit ottaa kunnon ajoasennon!

Ajoasennosta vielä...

On ehkä väärin sanoa jollekin, että tietty tyyli olisi jollain lailla oikea tai väärä. Ihmisten geometria kun on niin erilainen, että laskemalla eikä oikein teoriassa miettimälläkään voida kehittää optimaalista ajoasentoa kaikille. Siksi ei ehkä kannata liikaa neuvoa.

MM-sarjassa on nimittäin ajettu todella lujaa aikoinaan mitä ihmeellisimmillä ajoasennoilla. Esimerkkinä vaikka Boet van Dulmen joka kallisti pyörää ja oli itse pystyssä  
tounge.gif
. Mutta niin vaan on voitettu silläkin tavalla oikein MM-kilpailu (nykyinen Moto-GP). MOTO GP TILASTO VUODESTA 1949
 
Tuo kierrosaika 1.15 Kemorassa kuulostaa jo pelimiehen ajalta. No, ehkä neljän rata-ajopäivän kokemuksella siihen ei vielä ole tarkoituskaan päästä. Hyvä tietää että omassa mopossa on varaa, toivottavasti kuskissakin.
Ei ole tarkoitus ei.
Niin paljon ratakilometrejä (ehkä 7-8kkm) tuli viime vuonna, ja yhteensä yli 60 ratapäivää sitten touko2003 että ei se kyllä sen huomioon ottaen mikään kummempi aika ole. Tänä vuonna ratakm tosin jäänyt alle 1000, silti 1.13 puolelle olisi pitänyt mennä. Kaveri (No. 51) ajoi jopa 12 alkuisia vakiokawalla std600 kisassa, eikä muistaakseni ole nostanut niitä jalkatappeja, ainoastaan vaihtanut ne eri mallisiin.
Aina löytyy nopeampia. Noh, ehkä Rossi ei löydä, mutta muut kyllä
wink.gif


Suosittelen malttia sille vauhdin kasvattamiselle, jos kehitys menee turhan nopeasti niin todennäköisyys kumpsahdukseen kasvaa olennaisesti. Ota vaikka yksi päivä vähän rennommin, mieti eri osa alueita erikseen ja keskity session ajaksi johonkin tietyyn asiaan, esim ajoasentoon. Enkä nyt yritä v%&uilla, mutta tämmöinen iso kallistuskulma ja siihen suhteutettuna maltillinen vauhti on yksi erittäin klassinen asetelma jonka lopputulos on nähty moneen otteeseen.

Enhän minä itsekkään ole seurannut moisia varoituksia ja ollaanhan sitä oltu nurin muutamaan otteeseen. Onni suosinut siinä ettei luu tai liha pahemmin vaurioitunut, korkeintaan jokunen mustelma ja paha vit##us.


Jälkiviisas on helppo olla joten tässä muutama asetelma josta ei yleensä hyvää seuraa. Jos joku pystyy olemaan viisas, eikä vaan jälkiviisas, niin hyvä niin.

1.
-vauhti lisääntynyt lyhyessä ajassa paljon
-kallistusvarat loppuvat kesken, ja kuski on siitä hiukan innostunut ja vaikka toisin sanoo ja meinaa niin ei pysty hillitsemään itseensä. Ehkä joku ohitti ja piti pysyä perässä tai tarjoitui mahdollisuus "ottaa jonkun toisen päänähka" tai sit innostus muuten vaan kasvoi liian suureksi.
-Rojut maahan, pyörät ilmaan ja ulos mennään.
Tästäkin yksi esimerkki kaveripiiristäni tältä vuodelta, ja aika usein näkee juuri tämmöisiä kumpsahduksia.

2.
Lipsumista esiintyy mutta sehän on vain siistiä, yritetään vielä vähän rajummin tulla ulos siitä mutkasta.
Jep.
Eräs erittäin tuttu kaveri, 2003 ja tyhmä kun on niin uudestaan 2004.


3.
Renkaan vaihtamista uusiin mietitään, päätetään että kyllä näillä nyt yhden kisan vielä ajaa, jos loppuu kesken niin hiljennetään, ei tämä ole tärkeä kisa, kokemusta vaan haetaan.
Ajaminen tuntuu paskalta, ei ole pitoa, lipsumista ja sladia esiintyy harva se mutka, vauhti hiljenee (1,5-2sek jälkeenpäin todettuna) ja vielä 5 kiierrosta jäljellä. Noh ajetaan nyt loppuun asti.
Kilpailija yrittää ohi eikä semmoista voi sallita ollenkaan. Peitetään ensin ja jossain vaiheessa ajattellaan että ei perhana, ei tässä nyt voi näin vässykkämäisesti ajella.
Jep jep.
Se moi, puolitoista viikkoa sitten.


Se aivan klassisinhan on että tuntuupa hyvältä, tämä homma on hanskassa, lisätäänpäs vauhtia.

Nonni, tulipas taas kolarifiksaatio. Mutta jos joku noista tulee ratapäivän kuluessa mieleen niin kannattaa ottaa tauko ja miettiä sitä kunnolla ennen kun taas lähtee radalle.



Mutta niin kun Jyri sanoi, hanki kunnon puku, kengät sekä hanskat ensin. Huonoilla varusteilla mokaaminen voi tulla erittäin ikäväksi pitkäksikin aikaa.

Ajoasennosta sen verran että vaikka joku on "huonolla" asennolla voittanut MM-kisoja se ei tarkoita että asennossa ei olisi vikaa. Tänäkin päivänä löytyy erittäin nopeita kuskeja joilla hassu asento, esim juuri pää pleksin takana mutkissa, mutta se vaan tarkoittaa että kompensoivat huonoa asentoa muilla taidoilla.

Sanoisin että se on aika selvää että pystyt vähentämään kallistuskulmaa roikkumalla enemmän, ja pää sinne eteen ja alas edesauttaa kummasti. Ihan itse olen sen myös empiirisesti todennut, hieman ongelmia tuli siitä ettei näe kovin pitkälle ja jonkin verran rasittaa niskaa & selkää. Mutta huomattavasti tiukempi kaarre samalla nopeudella on sen arvoista.
Vaikka se aluksi tuntuisi hankalalta useimmat kyllä tottuvat siihen.
 
Tuo kierrosaika 1.15 Kemorassa kuulostaa jo pelimiehen ajalta. No, ehkä neljän rata-ajopäivän kokemuksella siihen ei vielä ole tarkoituskaan päästä. Hyvä tietää että omassa mopossa on varaa, toivottavasti kuskissakin.
Ei ole tarkoitus ei.
1.
-vauhti lisääntynyt lyhyessä ajassa paljon
-kallistusvarat loppuvat kesken, ja kuski on siitä hiukan innostunut ja vaikka toisin sanoo ja meinaa niin ei pysty hillitsemään itseensä. Ehkä joku ohitti ja piti pysyä perässä tai tarjoitui mahdollisuus "ottaa jonkun toisen päänähka" tai sit innostus muuten vaan kasvoi liian suureksi.
-Rojut maahan, pyörät ilmaan ja ulos mennään.
Tästäkin yksi esimerkki kaveripiiristäni tältä vuodelta, ja aika usein näkee juuri tämmöisiä kumpsahduksia.

2.
Lipsumista esiintyy mutta sehän on vain siistiä, yritetään vielä vähän rajummin tulla ulos siitä mutkasta.
Jep.
Eräs erittäin tuttu kaveri, 2003 ja tyhmä kun on niin uudestaan 2004.


3.
Renkaan vaihtamista uusiin mietitään, päätetään että kyllä näillä nyt yhden kisan vielä ajaa, jos loppuu kesken niin hiljennetään, ei tämä ole tärkeä kisa, kokemusta vaan haetaan.
Ajaminen tuntuu paskalta, ei ole pitoa, lipsumista ja sladia esiintyy harva se mutka, vauhti hiljenee (1,5-2sek jälkeenpäin todettuna) ja vielä 5 kiierrosta jäljellä. Noh ajetaan nyt loppuun asti.
Kilpailija yrittää ohi eikä semmoista voi sallita ollenkaan. Peitetään ensin ja jossain vaiheessa ajattellaan että ei perhana, ei tässä nyt voi näin vässykkämäisesti ajella.
Jep jep.
Se moi, puolitoista viikkoa sitten.

Se aivan klassisinhan on että tuntuupa hyvältä, tämä homma on hanskassa, lisätäänpäs vauhtia.
Aivan loistavasti kirjoittettu aiheesta, oikeestaan kaikkien noiden combolla päätin oman kuluvan kauteni juhannusviikonloppuna Kemorassa. Vauhtia oli löytynyt viime aikoina mukavasti lisää, samat sliksit 5:ttä päivää alla eihän niiden kanssa jaksa turata, "vähän lipsuu ja paljon raapii muttei se mitään, tää on hallus", jos tota nopeempaa kaveria vähän seurais. Karusellimutkasta highsiderista yläviistoon ja pieni mutta vittumainen luunmurtuma (ois voinu käydä paljon pahemminkin, MotoGP tason varusteet pelasti aika paljon ja taas meni 1 potta entiseks) ranteeseen. Kipsi räpylässä ainakin syyskuun alkuun, ens kesänä sitten uudella maltilla/nöyryydellä radalle...
 
Noista jalkatappien "nystyröistä", feelereistä vaan, että omasta mielestä ihan toimivat rajoittimet, sillai muistutuksena että eiköhän riitä kallistuskulma jo. En itse niitä pois ottaisi. Niin kun jo sanottiin, vauhtia voi tulla jonkin verran ilman että olisi sen isompaa tarvetta kallistaa se aivan loppuun asti. Ehkä sitten jos ryhtyy kilpaa ajamaan.
Kawassa taitaa olla aika lyhyet ne feelerit, toisin kuin esim. veturissa, jossa ne on n. 5cm pitkät
tounge.gif
Taitavat olla lähinnä sitä varten, ettei ota muut romut ensin kiinni.. vakioputkella jossain pyörissä ongelma.
Tampereen Motokeitaalla on myynnissä SP1, jonka putket näyttää radalla naarmutetuilta.
 
Back
Ylös