• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Jäykät jalkatapit

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Harza
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Harza

New member
Suunnittelin tehdä jäykät orkkis tapeista tahi ostaa
sellaiset. Mistähän kannattaisi alkaa tuollaisia kyselemään?
Haku -tominnolla en aiheesta löytänyt aiempaa juttua.
 
Tellu tapit on varmaankin samanlaiset kuin GSXR:nkin. Itse suunnittelin ottavani sen jousen pois ja laittavani siihen tilalle neliskulmaisen alumiinipalan, joka estää tapin liikkumisen.
 
Eihän asia mulle kuulu, mutta ihan mielenkiinnosta: Miksi niistä pitää tehdä jäykät? Sen ymmärrän, jos jäykistä tekis saranoidut...
 
Kaikki RR-mallin tapit on jäykkiä. Kun mopo kaatuu, niin jäykät tapit suojaa pyörää ja ehkä kuskiakin.
No älä nyt viitsi, ne mitään suojaa kuin korkeintaan teoriassa. Ei kyllä edes teoriassa.. Parempia selityksiä.
Kaatumatattien kanssa kyllä suojaa. Samalla jää pyörän ja asfaltin väliin edes pieni rako, joka auttaa jos jalka jää lowsiderissa väliin. Ja tuntuma pyörään on suorempi kuin nivelletyllä tapilla
 
Kaikki RR-mallin tapit on jäykkiä. Kun mopo kaatuu, niin jäykät tapit suojaa pyörää ja ehkä kuskiakin.
No älä nyt viitsi, ne mitään suojaa kuin korkeintaan teoriassa. Ei kyllä edes teoriassa.. Parempia selityksiä.
Kaatumatattien kanssa kyllä suojaa. Samalla jää pyörän ja asfaltin väliin edes pieni rako, joka auttaa jos jalka jää lowsiderissa väliin. Ja tuntuma pyörään on suorempi kuin nivelletyllä tapilla
No hyvä on, en väitä vastaan. Nyt vaan jonku pitäis selittää miksi sitte mun(kin) mopossa on saranoidut tapit. Kai niistä kuitenkin jotain hyötyä on, kun jokaisesta nykymoposta moiset löytyy..
 
No hyvä on, en väitä vastaan. Nyt vaan jonku pitäis selittää miksi sitte mun(kin) mopossa  on saranoidut tapit. Kai niistä kuitenkin jotain hyötyä on, kun jokaisesta nykymoposta moiset löytyy..
Voiskohan olla siks että jos se tappi ottaa johonkin kiinni, niin se taittuu tieltä pois.. ja kun mopoa kanttaa niin paljon että ottaa tapit asfalttiin, niin siinäkin ehkä auttaa että tappi antaa vähän myöten.. (ei koske puimureita)
tounge.gif


Onkohan noista joku lakipykälä tosiaan olemassa kun joka mopossa vakiona on taittuvat, mut kaikissa jälkiasennus rearseteissä on jäykät
lookaround_orig.gif
 
Ne kellä jäykät tapit on niin mistä olette ostaneet?

Itsellänikin oli tarkoitus saada hieman lisäsuojaa lipan
sattuessa. Suojaa ainakin paikaltaan ja hitaasta vauhdista
kaatuessa vaikka kunnon turvissa antaisivatkin periksi.
 
Tuosta suojaavuudesta: Minkä takia ylipäätään joustavia tehdään, jos jäykät suojaavat paremmin? Oisko siinäkin jotain turv. näkökohtia?

Nehän antavat periksi pyörän liikkuessa eteenpäin jos eteen sattuu joku este kuten jalka...
 
Tuosta suojaavuudesta: Minkä takia ylipäätään joustavia tehdään, jos jäykät suojaavat paremmin? Oisko siinäkin jotain turv. näkökohtia?
Nehän antavat periksi pyörän liikkuessa eteenpäin jos eteen sattuu joku este kuten jalka...
Tuota minäkin vähän meinaan.. Joskus hamassa menneisyydessä meinasin katkaista nilkkani jäykkään jalkatappiin mökkipolulla.
Ja kun sellaisella kaatui, niin aivan varmasti oli tappi ensimmäisenä tuhannen solmulla. Siksi väitän, että suojaavuus on teoriaa.

Ja tuli vielä mieleen, että ilman jalkatappia / 90 astetta mutkalla olevalla tapilla on aika mielenkiintoista ajella. Onhan sekin joskus koettu. Eipä ollu silloin saranatappeja kellään..
 
Siitähän se on kiini kumpaa haluaa suojella itseä vai pyörää
biggrin.gif
biggrin.gif
biggrin.gif
biggrin.gif
biggrin.gif
Jalka siinä katkeaa kyllä helposti säärestä esim liikennevaloista lähdettäessä jos sattuu pikku kömmähdys ja jalka jää maahan pyörän jo liikkuessa eteenpäin ja jos ei poikki niin ainakin tekee gutaa
bawling.gif
bawling.gif
 
Poikasena jäi jalka jäykän tapin eteen ja jalassa puukenkä. Kulkuneuvona onneksi mopo, jonka paino ei riittänyt jälkaa sentään hajoittamaan. Inttikaverille tosin oli käynyt kevarilla hieman huonommin, kun kaadossa oli jäykkä tappi mennyt pohkeesta läpi.
 
Inttikaverille tosin oli käynyt kevarilla hieman huonommin, kun kaadossa oli jäykkä tappi mennyt pohkeesta läpi.
Kunnon varusteet nousee taas arvoonsa.. kunnon saappaasta ei mene tappi läpi, ja puvussakin on polvi ja säärisuoja. Goret + touringsaappaat ei tuossa auta mitään..

Huonoa tuuriahan se on, mutta voiko olla varma että taittuva tappi ei olisi sopivassa kohdassa tehnyt myös pahaa jälkeä..
 
sato.jpg


Tuossa hyvä esimerkki oikeasta rearsetistä.. valmistajana Sato. Tapin pää on tylppä, ja hyvin karhennettu pidon maksimoimiseksi. Teräväkärkistä tappia en itsekään laittaisi.. Sellaisia on yleensä tuuning-alutapit.
 
Minulla oli CBR:ssä erinomaisen pornot Gillestoolingin jalkatappisarjat. Taitavat olla parhaimmasta päästä mitä noita nyt ylipäätään on, erinomaisen hienot ja toimivat olivat.

Tapit olivat kiinteät ja niissä oli aikasta monta säätömahdollisuutta. Ne oli päästä karhennettu, jolloin touch pyörään säilyi huomattavasti paremmin kuin liukkailla alkuperäistapeilla. Ajoasennon sai myös paremmaksi, koska sain tappeja taaksepäin.

Gillesin sarja on kilpureihin, mutta mikään ei estä käyttämästä sitä kadulla. Saatan ostaa Ducatiin samanmoisen, sen verran tyytyväinen siihen olin!

Tuskin suojaavat mitään sen enempää, mutta todella paljon paremmin niitä sai säädettyä kuin alkuperäisiä.

Alkuperäisiä tappeja en menisi muuttamaan jäykäksi, miksi ihmeessä niin pitäisi tehdä? Jos vauhti joskus kasvaa, useimmissa mopoissa ne orggistapit on liian pitkät ja matalalla, eli ottaa helposti kiinni. Silloin kun joku kiinteä paikka laahaa maahan radalla, alkaa olla todella vaaralliset oltavat. Jos sitä ei itse ymmärrä, kannattaa kokeilla
cool.gif
. En vastaa katkenneista luista/rungoista/jalkatapeista.
 
Back
Ylös