• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Jononkerääjä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja MikaPa
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Itse toteutan tätä niin että jos joku ajaa alle "sallitun" niin ensimmäisen pysäkin jälkeen siirryn melko lähelle takapuskuria ja toisen jälkeen liimaudun kiinni puskuriin ja nostan vasemman jalan valmiiksi koe laudalla ettei vahingon sattuessa ainakaan molemmat jalat katkea.
Eli tunnustan että ei ole edes aikomusta yrittää jarrutaa,
...
Jos ei kyseinen kuljettaja omaa "henkeään" arvosta sen vertaa että suksii vi****n eli antaa tietä niin miksi hel******* minua pitäisi hänen hyvin vointinsa kiinnostaa
withstupid.gif

Asenteita näyttää olevan monenlaisia. Jospa joskus opit ottamaan huomioon myös muun liikenteen ja hieman joustavuutta. Tuolla liikenteessä on niin monenlaista menijää ja tilanne tuskin paranee sinun käytöksellä/asenteella.
033102ass_1_prv.gif

Itsekkään en pidä alinopeutta ajavista, mutta olen huomannut, että alinopeuteen on yleensä joku "ymmärrettävä" syy.

Esim. vanha vaari työntää fiestalla viisari näyttäen piirua vaille 80 ja todellinen nopeus on piirun yli 70. Tuskin nostaa vauhtia, vaikka joku nuolee takapuskuria...

Toinen todennäköinen alinopeuden ajaja on uusi kokematon motoristi. Itsellä kaveripiirissä aloittelevia (nais) motoristeja, jotka ajaa aika rauhallisesti liikenteessä. Eräällä heistä on käytössä pärrä, jossa on todella suuri mittarivirhe ( n 10 km/h) ja neiti ajelee sallittua mittarinopeutta, jolloin takana löytyy ohittajia. Tuossa tilanteessa aloitteleva motoristi ei kyllä helpota ajamistaan, kun hermostuneita kanssakulkijoita työntää joka saumassa ohi. Siinä tulee pienelle motoristille turvaton olo. Itse olen koittanut opettaa, että mopolla on turvallisempaa ajella reipasta vauhtia, niin aloittelijaakaan ei säikytellä takaapäin. Varmastikin aiheen aloittaja on törmännyt juuri tälläiseen tapaukseen. Tuossa tilanteessa ei varmaan kannata käydä hiostaan ja tööttäileen, jos kuljettaja tuntee olonsa epävarmaksi jo ilman hiillostajia....

Eli hieman ymmärrystä (vaikka myös itselläkin joskus palaa pinna matelijoihin) Mopolla liikuttaessa ei onneksi tuollaiset tilanteet haittaa....  
062802moto_prv.gif

Siitä on aivan h*elvetin kauan kun olin autokoulussa, mutta jostain muistini lokeroista voin edelleen kaivella tiedon, että "hitaammin ajavan on annettava tietä nopeammin ajavalle". Siinä ei muistaakseni puhuttu mitään siitä, että ajaako nopemmin ajava ylinopeutta tai hitaammin ajava aivan "sallitun" yläreunassa. Tietä olisi kuitenkin annettava.
Juu, on kauan autokoulusta. Ehkäpä liian kauan. Tällaista sääntöä ei ole.

Sen sijaan ohitusta ei saa estää tarpeettomasti kiihdyttelemällä, ajolinjoja muutellen jne (ajolinjojen muutosta leinsplittauksissa ei siis saa tehdä). Ja ohittamaan ei saa lähteä, jos joku takaa tuleva on jo ohittamassa eli ylittänyt keskiviivan.

Kohteliaisuus liikenteessä on tietty erikseen, ei paljoa (yleensä) vaadi auttaa ohittajia, jos on itse hidas.
Kyllä tuo tosin aika läheltä moista sääntöä liippaa  
omg.gif

Lainaus: Tieliikennelaki 3.4.1981/267
19 § Ohittajan ja ohitettavan keskinäiset velvollisuudet

Ohittajan on pidettävä turvallinen väli ohitettavan ajoneuvoon.

Ohitettavan on, havaittuaan ohituksen vasemmalta, pysyteltävä niin oikealla kuin se muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen on mahdollista, eikä hän saa lisätä nopeutta.

Hitaasti kulkevan ajoneuvon kuljettajan on kapealla tai mutkikkaalla ajoradalla tai vastaan tulevan liikenteen ollessa vilkasta ohituksen helpottamiseksi vähennettävä nopeutta ja mahdollisuuksien mukaan annettava tietä. Hän saa tällöin tilapäisesti kuljettaa ajoneuvoa pientareella, jos se voi tapahtua vaaratta ja haitatta.

Kylläpä sattui silmiin otsikko.
Eli tässä ensimmäistä kevättä omalla mopolla ajellessa voin melkein varmaksi sanoa, että ensimmäisen parin tuhannen kilometrin aikana en kertaakaan ole saanut edessä ajavia kulkuneuvoja kiinni. Eli rajoitusnopeutta +/- 5 ajellessa kerää heti ja pitkiä jonoja. Kyllä sitä yleensä on sivuun pitänyt ajaa ja siitä jonon perälle.

Syynä on tietysti haluttomuus menettää korttia heti alkuunsa, mutta iso osa on myös yli 80 menevissä nopeuksissa alkava yleinen epämukavuus, joka tosin lienee myös kokemattomuutta (varustus?).

Yleisesti on kanssa takaraivossa sellainen kumma olo, että vaikka autolla ajelee melko pitkälti tilannenopeutta liikenteen mukana ilman minkäänlaista huomiota, vastaava on mopolla pelottavan näkyvää.

Kylläpä sattui silmiin otsikko.
Eli tässä ensimmäistä kevättä omalla mopolla ajellessa voin melkein varmaksi sanoa, että ensimmäisen parin tuhannen kilometrin aikana en kertaakaan ole saanut edessä ajavia kulkuneuvoja kiinni. Eli rajoitusnopeutta +/- 5 ajellessa kerää heti ja pitkiä jonoja. Kyllä sitä yleensä on sivuun pitänyt ajaa ja siitä jonon perälle.

Syynä on tietysti haluttomuus menettää korttia heti alkuunsa, mutta iso osa on myös yli 80 menevissä nopeuksissa alkava yleinen epämukavuus, joka tosin lienee myös kokemattomuutta (varustus?).

Yleisesti on kanssa takaraivossa sellainen kumma olo, että vaikka autolla ajelee melko pitkälti tilannenopeutta liikenteen mukana ilman minkäänlaista huomiota, vastaava on mopolla pelottavan näkyvää.
Ai jaa.

Mulla on aina helvetin kömpelö olo kun ajan autolla, paljon massaa, huono kontrolli(paska alusta), kiihtyvyys on mitä on.

Prätkällä kun taas laskettelee niin on paljon ketterämpi olo ja ajo on paljon jouhevampaa..

Ja: Jos keräät jonoa, ANNA VÄLILLÄ TIETÄ NIILLE JOTKA USKALTAVAT JA/TAI HALUAVAT AJAA LUJEMPAA. Kiirehän sulla siis ei voi olla jos ajat hiljaa.

Itsekkin jos ei ole mitään kauheaa kiirettä päästän kiireisemmät autot ohi jos alkaa pakkautua taakse.. koska olen joustava ja en aja kyrpä otsassa liikenteessä... tän takia mulla on muutenkin liikenteessä näemmä aika hyvä 'karma' jengi ei liiemmin kiilaile tai yritä blokkailla tai kiukuttele..

Siitä on aivan h*elvetin kauan kun olin autokoulussa, mutta jostain muistini lokeroista voin edelleen kaivella tiedon, että "hitaammin ajavan on annettava tietä nopeammin ajavalle". Siinä ei muistaakseni puhuttu mitään siitä, että ajaako nopemmin ajava ylinopeutta tai hitaammin ajava aivan "sallitun" yläreunassa. Tietä olisi kuitenkin annettava.

Sen sijaan ohitusta ei saa estää tarpeettomasti kiihdyttelemällä, ajolinjoja muutellen jne (ajolinjojen muutosta leinsplittauksissa ei siis saa tehdä). Ja ohittamaan ei saa lähteä, jos joku takaa tuleva on jo ohittamassa eli ylittänyt keskiviivan.

Kohteliaisuus liikenteessä on tietty erikseen, ei paljoa (yleensä) vaadi auttaa ohittajia, jos on itse hidas.
omg.gif

Ohitettavan on, havaittuaan ohituksen vasemmalta, pysyteltävä niin oikealla kuin se muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen on mahdollista, eikä hän saa lisätä nopeutta.

Hitaasti kulkevan ajoneuvon kuljettajan on kapealla tai mutkikkaalla ajoradalla tai vastaan tulevan liikenteen ollessa vilkasta ohituksen helpottamiseksi vähennettävä nopeutta ja mahdollisuuksien mukaan annettava tietä. Hän saa tällöin tilapäisesti kuljettaa ajoneuvoa pientareella, jos se voi tapahtua vaaratta ja haitatta.
Oikeassa olet, ja samoista asioista puhumme. Vaan on sillä eroa, että puhutaanko hitaammasta vai hitaasti liikuvasta ajoneuvosta. Noista hitaasti liikuvista on kokemusta, ja kyllä normijärjellä varustettu tekee niillä ajellessaan kaikkensa helpottaakseen muitten liikkumista.

Tuo lakipykälä on kyllä niin ympäripyöreä kuin voi olla. Itse tulkitsen sen niin, että ajaessani itse duuniin Turun motaria (satkun rajoitus) mopolla 150 lasissa, on vasemmalla olevien mentävä oikealle kaistalle. Kun taas menen sinne kotilolla 120 lasissa, ei  minulla ole velvollisuutta väistää
wink.gif

Lokakuulle asti tällä pykälälä ei tosin mulle ole merkitystä.  
biggrin.gif

Helpommalla pääsee kun malttaa olla ottamatta pulttia moisesta. Mikäs hemmetin kiire loppujen lopuksi aina muka on?

Itse olen tietoisesti opetellut tarpeettoman kiireen merkitystä laskemalla "menetettyjä" muutamia minuutteja ja sekunteja. Ja olen todennut, että mieluummin ajan hymyssäsuin kuin otsa kurtussa ja kärsin ne "menetykset"
smile_org.gif

Laskekaas huviksenne paljonko aikaa menettää vaikka ajaisi 10 km 10 km/h "alinopeutta". Ja mitä merkitystä sillä menetetyllä ajalla on
nixweiss.gif
Miksi et vertaa -20 alle rajoitusten ajamista ja +20 yli rajoitusten ajamista. + Pitkällä matkalla useampi pysähdys toki hitaammalle, koska matka-aikakin venyy. Jnejne..

Miksi kaikki eivät maksaisi ostoksiaan pikkurahoilla - se on täysin laillista ja hyväksyttävää ? Oletko töissä mukisematta 5min kauemmin palkatta joka päivä jos pomosi pyytää ? (Eihän se 5min nyt mitään ole) Mitä jos naapurisi jättää toistuvasti autonsa, niin ettet pääse pyörälläsi pois parkkiruudusta, menee vain 5-10min kun hän siirtää sen pyynnöstäsi jne... Eihän se nyt noin pienestä voi olla kiinni..

Miksi moottoriteitä tehdään ja miksi nopeampia junayhteyksiä kehitetään ?

Minä en aina jaksa alistua muiden mielivaltaan, enkä pyri tietoisesti liikkumaan teillä muita häiriten.. Ehkäpä olen erehtynyt jossain.

omg.gif

Oikeassa olet, ja samoista asioista puhumme. Vaan on sillä eroa, että puhutaanko hitaammasta vai hitaasti liikuvasta ajoneuvosta. Noista hitaasti liikuvista on kokemusta, ja kyllä normijärjellä varustettu tekee niillä ajellessaan kaikkensa helpottaakseen muitten liikkumista.

Tuo lakipykälä on kyllä niin ympäripyöreä kuin voi olla. Itse tulkitsen sen niin, että ajaessani itse duuniin Turun motaria (satkun rajoitus) mopolla 150 lasissa, on vasemmalla olevien mentävä oikealle kaistalle. Kun taas menen sinne kotilolla 120 lasissa, ei  minulla ole velvollisuutta väistää
wink.gif
Jep, enpä minäkään meinannut että tuossa olisi ihan sanatarkasti mainittu että pitäisi antaa tietä, mutta onhan siinä tämäkin kommentti:
"Ohitettavan on, havaittuaan ohituksen vasemmalta, pysyteltävä niin oikealla kuin se muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen on mahdollista, eikä hän saa lisätä nopeutta".

sanoi:
Lokakuulle asti tällä pykälälä ei tosin mulle ole merkitystä.  
biggrin.gif

Samat sanat, harvemmin on mopolla tientukkeena tullut oltua
smile_org.gif

Vähän ot, mutta terveisiä myös sille valopää rahtarille joka eilen iltapäivällä hämpän motarilla päätti ohittaa toisen rahtarin joka ajoi käytännössä samaa vauhtia.
br, Mikko
**tuttaa se rahtariakin jos toisella vehje hyytyy ylämäkiin ja kiire on (aina). Ohi olisi siis päästävä jotenkin vaikka molemmilla on nopeusrajoitin säädetty 85km/h nopeuteen, menee siinä oma aikansa. Itse nostan jalan kaasulta kun toinen haluaa ohittaa, se helpottaa kummasti. (mää oonkin viksu enkä tänäänkään ajanut yli 200km/h mopottimella)

Vähän ot, mutta terveisiä myös sille valopää rahtarille joka eilen iltapäivällä hämpän motarilla päätti ohittaa toisen rahtarin joka ajoi käytännössä samaa vauhtia. Siinä sitten aikani ihmettelin, että kumpi niistä voittaa, ja kun selvyyttä ei tullut, painelin pientareen kautta ohi. Sen mitä peileistä vilkuilin, niin sinne ne jäivät pojat rinnakkain rahtaamaan ja ihan vitunmoinen jono perässä.

br, Mikko
Mulla kävi pe sama juttu kehä kolmosella Bembölen kohilla. Rekka tuli takaa 80 aluella ja ajoi pitkään takarenkaassa kiinni, just ennen 100 aluetta vaihtoi kaistaa. Kattelin siinä kuskia ja näytti olevan n. 60 v harmaa hapsi. Mitä lie päässä liikkui
mad.gif
Arvaatkaa pääskö ohi
baaa.gif

Se oli matkalla saattohoitoon, nukkui varmaankin. Ja niin moni muukin, eikä sille mitään voi, täytyy koettaa pärjäillä vaan siellä joukossa.

Mulla on mopossa niin lyhkäset välitykset, että en ikinä aja satasta kovempaa pitkää matkaa. Tai mistä helvetistä sitäkään tietää, että onko mun nopeus just sata kun mittarikin näyttää mitä sattuu. No autoja kuitenkin puskee ohi kokoajan... Varmaan ihmettelevät kun kyykyllä junnataan tientukkona.

Ja yritän kyllä valita aina hitaammalla rajoituksella olevat tiet, mutta aina ei sellaista mahdollisuutta ole, joten koittakaa kestää...

Terveisin nimim: "satasen vauhdissa 8000r/min"
tounge.gif

wink.gif
ehkä kaweri oli kokematon ja ajeli viel mittari nopeutta, mutta silti kannattaa niihin peileihin katella, mun piti rata tyyliin tänään mennä sisäkurvista kaiteen ja bemarin ohi kun ilmeisesti olin jäänyt huomioimatta,
confused_orig.gif
tai sit oli kawa kuskin vauhti arwaamaton
sport05.gif

confused_orig.gif
Kyl maar mää ihmettelen tätä keskustelua.
Varmaan meille jokaiselle sattuu kaikenlaisia tapahtumia ja jos ei sattuis, ei oltais ihmisiä. Kuinkas moni myöntää, ettei ole täysin varma mitä nopeutta saa milloinkin edetä? Sellaista sattuu meille kaikille täydellisille ihmisille. Mulle on sattunu silleen ainakin 100 kertaa ajo urani aikana, silloin ei uskalla riskeerata kuin rikesakon verran. Siispä kaveri ei ollu varma et oliko 60 vai 80 alue, no ajo 70, että selvii rikesakolla. Toisaalta Lohjalle menevä baana on aivan surkeessa kunnossa tie töiden takia. Kaveri oli vieläpä kylmä hermoinen koska ei provosoitunut roiskeläpässä roikkujaan
Selitys tääkin muiden selitysten joukkoon
biggrin.gif

Kaikesta huolimatta turvallista matkaa ja
062802moto_prv.gif
varovasti.

No joo, mutta ne tietyöt alkaa vasta vesitornin jälkeen ja siinä oli kolme 80 kilsan merkkiä matkalla.
omg.gif

Mutta kuten sanoin tuolla aiemmin, niin ihmisiähän me kaikki ollaan(lue erehtyväisiä), joten se siitä
biggrin.gif

Kannattaa mitata oman nopeusmittarin virhe. Kalliissakin sekä autoissa että moottoripyörissä voi olla 10% heittoa, ja heitto on aina optimistiseen suuntaan. Muistaakseni rakennemääräykset vaatii, että mittari ei missään oloissa saa näyttää todellista pienempää nopeutta ja valmistajat varmistaa, että rengaskoot, ilmanpaineet, mittarin toleranssit jne huomioiden ei koskaan olla väärällä puolella.

062802moto_prv.gif

Suomen ulkopuolella eri maissa liikennettä seurattuani olen alkanut ihmetelllä suomalaisessa liikennekulttuurissa kahta asiaa.

1. Se nyt vaan on niin että jos joku menee kovempaa kun minä niin sehän p*rkele on multa jotenkin pois ja siis suuri VÄÄRYYS!!

2. Jos mulla on OIKEUS tehä jotain niin siitähän ei sitten senttiäkään luovuta!

Noita kahta asiaa kun ajattelee niin huomaa suomalaisen liikennekulttuurin perusv*ttumaisuuden. Nuo kaksi kohtaa kun ei oikein usein pysty kohtaamaan ettei jollekkin tulis paha mieli...  
biggrin.gif

Helpommalla pääsee kun malttaa olla ottamatta pulttia moisesta.

Niin just. Nopea ranneliike ja ohi. Sen jälkeen voi nauttia tyhjästä tiestä jonka hidastelija on jättänyt eteensä.

sanoi:
Laskekaas huviksenne paljonko aikaa menettää vaikka ajaisi 10 km 10 km/h "alinopeutta". Ja mitä merkitystä sillä menetetyllä ajalla on
nixweiss.gif

Kerroppa meille kuinka paljon aikaa siihen menee? Ei taida laskemalla löytyä yhtä oikeeta vastausta. Meinaan jos rajoitus on 30 ja ajaa 20 niin aikaero on huomattavasti suurempi kuin vastaavassa 120 ja 110 tilanteessa. Huvikseen saa laskea mutta kannattaisi tietää mistä puhuu ennen kuin avaa suunsa.

Asia ei sinäänsä mulle kuulu, mutta nythän on niin, että nopeus rajoitukset on kuitenkin MAKSIMI nopeuksia, ei minimi!!!
Tykkäätkö että joku sekaantuu sun asioihin?? Sillä mopolla voi olla vaikka mitä hyviä syitä siihen, että ajaa alle nopeusrajoituksen.
Jos se kokee, että turvallinen matkanopeus on 65km/h, niin se on silloin, pidit siitä tai et!!!
mad.gif

Myönnän kuitenkin, että voisi mopilija kuitenkin ajaa reunassa ja helpottaa ohituksia jos sillä on vaikka jotain ongelmia.
tounge.gif
Nimenomaan, mitäs väliä muun liikenteen sujumisella on. Minähän ajattelen vain itseäni. Se tässä kusipäisessä kansassa on vikana, että ei nähdä omaa nenää pidemmälle. Jos ei uskalleta ajaa muun liikenteen mukana niin sitten on parempi jäädä kotiin.
Ja jos minulla on "kiire", muut ovat velvollisia sopeutumaan minun vauhtiini.

On se kumma, vaika Suomen liikennetiheys on varmaan länsieuroopan väljintä, siitä huolimatta joillekin ei ole riittävästi tilaa.
On se kumma että muualla euroopassa otetaan muitakin ihmisiä huomioon vaikka siellä on suurempi liikennetiheys.

Back