• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Kaasarien synkkaus

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja wbaum
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

wbaum

Ratavastaava
Mitenhän tämä mystinen tapahtuma käytännössä tehdään vfr750:ssä? Tankki auki ainakin, mitäs sitten tehdään
biggrin.gif


Mistä ne paikat löytyy synkkausletkuille?
 
No kyl se tankki kannattaa ennemmin nostaa kokonaan poies kun vain avata
tounge.gif


Kaasareiden kumikurkuista löytyy ruuvilla peitetyt reiät synkkausletkuille. Näihin pitää yhtä lukuunottamatta kiertää liittimet letkua varten... siinä yhdessä on jo liitin josta menee letku bensahanalle.
 
Juu katoin keskusteluja tuossa jo aiemmin...

Ihmettelen vaan, mistä noi liittimet löytyy vifferistä
confused_orig.gif


Kumikurkuista?... öö, eli ilmanputsarin kotelo pitänee ottaa kokonaan sitten pois...

Millaiset liittimet niissä nyt on, vai paikat vaan letkuille?
 
Juu katoin keskusteluja tuossa jo aiemmin...

Ihmettelen vaan, mistä noi liittimet löytyy vifferistä
confused_orig.gif


Kumikurkuista?... öö, eli ilmanputsarin kotelo pitänee ottaa kokonaan sitten pois...

Millaiset liittimet niissä nyt on, vai paikat vaan letkuille?
Kaikella kunnioituksella
bowdown.gif
, mutta on asioita joita kannattaa tehdä itse ja myös asioita joita ei kannata.
Kun tietää prikulleen mitä tekee niin ne kandee tehdä kaikki muut ammattimiehen huoleksi. Väittäisin, että tietämätön saa noissa kaasari hommis enempi hallaa aikasex kuin hyvää.Ei aivan ysinkertainen homma kaikessa yksinkertaisuudessakkaan.

Jos haluaa harjoitella niin kandee alkaa huoltomieheksi
tounge.gif

siinä ammatissa voi harjoitella toisten pyörillä
mad.gif
 
No toihan on ihan pa*kapuhetta. Mitenkäs sitä muuten oppii kuin tekemällä? Ei noi mitään amerikan juttuja ole, vähän kun selvittää etukäteen ja sitten ajatuksen kanssa tekee niin hyvä tulee. Ja jos ei ekalla kerralla menekään ihan putkeen niin toisella kerralla menee jo paremmin
 
Haynes tai joku vastaava mallikohtainen huolto-opus saattaisi olla paikallaan, jossei hommat ole tuttuja.

Tulpatut liittimet, tai ruuvilla tukitut paikat liittimille löytyvät siis lohkosta imukurkkujen kohdalta. Säätö tehdään koneen käydessä, joten impuolelta ei mitään luonnollisesti poisteta. Tankkia voi joutua siirtämään, jotta pääsee käsiksi jossain kaasareiden välissä oleviin säätöruuveihin.
 
No toihan on ihan pa*kapuhetta. Mitenkäs sitä muuten oppii kuin tekemällä? Ei noi mitään amerikan juttuja ole, vähän kun selvittää etukäteen ja sitten ajatuksen kanssa tekee niin hyvä tulee. Ja jos ei ekalla kerralla menekään ihan putkeen niin toisella kerralla menee jo paremmin
Samaa mieltä, nykyään varsinkin kun tietoa on mahdollista saada todella helposti kun vähän vaan jaksaa persettään puuduttaa penkissä nettiä surffatessa
buttrock.gif


Sanon vaik musta kaasari-synkka kohtuu vaativa duuni on ja vaatii tietysti alipainemittarin tai vastaavan... Mut tietoa on saatavilla joten kimppuun vaan!
thumbs-up.gif


Täs vaihees tietty joku huutaa että "tosi jätkät synkkaa kuulolla!!!
cool.gif
 
Juu katoin keskusteluja tuossa jo aiemmin...

Ihmettelen vaan, mistä noi liittimet löytyy vifferistä
confused_orig.gif


Kumikurkuista?... öö, eli ilmanputsarin kotelo pitänee ottaa kokonaan sitten pois...

Millaiset liittimet niissä nyt on, vai paikat vaan letkuille?
ainakin alle 90 luvun VFR:issä oli tuo putsarin kotelo pirun
vaikea laittaa takas,kun oli vielä purkanut kaasari paketin
ei meinannut mennä millään paikoilleen,vaikka oli valu pelkäs
että jostain lohkee.ota sellainen kaveri "tueksi" kuka varmaan
on tuon homman joskus tehnyt,tahtovat vaan olla noita
"helppo homma" hemmoja,suurin osa,onnea yritykseen.
 
Taitaapi olla tuo vfr samatapainen laite kun vf-f aikanaan...
Todella V mäinen synkattava
biggrin.gif
Sitä alumiini koteloa ei kannata irrottaa koska pitää kaasarit linjassaan,eli jos säädät se irrallaan on taas viturallaan,kun laittaa takasin
veryangry.gif

Sellanen taipuisa vartinen klemmari avain oli oiva laite siinä hommassa. Tämä siis vf-f:n kanssa opiskeltua,mutta luulisin että ei kauas mee...
 
Kiitoksia vastauksista. Löysinkin tuon liittimien paikan ja säätönamiskojen sijainnin pdf:stä. En vielä oikein hahmota noita, pitää katsoa sinne tankin alle. Pikaisesti tuonnepäin mulkaisin vain kun ilmansuodattimen vaihdoin joku aika sitten... pääseekö tonne räplään runkopalkin alapuolelta vai miten, sen näkee sitten.

Jos se kovin mahdottomalta näyttää, niin jätän homman sikseen, mutta tapana ei nyt ihan heti ole nostaa käsiä pystyyn uusien asioiden edessä. Auton vien suosiolla korjaamolle ja jopa öljynvaihtoon, mutta mopoa on kiva itse ruuvata
smile_org.gif


Ajattelin tuollaisen letkuhässäkkä-tyyppisen laitteiston väsätä, jolla tuon synkkauksen pitäisi saada toteutettua.
 
Mitenkäs sitä muuten oppii kuin tekemällä? Ei noi mitään amerikan juttuja ole, vähän kun selvittää etukäteen ja sitten ajatuksen kanssa tekee niin hyvä tulee.
Joo ihmisen tekemiähän ne on. Niinkuin sveitsiläiset taskukellotkin. Paloix vain ja tutkimaan.
wink.gif

Halvempi ja harmittomampi tapa on vain se et katsoo edes kerran kuinka joku muu sen tekee ja sitten yrittää itse.
Joitakin asioita ei todellakaan opi kuin tekemällä. Ja helppoa se on siinä vaiheessa kun tietää mitä tekee.
Edelleenkin olen sitä miltä, et kaasarien synkkaus halpismittareilla ja pelkällä lujalla uskolla itseensä on vähän niin ja näin.
 
Kaasarit pitää synkata silloin kun ne eivät enää ole synkassa tai kilometrien perusteella määräaikaishuolto-ohjelman mukaan tarkastus. Parhaiten epäsynkronin huomaa heikentyneestä epätatasaisemmasta tyhjäkäynnistä ja menon nykivästä luonteesta pienillä kierroksilla.

VFR:n synkkauksessa ei oteta tankkia irti vaan katteen sivuposket ja ujutellaan letkut ja liittimet paikoilleen sopivia työkaluaj apuna käyttäen... ei oo mitenkään erityisen helppo homma. Runkopalkkiinkin on tehty tehtaalla pari ylimääräistä pikku reikää säätötoimenpiteitä varten. Ja säätöruuveja käännellään myös samaa reittiä eli runkopalkkien välistä... vaatii kätilön kädet... Kannattaa käyttää neljää alipainemittaria jotka on varmasti kalibroitu näyttämään oikein.
 
Tein omaan -88-malliseen synkkauksen pari viikkoa sitten. Joitakin eroja tuohon uudempaan on, mutta periaate lienee sama.

Tein ensin kirkkaasta muoviletkusta (halk. 8 mm) synkkauslaitteen. Letkua yhteensä 20 m sekä sopivia T-haaroja ja 5mm:n kierteellä olevia lähtönippoja sopiva määrä.
Pätkin letkun 5 m:n pätkiin (4 kpl) ja löin pätkät 2 m:n lautaan kiinni sähkäreiden naulakiinnikkeillä. Letkujen toiset päät yhteen T-haaroilla ja sisään jotein värikästä nestettä (itse käytin punaista jäähdytysnestettä).

Synkkaus meni näin:
- katteet pois sivuilta ja kone lämpöiseksi
- kaasarien imukurkuissa olevat 5 mm:n ruuvit pois ja letkunipat tilalle, letkut nippoihin kiinni
- kone tulille, jolloin letkuista näkee, missä kaasarissa on suurin imu (nestepinta nousee korkeimmalle), pidä huoli, että kone ei vetäise nesteitä sisuksiinsa
- huomaa, että 2-pytyn (vasen-etu) kaasaria ei voi säätää, koska siihen tulee kaasuvaijerit, tätä käytetään perusteena muiden säädölle
- kierroksia joku 2000-2500
- säädetään muut kaasarit siten, että nestepinnat letkuissa samalla tasolla 5 cm:n tarkkuudella
- säätöruuvit ovat kaasareiden välisessä vipusysteemissä siten, että niihin pääsee käsiksi runkopalkin alta kaasareiden välistä (vaatii notkeita sormia), itse käytin muistaakseni 7 mm:n hylsyä, jota käänsin sormin spiderman-käsineet kädessä
- nestepinnat jotakuinkin tasan = synkkaus valmis

Että näin meillä  
biggrin.gif
 
Itse myös aikoinaan tappelin kyseisen laitteen kaasuttimien synkronoinnin kanssa. Eli kuten yllä todettiin, vain sivukatteet pois ja erittäin pitkä, päästä nivelöity avain, johon 8 mm hylsy jollen väärin muista. Helpompi käyttää kuin meisselikärki. Ja ohuet hanskat käteen, muuten palaa helposti sormet.

Itse säätämiseen suosittelen  Morgan Carbtunea niiden letkuhässäköiden sijaan. Itsellä oli mennä täysin hermot, kun tasapaino oli niin pielessä että öljy karkasi aina johonkin pyttyyn ennen kuin sain sen riittävän lähelle.
 
Kiitos vastauksista taas. Huomenna tulee 20 metriä 5mm letkua, pitää sit duunata letkusysteemi läjään.

Kannattaako olla nivelöity 90-astetta vai onnistuuko sellaisella jousella?
 
Kaasarit pitää synkata silloin kun ne eivät enää ole synkassa tai kilometrien perusteella määräaikaishuolto-ohjelman mukaan tarkastus. Parhaiten epäsynkronin huomaa heikentyneestä epätatasaisemmasta tyhjäkäynnistä ja menon nykivästä luonteesta pienillä kierroksilla.
Juurikin tuo käyttäytyminen koneella alkoi antaa motivaatiota hommaan. Eli pyörä selvästi käy outoon tahtiin kun ajelee pintakaasulla... Huomasin ilmansuodattimen vaihdon jälkeen, toivottavasti tästä on apua.

Eli M5-kierre niissä paikoissa siis?
 
Back
Ylös