Japsikilokyykyt testissä

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Koris
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Koris

New member
Vähän yllätti tulos:
1. Kawa
2. Honda
3. Suzuki
4. Yamaha


Katukäyttöön järjestys oli:
1. Kawa
2. Honda
3. Suzuki
4. Yamaha


Radalle järjestys oli:
1. Kawa
2. Suzuki
3. Honda
4. Yamaha

Radalla Honda oli nopein, mutta alusta keräsi kritiikkiä. Myös moitittiin ala- ja ylävääntöä. Vastaavasti keskialueen teho oli joukon paras, myös keveys (yli 10 kiloa kevyempi kuin toiseksi kevein) ja ketteryys sai kiitosta.

Kawassa kiiteltiin moottoria ja runkoa. Radalla oli toiseksi nopein, mutta huomattavasti helpompi ajaa kuin Honda. Moitteita tuli alakierrosten värinöistä ja epämukavuudesta katuajossa.


Varttimaililla järjestys oli:
1. Suzuki
2. Honda
3. Yamaha
4. Kawasaki

Hitaimman ja nopeimman ero oli 0,21 s @ 3,0 km/h.


Ja suurimman liioittelun kohde - punnitut, aikuisten oikeasti oikeat painot:
kuivapaino/märkäpaino
1. Honda 187 kg / 200 kg
2. Kawa ja Yamaha 198 kg / 210 kg
4. Suzuki 200 kg / 213 kg
 
Eipä noi absoluuttisia totuuksia ole. Eri lehtien testeissä on hyvinkin erijärjestyksiin päädytty tuloksissa. Esim. Bikessä testin voitti viimeeksi Yamaha.
 
Niin siis absoluuttinen totuushan on, että Blade on noista paras!
062802jumpie_prv.gif
 
Katukäyttöön järjestys oli:
1. Kawa

2. Honda
3. Suzuki
4. Yamaha


Radalle järjestys oli:
1. Kawa
2. Suzuki
3. Honda
4. Yamaha

Radalla Honda oli nopein, mutta alusta keräsi kritiikkiä. Myös moitittiin ala- ja ylävääntöä. Vastaavasti keskialueen teho oli joukon paras, myös keveys (yli 10 kiloa kevyempi kuin toiseksi kevein) ja ketteryys sai kiitosta.

Kawassa
kiiteltiin moottoria ja runkoa. Radalla oli toiseksi nopein, mutta huomattavasti helpompi ajaa kuin Honda. Moitteita tuli alakierrosten värinöistä ja epämukavuudesta katuajossa.
Lihavoidut kohdat hieman ihmetyttää...
lookaround_orig.gif
 
Katukäyttöön järjestys oli:
1. Kawa

2. Honda
3. Suzuki
4. Yamaha


Radalle järjestys oli:
1. Kawa
2. Suzuki
3. Honda
4. Yamaha

Radalla Honda oli nopein, mutta alusta keräsi kritiikkiä. Myös moitittiin ala- ja ylävääntöä. Vastaavasti keskialueen teho oli joukon paras, myös keveys (yli 10 kiloa kevyempi kuin toiseksi kevein) ja ketteryys sai kiitosta.

Kawassa
kiiteltiin moottoria ja runkoa. Radalla oli toiseksi nopein, mutta huomattavasti helpompi ajaa kuin Honda. Moitteita tuli alakierrosten värinöistä ja epämukavuudesta katuajossa.
Lihavoidut kohdat hieman ihmetyttää...  
lookaround_orig.gif
Melkeen yhtä loogiset jutut ja pisteytykset kuin Bikessa yleensä
tounge.gif
 
Rapakon takana foorumeilla on ollut juttua, ettei Firebladen US versio vastaa tehoiltaan euroversiota, varsinkaan huipputehojen osalta, linkki. Sportriderin ja motorcycleUSA:n dynolapuissa hondan huipputeho on vähän alle 11000 rpm kohdalla, kun taas honda ilmoittaa sen olevan 12000 rpm kohdalla. Tiedä tuosta sitten pitääkö tuo tehoero paikkaansa usan ja euromallin välillä...

Honda on koeajettu uusista tonnisista ja tuntuihan tuossakin voimaa olevan joka tapauksessa.

edit, linkit kuntoon...
smile_org.gif
 
Lihavoidut kohdat hieman ihmetyttää...  
lookaround_orig.gif
Samalle asialle naureskelin...
tounge.gif


Noi on niin hc-tyyppejä sporttipyöriä testatessaan, että ne käyttää katuajossa samaa arvostelutaulukkoa kuin rata-ajossa. Kawa oli voittanut katuajossa yhdeksän luokkaa kymmenestä.

Arvosteluluokat on:
- ajamisen hauskuus
- laatu
- hallintalaitteet ja mittaristo
- ergonometria
- rungon käyttäytyminen
- alusta
- jarrut
- voimansiirto
- moottorin voima
- voiman käyttökelpoisuus (engine power delivery)

Näistä Kawa voitti kaikki muut paitsi ergonometrian. Ajoasento on kisamaisin ja alustaa ne mainostivat "lähinnä kisapyörää oleva vakiopyörän alusta, jota he ovat ajaneet".

Tuo kadulla ajaminen sporttipyörillä on näille hemmoille jotain muuta kuin kaupungissa kruisailua ja lainsäädännön noudattamista...
 
Tiedä tuosta sitten pitääkö tuo tehoero paikkaansa usan ja euromallin välillä...
Mielenkiintoinen havainto. Olisko ECU:n säädöt eri?
eek.gif


Tässä Sport Riderin testissä väännöt oli kunnossa Hondalla:
huippuvääntö 107 Nm @ 9500, seuraavaksi väännökkäimmällä (eli Suzuki @ 10000) oli 103 Nm. Tässä luokassa aika iso ero.

Ja varttimaililla hävisi Suzukille vain yhden sadasosan, että ihan hyvin kulkee.
 
Hoohhoijaa kun kiinnostaa. Koko vuodenko näitä mahakelkkatestejä piisaa.
Näissä viestiketjuissa on otsikko. Se kannattaa lukea ensin, ja jos ei aihe kiinnosta, ei kannata jatkaa lukemista.

Ja jos nyt - arvoisat Modet - voisi jättää tämän viestin rauhaan. Tässä ei ole yhtään kirosanaa.

Jos minua ei kiinnosta keskustella esim. jostain ZYX-valmistajan ABC-mallista, niin en kai mä sinne viestiketjuun sitä kiinnostamattomuuttani postaa?
 
Miten toi korjaus tehdään aikaan? Onko tietoa miksi tehdään, jos kuski sen ajaa (no joo kuka muukaan sitä vois ajaa
idea3.gif
).
Ihan mielenkiinnolla kyselin, kun omalla vuonna 1979 aikansa nopeimmalla tehdasvalmisteisella mentiin jo aikaan 11.55 @ 189 ja painoa pyörällä 275kg ja "takanakki" huimat 120 levee
biggrin.gif
. Tais olla nopein kunnes GSX1100 tiputti pari kymmenystä olikohan vuosi 81 tai 82.
 
Miten toi korjaus tehdään aikaan?
Tuota korjausta käytetään yleisesti Jenkeissä. Iso maa, ja isot korkeuserot.

Perusidea on se, että eri korkeudella ajetut varttimailit ovat vertailukelpoisia. Meren tasolla ilma on tiheämpää eli siinä on enemmän happea kuin vuoristossa.

Tässä on jotain linkkiä, en tiedä kuinka ajantasaista:
LINKKI_Korjaustaulukko_korkeuden_suhteen

Semmoinen hämärä käsitys mulla on, että ne korjaisi myös lämpötilan suhteen nykyisin. Täytyy tutkiskella.

Edit: tässä on ainakin tuon korkeuden korjaamisen suhteen ajantasainen linkki:
LINKKI_NHRA
 
Kiksun pitäis olla vika.
033102bebe_1_prv.gif
Muut varmaan aika maukkaita laitteita.
smile_org.gif
Kelpais mikä vaa noista paitsi suzuki.
tounge.gif
 
Melkeen yhtä loogiset jutut ja pisteytykset kuin Bikessa yleensä  
tounge.gif
No ei nyt ihan sentään...
 
biggrin.gif


Noilla on vain aika fanaattinen asenne kilokyykkyihin.

Ja niitä ei hetkauta köyhät/verotetut, joilla on varaa vain yhteen prätkään. Eli asenne on vähän tyyliin: "työmatka? Osta toinen prätkä! Matkailu? Osta kolmas prätkä talliin!"

Itse kyllä kaipaisin (tähänkin) testiin sitä näkökulmaa, että prätkää voisi käyttää myös laillisissa nopeuksissa ja myös kaupungissa, vaikka sitä ei ole tuohon suunniteltu.

Laitan tähän pistetaulukon näkyviin, koeajaneet voivat kommentoida. Käännös on aiemmassa postauksessani, laitan tähän yksiselitteisyyden vuoksi lontooksi.

Pisteiden järjestys on seuraava:
Honda Kawa Suzuki Yamaha

Fun to ride     9,1  9,6  8,9  8,7
Quality           8,6  9,0  9,1  9,0
Instruments
and controls  8,9  9,4  9,1  8,7
Ergonomics   9,1  8,4  9,1  8,4
Chassis and
handling         9,2  9,5  8,9  8,9
Suspension    8,6  9,6  9,1  9,1
Brakes           9,2  9,4  8,2  9,1
Transmission  8,6  9,0  8,9  8,8
Engine power  9,7  9,8  9,0  8,8
Engine power
delivery           9,2  9,5  9,2  8,5
Total              90,2 93,2 89,5 88,0

Noitahan ei ole mitenkään painotettu, vaan esim. ergonometrian osuus kokonaistuloksesta on ruhtinaalliset 10 %.

Tuosta voi jokainen jossitella itsekseen tyyliin "paremmilla jarruilla ikivanha suzuki olisi ollut toinen" jne.

Edit: noilla on siis toi sama taulukko käytössä sekä katuajossa että rata-ajossa. Ja katuajo on semmoista "sporttista".
Testaajia on neljä, ja jokainen arvostelee jokaisen prätkän kahteen kertaan: ensin katuajon jälkeen (lienee työviikko ajamista) ja sitten yhden päivän rata-ajon jälkeen. Lopullinen arvosana tietystä ominaisuudesta on siis kahdeksan arvosanan keskiarvo.
 
Back
Ylös