K1200S Hälytin!

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TwinTenox
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Mutta minkä pyörän ohje? Mulla on itsellä ladattuna 2008 vuoden K1200S ohjekirja ja sen akku kohdassa sivulla 123 ei lue mitään TPS resetistä.

http://www.bmw-motorrad.fi/fi/fi/bikes/sport/k1200s/media/Omistajan_kaesikirja_K_1200_S_2008.pdf

Tuo siis.

Tossa manuskassa se on sivulla 125, viimeiset lauseet. Tosin suomenkielisestä versiosta näkyy tipahtaneen pois että virrat päälle ensin. Englanninkielisessä se on. Tosin tuo TPS reset ei ole kyllä oikea termi. Sehän kalibroidaan.
 
Tossa manuskassa se on sivulla 125, viimeiset lauseet. Tosin suomenkielisestä versiosta näkyy tipahtaneen pois että virrat päälle ensin. Englanninkielisessä se on. Tosin tuo TPS reset ei ole kyllä oikea termi. Sehän kalibroidaan.

Kyllä siinä lukee että kytke sytytysvirta. Tosin kyllä ne kaasun ääriasennot kalibroituu ihan ajaessakin :)
 
No niin, jees. Ehkä pitää kokeilla tuota kalibrointia jossain vaiheessa. Ja niinpä näyttää olevan maininta kahdesta alemmasta tehosta, pitää kotona tarkistaa paperiversiosta, mutta olen melko varma ettei siinä (vanhempi kirja) ole moista mainintaa. Ilmeisesti huippukierrosluku on silti kuristetuissakin tuo 11000rpm, joten ei voi siitäkään nyt mitään sitten päätellä varmaksi. On tää taas tällaista säätämistä.

Tuo TLV on siis ilmeisesti TehdasLisäVaruste? Eli lisävarusteena on saanut tehon pienennyksen. Laittaisiko joku sellaisen jälkikäteen pyöräänsä?:paikallatuulee: Ja lisäksi sliponin... :grin:
 
Viimeksi muokattu:
No niin, jees. Ehkä pitää kokeilla tuota kalibrointia jossain vaiheessa. Ja niinpä näyttää olevan maininta kahdesta alemmasta tehosta, pitää kotona tarkistaa paperiversiosta, mutta olen melko varma ettei siinä (vanhempi kirja) ole moista mainintaa. Ilmeisesti huippukierrosluku on silti kuristetuissakin tuo 11000rpm, joten ei voi siitäkään nyt mitään sitten päätellä varmaksi. On tää taas tällaista säätämistä.

Tuo TLV on siis ilmeisesti TehdasLisäVaruste? Eli lisävarusteena on saanut tehon pienennyksen. Laittaisiko joku sellaisen jälkikäteen pyöräänsä?:paikallatuulee: Ja lisäksi sliponin... :grin:

Jep. Tehdaslisävarustetta se tarkottaa. Sitähän ei koskaan käytetystä tiiä mitä on jälkeenpäin tehty eikä oo tietoa viron määräyksistä onko sielä jotain tarvetta tehdä tehonkuristuksia.
Mutta oikeesti kyllähän se jo persdyno kertoo onko prätkässä 100 vai 170 heppaa :grin:
 
Näkyy tuossa manuskassa olevan sama käännöskukkanen kuin -05:ssakin.

"Käynnistys

Vaihteisto
Moottoripyörän voi käynnistää
moottorin käydessä tyhjäkäyn-
tiä tai kun vaihde on kytkettynä
ja kytkinkahva vedettynä. Paina
kytkintä vasta sytytysvirran kytke-
misen jälkeen, muutoin moottori
ei käynnisty. Tyhjäkäynnillä tyh-
jäkäynnin merkkivalo palaa vih-
reänä, ja vaihdenäyttö monitoimi-
näytössä näyttää N." :jippikaijee:
 
Tossa manuskassa se on sivulla 125, viimeiset lauseet. Tosin suomenkielisestä versiosta näkyy tipahtaneen pois että virrat päälle ensin. Englanninkielisessä se on. Tosin tuo TPS reset ei ole kyllä oikea termi. Sehän kalibroidaan.

No niinhän siellä kerrotaan.. Sanoisin, että kuitenkaan K 13 S ohjekirjassa ei mainittu resetoinnista mitään.
2008 K 12 S kirjasta en voi vannoa. En kuitenkaan muista, että siinäkään olisi ollut mainintaa tuollaisesta.
 
Kuristuksista vielä mieleen.. Onko / oliko joku Euroopan maa, jossa ei saa / saanut myydä yli 100 hp pyöriä?
Joku kaukainen muistikuva, että näin olisi ollut..
 
No niinhän siellä kerrotaan.. Sanoisin, että kuitenkaan K 13 S ohjekirjassa ei mainittu resetoinnista mitään.
2008 K 12 S kirjasta en voi vannoa. En kuitenkaan muista, että siinäkään olisi ollut mainintaa tuollaisesta.

Paha sanoa kun ei K13S:ää ole koskaan ollut. Mutta oliskos tällainen arvaus lähellä? Onko siinä sähkökaasu, jolloin tuo kalibrointi hoidetaan automaattisesti kun virrat pannaan päälle?
 
Näissä K12/13 pyörissä on vain vaijerikaasu ja yhdet läpät.

Tutkin omankin pyörän manuskan akun kytkemisen osalta ja siellä mainitaan myös tuo kaasukahvan vemputus. Jos tuo olisi kovin tärkeää, luulisi olevan jokin huomioteksti. Mulla testeri näytti kaasuasennot täsmälleen oikein ilman vemputuksia. Akku oli irti monta kuukautta.

Ranskassa taitaa olla 100hp luokan tehorajoitus. Tai oli, se ilmeisesti poistettiin EU säädösten vuoksi.
 
Viimeksi muokattu:
JMutta oikeesti kyllähän se jo persdyno kertoo onko prätkässä 100 vai 170 heppaa :grin:

Mun persedyno on aivan homeessa, mut aloin miettimään, että mä kävin ajamassa K100:lla seisovan mailin ja sain lopputulemaksi 197km/h. Tuo oli piristetty versio, eli noin 100hv (mutta naku). Kyllähän tuo oma K1200S otti kolmosella 11trpm ja sen n. 200km/h aika kevyesti tuohon verrattuna. En vain voi uskoa, että olen niin koomassa, että tuo ei tunnu miltään.
 
Mun persedyno on aivan homeessa, mut aloin miettimään, että mä kävin ajamassa K100:lla seisovan mailin ja sain lopputulemaksi 197km/h. Tuo oli piristetty versio, eli noin 100hv (mutta naku). Kyllähän tuo oma K1200S otti kolmosella 11trpm ja sen n. 200km/h aika kevyesti tuohon verrattuna. En vain voi uskoa, että olen niin koomassa, että tuo ei tunnu miltään.
K12 rivikone on kyllä hajuton ja mauton, jotenkin luonteeton vs esmes V2/V4. Mutta 200 menee rikki jo varttimaililla, itse kellottanut ~11,4 (K1200R) vaikka ihan tavis sunnuntaikuski ja sen yhden kerran stripillä ollut. Tosin, piti tumpeloida yli 10 starttia kunnes sain sen >200 loppunopeudeksi... :(
 
2005 ohjekirjassa on muuten maininta tehoista 74kW ja 123kW. Jos huomenna pääsisi ajamaan, niin voisi ehkä vähän testata pienillä vaihteilla tuota käytöstä. Jotenkin ei kyllä täsmää tosiaan siihen sataan heppaankaan, kun muistelee tuota K100:sta. Ehkä joku 120-130hv persdynon perusteella.

Edit: 3. vaihteella 100-160km/h mittarinopeutta menee karkeasti arvioiden tuon aiemmin linkittämäni videon perusteella noin kolmessa sekunnissa. Pitänee pitää sitä vertailukohtana.

Edit: Nyt kun tutkailin netistä noita R1200S:n suorituskykymittauksia, niin oikeastaan en enää ihmettele miksi muistan sen olleen ärhäkkäämpi. Moottorin luonnehan on täysin erilainen, pyörä on yli 50kg kevyempi, vääntöä on lähes yhtä paljon, vaikka tehoa reilusti vähemmän. Mutta siis 0-400m arvot joita löysin olivat niin lähellä toisiaan, ettei oma persydyno tuollaista varmaankaan osaa erottaa, etenkin kun yhtälöön ottaa mukaan tuon moottorien luonneron.

Ärrä 11,1s / +200km/h ja Koo 10,5s. / n. 215km/h.
 
Viimeksi muokattu:
Ei toi oma paljoa toisaalta tästä videon pyörästä eroa. Kolmosellakin aika verkkaisesti nousee kierrokset: https://youtu.be/f5xKppGjDDA eli voi olla vaan fiilishommakin, kun boxerissa kierrokset nousee "nopeammin," kun min ja max on liki toisiaan.

Joo. Kenttätestien perusteella aika lailla samalla tavalla liikkuu kuin videossa. Ei vaan tunnu missään, eli persdyno rikki. Ihan ylhäällä, eli yli 10000rpm puutuu vähän. Ehkä toi db killeri tekee sen. Pyörässä ei moista ollut kiinni ostaessa, mutta sen laitoin. Mielestäni toimii vähän paremmin tasaisessa ajossa, mutta tosiaan ehkä aavistuksen tukkoisempi on ihan korkealla.
 
2005 ohjekirjassa on muuten maininta tehoista 74kW ja 123kW. Jos huomenna pääsisi ajamaan, niin voisi ehkä vähän testata pienillä vaihteilla tuota käytöstä. Jotenkin ei kyllä täsmää tosiaan siihen sataan heppaankaan, kun muistelee tuota K100:sta. Ehkä joku 120-130hv persdynon perusteella.

Edit: 3. vaihteella 100-160km/h mittarinopeutta menee karkeasti arvioiden tuon aiemmin linkittämäni videon perusteella noin kolmessa sekunnissa. Pitänee pitää sitä vertailukohtana.

Edit: Nyt kun tutkailin netistä noita R1200S:n suorituskykymittauksia, niin oikeastaan en enää ihmettele miksi muistan sen olleen ärhäkkäämpi. Moottorin luonnehan on täysin erilainen, pyörä on yli 50kg kevyempi, vääntöä on lähes yhtä paljon, vaikka tehoa reilusti vähemmän. Mutta siis 0-400m arvot joita löysin olivat niin lähellä toisiaan, ettei oma persydyno tuollaista varmaankaan osaa erottaa, etenkin kun yhtälöön ottaa mukaan tuon moottorien luonneron.

Ärrä 11,1s / +200km/h ja Koo 10,5s. / n. 215km/h.

Eihän noiden kulussa alle 200km/h kovin järkyttäviä eroja voi ollakaan, luultavasti R on lyhyemmillä välityksilläkin. Mutta painoeroksi en saa yli 50kg, jos R painaa 212kg tankattuna ja S 248kg.

Ota se killeri pois ja kokeile sitten. Kyllä pitäisi avautua jonkin verran ihan 5000rpm paikkeillakin. Yleensä tommonen slipari killerin kanssa on huonompi kuin alkuperäinen.
 
Kai sitä pitää vielä kokeilla ilman killeriä.

Hälyttimen ohjelmointikin onnistui muutaman yrityksen jälkeen. Nyt ei enää tarvitse kakea raahata mukana.

Edit: Killeri on irti ja eilen testasin gps:n kanssa, että aika tarkka on mittari. Pienillä nopeuksilla heittää vain 3km/h ja isommillakin vain 5km/h.
 
Viimeksi muokattu:
Ero ei ole iso, mutta ehkä jonkinmoinen.

Kyllä se ongelma on kuskissa. Kyllä tuo ykkösellä lähtee kuin tykin suusta, mutta esim. kolmosella jostain 70km/h onkin sitten reippaasti leppoisampi fiilis. Johtuen siis siitä, että kierrokset on tuolloin niin matalat ja niiden nousu tuntuu kestävän kauan. Tietty eri asia jos vetää ykkösen punarajalle ja kiskoo siitä sitten pykälää pesään. Ei se tuolloin laske niitä kierroksia kovin alas.

Jotenkin vain pidän enemmän 2 sylinterisistä, kun niitä saa Suomen mutkateillä enemmän pykältää ja kierrosalue on sopivampi. Ei Koolla oikein voi ajaa kakkosella mutkateillä ja kolmosella se on sitten joko aavistuksen laiska tai sitten pitäisi ajaa paljon lujempaa mitä haluaisin.

Eli laite todennäköisesti toimii oikein hyvin. Kuskissa sen sijaan on toivomisen varaa... :)
 
Niin, jos kierrokset loppuu vaikka 7000 paikkeilla ja lähtee 4000:sta, niin onhan siinä tekemisen meininki vaikka meno ei kuitenkaan mitään ihmeellistä ole jos sitä mittareilla tutkitaan. Kyllä pitää olla jotain erikoista jos mutka-ajo ässällä vaatisi kakkosta tai edes kolmosta. Vaikka sulla onkin kaasurajoitin silloin pelissä jos avaat kaasun kokonaan mutkassa, niin pitäisi olla highsideri lähellä. Suorallahan se kyllä onnistuu kun ei tuo keuli kuin ykkösellä, jos rajoitettuna silläkään.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Ylös