K&N ilmansuodatin

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sebu
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Sebu

New member
Luin vanhaa bike lehteä ja siinä oli testattu nämä "viritykset" eli putket, suuttimet ja ilmansuodatin.
Ensin oli ajettu vakiona dynolla, sitte putkilla jne....!
Ilmansuodattimen vaihdon jälkeen tehot oli laskenu alakierroksilla ja max teho ei ollut noussut mihinkään!!
Eivät tekstin mukaan saaneet säädettyä kaasareita K&N:n suodattimella??!!
Eli asiaan... itsellä on -89 suzuki gsxr 750 johon on vaihdettu putket, suuttimet ja k&n suodatin: Peli on ihan TEHOTON alakierroksilla vasta kun kierrokset menee yli 5000 rupee tulemaan vääntöä ja tehoa!!
Voisiko tuo sama ilmiö olla mun "mopossa" ettei toimi ns. tehosuodattimella?!
Onko muilla ollut vastaavaa "brobleemaa"?
 
K&N suodatin ei ole sinällään se autuaaksi tekevä tehon lisääjä eli se vaatii aina kaasareiden seossuhteen säädön. Oma kokemukseni on osoittanut, että yhdistelmä K&N (tai mikä tahansa vapaavirtausputsari) ja alipainekaasarit aiheuttaa melkoisia säätöongelmia - huomattavasti helpommalla säätöurakalla pääsee pakko-ohjattujen kaasareiden kanssa. Onneksi nykyisessä pyörässäni (Kawa GT750) on vakiona pestävä putsari, joten ei ole tarpeen hankkia vapaavirtausputsaria. Varsinkin, kun GTssä ei ole se teho se tärkein ominaisuus - vakiot 78 heppaa riittää tämmmöiseen keppivetoiseen matkajuhtaan vallan mainiosti, ainakin minulle...

mjh
 
Viime huollossa Reinikainen (eli MR-Powerin guru) kysyi laitetaanko K&N vai vakiosuodatin, sanoi että eipä se tehoa tuo, imuäänet vaan paranee. Säätöjä ei tehty, mutta tämä siis ruiskukoneella. Mitään vaikutusta en siis huomannut ajossa.
 
Eikös tuo suitsan ruiskuohjelma ole melko hyvä säätämään itse löpön ja ilman suhteen sopivaksi
 
Näin olen kuullut... ja kun säädetään, ei kuulemma Power Commanderiakaan tarvita vaan mopon säädöt pystyy rukkaamaan omasta boxista.

-tiedä sit, mää vaan ajelen noilla...
 
Joo näin on. Tonnisen boxi on säädettävissä +/- 15% eli riittävästi tavalliseen käyttöön.
 
Mulla ois tarkotus virittää R1:stä talven aikana, siinä on vakiosuodatinkin niin ohkanen että valo paistaa läpi. Kannattaako laittaa mitään vapaavirtaus-suodatinta kun jo alkuperäinenkin on niin ohut et "oravatkin" menee läpi. Jos joku viisaampi osais sanoa kommettinsa niin kuuntelen mielelläni.
smile.gif
Kyseessähän on -99 malli kaasareilla.
 
Niin kuin Bikenkin kokeilussa, viritykset ovat "virityksiä" ilman penkitystä... Aivan takuulla joissakin pyörissä vapaavirtaussuodattimet saadaan toimimaan ja joissakin ei. Lopputulosta on paha arvailla ihan mutu-pohjalta.
 
K&N:n suodattimet parantavat virtausta melkoisesti...puhuvat peräti n. 30%:n parannuksesta, joten kaasuttimet / ruisku on säädettävä penkissä vastaavasti... alipainekaasarit saadaan toimimaan ihan yhtälailla kuin luistimallisetkin, mutta ei mutu-tuntumalla.Pakoputkiston "avarrus" on yhtä oleellista kuin imupuolenkin...

Omassa Ducatissani tosin en käytä ilmanputsareita ollenkaan vaan kone repii happea hiilikuituisita imutöötteröistä niin että korviin koskee...moottori kuluu kylläkin nopeammin tällä menolla, mutta vaihdan öljyt max. 2000 km:n välein...Putkistona Termignonit...
 
Pitää varmaan keväällä laittaa se "kuristin" (se kumi latkä joka pienentää sen imuaukon?) takasin ja kattoa jos se auttaa!
withstupid.gif
 
Ennenkuin pistät mitään kumilätkiä paikoilleen vie se pyöräsi Dynoon...mielestäni koneesi käy liian laihalla seoksella ala- ja keskikierroksilla, joilla pääsuutin ei vielä näyttele kovinkaan suurta osaa, vaan tyhjäkäyntisuutin ja neula asento ovat määräävämpiä...millaiset ne ovat verrattuna orkkikseen ?
 
</span><table border="0" align="center" width="95%" cellpadding="3" cellspacing="1"><tr><td>Siteeraus (Sebu @ Loka. 16 2002,16:57)</td></tr><tr><td id="QUOTE">Luin vanhaa bike lehteä ja siinä oli testattu nämä "viritykset" eli putket, suuttimet ja ilmansuodatin.
Ensin oli ajettu vakiona dynolla, sitte putkilla jne....!
Ilmansuodattimen vaihdon jälkeen tehot oli laskenu alakierroksilla ja max teho ei ollut noussut mihinkään!!
Eivät tekstin mukaan saaneet säädettyä kaasareita K&N:n suodattimella??!![/QUOTE]<span id='postcolor'>


Ihan mielenkiinnosta, muistatkos minkä vuoden lehti ja suunnilleen mikä numero? Kiinnostais kovasti lukea tuo juttu kun on vähän niinku oma ammu ojassa...
 
=> Fabio  Korpiaholla katsottiin seokset, ja ne oli (eli co2) 3.95 tyhjäkäyntisuuttimesta ei mitään hajua eikä neulan asennosta. Tarkoitus oli heti kevään ensi töiksi viedä mopotin uudestaan Korpiaholle ja  pistää oikein kunnolla säätöihin!
Kun noita juttuja on vaan lueskellu niin useasti on samoja ongelmia kun mulla on, eli paikallaan ihan ok, mutta kun lähtee liikkeelle niin kaasun "vaste" on olematon alle 5000 rpm:n sitte tulee oikein ns. rykäisy  
biggrin.gif

=> Kissaeläjä pitää tarkistaa se nro/vuosi lehti on töissä joten pistän tänne ensviikolla!

Ps. Kaveri jolta ostin pyörän oli säädättäny sen Siukkolalla lähinnä radalle
nixweiss.gif
ja oli ajettu dynossa myös
 
=> Kissaeläjä Se juttu oli Biken numeroissa 6,7/98! Jos ei löydy mistään niin voin skannata jutun ja läh. s.postina!
 
</span><table border="0" align="center" width="95%" cellpadding="3" cellspacing="1"><tr><td>Siteeraus (Sebu @ Loka. 28 2002,10:33)</td></tr><tr><td id="QUOTE">=> Kissaeläjä Se juttu oli Biken numeroissa 6,7/98! Jos ei löydy mistään niin voin skannata jutun ja läh. s.postina![/QUOTE]<span id='postcolor'>
vai saatko laitettua skannatun version tänne?
 
Sebu - Se voipi olla tietenkin myös niin, että pyörässä on sellaiset nokat jo vakiona, ettei alakerran vääntöä kertakaikkiaan ole saatavissa ilman sitten jotain kuristelua...jolloin taas huippuja ei ulos tule...eikös se Yamahan Exuppi ole juuri tällainen pakosarjan kuristin, jolla saadaan alarekisteriin vääntöä ?

Onko nokat vakiot vaiko kisamallia ?
 
</span><table border="0" align="center" width="95%" cellpadding="3" cellspacing="1"><tr><td>Siteeraus (Fabio T. @ Loka. 28 2002,15:52)</td></tr><tr><td id="QUOTE">-*-
...eikös se Yamahan Exuppi ole juuri tällainen pakosarjan kuristin, jolla saadaan alarekisteriin vääntöä ?
-*-[/QUOTE]<span id='postcolor'>
No ei se ihan pelkkä kuristin ole, se täytyy olla sopivassa kohtaa pakosarjaa, tietenkin. Tai no joo, onhan se sittenkin ihan pelkkä kuristin - oikein mitoitettu ja oikeassa paikassa.
 
No oma pyörä on Gsx-R 750 -89 , kyllä sieltä nyt enemmän pitäis tulla mitä sieltä nyt tulee
devil.gif
kahvaa kääntää niin kuuluu vaan boooooooooo kunnes kierrokset on tarpeeksi korkeet!? tiedä häntä, ikävä lähtee risteyksistä ja muutenkin ajaa kaupungissa!
Pakko se on viedä keväällä saamaan hoitoa!!!!!
inlove.gif


=> Gixxerr yritän laittaa; katotaan jos onnistuu!

Ps. Nokat pitäis olla ihan vakiot!
 
Back
Ylös