Jyristävä etujarru

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jannu
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Ohjauslaakeri(t) kestää satoja tuhansia kilometrejä oikein huollettuna. Huollossa laakerin kireys tarkastetaan, ja tarvittaessa rasvataan.

2002 Bladen keulassa en ole kuullut olleen mitään recall- juttuja.

kolmas kerta toden sanoo,tässäkin hommassa, olen taistellut
samaisen ongelman kanssa,jo toista kautta,talvella pyörittelin
noita niittejä mutta kun ei päässyt sen paremmin koettamaan
miten toimii,oli muutaman sata kilometriä jarrut ihan hyvät.

mutta sitten alkoi taas tuo nytkytys,oli myös pahimmilaan alle
60-kympin nopeuksissa ja paheni vain kun vauhti hiljeni, kovilla
nopeuksilla aikaisin keväällä kun oli vielä hiekkaa enemmän tiellä
oli pakko vähän helpottaa jarrusta kun meinas väkisin lukita
jarrun,eli kun otti kiinni ei ottanut,en tiedä osasinko selittää
tämän oikein,mutta kyllä se nytkytys oli tuolla suurillakin
nopeuksilla jarrutaessa mutta sitä ei vaan huomannut,
samalla lailla.

nyt otin käyttöön tuon pultti prikka mutteri systeemin ja
perkeleesi CRC:tä väliin ja pyöritystä,ja sitten CLIINERIÄ
pullollinen perään,ja nyt näyttäis toimivan,kun tein pienen
lenkin,huomasin että jarruttaessa on ilmestynyt takaisin
tuo "suhina" joka puuttui kokonaan ennen tuota käsittelyä.

yksi ilmeinen syy josta olen tainnut tääläkin mainita on
pesuvaha,taitaa olla yksi syy joka pikkuhiljaa-
ryydyttää nuo niitit,no palataan kun tulee kilometrejä
enemmän alle,katsotaan auttoiko käsittely.

itselläni ei kysymyksessä ainakaan ollut jarrusatuloista tai
männistä johtuva vika koska ne ole puhdistanut ja männät
rasvannut,jo kaksikertaa,mutta syitähän voi olla kyylä
monia.

Ajattelinpa tässä ite käydä läpi nuo niitit jarrulevyistä. Kaapista löytyy CRC irroitusöljyä, mutta ei mitään brake cleaneria. Tuon öljyn kanssa saa varmaan olla suht varovainen ettei levyille mene ?

Onkos tuo brake cleaneri ihan prisma tavaraa ja hintansa värtti ?
nixweiss.gif

Ajattelinpa tässä ite käydä läpi nuo niitit jarrulevyistä. Kaapista löytyy CRC irroitusöljyä, mutta ei mitään brake cleaneria. Tuon öljyn kanssa saa varmaan olla suht varovainen ettei levyille mene ?

Onkos tuo brake cleaneri ihan prisma tavaraa ja hintansa värtti ?  
nixweiss.gif
Kyllä cleaneria pitäisi löytyä ainakin autotarvikekaupoista. Pese levyt huollon jälkeen jollain rasvaa poistavalla pesu-aine/vesi systeemillä (Fairy aika hyvää) ja sitten loppupuhdistus tuolla cleanerilla.

Mulla uudet jarrupalat aiheuttivat vähän saman tyylisiä oireita. Hommasin alkuperäisten palojen tilalle Stormin halvimmat tarvikepalat ja toimivat kevyessä ajossa ihan hyvin. Kovemmista vauhdeista jarrutettaessa palat alkavat pitämään kovaa sirisevää ääntä ja tangossa tuntuu voimistuva tärinä. Radalle en taida näillä uskaltautua, sen verran tuo ääni ja tärinä häiritsevät keskittymistä. Taidan seuraavalla kerralla jättää kaikkein halvimmat palat ostamatta...

Hep,

-05 Firebladen etujarru täristää yli 100 km/h vauhdeissa

- vaihdettu palat ja levyt, samalla tasapainotettu etupyörä
- nesteet pariin kertaan
- purettu satulat, putsattu ja tiivisteet vaihdettu

Muutoin menee suoraan, eikä stonga voblaa, hyvin voi vielä 150:ssä irrottaa käet.

Loppuu ideat. Löytyiskö uusia ?

Oliko vika siis samanlainen vanhoilla ja uusilla levyillä? Ja voiko vaihdetuissa levyissä olla sama vika? Esim neljä uutta levyä samasta viallisesta valmistesarjasta tai muu vastaava epätodennäköinen mutta mahdollinen sattuma.

Kiitos ehdotuksista.

Laakerit tuntui ainakin jämäkiltä. Ja luulisi tuntuvan muussakin ajossa.
Nyt vaan jarrussa.

Olin itse aluksi saletti, että on levyn kieroutta tämä. Mutta uusilla ihan
samanlainen. Mutta edelleen tunne on, että levyistä tulisi. Haen siis heittokellosetin
Biltemasta ja tarkistan uudet levyt kanssa.

Minulla oli exän kanssa tällaista samanlaista oireilua. Syytä ihmeteltiin parinkin huoltofirman kanssa, kunnes siiten päätin heittokellon avulla mitata levyt ja ne olivat molemmat suorat. Jätin asian sillensä, kun vikaa ei löytynyt ja vaihdoin teräspunosletkut ja simpalapim ongelma katosi. Mietin jälkeenpäin, että olisiko alkuperäiset kumiletkut menneet jotenkin tappiin jollain tavalla tjms?

Ehkä joustavalle kumiletkulle ja jarrusysteemille löytyy sopiva resonanssitaajuus. Mielenkiintoista, eipä ole osunut omalle kohdalle. Toisin duksuissa taitaa olla punosletkut valmiina.

Edelleen kiitos vinkeistä.

Ammatin varjopuolena minulla on myös kannettavia
värähtelyanalysaattoreita, joiden kiihtyvyysantureilla
voin tuottaa taajuusspektrin etupyörän/laakerin pyörimis-
nopeudella, ja etsiä vikapiikkejä laakerin ulko- ja sisäkehän
ohitustaajuuksilta. Tai vierintäelementtien pyörintätaajuudelta.

Huh. Nyt nukkumaan. Huomenna jatkuu, kun saa juoda
kaljaakin.

Tuntuuko se tärinä jarrukahvassa vai tangossa ?

Monesti kun satulan männät ei enää palauta kunnolla(tai levy on kiero), levyt kuluu epätasaisesti ja jarrukahvaan tulee selvä nypytys. Ja se tuntuu samalla tavalla kaikissa vauhdeissa, toki taajuus nousee kun ajaa kovempaa.

Jos tärinä tulee tangon kautta, niin vois olla klappia jossain keulassa. ohjauslaakerissa tai teleskoopissa ?
Ja tangon tärinä voi olla resonanssia jossain nopeudessa.

kyllähän saa olla melkonen jarruttelija jos pyörän levys saa niin kuumaksi että vetää kieroon

Edelleen kiitos vinkeistä.

Ammatin varjopuolena minulla on myös kannettavia
värähtelyanalysaattoreita, joiden kiihtyvyysantureilla
voin tuottaa taajuusspektrin etupyörän/laakerin pyörimis-
nopeudella, ja etsiä vikapiikkejä laakerin ulko- ja sisäkehän
ohitustaajuuksilta. Tai vierintäelementtien pyörintätaajuudelta.

Huh. Nyt nukkumaan. Huomenna jatkuu, kun saa juoda
kaljaakin.

kuulostat ihan mun tytön mieheltä ei sen kanssa voi keskustella oikeasti m pyöristä

kyllähän saa olla melkonen jarruttelija jos pyörän levys saa niin kuumaksi että vetää kieroon

Olen vissiin kolmesta pyörästä jo vaihtanut kierot etulevyt. Useinhan ne kieroutuu, kun kovan jarrutuksen jälkeen pysäytät ja painat etujarrua, jolloin palojen kohdalta levy jäähtyy hitaammin, kuin muualta tai sitten levyyn palaa kiinni materiaalia, joka aiheuttaa eroja levyn kitkaan ja tuntuu nypytyksenä jarruttaessa. Normikeissi myös kierouttaa levyt on ajaa kovan jarrutuksen jälkeen levyt kuumina vesilätäkköön, joka aiheuttaa taas levylle epätasaisen jäähdytyshokin, joka sitten kierouttaa levyä. Myös kulunut pyörän laakeri voi aiheuttaa klappia pyörään ja sitä kautta levyn epätasaisen kuumentumisen joka taas voi aiheuttaa levyn kieroutumisen. Niin tai näin mutta usein kierot levyt on jarrujen nypytyksen syy, toki muitakin ongelman aiheuttajia voi olla,

Ne niitit, joilla levy kelluu voivat kulua myös väljiksi sen jumittamisen lisäksi eli on liikaa klappia. Sekin voi aiheuttaa tärinää. Niittejä myydään ainakin tarvikesarjoina uusiakin. Ja miksei myös niittien reiät voi kulua soikeiksi, jolloin levy pääsee liikkumaan väärin. Ihmettelin tuota aikani ST4 Ducatissa, jossa levyissä ei mittakellolla heittoa ja niittejä ja koko jarruja herkisteltyäni ja pyöriteltyäni ilman suurempaa vaikutusta ostin uudet levyt ja sillä tärinät loppui. Jälkikäteen huomasin, että tarvikeniittisarjoja on saatavilla - sen ois ehkä voinu kokeilla.

Levyjen "kieroutumisesta" löytyy sivukaupalla juttua, asiaa taidettiin viimeksi käsitellä Aprilia RSV-ketjussa.

https://alconkits.com/blogs/brake-tech/the-myth-of-warped-brake-discs

https://www.brakes-shop.com/brakepedia/general/myths-of-the-braking-system

https://www.motortrend.com/how-to/1808-nuts-and-bolts-warped-rotor-myth/

Tuossa muutama linkki aiheesta. Eli aniharvoin levyt oikeasti menevät kieroksi. Oman empiirisen tutkimuksen perusteella yleisin syy on kitkamateriaalin tarttuminen levyyn. Tämä on nyt todettu 748R:llä, Mille R:llä ja Alfa GT:llä. Joskus kitkamateriaalin poisto onnistuu jarruttelemalla, joskus taas ei. Alfalla sain kontaminaatiot poistettua, pyöristä taas en. Säilytin vanhat levyt, jos joskus keksin miten kontaminaation saa poistettua, voin kirjoitella tänne :D

Eli aniharvoin levyt oikeasti menevät kieroksi.

Ei kannata arvauskorjata. Ainakin noissa minun tapauksissa levyn kieroutuminen on mittakellolla katsottu ja kierous on ollut yli speksien. Uudet levyt on myös näissä tapauksissa korjanneet viat.

Ennen levyjen vaihtoa on tietty hyvä kokeilla mäntien ja niittien herkistelyä sekä tehdä levyn kitkapinnalle huolellinen puhdistus/kevyt hionta.

Back