• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Jononkerääjä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja MikaPa
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Jep,

Joo, tietysti voitte olla oikeessa ja mä helv..n väärässä, niinku yleensä.
Tosin jos ois ollu vikaa, luulis että olis antanu tilaa...
anyway taisin olla vähän turhan kireä.
No, pyydetään nyt anteeksi sitten kaikilta ja nöyrästi
bowdown.gif

Ja pääsin kyllä sit kotiinki
biggrin.gif
No, eikös asioilla tuppaa oleen aina kaksi puolta?
smile_org.gif

1. Se tosiaan, että tuo 80 oli maksimi mitä sais ajaa. Se, että liikenne veti vaikka 95 todellista vauhtia, ei velvota ketään ajamaan muun liikenteen vauhtia. Tietty oman turvallisuutensa vuoksi, ja ettei aiheuttaisi turhia ohituksia, olisi hyvä välillä vilkasta taustapeiliin ja siirtyä tiensivuun. Nopeusrajoitusten vahtiminen ja niiden noudattamiseen pakottaminen kuuluu poliisille, ei yksityiselle tienkäyttäjälle.
2. Voipi olla, että Kawan puikoissa ohjasti kuski, joka on kokenut pahan kolarin tms. "siperia opettaa" tilanteen. Empä sillon itse ainakaan ihmettelisi, jos menokin on selvästi varovaisempaa kuin muilla. Siksi noista himmailijoista provosoituminen on pikkasen turhaa - tiedä vaikka itse joskus himmailisi jonon keulilla samasta syystä.

Kerroppa meille kuinka paljon aikaa siihen menee? Ei taida laskemalla löytyä yhtä oikeeta vastausta. Meinaan jos rajoitus on 30 ja ajaa 20 niin aikaero on huomattavasti suurempi kuin vastaavassa 120 ja 110 tilanteessa. Huvikseen saa laskea mutta kannattaisi tietää mistä puhuu ennen kuin avaa suunsa.
Helppoa se laskeminen on. Tosin joutuu antamaan oletusarvot niin nopeuserolle kuin matkalle, jonka aikaa nopeusero kestää.
Ja kun joskus vaivautuu moisen laskelman tekee niin yllättyy kuinka pienistä ajanmenetyksistä on kyse.

Tiedän mistä puhun ja koulutus riittää varmasti moisen yksinkertaisen yhtälön ratkaisemiseen
biggrin.gif

On se kumma, vaika Suomen liikennetiheys on varmaan länsieuroopan väljintä, siitä huolimatta joillekin ei ole riittävästi tilaa.
Tämä hiukan off-topic, mutta toinen suomalaisen liikennekulttuurin ihmeellinen ilmiö on, että vaikka ajasit keskellä viikkoa aamuyöstä jossain hemmetin keskellä ei mitään, niin menee vain hetki kun joku liimautuu takarekkariin luumuileen kymmeniksi kilometreiksi - ilmeisesti vain, saadakseen aikaan edes kahden jonon..huh tulipa pitkä lause..
crazy.gif

...että "hitaammin ajavan on annettava tietä nopeammin ajavalle". ...
Juu, on kauan autokoulusta. Ehkäpä liian kauan. Tällaista sääntöä ei ole.
Juu eipä tietenkään .. mitäpä sellaisella säännöllä tekisikään.. siksi kutsuinkin sitä tiedoksi ..
Mutta asiaan .. kun pussipysäkkejä on aivan pilvin pimein sekä lepopaikkoja ja muita huoltsikoita, niin miten pystyy olemaan niin vaikeaa tuo tien antaminen .. ihan jo kohteliaisuussyistäkin.
nixweiss.gif

Edith:
PS.Kun polliisi huomaa jonkun jononkeräilijän, eikä se anna tietä vaikka siihen mahdollisuus ihan kohtuudella olisikin, niin sellainen poimitaan pois joukosta ja sen kanssa keskustellaan sitten mualiman menosta ja Lähi-idän tilanteesta ...

On se kumma, vaika Suomen liikennetiheys on varmaan länsieuroopan väljintä, siitä huolimatta joillekin ei ole riittävästi tilaa.
Tämä hiukan off-topic, mutta toinen suomalaisen liikennekulttuurin ihmeellinen ilmiö on, että vaikka ajasit keskellä viikkoa aamuyöstä jossain hemmetin keskellä ei mitään, niin menee vain hetki kun joku liimautuu takarekkariin luumuileen kymmeniksi kilometreiksi - ilmeisesti vain, saadakseen aikaan edes kahden jonon..huh tulipa pitkä lause..  
crazy.gif
Niin ja tämä etummainen autohan ei ole mitenkään mukana "aiheuttamassa" tätä kahden auton jonoa!
thumbs-up.gif
biggrin.gif

Juu, ei sitä tiijä, pitäs kysyä.

Ehkä sitä ketutti semmonen homma esmerkiks että olis tullut just lapin reisulta ja ajanu 1609 kilomeetriä kakkosvaihteella kun ei muut vaihteet mee päälle ja ens alkuun antanu tilaa muille ja sitten huomannu että on kokoajan ajettava siellä valkoisen viivan ja asfaltin reunan välisellä alueella, jos sitä siellä nyt yleensä on...

Se ois helepommin ymmärrettävissä.

Parasta, tai ainakin parempi kuin netissä löpöstellä asiaa, ois ehkä ollu mennä ohi ja huitoo seuraavalla pysäkillä paussille ja siinä muun mtotoristijutustelun ohessa mahdollinen probleemi tai rilemma selkiäisi...

Sillä vois sitten kehuskella täällä voorumissa että kuinka hienosti sai mahdollisuuden auttaa kanssamotoristia, medmotorist.
buttrock.gif

Niin ja tämä etummainen autohan ei ole mitenkään mukana "aiheuttamassa" tätä kahden auton jonoa!
thumbs-up.gif
biggrin.gif
Enpä tiijä teidän muiden kokemuksista, mutta tuommoisella perässäajajalla on tapana myöskin se, että jostain kumman syystä se ei lähde ohi vaikka tilaa ja aikaa ja mahdollisuuksia olisi miten paljon tahansa.

Jos itse antaa tilaa ja väistää vaikka jonnekin pientareelle, niin jostain syystä se perässähiihtelijä meinaa tulla sinne pientareelle perässä.

Olen tullut tieteellisissä tutkimuksissani siihen tulokseen, että se hiihtelijä ei osaa ajaa yksin ja se on eksynyt ja sillä on geneettinen perimä norsuilta, kun ne menevät jonossa pitäen etummaisen hännästä kärsällään kiinni.

Läheisroikkuvaisia nääs ...

biggrin.gif
biggrin.gif

Norsutha oottelee sieltä peräpäästä tippuvan... juunou, että saavat pistää sitä poskeesa...

Jumankauta ny selvis tääkin yhteinen tekijä!

Helppoa se laskeminen on. Tosin joutuu antamaan oletusarvot niin nopeuserolle kuin matkalle, jonka aikaa nopeusero kestää.
Ja kun joskus vaivautuu moisen laskelman tekee niin yllättyy kuinka pienistä ajanmenetyksistä on kyse.

Tiedän mistä puhun ja koulutus riittää varmasti moisen yksinkertaisen yhtälön ratkaisemiseen
biggrin.gif
Et edes lukenut mun vastausta. Ja varmasti riittää munkin koulutus asian laskemiseen.
Noi kaksi tietoa ei riitä. Tarvitset vielä jonkun vauhdin.

Esim. jos nopeusrajoitus on 10km/h niin siitä 10 pois on 0 ja silloin aikaero 10 kilsan matkalla on ääretön.

Jos rajoitus on 80 ja nopeus siten 70 niin 10 kilsan aikaero on 1 minuutti ja 4,2 sekuntia.

Joten takaisin koulun penkille siitä.
wink.gif

Jos rajoitus on 80 ja nopeus siten 70 niin 10 kilsan aikaero on 1 minuutti ja 4,2 sekuntia.
Ääääähhh ..ööööö ... siis sadan kilsan matkalla 10min 42 sec vai ?
Sitten istutaan gaffella 20 min ja vessassa käydään ja rööki imaistaan .. etc ..
biggrin.gif

Äääähhh ... öööhhh .. tota .. joskus olen säästänyt aikaa *huh*
mutta mitään ei ole jäänyt ... kaikki on mennyt mitä on tähän asti ollut ...
Mihin sitä aikaa oikein säästetään ... ?
tounge.gif

No pienestäpä hermot kulahtaa jos zetorikuski on ajanut 10km alle nopeusrajoituksen, ymmärtäisin jos kyseessä olisi esim. 50km nopeus 80km alueella. Syitä tuohon havaintoosi voi olla vaikka kuinka paljon:

- uusi kuski
- pyörässä jotain teknistä vikaa
- rengasongelmia (esim. woblaa 80km vauhdissa tms)
- bensa ihan finito... yrittää pienellä kaasulla päästä huoltoasemalle
- mittarinopeus näyttää väärin
- jne..

Ei tuosta nyt hernettä kannata nokkaan ottaa. Vielä vähemmän ko. kuskin rekkarin alkuosa liittyy tähän. Eihän tuo mitään vaarallista ole edes tehnyt.

p.s. on mullakin ZZR 600, mutta enpä ole ko. kuski kuitenkaan - rekkarin alkukaan ei täsmää.

Tuota noin... mä olen saanut kantapään kautta oppia, että se sallittu nopeus löytyy sieltä tienvarsilla olevista pyöreistä lätkistä. Eli ei niitä tarvitse olettaa
wink.gif
Väitit pystyväsi ratkaisemaan yhtälön kahdella tiedolla (nopeusero eli delta v ja matka eli s) mutta sitten alat höpisemään jostain rajoituksista.
Ihme sälli säkin olet kun et pysty myöntämään olevasi väärässä. Annoit liian vähän tietoa ekassa viestissäsi ja todistin että se ei riitä tehtävän ratkaisemiseksi.
Ymmärrän että kenenkään mielipiteeseen ei oikeasti voi vaikuttaa mutta kun faktaa ladotaan pöydälle niin pitäisi aikuisen miehen ymmärtää olevansa väärässä eikä aloittaa jotain lapsellista jorinaa joka ei liittynyt asiaan.

Kantapään kautta sait nyt oppia että koulutus on mennyt hukkaan jos ei pysty hyödyntämään sitä.

Tuota noin... mä olen saanut kantapään kautta oppia, että se sallittu nopeus löytyy sieltä tienvarsilla olevista pyöreistä lätkistä. Eli ei niitä tarvitse olettaa
wink.gif
Väitit pystyväsi ratkaisemaan yhtälön kahdella tiedolla (nopeusero eli delta v ja matka eli s) mutta sitten alat höpisemään jostain rajoituksista.
Ihme sälli säkin olet kun et pysty myöntämään olevasi väärässä. Annoit liian vähän tietoa ekassa viestissäsi ja todistin että se ei riitä tehtävän ratkaisemiseksi.
Ymmärrän että kenenkään mielipiteeseen ei oikeasti voi vaikuttaa mutta kun faktaa ladotaan pöydälle niin pitäisi aikuisen miehen ymmärtää olevansa väärässä eikä aloittaa jotain lapsellista jorinaa joka ei liittynyt asiaan.

Kantapään kautta sait nyt oppia että koulutus on mennyt hukkaan jos ei pysty hyödyntämään sitä.
Ookkei, olen väärässä ja koulutukseni on mennyt hukkaan...

biggrin.gif
biggrin.gif
biggrin.gif

Ps. Pikku debateista tykkään ja ne piristääkin, mutta tämän tasoista saa harrastaa joku muu
wink.gif

Koulutus ei mene koskaan hukkaan .. siitä saa petyykin ..
Ihan eri asia sitten on, että osaako mitään ..
biggrin.gif

Ei hitto olin jo ajovarusteissa lähdössä ajamaan mutta mua nauratti sun kommentti niin paljon että piti vastata. petyyki..
biggrin.gif

Entäs tästä eteenpäin? Olenko nyt .orgin virallinen nörtti?

wink.gif

No on se hyvä että on edes joku "fiksumpi" joka käyttää tuntikausia täällä foorumissa jonkun nopeuseron aiheuttaman kahden minuutin ajansäästön todisteluun. Se vaan olisikin jo täydellistä kun vielä tajuaisi asioiden riitelevän menemättä henkilökohtaisuuksiin.
Pysytään asiassa tai tämä ketju katoaa bittiavaruuteen.
crazy.gif

Ookkei, olen väärässä ja koulutukseni on mennyt hukkaan...

biggrin.gif
biggrin.gif
biggrin.gif

Ps. Pikku debateista tykkään ja ne piristääkin, mutta tämän tasoista saa harrastaa joku muu
wink.gif
No ei se nyt niin vakavaa ollut. Välillä tulee tehtyä vahinkoja. Ainoastaan toi asenne ekassa vastauksessa olisi voinut olla kohtelijaampi. Ja ehkä olisi voinut herättää jo siinä sen ajatuksen kipinän että ehkä "tehtävä" oli puolivillaisesti kyhätty.

No oli miten oli niin maantiellä noi aikaerot eivät ole suuren suuria. Nopeammin se aika kuluu mutkateillä jossa ei ole erityisesti liikennettä jossa voi ajaa omaa tahtia ilman mitään ahdisteluja.

Sitten istutaan gaffella 20 min ja vessassa käydään ja rööki imaistaan .. etc ..
biggrin.gif

tounge.gif
Niinpä.... Joskus vaan ei tule ajateltua asioita loppuun asti tai sitten aika on todella kortilla.

Ajan vuosittain 50-80 tkm työmatka-ajoa ja olen joutunut todistelemaan itselleni, jotta "köröttely" jonkun hitaamman perässä on viisaampaa kuin ottaa pulttia saatikka aiheuttaa älyttömillä ohituksilla vaaratilanteita. Mun elämä ja vastuu muista on huomattavasti tärkeämpää kuin muutaman minuutin tai sekunnin menettäminen silloin tällöin.

Sitäpaitsi pakollinen paikasta toiseen liikkuminen on huomattavasti mukavampaa vihellellen musiikkia kuunnellen kuin otsa kurtussa muristen
cool.gif

biggrin.gif

tounge.gif
Niinpä.... Joskus vaan ei tule ajateltua asioita loppuun asti tai sitten aika on todella kortilla.

Ajan vuosittain 50-80 tkm työmatka-ajoa ja olen joutunut todistelemaan itselleni, jotta "köröttely" jonkun hitaamman perässä on viisaampaa kuin ottaa pulttia saatikka aiheuttaa älyttömillä ohituksilla vaaratilanteita. Mun elämä ja vastuu muista on huomattavasti tärkeämpää kuin muutaman minuutin tai sekunnin menettäminen silloin tällöin.

Sitäpaitsi pakollinen paikasta toiseen liikkuminen on huomattavasti mukavampaa vihellellen musiikkia kuunnellen kuin otsa kurtussa muristen
cool.gif
Se on vielä mukavampaa, kun ajaa reippaasti ohitellen ja samalla viheltelee jos huvittaa. Ei kannata vihellellä otsa kurtussa jonkun vm -68 diesel-mersun takana...

Back