• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

K: "Oikea" laptimer vs RaceChrono?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja isolter
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

isolter

New member
Millaisia kokemuksia porukoilla on "oikeista" (majakallisista) laptimereista verrattuna RaceChronoon? Mikä on luotettavuus? Luotettavudella tarkoitan tässä yhteydessä sitä, että saako joka kierrokselle ajan, en niinkään absoluuttista atomikellon kierrosaikaa?

Hivenen ruvennut harmittamaan tuo Chronon epäluotettavuus; viime reissulla viidestä setistä kolme jäi ilman aikoja, "no completed laps"... Saahan siitä Chronosta paljon kivaa dataa jos jaksaa näprätä, mutta harmittaa jos olennaisin tieto eli aika jää pois.

Lisätietona mainittakoon, ennen kuin joku kerkiää kysymään, että Chronossa käytössä erillinen gepsimokkula, puhelimina ollut E90 ja E75, kummallakin hukkaa settejä säännöllisen epäsäännöllisesti.
 
Otan kierrosajat majakallisella ja gepsi dataa racechronolla. Matopurkissa viimeksi ajoin suhteellisen vähän ja gps seteissä pätki* - vähän heikosti sain ehjää aikaa kumpaankaan. /z

* murkula oli hyväs paikas ottamas signaalia.. oisko ollu vielä jotain kivituhkaa yläilmakehäs vai mikä.. ja joku pajuheinä heilumas majakan sivu jota en huomannut kun heitin ponderin akun kanssa viivalle (tai sit se ol ko toi aurinko häiki ja sen pilkut.. kute Skylarkilkii) - eipä tol ollu väliä kun niin heikosti ajoin muutoinkin?
 
Millaisia kokemuksia porukoilla on "oikeista" (majakallisista) laptimereista verrattuna RaceChronoon? Mikä on luotettavuus? Luotettavudella tarkoitan tässä yhteydessä sitä, että saako joka kierrokselle ajan, en niinkään absoluuttista atomikellon kierrosaikaa?

Hivenen ruvennut harmittamaan tuo Chronon epäluotettavuus; viime reissulla viidestä setistä kolme jäi ilman aikoja, "no completed laps"... Saahan siitä Chronosta paljon kivaa dataa jos jaksaa näprätä, mutta harmittaa jos olennaisin tieto eli aika jää pois.

Lisätietona mainittakoon, ennen kuin joku kerkiää kysymään, että Chronossa käytössä erillinen gepsimokkula, puhelimina ollut E90 ja E75, kummallakin hukkaa settejä säännöllisen epäsäännöllisesti.
Mun kokemuksien mukaan max 0.2 sek virhettä kisoissa käytettävään ajanottoon ja toimintavarmuus vähintään samaa luokkaa kuin kalliimmissa vehkeissä. Yleensä parempi, koska majakkaa ei saa aina optimaaliseen paikkaan.. Sateessa olen ajanut myös kisoja ja samaa luokkaa virheet kuin kuivalla.

Ja aina tulee kierrokset. En ole missannut kännykällä yhtäkään ellen ole unohtanut pausea päälle.
 
Kyllä GPS:n pitäisi suhteellisen luotettava olla. Kunhan on ensimmäinen fix kohdalla, niin meidän Motecin GPS ei ole missannut yhtään kierrosta. Kerran on sijainti hävinnyt noin pariksi sekunniksi kierroksella, ja sekin älyttömässä vesisateessa. Siinä on etäisyyteenkin perustuva pseudobeacon varalla, mutta sitä ei ole tarvittu kertaakaan.
 
Ymmärtääkseni yhdellä kaverillani oli RaceChrono, ajeltiin peräkanaa niin ihan ok samanlaisia aikoja näytti kuin AIM, mutta siinä oli joku "optimaalisin kierrosaika" juttu, joka näytti aivan puutaheinää...

Ja on itselläni AIMkin näyttänyt 1.5sek liian hyvää kierrosaikaa viralliseen ajanottoon verrattuna, liekkö joku vienyt uuden majakan johonkin ihan eri paikkaan vai miten se on selitettävissä...
 
Itse vielä täydellinen noviisi ton RaceChronon suhteen. Tällä viikolla tuli imuroitua softa, hommattua mokkula ja testattu vain dataloggausta ja tehtyä yks performance testaus. Noi toiminut hyvin ja muutoinkin vaikuttaa todella lupaavalta. Kelien salliessa tosi testaus ensi ti Ahvenistolla.

Meinasin laittaa mokkulan "tankoon" kiinni. Itsekiinnittyvää takiaisnauhaa mokkulan persiiseen ja tankoon. Saa mokkulan irti ja kiinni helposti. Puhelin joko taskuun tai takapenkin alle. Sijoitus toivon mukaan ok...

Mulla kännynä HTC Touch Pro 2 ja GPS:nä iBT737 5Hz Race.

No toivotaan että toimii  
062802moto_prv.gif
 
Racechrono on toiminut omassa käytössä hyvin sen jälkeen kun mokkulan otti taskusta pois. Eli pleksin sisäpuolelle kiinni, niin homma toimii. Tankkiin teipattuna vähän heikommin. Kaikki kierrokset kuitenkin tulevat talteen. Virhe kierrosajoissa 0.1-0.2s luokkaa.

Optimi näytää parhaista sektoriajoista laskettua kierrosaikaa. Siis toimii vaikka motivaattorina mihin voisi olla mahdollista päästä ;). Yleensä 1-2s parempi kuin mitä on saanut aikaiseksi.
 
Racechrono on toiminut omassa käytössä hyvin sen jälkeen kun mokkulan otti taskusta pois. Eli pleksin sisäpuolelle kiinni, niin homma toimii. Tankkiin teipattuna vähän heikommin. Kaikki kierrokset kuitenkin tulevat talteen. Virhe kierrosajoissa 0.1-0.2s luokkaa.
1Hz mokkulalla joo. 5Hz mokkulalla alle sen 0.1s.
 
Hivenen ruvennut harmittamaan tuo Chronon epäluotettavuus; viime reissulla viidestä setistä kolme jäi ilman aikoja, "no completed laps"... Saahan siitä Chronosta paljon kivaa dataa jos jaksaa näprätä, mutta harmittaa jos olennaisin tieto eli aika jää pois.

-----------------
Sama juttu "no completed laps" oli viimeksi Alastarola. Neljä settiä ajoin joista kakkos setille sain ajat. Sama puhelin ja sama mokkula kuin viime vuonna, silloin vaan kaikki kierokset tallentui. Olisko toi uusin päivitys tehny ton ongelman? En muuten pistäny pausea pääle koko neljän tunnin aikana. Meneekö toi jotenkin jumiin kun pyörä (mokkula) on paikoillaan 40 min. settien välillä? Täytynee seuraavalla kerralla pauseta sessio ajon jälkeen.

Viime kesänä liputin Chronon ylivertaisuutta, enään en oo asiasta niin varma.

-tommi
 
Hivenen ruvennut harmittamaan tuo Chronon epäluotettavuus; viime reissulla viidestä setistä kolme jäi ilman aikoja, "no completed laps"... Saahan siitä Chronosta paljon kivaa dataa jos jaksaa näprätä, mutta harmittaa jos olennaisin tieto eli aika jää pois.

-----------------
Sama juttu "no completed laps" oli viimeksi Alastarola. Neljä settiä ajoin joista kakkos setille sain ajat. Sama puhelin ja sama mokkula kuin viime vuonna, silloin vaan kaikki kierokset tallentui. Olisko toi uusin päivitys tehny ton ongelman? En muuten pistäny pausea pääle koko neljän tunnin aikana. Meneekö toi jotenkin jumiin kun pyörä (mokkula) on paikoillaan 40 min. settien välillä? Täytynee seuraavalla kerralla pauseta sessio ajon jälkeen.

Viime kesänä liputin Chronon ylivertaisuutta, enään en oo asiasta niin varma.

-tommi
Ja mokkula on missä? Ja puhelin on missä?
 
Millaisia kokemuksia porukoilla on "oikeista" (majakallisista) laptimereista verrattuna RaceChronoon? Mikä on luotettavuus? Luotettavudella tarkoitan tässä yhteydessä sitä, että saako joka kierrokselle ajan, en niinkään absoluuttista atomikellon kierrosaikaa?

Hivenen ruvennut harmittamaan tuo Chronon epäluotettavuus; viime reissulla viidestä setistä kolme jäi ilman aikoja, "no completed laps"... Saahan siitä Chronosta paljon kivaa dataa jos jaksaa näprätä, mutta harmittaa jos olennaisin tieto eli aika jää pois.

Lisätietona mainittakoon, ennen kuin joku kerkiää kysymään, että Chronossa käytössä erillinen gepsimokkula, puhelimina ollut E90 ja E75, kummallakin hukkaa settejä säännöllisen epäsäännöllisesti.
Mihin sä oot tunkenu sen mokkulan? Mikä mokkula se on? Oots kokeillu toisella mokkulalla?

2007-2010 oon käyttäny racechronoo joku vajaa 80 ratapäivää, eli joku +500 settiä tjsp, ja kertaakaan ei oo jääny kierrostakaan välistä.
Mokkuloina on ollu 1Hz Sigmatel Slim GPS ja 5Hz Qstarz BT-Q818X, puhelimina millon mitäkin S60 Nokiaa (3.0, 3.1, 3.2).
Mokkula on ollu teipattuna etupleksin sisäpuolelle, ja känny takapenkin alla.

Ja nykysin oon lainaillu eri tyypeille tota 1Hz mokkulaa ja kukaan ei oo valittanu ett eikö sais kierrosaikoja.
Mokkula on ollu pyrstön päällä tai pleksin takana, avoin yhteys taivaalle siis. Puhelin on yleensä taskussa.

Mokkula on muistaakseni Sigmatelin joku malli, Verkkokaupasta ostettu. Herzejä en muista tähän hätään.

Toisella mokkulalla ei ole kokeiltu.

Edelleenkin kiinnostaa, että toimisko se majakka ja pelkkä laptimeri niinkuin (vanhan siniharmaan) junan vessa? Nämä gepsit ja kännykät tuntuu kuitenkin olevan luotettavia kuin Pendolino lumisateessa...
 
Jos ei halua pelata sen puhelimen kanssa niin Qstarzilta on ilmestynyt 5 Hz GPS-dataloggeri: Qstarz BT-Q1000eX. Toimii oivallisesti myös reissunpäällä jos reittiä haluaa tallennella. Hintaa tuolla on jotain 150 euroa.

Tätä olen itse kovasti harkinnut.
 
Mokkula on ollu pyrstön päällä tai pleksin takana, avoin yhteys taivaalle siis. Puhelin on yleensä taskussa.

Mokkula on muistaakseni Sigmatelin joku malli, Verkkokaupasta ostettu. Herzejä en muista tähän hätään.

Toisella mokkulalla ei ole kokeiltu.

Edelleenkin kiinnostaa, että toimisko se majakka ja pelkkä laptimeri niinkuin (vanhan siniharmaan) junan vessa? Nämä gepsit ja kännykät tuntuu kuitenkin olevan luotettavia kuin Pendolino lumisateessa...
Jep jep. Vika on selkeesti mokkulassa tai puhelimessa tai racechronossa. Joo, osta majakka, ne toimii, oikeesti. Nii ei tarvi pelleillä paskan mokkulan/kännyn/racechronon kans. Mut senhän sä jo "tiesitkin".
 
Hivenen ruvennut harmittamaan tuo Chronon epäluotettavuus; viime reissulla viidestä setistä kolme jäi ilman aikoja, "no completed laps"... Saahan siitä Chronosta paljon kivaa dataa jos jaksaa näprätä, mutta harmittaa jos olennaisin tieto eli aika jää pois.

-----------------
Sama juttu "no completed laps" oli viimeksi Alastarola. Neljä settiä ajoin joista kakkos setille sain ajat. Sama puhelin ja sama mokkula kuin viime vuonna, silloin vaan kaikki kierokset tallentui. Olisko toi uusin päivitys tehny ton ongelman? En muuten pistäny pausea pääle koko neljän tunnin aikana. Meneekö toi jotenkin jumiin kun pyörä (mokkula) on paikoillaan 40 min. settien välillä? Täytynee seuraavalla kerralla pauseta sessio ajon jälkeen.

Viime kesänä liputin Chronon ylivertaisuutta, enään en oo asiasta niin varma.

-tommi
Ja mokkula on missä? Ja puhelin on missä?
No mokkula tietysti persiissä ja puhelin korvalla...
Juu, viime kesänä vastaanotin oli teipattuna takakatteeseen, nyt ramair-putkessa ja puhelin yleensä povarissa.
ghostface.gif
 
mun on ottanu kyllä kaikki hyvin vaikka molemmat ollu penkin alla. mokkulan tilasin digimestasta.tais hinta olla alle viidenkympin.
 
Tauot settien välissä tuntuu joo aiheuttavan häiriötä. Pitkään kun on samassa paikassa niin loggaaminen loppuu. Mokkulan ja puhelimen sijainnilla ei niin väliä tunnu olevan, saman tekee oli missä oli.

Kun käynnistää uudelleen sekä ohjelman että gps:n niin alkaa taas toimia.
 
Ei suurempia ongelmia jos muistaa varmistaa että on yhdistänyt oikeaan GPS-mokkulaan. Varikolla on yleensä useita samannimisiä mokkuloita ja jos yhdistää väärään, nii yllättäen ei dataa radalta heru.

Mokkula Q-starzin 5Hz Qstarz BT-Q818X ja teipattuna satulan päälle. Joskus se on ottanut kaksi kierrosta yhteen, mutta aina kierrosajan on voinut datasta tarkistaa.
 
Itsellä toiminut ihan hyvin tuo 5hz mokkulan ja n70:n!
biggrin.gif
 yhdistelmä. Sijoituspaikkana ollut kylläkin vanhassa pyörässä etupleksin alla ja nykyisessä takakatteen ja penkin välimaastossa näkyvillä. Muistaakseni trumpan aikana oli välillä katkoksia, mutta siinä pidinkin mokkulaa ja kännyä penkin alla.

Itse en kyllä povarissa pitäisi mitään buranaa tai diapamia suurempaa. Saattaapi nuo kännykät tehdä "eetvarttia" kylkiluille kaatumatilanteessa! Ellei muuta, niin ainakin muutama ylimääräinen mustelma tiedossa. Toki jos ei kaadu, niin ei noita ongelmia tule..
thumbs-up.gif
 
Itse en kyllä povarissa pitäisi mitään buranaa tai diapamia suurempaa. Saattaapi nuo kännykät tehdä "eetvarttia" kylkiluille kaatumatilanteessa! Ellei muuta, niin ainakin muutama ylimääräinen mustelma tiedossa. Toki jos ei kaadu, niin ei noita ongelmia tule..
thumbs-up.gif
Ja sen lisäksi kroppa häiritsee puhelimen saamaa signaalia. Joka varsinkin bt:n tapauksessa on myrkkyä, koska bt:n signaali on erittäin heikkotehoinen.
 
Back
Ylös