• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

K4:sen kytkin?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Rock OLA
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Rock OLA

New member
Onko vika vai ihan normaalia: hiljaisessa vauhdissa / matalilla kierroksilla laittaessani kytkimen pohjaan kytkin irtoa pienellä viiveellä. K4 1000 aj 9000 km.
 
Onko kytkin säädöissään? Sitä pitäisi 6tkm välein tarkistaa ja säätää tarpeen vaatiessa. Tunnottomaan toimintaan auttaa muutenkin koneen poskessa olevan kumitatin alta paljastuvan mekanismin rasvaus paksulla rasvalla.

Asiasta kolmanteen, K5 on varmaan eka gikseri jossa on toimiva kytkin, K4:n kytkintä voi kyllä tekohengittää paremmaksi tai sitten vaihtaa siihen K5:n palikkaa sisään. Mitenkäs muuten näillä armoitetuilla K4 Suzukeilla kiihdyttelevät tyypit, oletteko tehneet kytkimelle mitään vai veivaatteko vakiolla? Ja jos olette tehneet niin mitä?
 
Onko kytkin säädöissään? Sitä pitäisi 6tkm välein tarkistaa ja säätää tarpeen vaatiessa. Tunnottomaan toimintaan auttaa muutenkin koneen poskessa olevan kumitatin alta paljastuvan mekanismin rasvaus paksulla rasvalla.

Asiasta kolmanteen, K5 on varmaan eka gikseri jossa on toimiva kytkin, K4:n kytkintä voi kyllä tekohengittää paremmaksi tai sitten vaihtaa siihen K5:n palikkaa sisään. Mitenkäs muuten näillä armoitetuilla K4 Suzukeilla kiihdyttelevät tyypit, oletteko tehneet kytkimelle mitään vai veivaatteko vakiolla? Ja jos olette tehneet niin mitä?
Mulla toimi K3:ssa kytkin paljon paremmin kuin K5:ssä...

Aluksi se K5:n kytkin oli hemmetin hyvä, mutta jotain rivahti kun ensimmäisen kerran sitä kunnolla riivas.

Nyt on ihan omituinen luistattaa; pitää, ei pidä, pitää jne, kesken tasaisen luistatuksen.. Koita siinä nyt sitten ottaa hyviä lähtöjä..

Varmaan menny levyt kieroks tai jotain. Toisaalta todella monella muullakin on K5:n kytkimen kanssa ongelmia, oikeestaan kaikilla tutuilla.

Säätö ei auta, eikä öljyjen vaihto. Pitää ottaa auki ja kattoa levyjä, kunhan nyt ehtis. Öljyssä uittaminen ennen lähtöä auttaa vähän, eli kallistaa pyörää oikeelle kyljelle, kytkin auki niin että levyt ui öljyssä. Tästä kiitos Kiiralle!
 
Auttaiskos jos porailis lisää öljyreikiä sinne kytkinkorin pohjalle?

Siinähän se tulikin, amerikan ihmemaassa ovat kuulemma parantaneet K5:n kytkimen toimintaa poraamaalla lisää reikiä koriin. Hurjalta kuulostaa mutta kun alkaa nesteet vaihtua levyjen välissä ja levyt pysyvät märkänä niin toimivuus ja kesto paranee. Tarina myös kertoo että korjattaessa ja osia vaihdettaessa siinä ei kannata käyttää kuin Suzukin alkuperäisiä levyjä, muilla ei saavuteta oikein mitään hyötyä saati paranneta tuntumaa.

Toivoinkin että Tylyttäjä vastaisi ja kertoisi kokemuksistaan / säädöistään kun kuitenkin kiihdyttelee kaasutetulla (?) pyörällä joka varmasti ottaa rotan lailla kytkimelle. Se K5:n kytkin tarvitsee oikeasti melkein jatkuvaa säätöä jo sen luistonkin takia mutta toimiessaan kunnolla mielestäni sen masiinan kytkin on parempi kuin K3 & K4:n kytkimet. Odottelenkin tässä mielenkiinnolla että milloin omassa kaveripiirissä alkaa säätöjen laiminlyöntien seurauksena K5 sarjalaisten kytkimet temppuilla.

Onko kenelläkään tietoa, onko jostain saatavilla K4:n kytkimeen sopivia "tuuninkiosia", eli siis lähinnä paremmasta tavarasta jyrsittyjä käyttövivuston osia?
 
Auttaiskos jos porailis lisää öljyreikiä sinne kytkinkorin pohjalle?

Siinähän se tulikin, amerikan ihmemaassa ovat kuulemma parantaneet K5:n kytkimen toimintaa poraamaalla lisää reikiä koriin. Hurjalta kuulostaa mutta kun alkaa nesteet vaihtua levyjen välissä ja levyt pysyvät märkänä niin toimivuus ja kesto paranee. Tarina myös kertoo että korjattaessa ja osia vaihdettaessa siinä ei kannata käyttää kuin Suzukin alkuperäisiä levyjä, muilla ei saavuteta oikein mitään hyötyä saati paranneta tuntumaa.

Toivoinkin että Tylyttäjä vastaisi ja kertoisi kokemuksistaan / säädöistään kun kuitenkin kiihdyttelee kaasutetulla (?) pyörällä joka varmasti ottaa rotan lailla kytkimelle. Se K5:n kytkin tarvitsee oikeasti melkein jatkuvaa säätöä jo sen luistonkin takia mutta toimiessaan kunnolla mielestäni sen masiinan kytkin on parempi kuin K3 & K4:n kytkimet. Odottelenkin tässä mielenkiinnolla että milloin omassa kaveripiirissä alkaa säätöjen laiminlyöntien seurauksena K5 sarjalaisten kytkimet temppuilla.

Onko kenelläkään tietoa, onko jostain saatavilla K4:n kytkimeen sopivia "tuuninkiosia", eli siis lähinnä paremmasta tavarasta jyrsittyjä käyttövivuston osia?

Joo, kaasutetulla K5:llä on tossa vähän kiihdytellyt, täysin vakiokytkin. Kaasut kakkosesta lähtien.. Kokeilin ykkösellä, mutta ei olis kannattanu, lähti pomppaa "melko" nopeasti pystyyn
tounge.gif


En kyllä ehkä lähtis koria porailemaan, koreja on muutenkin hajonnu K5:stä. Vois se tietty vähän auttaakin, jos kori vaan kestää.

Tuosta on kuitenkin eriäviä mielipiteitä jenkkifoorumeilla, että auttaako se mitään..

Tosiaan, se säätö ei kyllä auttanu yhtään. Olen kuullut, että K5:ssä pitäis tehdä sama modi kuin Busassa, että se olis hyvä kiihdyttelyyn.

Tätäkään en ihan nielemättä pure, koska alkuun se tosiaan toimi kuin unelma. Tuntuma ja pito oli tosi hyviä. Mutta ensimmäinen kunnon lähtöharjoittelu riitti sille, sen jälkeen se alkoi ottamaan tosi epätasaisesti ja epäloogisesti..

Eli veikkaan kuitenkin, että ne levyt sai kipeetä.. Pitäs ehtiä kattomaan miltä ne näyttää!
 
Tosiaan, se säätö ei kyllä auttanu yhtään. Olen kuullut, että K5:ssä pitäis tehdä sama modi kuin Busassa, että se olis hyvä kiihdyttelyyn.

Tätäkään en ihan nielemättä pure, koska alkuun se tosiaan toimi kuin unelma. Tuntuma ja pito oli tosi hyviä. Mutta ensimmäinen kunnon lähtöharjoittelu riitti sille, sen jälkeen se alkoi ottamaan tosi epätasaisesti ja epäloogisesti..

Eli veikkaan kuitenkin, että ne levyt sai kipeetä.. Pitäs ehtiä kattomaan miltä ne näyttää!

Olet varmaan tämän jo nähnytkin mutta laitan vielä varmuuden vuoksi: http://www.gixxer.com/forums/showthread.php?t=100115

Ovat 2006 GSX-R 750:n palikkaa käyttäneet K5 & K6 tonnisen kytkimessä että on ruvennut paremmin toimimaan ja lopettanut tai ainakin vähentänyt levyjen polttamista. Osa nro: "Spring Washer" 21472-41G10 (Tuo on siis K6 GSX-R 750:stä.)
 
No nyt se kytkin jo luistaa selkeesti kaasuilla (huomasin Alastarossa), joten eiköhän se epätasainen ottaminen ollu vaan ensioireita siitä, että kytkin ei vaan kestä noita tehoja vakiojousilla.

Täytyy pistää levyt vaihtoon ja jäykemmät jouset. Eihän tämä nyt mikään ihme ollu että vakiokytkin ei kestänyt kovinkaan pitkään.
 
Levyt vaihdettu. Paskathan ne oli, metallilevyt oli ihan siniset ja kierot. Elikäs, jos antaa kunnolla sikaa Gixxerin kytkimelle niin ongelmia tiedossa, ei se kestä.

Vaihdoin levyjen lisäksi myös tollasen sinne:
http://shop.brocksperformance.com/Detail.bok?no=243

Luistokytkin poistui, mutta ei väliä. Oon tottunu muutenkin vaihtamaan alaspäin välikaasulla.
 
Levyt vaihdettu. Paskathan ne oli, metallilevyt oli ihan siniset ja kierot. Elikäs, jos antaa kunnolla sikaa Gixxerin kytkimelle niin ongelmia tiedossa, ei se kestä.

Vaihdoin levyjen lisäksi myös tollasen sinne:
http://shop.brocksperformance.com/Detail.bok?no=243

Luistokytkin poistui, mutta ei väliä. Oon tottunu muutenkin vaihtamaan alaspäin välikaasulla.
Miltäs se kytkin nyt tuntuu?
En ehtiny vielä kunnolla testaamaan, mutta lyheylläkin lenkillä huomasin sen, että nyt se pitää
smile_org.gif
Aikaisemmin en huomannu ilman kaasuja että se luistais, mutta on se luistanu, nyt kun vertaan sitä tohon uuteen kytkimeen. Kaasuillahan se luisti kyllä ihan selkeästi.

Nyt se keulii swinginjatkoillakin ykkösellä kohtuu helposti, aikaisemmin ei.

Varmaan huomenna ehdin testata lähtöjä. Veikkaanpa, että kaikki "outous" on kytkimestä poistunut, ja sillä pystyy ottamaan taas tasaisia ja hyviä lähtöjä, kuten pystyi silloin keväällä ekassa testisessiossa.

Levyt oli niin kierot ja siniset, että ihme että se yleensä toimi ollenkaan.

Elikäs jos kytkimenne ottaa luistatuksessa miten sattuu, niin levyt vaihtoon ja jäykemmät jouset. Muut poppakonstit ei taida auttaa.. Se säätö mikä oli tässäkin topikissa ehdotettu korjaukseksi, on vaan esijännityksen säätö.

Eipä se kovin montaa lähtöä näköjään kestä, jos ei anna kunnolla jäähtyä välissä. Mulla se meni sen ekan session jälkeen keväällä. Ei se siis ollu pelkästään korvien välillä
tounge.gif


P.S. Tähän topikkiin vois laittaa otsikoksi K3->K6 kytkin?
 
Auttaiskos jos porailis lisää öljyreikiä sinne kytkinkorin pohjalle?

Siinähän se tulikin, amerikan ihmemaassa ovat kuulemma parantaneet K5:n kytkimen toimintaa poraamaalla lisää reikiä koriin. Hurjalta kuulostaa mutta kun alkaa nesteet vaihtua levyjen välissä ja levyt pysyvät märkänä niin toimivuus ja kesto paranee. Tarina myös kertoo että korjattaessa ja osia vaihdettaessa siinä ei kannata käyttää kuin Suzukin alkuperäisiä levyjä, muilla ei saavuteta oikein mitään hyötyä saati paranneta tuntumaa.

Toivoinkin että Tylyttäjä vastaisi ja kertoisi kokemuksistaan / säädöistään kun kuitenkin kiihdyttelee kaasutetulla (?) pyörällä joka varmasti ottaa rotan lailla kytkimelle. Se K5:n kytkin tarvitsee oikeasti melkein jatkuvaa säätöä jo sen luistonkin takia mutta toimiessaan kunnolla mielestäni sen masiinan kytkin on parempi kuin K3 & K4:n kytkimet. Odottelenkin tässä mielenkiinnolla että milloin omassa kaveripiirissä alkaa säätöjen laiminlyöntien seurauksena K5 sarjalaisten kytkimet temppuilla.

Onko kenelläkään tietoa, onko jostain saatavilla K4:n kytkimeen sopivia "tuuninkiosia", eli siis lähinnä paremmasta tavarasta jyrsittyjä käyttövivuston osia?
En kyllä ymmärrä, miksi tuo vaatisi jatkuvaa esijännityksen säätöä sen useammin kuin muut? Rata-ajossa varmaan näin voikin olla, jos käyttää paljon luistokytkintä.

Muuten tuo luisto-ominaisuuden toteutus on niin yksinkertainen, että en voi millään uskoa että sen takia tarttis säätää useammin..

Kytkinkahvasta sen tuntuu, milloin täytyy avata se huoltoluukku ja säätää esijännitystä sitä kautta. Elikäs silloin kun kahvan säädössä ei ole enää tarpeeks säätövaraa.

Tuo öljynsaannin lisääminen pitää varmasti paikkansa. Tuossa kytkinmodauksessa käskettiin ottamaan pois 2 niistä kolmesta "aaltopeltilevystä" (Belleville Springs) keskihubin alta. Kaippa sen on öljynsaannin takia:
http://www.brockracing.com/Instructions/S10005-CM-ULTRA.doc
 
Nyt kokeilin kunnolla lähtöjä.

Onhan se huomattavasti parempi kuin ennen remonttia. Täysin lineearisesti ottaa ja pitää eri tavalla. Kaikki "omituisuus" on kytkimestä poistunut..

Saas nähdä kauanko levyt kestää tuolla modilla. Pitäs kestää paremmin..

Nyt siinä oli yhtä hyvä ellei parempi tuntuma, kuin ihan alussa orkkiksena. Siitä se vaan rivahti äkkiä...
 
sanoi:
Elikäs jos kytkimenne ottaa luistatuksessa miten sattuu, niin levyt vaihtoon ja jäykemmät jouset. Muut poppakonstit ei taida auttaa..

Mistäs hommasit nuo jäykemmät jouset?
 
Mulla on valitettavasti omassa K5:ssa tuo kytkimen luistaminen tosiasia myös. Radalla huomaa kun vaihtaa esim. 2-3-4 ihan huipputehojen alueella.

Kertokaas nyt viisaammat että mitä tässä on tehtävissä. Luistokytkimestä en voi luopua, sen verran uber feature se on radalla. Ymmärtääkseni tässä olis pari vaihtoehtoa.

1. Säätää kytkintä. Osaan kyllä säätää sen luistokytkimen irroituksen mutta onko siis mahdollista säätää sitä missä kohtaa kytkin irroittaa kun kytkinkahvasta puristaa? Mulla löytyy toki kahvasta se ns. free play mutta heti kun kahva alkaa ottamaan vastaan niin kytkin irroittaa melkein heti, onko tämä normaalia? Pelkään sitä että se jää jotenkin kantamaan ja luistaminen on tosiasia. Olis varmaan hyödyksi jos ymmärtäisi tuon kytkimen toimintaperiaatteen kunnolla niin ei tarvis kysellä tyhmiä
blush.gif


2. Kytkinlevyjen vaihtaminen ja jousten vaihtaminen jäykempiin. Levyjen funktion ymmärrän mutta mitä hyötyä jäykemmistä jousista on tarkalleen ottaen? Ei kai jousten vaihto voi vaikuttaa luistokytkin ominaisuuteen?

3. Ostaisi jonkun STM:n koko paketin sen originaalin tilalle?

Help!

tounge.gif
 
Mulla on valitettavasti omassa K5:ssa tuo kytkimen luistaminen tosiasia myös. Radalla huomaa kun vaihtaa esim. 2-3-4 ihan huipputehojen alueella.

Kertokaas nyt viisaammat että mitä tässä on tehtävissä. Luistokytkimestä en voi luopua, sen verran uber feature se on radalla. Ymmärtääkseni tässä olis pari vaihtoehtoa.

1. Säätää kytkintä. Osaan kyllä säätää sen luistokytkimen irroituksen mutta onko siis mahdollista säätää sitä missä kohtaa kytkin irroittaa kun kytkinkahvasta puristaa? Mulla löytyy toki kahvasta se ns. free play mutta heti kun kahva alkaa ottamaan vastaan niin kytkin irroittaa melkein heti, onko tämä normaalia? Pelkään sitä että se jää jotenkin kantamaan ja luistaminen on tosiasia. Olis varmaan hyödyksi jos ymmärtäisi tuon kytkimen toimintaperiaatteen kunnolla niin ei tarvis kysellä tyhmiä  
blush.gif


2. Kytkinlevyjen vaihtaminen ja jousten vaihtaminen jäykempiin. Levyjen funktion ymmärrän mutta mitä hyötyä jäykemmistä jousista on tarkalleen ottaen? Ei kai jousten vaihto voi vaikuttaa luistokytkin ominaisuuteen?

3. Ostaisi jonkun STM:n koko paketin sen originaalin tilalle?

Help!

tounge.gif
1. Luisto-ominaisuutta ei voi kyllä säätää. Eipä siitä kytkimestä voi säätää kuin esijännityksen sieltä kannen alta, ja hienosäätö kahvasta. Näillä siis säädetään juurikin se kohta missä ottaa. Jos siinä kahvassa on vapaaliikettä ja silti luistaa, niin levyt on morjens..

2. Jäykemmät jouset painaa kytkinpakkaa, eli massa- ja metallilevyjä, tiukempaan yhteen, joten pitää paremmin, eikä ala lipsumaan liian helposti. Saattaa hiukan vaikuttaa luistokytkimen toimintaan, kun takarenkaalta tuleva voima ei saa avattua pakkaa niin paljon kuin löysemmillä jousilla..

3. Luulis tuolla pärjäävän? Kannattaa avata se ja kattella, ei ole iso homma ja samalla huomaa miten se toimii.. Mulla toimii nyt ainakin taas todella hienosti ja tunnokkaasti eikä luista..

Jos siis haluat pitää luistokytkimen, niin vois kokeilla uusilla levyillä ja jäykemmillä jousilla? Tai sitten et pistä jäykempiä jousiakaan, vaan jonkun spacerin sinne pakan alle kuten mullakin on, niin luistokytkimen luulis pelaavan entiseen malliin..
 
Ite vaihoin K4:een kytkin levyt ja orkkiksiin verrattuna tarvike levyissä(Lucas) oli pitopintaa paljo enempi.
Massa palat oli suurempia ku orkkiksissa ja näin tyhjiä pikku välejä puolta vähempi.
Ainaki vielä pelaa tai just alkoi kunnolla pelaamaan (250km), alussa ei meinannu irrottaa ku liotin oikeen railakkaasti öljyssä.
 
Kiitoksia vinkeistä, olin näköjään ihan metsässä sen säädön kanssa. Jotenkin oletin, että sillä olis säädetty se luistokytkin kun service manuaalissa sanotaan että "clutch release adjuster". Ilmeisesti kyse on tosiaan siitä esijännityksestä?

Taitaa olla niin että paras vaihtoehto olisi tosiaan ottaa koko roska auki ja katsoa missä kunnossa ne levyt on. Ehkä ihan ekana vois kokeilla uusia levyjä vaan ja jättää jouset silleen. Sitä spacerin tarkoitusta en ihan ymmärrä, puristaako se sitä kytkinpakkaa tiukemmin kasaan eli vastaa tavallaan tiukempia jousia?

Edit: Mitenkähän tuossa levyjen vaihdossa mahtaa käydä
tounge.gif
Katsoin manuaalista ohjetta eikä se nyt ihan ylivoimaiselta näyttänyt. Ne levyt siis voi vaihtaa ilman että sitä koko pakkaa tarvitsee irroittaa eikös vaan? Tuossa manuaalissa käytettiin jotain erikoistyökalua jolla sitä koko asetelmaa pidetään paikallaan kun jousten lukitusmutterit avataan. Mites tyly hanskasit tuon osuuden?
 
Ei nyt hirveesti liity asiaan mutta tuli tuossa männä viikolla vaihdettua kytkinpaketti Bussiin. Keväästä asti jo ravistanut ja pari viikkoa sitten Pattijoella alkoi luistella oikein kunnolla. Eipä ihme: http://www.hiekkalaatikko.org/kytkinlevy.jpg, kaikki 9kpl välilevyjä oli ..hmm.. ei enää sinisiä vaan aika lailla mustia. Hiukkasen vissiin ottaneet lämpöä josaki välissä.  
tounge.gif
 
Back
Ylös