Jarruremonttia

Hyvä kysymys. Kun miettii taaksepäin, niin kaikenlaista jumimäntää ja nurinpäin kääntyneitä pölysuojia, mutta ei noissa vuotoa ole ollut koskaan. Yhden kerran olen ainoastaan kylläkin laittanut samoilla tiivisteillä männät takaisin kun ei tuo mikään määräaikaistyyppinen huoltotilanne ole ollut. Jotenkin sen luonteinen homma, että mieluusti tilaa tiivisteet etukäteen varmuudeks, ettei tartte monena päivänä lutrata ja sit ei viitti hyllyynkään jättää kun auki ovat. Ehkä siis turhaa varmistelua :)

Jos mäntä ei liiku sormivoimin sisäänpäin, en olisi välttämättä huolestunut. Jotkut ei niin hifit yksimäntäiset satulat isolla männällä ei välttämättä liiku ainakaan kaikkien sormilla, vaikka kunnossa olisivatkin? Taasen jotkut monimäntäiset pinnoitetuilla pikkumännillä menee heittämällä.
Joo tuossa juuri yhdellä männällä 80l vehje. En löydä mistään räjäytyskuvastakaan muuta tiivistettä, kuin pölysuojassa kaksi. Kokoajan sylinterin ulkopuolella olevia siis?!?
Ja siellä sisällä ei mitään? On vaan niin tiivis muutoin?

Luulen, että ajaminen ympäri vuoden kaikissa mahdollisissa olosuhteissa vaikuttaa noiden tiivisteiden kestoon.

Myönnettäköön että saattaa vaikuttaa asiaan

Samoin kelluvissa satuloissa liukujen toimintaan. Viime talvena meni aika toispuoleisesti takapalaa talvivekottimesta ja kun otin auki, niin eipä meinannu lähteä toinen liukupultti satulasta kuin ulosvetäjällä. Oli ehkä ollut edellisellä omistajalla nuo jarrujen huollot myös vähemmällä...

Sen huomasi kylläkin jo ajossa selvästi, ettei kellu oikein kunnolla enää :grin:

Hupsis.jpg

Joo tuossa juuri yhdellä männällä 80l vehje. En löydä mistään räjäytyskuvastakaan muuta tiivistettä, kuin pölysuojassa kaksi. Kokoajan sylinterin ulkopuolella olevia siis?!?
Ja siellä sisällä ei mitään? On vaan niin tiivis muutoin?

Eihän se tiivisterengas ole jotenkin samaa puuta (kumia) pölysuojan kans? Eli rengas sylkän sisähuulille uraan ja loput pihalle? Onkos missään vekottimissa tiiviste siellä männän sisäpäässä ikään kuin männänrengas konsanaan?

Eihän se tiivisterengas ole jotenkin samaa puuta (kumia) pölysuojan kans? Eli rengas sylkän sisähuulille uraan ja loput pihalle? Onkos missään vekottimissa tiiviste siellä männän sisäpäässä ikään kuin männänrengas konsanaan?

Screenshot_20180315-125354.jpg
Tossa näkyy tuo. Tuo ura jää siis kokonaan ja kokoajan sylinterin ulkopuolelle. Pitää pölysuojaa vaan paikallaan. No yhtään sieltä ei ollut tihkunut mitään välistä...

Kyl toi numero 6 on tiivisterengas. Ei vaan oo piirretty näkymään sitä uraa tuolta satulan sisältä sylkästä. Pölysuoja taas tulee tohon männän uraan.

Volkkarin yksmäntäisessä on kanssa männän urassa kiinni oleva "haitarikumi", muistaakseni oli aika väkertämistä saada se kumin toinen helma sitten jarrusatulan uraan. Periaatteessa helppo, mutta kokemattomomana käytännössä vidun vaigee. Se varsinainen tiivisterengas syvemmällä satulassa sinänsä helppo tapaus vaikka sekin voi vaatia vähän yrittämistä että muljahtaa mäntä koloon.

Volkkarin yksmäntäisessä on kanssa männän urassa kiinni oleva "haitarikumi", muistaakseni oli aika väkertämistä saada se kumin toinen helma sitten jarrusatulan uraan. Periaatteessa helppo, mutta kokemattomomana käytännössä vidun vaigee. Se varsinainen tiivisterengas syvemmällä satulassa sinänsä helppo tapaus vaikka sekin voi vaatia vähän yrittämistä että muljahtaa mäntä koloon.

Tuossakin oli se haitarikumi ja osittain kolossa, niin ei meinannu millään saada paikalleen. Sormet ei mahdu ja millään meisselillä ei viitti ettei rikkoonnu. No sain lopulta.
Hyvin tuo on kai onnistunut ny. Toimii siis eikä ole tullut nuita kahvan pohjaan painumisia.
Kohta lähen taas ajelemaan , kun on niin ihana kevätkeli:) hahhah

Lainaan tätä ketjua vähän, kun olen huoltamassa Suzukin satuloita (Tokicon 6 cyl) ja tarkoitus on samalla asentaa teräsletkut. Jos täällä olisi jo homman tehneitä kavereita.
Seuraavat kysymykset on ainakin nousseet esiin:

Jos putsataan kalipereita, voiko jarrucleaneria käyttää sylinterien sisäputsaamiseen.
Onko väliä miten päin sisemmät tiivisteet tulee?

Lainaan tätä ketjua vähän, kun olen huoltamassa Suzukin satuloita (Tokicon 6 cyl) ja tarkoitus on samalla asentaa teräsletkut. Jos täällä olisi jo homman tehneitä kavereita.
Seuraavat kysymykset on ainakin nousseet esiin:

Jos putsataan kalipereita, voiko jarrucleaneria käyttää sylinterien sisäputsaamiseen.
Onko väliä miten päin sisemmät tiivisteet tulee?

Omat tiivisteet ovat olleet molemmin puolin kantikkaita, joten ei väliä miten laittaa. Cleaneria voi käyttää. Sen lisäks omat satulat pyöri fairy kylvyssä hammasharjan jynssäyksen kera.

Tiiä sitten onko erikoisempia tiivsteitä joissain satuloissa.

Mä laittelin R1:n satulat omaani tässä taannoin ja varsinaiset tiivisterenkaat oli hiukan toispuoleiset siitä tiivistepinnasta eli hiukan kallellaan se pinta mikä tulee mäntää vasten.
Järkeilin sen niin, että sieltä sisempi reuna täytyy olla korkeempi, että mäntä tiivistyy kun painetta aletaan annostella. Samoin mäntää menee paikoilleen helpommin :)
Tuossa videota samantyyppisestä: https://youtu.be/EDfNb_9YkcI?t=755

Mun mielestä tiivisteet on ollu aina symmetrisiä eli ihan sama miten päin laittaa. Se että tiivisteen toinen reuna on sylinterissä ollessaan vähän ylempänä johtunee siitä että tiiviste uran pohja on koneisettu hieman vinoksi jolloin tiiviste vähän kääntyy "vinoon", ainakin joissain jarrusylintereissä.
En oo kyllä koskaan tarkemmin noita mittaillut mutta jos kokeilee kääntää kumin toisinpäin niin tulos on sama, Auton sylintereissä toi näkyy selvemmin kun ovat vähän isompia.
Enkä ole ihan saletti että kaikissa edes on noin, se jarrunesteen painehan sen kumin mäntää vasten viimekädessä tiivistää vähän niinkuin männänrenkaatkin painuu sylinteriä vasten palotapahtuman paineen ansiosta.

Viisaammat voi taas palautella maanpinnalle :D

^ Noinhan sen täytyy olla ja muistan vaan väärin. Ollut vain tosi hyvä tuuri et kaikki on menneet "oikein päin" :D

Miten hemmetissä nämä satulat saa puhtaaksi. Jarrucleaneria laittanut ja saippuavettä ja harjalla. Kovin on tiukassa. Mitä ihmeen shittiä tämä jarrumönjä on, maailman kovinta ainetta?

Jos mä männissä on kiinnikarstoittunutta likaa, niin mä putsasin sellaisella muovisella karhunkielellä, eli nenäliinan kokoinen paksuhko ja karkea keittiöväline, dippaa jarrunesteellä paikat märäks ja sitten hyvin kevyesti ettei metallit hankaannu, niin on tullu puhdasta mulla.

Back