Jarrut jumissa

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja caferacer81
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

caferacer81

New member
Moi,

Hankin vasta 1980 vuoden BMW R100rt pyörän. Vaihdoin eteen uuden kumin ja huomasin rengasta takaisin laittaessa että jarrut laahaa pahasti.

No, seuraavaksi otin renkaan pois ja koitin painaa jarrukahvaa ja huomasin että palat menivät kiinni mutta eivät palauta. Jarrunesteen pinta vain laski säiliössä joten neste ei palaudu takaisin säiliöön. Mitä kannattaisi tehdä seuraavaksi että homman sais kuntoon? Neste on sen väristä että sen vaihdan jokatapauksessa. Mistä tiedän onko kyseessä tukos nesteen palautusreiässä vai tapahtuuko sama ilmiö jos mäntä on jumissa? Enkä kyllä löytäny jarrusäiliöstä kyseistä palautusreikää...

Pasi
 
Mä tekisin perusteellisen jarruhuollon, eli uudet letkut, nesteet ja satulat osiin ja mäntien "kiillotusputsaus". Ehkä korjaussarja pääsylinteriin ja uudet tiivisteet satulaan. On sitten kunnossa eikä tarvi ihmetellä.
 
Minä tarkastaisin ensin onko jarrukahva säädetty niin perseelleen, että pääsylinterin mäntä ei palaudu riittävästi.
 
Levyjarrun palojen (mäntien) ei kuulukaan palautua. Eikä sitä kahvaa saa painella, jos jarrulevy ei ole välissä.
 
Kokeile varovasti laittaa talttapäinen meisseli palojen väliin ja väännä varovasti erilleen.
 
Jarruletkut menevät tukkoon kymmenen vuoden jälkeen, tai jotain.
Minulle kävi noin 13 vuoden jälkeen.
Vaikka kuinka paineli jarrupoljinta, niin ei painunut ja sitten lopulta letku "räjähti".
MCHuurteelle kävi niin, että jarruletku tukkeutui paluusuuntaan.
Jarru alkoi laahata ja sitten etupyörä lukkoon, AJOSSA.
No onneksi ei käynyt kuinkaan, koska mies ennakoi tilanteen.

Jos männät eivät painu helposti sisään sinne jarrusatuloihin, niin letkut ovat tukossa paluusuuntaan.

Noin vanhassa pyörässä jarruletkut ovat jo aika hapertuneet. Vaihda sinne uudet letkut heti. Joka paikkaan.
 
Jarruletkut menevät tukkoon...
MCHuurteelle kävi niin, että jarruletku tukkeutui paluusuuntaan.
Jarru alkoi laahata ja sitten etupyörä lukkoon, AJOSSA.

Jos männät eivät painu helposti sisään sinne jarrusatuloihin, niin letkut ovat tukossa paluusuuntaan.

Noin vanhassa pyörässä jarruletkut ovat jo aika hapertuneet. Vaihda sinne uudet letkut heti. Joka paikkaan.

Minulle kävi viime vuoden 9-viikolla sama. Nurinhan se pyörä meni, kun lukkiutumaton etujarru hipaisulla meni vauhdissa lukkoon, eikä sitten auennut ollenkaan, vaikka jarrulta koko sormen päästi. Pyörän pystyyn noston jälkeen jarrua vielä kokeillessa letku räjähti.

Todella voin suositella letkujen vaihtoa HYVISSÄ ajoin ennakoiden vaikka varmuuden vuoksi. Halpa ka helppo tapa ennalta ehkäistä yksi teknisen vian aiheuttama ties kuinka vakava vaaratilanne.
 
Kun pyörällä on tuonkin verran ikää, niin vaatinee vaan kunnon jarruhuollon. Uudet letkut ja ehkä sylintereihin korjaussarjat. Jos nykyinen jarrunestekin on kunnon tököttiä saattaa nesteiden vaihto poikia/paljastaa/kehittää nestevuodon pääsylinteriin.
 
Levyjarrun palojen (mäntien) ei kuulukaan palautua. Eikä sitä kahvaa saa painella, jos jarrulevy ei ole välissä.

Nyt on taas asiantuntija äänessä. Kyllä myös levyjarrussa palojen ja mäntien kuuluu palautua jarrun painamisen jälkeen. Palautumisliike ei tosiaan ole iso, mutta kuitenkin sellainen, että sen silmällä kyllä näkee. Myös kahvaa voi painella ihan vapaasti vaikka levy ei olisi välissä kunhan ei pumppaa niin paljon, että mäntä pullahtaa työsylinteristä ulos. Pika puhdistusta varten tuo onkin melkein ainut tapa, jolla männät saa riittävästi näkyviin. Männät pitäisi pystyä painamaan pohjaan ihan sormivoimilla suhteellisen kevyesti, jos tarvitsee turvautua pihteihin tai vääntövarteen, on liike liian nihkeää.

Aloittajalla on tod. näk. mäntä/männät jumissa tuolla työsylinterin päässä. Korjauksena jarrujen palastelu, kunnollinen putsaus sekä tiivisteiden, letkujen ja nesteiden vaihto.

Mitä tuohon jarrujen huoltoon tulee niin en ymmärrä miksi se pyörissä jätetään tekemättä. Autossa sen vielä jotenkin ymmärtää kun jarrujen pettämisen seurauksena ei todennäköisesti kuole kuin joku sivullinen, mutta mopohommissa tuppaa sattumaan ensisijaisesti omaan leukaan. *sarkasmihymiö*
 
Joskus kommentteja lukiessa tulee mieleen, että toivottavasti joku ammattilainen tekee sen jarrurempan.
 
Mulla oli kans etujarrussa sellaista tuntua, että yön jälkeen kun painoi jarrua, niin pääsylinteri palautui hitaasti, eli kahva jäi siihen vapaasti heilumaan. Sitten tokalla painalluksella jarru palautteli normaalisti. Ei auttanut nesteiden vaihto, vasta kun laitoin pääsylkkään korjaussarjan, uudet jarruletkut ja jarrusatuloiden tiivisteet ja mäntien putsaus, niin alko toimimaan. Pääsylinterin sisuksista en nähnyt mitään mikä olis tota vikaa aiheuttanut. Tosin jarrunestesäiliössä, satuloissa ja jarruletkuston jakokapaleesta löytyi sellaista harmaata "savea", mitä lie ollut.
 
Nyt on taas asiantuntija äänessä. Kyllä myös levyjarrussa palojen ja mäntien kuuluu palautua jarrun painamisen jälkeen. Palautumisliike ei tosiaan ole iso, mutta kuitenkin sellainen, että sen silmällä kyllä näkee. Myös kahvaa voi painella ihan vapaasti vaikka levy ei olisi välissä kunhan ei pumppaa niin paljon, että mäntä pullahtaa työsylinteristä ulos. Pika puhdistusta varten tuo onkin melkein ainut tapa, jolla männät saa riittävästi näkyviin. Männät pitäisi pystyä painamaan pohjaan ihan sormivoimilla suhteellisen kevyesti, jos tarvitsee turvautua pihteihin tai vääntövarteen, on liike liian nihkeää.

Aloittajalla on tod. näk. mäntä/männät jumissa tuolla työsylinterin päässä. Korjauksena jarrujen palastelu, kunnollinen putsaus sekä tiivisteiden, letkujen ja nesteiden vaihto.

Mitä tuohon jarrujen huoltoon tulee niin en ymmärrä miksi se pyörissä jätetään tekemättä. Autossa sen vielä jotenkin ymmärtää kun jarrujen pettämisen seurauksena ei todennäköisesti kuole kuin joku sivullinen, mutta mopohommissa tuppaa sattumaan ensisijaisesti omaan leukaan. *sarkasmihymiö*

Tarkoitin muutamalla sanalla samaa, mistä sinä kirjoitit hieman runsaimmin sanakääntein :D
Siis nimenomaan siksi ei saa pumpata, että lopulta männät pullahtavat pihalle. Käytännössä mäntien palautuminen on todella pientä ja se ei ole verrattavissa esim. rumpujarrujen mäntien palautumiseen, jonka sokea kanakin näkee. Jos männät on pumpattu ulos niin, ettei levy ole välissä, eivät männät todellakaan painu itsekseen takaisin sylintereihin.
Pikapuhdistukset ehkä hätäapuna, mutta kyllähän jarrut tulee avata määräajoin ja tehdä niille täydellinen huolto.

Asia kerrotaan hieman toisin sanoin myös Bemun ohjekirjassa, sitä siellä sen enempää perustelematta: Älä käytä käsijarrukahvaa jarrusatuloiden ollessa irti.

Eikö tässä nimenomaan ole pumpattu männät lähes pihalle ja sitten ihmetellään, etteivät ne palaudu itsekseen takaisin - vai miten tämä tulisi ymmärtää? "No, seuraavaksi otin renkaan pois ja koitin painaa jarrukahvaa ja huomasin että palat menivät kiinni mutta eivät palauta. Jarrunesteen pinta vain laski säiliössä joten neste ei palaudu takaisin säiliöön"
 
Viimeksi muokattu:
Joskus kommentteja lukiessa tulee mieleen, että toivottavasti joku ammattilainen tekee sen jarrurempan.

Joskus kyselyitä lukiessa tulee mieleen ihan sama :p Näitä riittää, oman lapsen sanomana: Äiti, ethän vaan laula:grin: Kaikki ei vaan osaa, koskaan.
 
Noin vanhassa pyörässä mä ostaisin tiivistesarjan ja vaihtaisin kaikki tiivisteet uusiin, sekä jarrupäässä, että kahvapäässä. Sitten purkaa, putsaa ja laittaa uudet tiivisteet, niin pitäs tulla hyvä.
 
Mitä tuohon jarrujen huoltoon tulee niin en ymmärrä miksi se pyörissä jätetään tekemättä. Autossa sen vielä jotenkin ymmärtää kun jarrujen pettämisen seurauksena ei todennäköisesti kuole kuin joku sivullinen, mutta mopohommissa tuppaa sattumaan ensisijaisesti omaan leukaan. *sarkasmihymiö*
On se luojan kiitos, että kotiloiden katsastustoiminta on pakollista, niin lähtee ne pahimmat pois ja korjaamoon.

Joskus kommentteja lukiessa tulee mieleen, että toivottavasti joku ammattilainen tekee sen jarrurempan.
Toivottavasti tosiaan, ettei ainakaan tämän takia kukaan saa aasinsiltaa käyttöönsä, viemään mopojen katsuripakkoa eteenpäin, kun kuulemma ne mopot pidetään teknisesti niin erinomaisessa kunnossa - aina.
 
On se luojan kiitos, että kotiloiden katsastustoiminta on pakollista, niin lähtee ne pahimmat pois ja korjaamoon.

Autojen katsastus on kyllä melkonen vitsi, mikä ei kyllä paljoakaan korreloi autojen todelliseen kuntoon.
Sieltä saa sellasta paskaa lävitte ettei mitään rajaa.
 
Hei kiitti hyvistä kommenteista. Tosiaan en olekkaan mikään asiantuntija, päinvastoin. Kyseessä eka pyörä ja eka projekti fixailla vanhasa bemusta cafe racer. Voin hyvin esim. huollattaa jarrut ammattilaisellakin. Laitan harkintaan. En tosiaan halua pannuttaa heti kesän alussa...

Pyörää purkaessa ja kasatessa oon kyllä huomannu kuinka simppeli se teknisesti oikeesti on. Toisaalta ihan mielelläni ite opiskelen pyörästä ja koitan ratkoa ongelmia. Totta on että varmaan liian moni jättää jarrut huoltamatta tai huoltaa liian harvoin. Mulla ei ole tiedossa miten kauan edellisestä huollosta on. Täytyypä alkaa tilailla letkuja yms. ::grin:
 
Hei kiitti hyvistä kommenteista. Tosiaan en olekkaan mikään asiantuntija, päinvastoin. Kyseessä eka pyörä ja eka projekti fixailla vanhasa bemusta cafe racer. Voin hyvin esim. huollattaa jarrut ammattilaisellakin. Laitan harkintaan. En tosiaan halua pannuttaa heti kesän alussa...

Pyörää purkaessa ja kasatessa oon kyllä huomannu kuinka simppeli se teknisesti oikeesti on. Toisaalta ihan mielelläni ite opiskelen pyörästä ja koitan ratkoa ongelmia. Totta on että varmaan liian moni jättää jarrut huoltamatta tai huoltaa liian harvoin. Mulla ei ole tiedossa miten kauan edellisestä huollosta on. Täytyypä alkaa tilailla letkuja yms. ::grin:

Ohi aiheen.
Kun pyörää purat, niin älä säästä digifilmiä ja vielä parempi on, kun purkuvaiheessa kuvaat elävää kuvaa selostuksen kanssa.
Kasausvaiheessa on kiva katsoa videolta, kummalle puolelle se muovirikka tulee...
 
Ei tossa jarrurempassa ole mitään niin erikoista. Muistaa vaan että jarruneste on ikävää iholla, maalipinnalla ja vaatteissa. Banjopulttien tiivisterenkaat pitää uusia (halpa yleisosa) jos ne avaa (kupariset voinee hehkuttaa uudelleen pehmeiksi). Ei väännä jenkoja mistään (varsinkaan jarrusatulasta tai pääsylinteristä). Ei roskia. Ilmaus pitkän kaavan mukaan. Kattoo youtubesta opetusvideoita.
 
Back
Ylös