• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Jarruneste

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Henry67
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Henry67

New member
Ajattelin parannella jarruja ennen seuraavaa kautta vaihtamalla teräspunosletkut. Samalla tulee jarrunesteetkin uusittua. Sellasta olen mietiskellyt, että voisiko nesteet vaihtaa DOT 5.1:een vai olisiko parasta laittaa edelleen DOT 4? Pyöränä on Suzuki GSX-R 1000 K8.
sport05.gif
 
Omaan pyörään menossa tänään vaihtamaan jarrunesteet. Nesteiksi tulee dot 5.1, tiedä sitten onko tuo litku parempaa kuin dot 4, mutta muuta kun ei ostohetkellä ollut tarjolla.
Dot 5:hän ei saa sotkea muiden nesteiden kanssa, kun on silikoonipohjainen.
Kiehumispiste 5.1:ssä on korkeampi kun 4:ssä, muuta eroa noissa ei kai ole.
 
Villi veikkaus,jos kaikki muut jarruosat ovat kunnossa (levyt,
satulat,palat, letkut,sylinterit),niin ei mitään käytännön
eroa jarrutehossa.Varmasti dot-4 on uutena parempi,kuin
likainen monta vuotta käytössä ollut dot-5.
 
Kiitoksia neuvoista! Tuo RBF600 on paras vaihtoehto. Letkujen mukana tulevan nesteen voi jättää johonkin muuhun vehkeeseen...
033102bebe_1_prv.gif
 
Ei RBFää gixxeriin! Se turvottaa ko. kamppeen jarrumäntien tiivareita.
 
Eipä noissa DOT 4 ja 5.1 ole muuta eroa kuin jälkimmäisen korkeampi kiehumispiste. Sekin on joitain kymmeniä asteita joten voisi kuvitella, että normi katukuski/satunnainen ratapäiväilijä pärjää ihan hyvin tolla nelosellakin. Tietysti kiehuuhan mikä tahansa neste, jos jarruja laahaa päällä jatkuvasti ajon aikana.
Mielestäni tärkeintä on pitää tuoreet nesteet järjestelmässä olkoon sitten DOT 4 tai 5.1
 
Ei RBFää gixxeriin!  Se turvottaa ko. kamppeen jarrumäntien tiivareita.
Kerro ihmeessä lisää?

Missä vuosimalleissa ja miten gikserien tiivisteiden materiaali eroaa muista niin paljion että noin käy?

Miten turpoaminen ilmenee haittoina?

Vai oliko huono rölli?  
biggrin.gif
Onkohan vielä eiliset tenut veressä vai mistä moinen tieto pursuaa
biggrin.gif

Ei ainakaan mulla ole vielä jumittanut Motulilla vaan hyvin pelittää ja suosittelen.

edit. toimi hyvin Suzukin satuloilla ja toimii edelleen hyvin pianon satuloilla...
 
Ei RBFää gixxeriin!  Se turvottaa ko. kamppeen jarrumäntien tiivareita.
Kerro ihmeessä lisää?

Missä vuosimalleissa ja miten gikserien tiivisteiden materiaali eroaa muista niin paljion että noin käy?

Miten turpoaminen ilmenee haittoina?

Vai oliko huono rölli?  
biggrin.gif
Onkohan vielä eiliset tenut veressä vai mistä moinen tieto pursuaa
biggrin.gif

Ei ainakaan mulla ole vielä jumittanut Motulilla vaan hyvin pelittää ja suosittelen.

edit. toimi hyvin Suzukin satuloilla ja toimii edelleen hyvin pianon satuloilla...
Pitää hommata RBF:ää  
smile_org.gif
 
Ei RBFää gixxeriin!  Se turvottaa ko. kamppeen jarrumäntien tiivareita.
Kerro ihmeessä lisää?

Missä vuosimalleissa ja miten gikserien tiivisteiden materiaali eroaa muista niin paljion että noin käy?

Miten turpoaminen ilmenee haittoina?

Vai oliko huono rölli?  
biggrin.gif
Onkohan vielä eiliset tenut veressä vai mistä moinen tieto pursuaa
biggrin.gif

Ei ainakaan mulla ole vielä jumittanut Motulilla vaan hyvin pelittää ja suosittelen.

edit. toimi hyvin Suzukin satuloilla ja toimii edelleen hyvin pianon satuloilla...
Hei ja kiitos palautteesta. Kyllä se on vaan tosi kivaa, kun tulee jakamaan omia tietojaan, ja heti tuplakommenttina tulee "Urpo trollaa, taitaa olla kännissä."

Tekisi mieli sanoa tuohon tarkennuskyselyyn, että kvg, mutta kerrataanpa nyt.

Tokicon jarrusatulat (käytössä tosi monessa Suitsassa ja joissakin Kawoissa) eivät tykkää RBF-jarrunesteestä. Voitte ihan irte katsoa, missä pyörissä moiset ovat käytössä, en nyt ulkomuistissa pysty vuosimalleja heittämään.

Jos et roadkill ymmärrä, miten tiivareiden turpoaminen haittaa jarrujen toimintaa, niin voi olla vaikeaa vääntää sitä rautalangasta, mutta koitetaan. Kun männän tiivisteet turpoavat, männät eivät pääse enää liikkumaan vapaasti satulassa. Tästä aiheutuu se, että jarru vapautettaessa männät vetäytyvät palan kuluessa liian syvälle satulaan, joka puolestaan näkyy 1) liiallisena kahvan liikkeenä ja 2) kumimaisena tuntumana. Hommaa ei ehkä huomaa se hitaan kehittymisen takia, jos ajaa samoilla jarrupaloilla 20tkm, mutta silloin ei ole myöskään perusteltua käyttää RBF:ää jarrunesteenä.


On tää oikeasti uskomaton foorumi. Hyvää hyvyyttään koittaa tulla jakamaan vähäisiä tiedonmurujaan ja vastaanotto on tällainen. Ja toisaalla yksi lihapulla itkee sporttipyörien melusta, mutta veekakkoset saavat pitää ääntä koska ne eivät satu kyseistä herraa ärsyttämään. Ei jumalauta sentään.
 
^Omien kokemusten perusteella en ole tuollaista huomannut enkä ole ikini kuullutkaan moisesta asiasta. Edes Google ei löydä moista ongelmaa. Löytyy vaan kehuja kuinka Motul on hyvää tavaraa.

Luulisi jonkun muunkin huomanneen kyseisen ominaisuuden. Ehkä kannattaisi esittää hieman perusteluita väitteelle niin ei tuu heti trolli huutoja
033102beer_1_prv.gif
 
Noi kawan tokicot ainakin on ihan sieltä. Ei ollut juurikaan mitään väliä mitä jarrunestettä sinne laittoin niin aina oli ongelmia jarrujen katoamisen kanssa... jopa rengasvalliin asti
tounge.gif


Ongelma poistui, kun tokicot lensivät lepikkoon ja tilalle tulivat ZZR1400:n nissinit. Sen jälkeen ei ole ollut mitään ongelmia radalla(kaan) jarrujen pehmenemisen kanssa.
 
^Jarrut on siitä hassuja, että ne parhaat jarrukomponentit on aina laitettu siihen toiseen pyörämalliin
smile_org.gif
 
Eli jos RBF turvottaa noi suitsien tiivisteet:
Tapahtuuko tämä vain silloin kun nesteet ovat lämpimät?
Ja nesteet lämpiävät kuumemmiksi jos männät ovat terästä?
Alumiinisilla männillä ongelmaa ei tule?

Kyseessä 6-mäntäiset mm. busassa olevat Tokicon satulat.
 
Back
Ylös