K1200RS; Suositeltavat renkaat, öljyt?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Staga
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Haitta lienee lähinnä se, että saatat saada aikaan öljyvuodon, josta seuraa kytkinremontti. Tuskinpa tuosta muuta haittaa on..
Juu, tällaista olen kuullut muiltakin tahoilta ja liipasimella on tietysti se kampikammion ja vaihdeaskin välinen iso stefa sekä aksellilla oleva o-rengastiiviste. Näiden olen kuulut joskus olevan herkempiä päästämään läpi synteettistä ööliä. Ja tällöin kuivakytkimestä tulee märkäkytkin...
sad_orig.gif

Eli kyllä se "flying brick" varmaan raksuttelee ne puoli taikka miljoona kilsaa ihan mineraaliöljyilläkin (jopa Delvacilla...
biggrin.gif
).
Turha tuossa öljyssä on mennä hifistelemään.

t. pozo

062802moto_prv.gif
 
Haitta lienee lähinnä se, että saatat saada aikaan öljyvuodon, josta seuraa kytkinremontti. Tuskinpa tuosta muuta haittaa on..
Juu, tällaista olen kuullut muiltakin tahoilta ja liipasimella on tietysti se kampikammion ja vaihdeaskin välinen iso stefa sekä aksellilla oleva o-rengastiiviste. Näiden olen kuulut joskus olevan herkempiä päästämään läpi synteettistä ööliä. Ja tällöin kuivakytkimestä tulee märkäkytkin...
sad_orig.gif

Eli kyllä se "flying brick" varmaan raksuttelee ne puoli taikka  miljoona kilsaa ihan mineraaliöljyilläkin (jopa Delvacilla...
biggrin.gif
).
Turha tuossa öljyssä on mennä hifistelemään.

t. pozo

062802moto_prv.gif
Voiskohan olla noin, molekyylit pienempiä....

En kyllä BMW:n suosituksista muuta ole löytänyt:


BMW Motorrad recommends not using synthetic oils for the first 10,000 km. Please do not hesitate to contact your authorised BMW Motorrad dealer if you have any questions relating the choice of a suitable engine oil for your motorcycle.

BMW Motorrad UK
20W-50 will be ideal, although we have just introduced the Power 1 Racing 10W-50 full synthetic which is BMW preferred grade now for the boxer engines, so if it's run in and you want a higher performance product, the Power 1 Racing would be the best oil for protection and performance - but Only BMW will carry it."

http://www.motorcycleinfo.co.uk/index.c....=753225
 
Löytyi kellarista kanisterillinen

Motul 3000 4T 20w50 mineraaliöljy | lisätiedot
4-tahti MP-mineraaliöljy. Sisältää korkeiden lämpötilojen suojan. Sisältää vaihteiston lisäaineet.

Onkohan mitään sen ihmeellisempää haittaa vaihteiston lisäaineista? heitänkö koneeseen vai säilönkö vielä johonkin seuraavaan peliin
062802moto_prv.gif
 
Löytyi kellarista kanisterillinen

Motul 3000 4T 20w50 mineraaliöljy | lisätiedot
4-tahti MP-mineraaliöljy. Sisältää korkeiden lämpötilojen suojan. Sisältää vaihteiston lisäaineet.

Onkohan mitään sen ihmeellisempää haittaa vaihteiston lisäaineista? heitänkö koneeseen vai säilönkö vielä johonkin seuraavaan peliin  
062802moto_prv.gif
No näinpäin ei varmaan oo haittaa kun sulla ei edes ole siellä samassa mitään vaihteistoa mitä lisäaineistaa.
Anna mennä vaan niin saat kanisterin pois nurkista kuleksimasta.

Taisin samaa öljyä itsekin kerran pänikällisen käyttää kun jostain arpajaisista voitin...

t. pozo

062802moto_prv.gif
 
SG/CF luokitukset täyttävä mineraaliöljy iäkkäämmille moottoreille ja kesäkäyttöön.


599506.jpg
Sitä ei ollutkaan kuin 3 litraa ja tarvis 3,5 joten ostin Motonetista MOTOXia
tounge.gif


Joku viisas joskus sanonut että eri laatuisia öljyjä ei saa sekoittaa....et Motuli saa odottaa kellarissa.

Onko muuten öljypropussa tiivistettä ja minkä kokoinen ja laatuinen...kupari/alum.?

voisi ostaa valmiiksi jos tietäisi koon, Motonetissä kun ei ollut merkillä haettavissa... enkä jaksa pidemmälle lähteä sen takia.
 
Shellin öljy ingeniöööri tässä kerran takavuosina sanoi et kaikkia moottoriöljyjä voi sekoittaa keskenään, samoin hydrauliikka jne mutta moottori ja hydrauliikka ja tai vaihteistoöljyjä ei keskenään.
lookaround_orig.gif
 
Mulle joku joskus sanonut ettei saisi moottoriöljyjäkään, ainakaan synteettisiä ja mineraali...mutten nyt kyllä tiedä miksei saisi. Eikös siitä tule sitten puolisynteettistä suhteesta riipuen, ja viskositeetti myös...

Delvacista ja jostaihan voisi saada tosi hyvän coctailin just vaikka bemuun
biggrin.gif
 
Eiku se menee niin, että eri valmistajien öljyjä ei saa sekottaa. Jos käyttää Shellin öljyjä, kuten minä (Advance), niin sen joukkoon ei sitten mopiilia tai netsettä, eikä ainaskaan mitään v...n telvakkia saa panna.
Muuten räjähtää kone, tai ainaski menee tulpasta kiärteet sököks tai sitten kampikammioon tulee kupla, joka puhkee just ku pitäs makeilla snagarilla makkaroita asfalttiin.
Varokaat siis nuaret motoristit, ettäs pitäydytte yhressä ja ainoassa (käyttämässäni) öljyssä nyt, aina ja ikuisesti.
062802moto_prv.gif
 
Neste sanoo ettei eri tarkoituksiin tarkoitettuja öljyjä saisi sekoittaa keskenään esim. diesel- ja bensiinimoottoriöljyjä
wink.gif


Mut jotkut ajaa dieselöljyillä bensiinimoottoreissa
crazy.gif
 
Onko muuten öljypropussa tiivistettä ja minkä kokoinen ja laatuinen...kupari/alum.?

voisi ostaa valmiiksi jos tietäisi koon, Motonetissä kun ei ollut merkillä haettavissa... enkä jaksa pidemmälle lähteä sen takia.
Tuoda noin...kun kerran vaihdat öljyt niin oletettavasti menee myös öljyfilsu vaihtoon?

Itse omakätisen henkilökohtaisesti en ole koskaan avannut tuota öljyproppua kun sen filtterilokeron kannen avaus pudottaa öljyt yhtä lailla.

Eli ehdotan samaa sullekin. Anna sen "virallisen" öljypropun olla kiinni, niin ei tarvii sen tiivisteestäkään murehtia...
smile_org.gif
Ota öljyt ulos filtterilokeron kannen raosta.

t. pozo

062802moto_prv.gif


PS: Itse en kyllä epäröisi tyrkätä 0,6 litraa Motoxia sen kolmen litran Motulin sekaan. Mineraalia molemmat...
 
Onko muuten öljypropussa tiivistettä ja minkä kokoinen ja laatuinen...kupari/alum.?

voisi ostaa valmiiksi jos tietäisi koon, Motonetissä kun ei ollut merkillä haettavissa... enkä jaksa pidemmälle lähteä sen takia.
Tuoda noin...kun kerran vaihdat öljyt niin oletettavasti menee myös öljyfilsu vaihtoon?

Itse omakätisen henkilökohtaisesti en ole koskaan avannut tuota öljyproppua kun sen filtterilokeron kannen avaus pudottaa öljyt yhtä lailla.

Eli ehdotan samaa sullekin. Anna sen "virallisen" öljypropun olla kiinni, niin ei tarvii sen tiivisteestäkään murehtia...
smile_org.gif
Ota öljyt ulos filtterilokeron kannen raosta.

t. pozo

062802moto_prv.gif


PS: Itse en kyllä epäröisi tyrkätä 0,6 litraa Motoxia sen kolmen litran Motulin sekaan. Mineraalia molemmat...
Niinpä...eipä tullut mieleen, bemuun kun ekan kerran vaihtelen öljyjä
smile_org.gif
mutta mitens sen kannen tiiveys?

Pitäiskö tiiviste vaihtaa kun avaa sen... kuinka monestikkaan on alkanut tihkuu öljyä kun ei ole vaihtanut propun tiivistettä (ei muistanut ostaa) suodattimen kyl nyt muistaa aina ostaa
tounge.gif
 
Ittellä oli roadtech Z6 rankaat K1200S ja K1300S malleissa.

Takanenkin kesti 18 000 ja hyvä vesipito kaupan päälle
smile_org.gif
 
Pitäiskö tiiviste vaihtaa kun avaa sen... kuinka monestikkaan on alkanut tihkuu öljyä kun ei ole vaihtanut propun tiivistettä
Ei tarvii vaihtaa. Tai itse en ole vielä 120.000 km aikana nähnyt tarpeelliseksi...

Filtterilokeron kannessa on O-rengastiiviste ja kun sen ja kannen huolella putsaat vaihdon yhteydessä niin kyllä pitää. Niitä kolmea kuuden millin kuusiokolopulttiakaan ei myöskään kannata/tarvitse vetää kiinni hampaat irvessä, niin ei tarvitse mennä Helicoil-kauppaan sitten myöhemmin...Eli ohjekirjan mukaan kiristysmomentti noille pulteille on 10 Nm ja filtterillekin vain 11 Nm. (Jos kumminkin ryhdyt sen öljypropun kimppuun, niin sen kiritysmomentti on 30 Nm)

t. pozo

062802moto_prv.gif
 
Niin ja sitten se tosi ettei Suomessa saa eikä tule ASIANTUNTIJOIDEN mielestä käyttää muuta kuin Mobil 1:tä.
 
Jovvain..
sport05.gif



Juu kuten pozo tuossa sanoikin, ei tuota öljymutteria tarvihe/kannata irroitella kun ainoastaan siinä tapauksessa jos se on ns. magneettiroppu, elikkäs jolloin se kerää metallisilpun ihteensä (kuten perän poistoroppu). Magneettiroppu se ei vakiona ole mutta jos on sitten vaihdettu sellaiseksi, jälkeenpäin...?

Orginal BMW-Suodattimen mukana tuli boxissa aikoinaan tuo kumitiiviste mutta nykyisin niitä ei enää näe, joten samalla käytetyllä mennään, (ja tietysti Mobil RF 1:llä
biggrin.gif
) no probleimou !

sport05.gif
 
Kiitoksia vinkeistä
smile_org.gif


Turha kai sitä öljyproppua on avata....muistinkin, että itseasiassa avasin sen kesällä, kun jouduin laskee myyjäliikkeen liikatäyttöä ulos, puolisen litraa
omg.gif
tiedä sitten olivatko suodatinta vaihtaneet...mut onhan noita kilsoja jo tullut eikä noi öljyt ja suodattimet hirveesti maksa.

Samalla vaihdan vaihdelootan ja perän öljyt... siinä ei kai mitään ihmeellistä ole? Öljyt on jo ostettu.

Jäähdytin nesteet pitää tarkistaa...tai vaihtaa ei kai iso homma. Kun kylmässä bemu talvehtii
tounge.gif
 
No meni se paremmin öljypropun avaamalla, kas kun suodattimen kantta kun avasi kaikki öljy sormille... ei kivaa
sad_orig.gif


ja oli se suodatin vaihtaminen kyl tosi veeeemäistä... saihan siitä ruuvarin lopuks läpi ja suodattimen pois kädet öjyssä, kun sitä sieltä koko ajan valu pitkin hihoja melkein  
bawling.gif


ja toivottavasti uusi meni tarpeeksi tiukkaa kun sormet just mahtu sisään vääntämään.

Mikäköhän ton suodattimen paikan idis on...ois kai sen huoltoystävällisemminkin tehdä, ennen törmänny.

no onpahan kaikki öljyt vaihettu...ja reipas 100 kilsan lenkki takana  
062802moto_prv.gif
 
No meni se paremmin öljypropun avaamalla, kas kun suodattimen kantta kun avasi kaikki öljy sormille... ei kivaa
sad_orig.gif


ja oli se suodatin vaihtaminen kyl tosi veeeemäistä... saihan siitä ruuvarin lopuks läpi ja suodattimen pois kädet öjyssä, kun sitä sieltä koko ajan valu pitkin hihoja melkein  
bawling.gif


ja toivottavasti uusi meni tarpeeksi tiukkaa kun sormet just mahtu sisään vääntämään.

Mikäköhän ton suodattimen paikan idis on...ois kai sen huoltoystävällisemminkin tehdä, ennen törmänny.

no onpahan kaikki öljyt vaihettu...ja reipas 100 kilsan lenkki takana  
062802moto_prv.gif
Tota. Käy nyt hyvä mies hakemassa avain sen suodattimen irrottamiseen ja kiristämiseen... Kunnon avaimella suodattimen irrotus ja kiinnitys on helppoa kuin heinänteko ja jää noi manailut veks tuosta puuhasta.
 
Tota. Käy nyt hyvä mies hakemassa avain sen suodattimen irrottamiseen ja kiristämiseen... Kunnon avaimella suodattimen irrotus ja kiinnitys on helppoa kuin heinänteko ja jää noi manailut veks tuosta puuhasta.
olishan se avain vähän auttanut, mut ei sitä öljyn valumista pitkin käsiä...täytyy ensi kertaan hakea, eipä noi motonetissa maksa kuin 5e.
 
Tota. Käy nyt hyvä mies hakemassa avain sen suodattimen irrottamiseen ja kiristämiseen... Kunnon avaimella suodattimen irrotus ja kiinnitys on helppoa kuin heinänteko ja jää noi manailut veks tuosta puuhasta.
olishan se avain vähän auttanut, mut ei sitä öljyn valumista pitkin käsiä...täytyy ensi kertaan hakea, eipä noi motonetissa maksa kuin 5e.
Soon kokemuslaji.
- iso vasu mopon alle alle (ja sunnuntai-Hesari vielä varmuudeksi)
- rattejä riittävästi käsien pyyhintään
- hihat kannattaa kääriä ylös
biggrin.gif

- löystät sen suodattimen kannen, niin, että öljy tulee sopivasta reunasta ulos
- annat valua
- ... ja annat valua vielä hetken
- otat sen kannen kunnolla irti
- annat jämien valua vielä hetken
- avaimella ja räikällä filtteri ulos (ja tarkistat, että se vanhan suodattimen tiivisterengas tuli myös)!
- uusi paikalleen - Kiristys yhdellä kädellä avaimen juuresta kiinni pitäen, niin saa vielä tuon filtterin joskus irtikin
- kannen puhdistus
- kansi paikalleen ja niiden M6-pulttien kiristys momenttiinsa. Ite kiristän ne pelkästään käyttäen räikän jatkovartta "ruuvimeisselinä" käyttäen - ei mene jengat!

Helppoa ja hauskaa! Ai niin - ja uudet ******it sisään.
 
Back
Ylös