• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Kaatumatapit

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tribu
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Vanha omistaja laittanu tapit jotka meinasin repiä ennen kesää pois ja peittää rei'ät mutta tulin toisiin aatoksiin ja tapit saa jäädä. Eihän sitä koskaan tiedä...
tounge.gif

Juuri laitoin LSL:n tatit(n.35€) hontaan... Vähän kierretankoa muttereita ja prikkoja honkkarista(n.4€) ja tatit kateruuvin tilalle runkoon kiinni... Ei ollu kallista.

Justiinsa ruuvasin Puigin tapit kiinni -04:seen eikä tarvinnut katteita silpoa. Oikean puolen tappi on muuten n. sentin pidempää mallia.
Katos vaan, menikö ne ihan suoraan siihen runkokiinnikkeeseen vai oliko siinä mukana sellainen siirtolevy?
Ilmeisesti tuli niinkuin näin:

Onko tappien laaduissa jotain eroa?Tai että hmm.. Miten saan ne parhaat tapit? :P  Ja niiden pitää kyllä sopia silmään eli jotenkin pienehköt..........

Kyllä niissä kaikissa se laatu on ihan varmasti riittävä.
Jos sitten omalle silmälle haluaa just passelit, pitää ottaa ja tehdä ite, niin saa mitä sattuu tulemaan
biggrin.gif
Juu eikä tartte 02-03 rykkösistäkään katteita silpoa, rungon kiinnitys pultti on siinäkin näkysällä.

Juuri laitoin LSL:n tatit(n.35€) hontaan... Vähän kierretankoa muttereita ja prikkoja honkkarista(n.4€) ja tatit kateruuvin tilalle runkoon kiinni... Ei ollu kallista.
Hmm, oiskohan (anteeksi epäileväisyyteni) siinä kalliissa pultissa kuitenkin joku hohto? Ettei se ole esim. liian meltoa tavaraa errei se kaatumatappi väänny alta pois, taikka liian kovaa kamaa, ettei se murra mitään ylimääräistä...

...kunhan mietin vain...

Ja sitä mäki mietin kun näytettiin suunnilleen että tohon se tappi menee kiinni (pultin paikka siin vaihdelaatikon kyljessä, jos se vaihdelaatikko on se pyöreä juttu pyörän oikeella puolella, mistään mitään tiedä) niin ku mä en ole kuitenkaan varma mistään nii mistä mä tiedän et se menee tarpeeks kireelle? siis jos se korvaa pultin niin täytyy sen olla silti hyvä ettei (kärjistetysti) koko hässäkkä=vaihdelaatikon puolikas irtoo kesken ajon tms...
nixweiss.gif
nixweiss.gif

Hmm, oiskohan (anteeksi epäileväisyyteni) siinä kalliissa pultissa kuitenkin joku hohto? Ettei se ole esim. liian meltoa tavaraa errei se kaatumatappi väänny alta pois, taikka liian kovaa kamaa, ettei se murra mitään ylimääräistä...

...kunhan mietin vain...
Ei niissä pulteissa mitään ihmeellistä ole...
Normisti noissa seteissä on tainnut olla 10.9 pultit, mutta mulla on ollut 8.8:kin kiinni ja kesti lipat 50km/h vauhdista.
Normisti ovat vaan rst-pultteja, ettei tuo korroosio iske.

Nonni. Nyt on sitten ihan empiiristä kokemusta noista kaatumatapeista pari tuntia sitten.

Uusi takanen, lämpöä 5 astetta, kotipihalta lähtö -> perä alta ja silmälleen kohtuu vilkkaasti liikennöidylle tielle surkealla näkyvyydellä oikealle. No, onneksi sieltä ei tullut ketään nyppylän takaa silläaikaa kun olin kontallani.
Lähdin mielestäni tosi varovasti ja yhtäkkiä kuin olisi ollut mustaa jäätä alla.

Mutta joo, kaatumatapin varaan jäi mopo.. skraaduja nyt tietysti tuli katteisiin mutta ilman sitä olisi kyllä ollut välitön pajareissu edessä. Ja nopeutta oli luokkaa juoksuvauhti tuossa vaiheessa.

Nonni. Nyt on sitten ihan empiiristä kokemusta noista kaatumatapeista pari tuntia sitten.

Uusi takanen, lämpöä 5 astetta, kotipihalta lähtö -> perä alta ja silmälleen kohtuu vilkkaasti liikennöidylle tielle surkealla näkyvyydellä oikealle. No, onneksi sieltä ei tullut ketään nyppylän takaa silläaikaa kun olin kontallani.
Lähdin mielestäni tosi varovasti ja yhtäkkiä kuin olisi ollut mustaa jäätä alla.

Mutta joo, kaatumatapin varaan jäi mopo.. skraaduja nyt tietysti tuli katteisiin mutta ilman sitä olisi kyllä ollut välitön pajareissu edessä. Ja nopeutta oli luokkaa juoksuvauhti tuossa vaiheessa.
Ei sun olisi tarvinnut testata niitä tappeja. Eikö se riittänyt todisteeksi, kun tulin Alastarolta viime vuonna näyttämään teille miten ne tapit toimii  
tounge.gif

No, mutta vakavasti... Hyvä tosiaan ettei kukaan tullut yli! Se on paha kohta siinä teidän edustalla. Toivottavasti olkapääkin selvisi pienillä vammoilla  
thumbs-up.gif

Niin ja onneksi oli varmaan se tavallinen setti päällä, eli nahkaa, nahkaa ja nahkaa.

Ei sun olisi tarvinnut testata niitä tappeja. Eikö se riittänyt todisteeksi, kun tulin Alastarolta viime vuonna näyttämään teille miten ne tapit toimii  
tounge.gif

No, mutta vakavasti... Hyvä tosiaan ettei kukaan tullut yli! Se on paha kohta siinä teidän edustalla. Toivottavasti olkapääkin selvisi pienillä vammoilla  
thumbs-up.gif

Niin ja onneksi oli varmaan se tavallinen setti päällä, eli nahkaa, nahkaa ja nahkaa.
Olkapäässä tuntuu kieltämättä jossain määrin.

Tarkennan sen verran että olin lähdössä vasemmalle ja kaaduin oikealle kyljelle tielle, varmaan Guinnessin ennätyskirjaan päätyisi tuolla suorituksella luokassa "Maailman hitain highsideri"  
wink.gif

Ja kyllä, norminahat päällä eli ei ainakaan näkyviä vaurioita, Kellokoskella lupasivat mitata psyykkiset oireet motoristihinnalla  
tounge.gif

Jonkunnäköset tapit löytyy omasta pyörästä, edellinen omistaja laittanut.. Aika kookkaat vaan näyttää olevan noihin teidän tatteihin verrattuna
crazy.gif
No niinhän sitä sanotaan ettei koolla ole mitään väliä...

Toivotaan ettei joudu käyttöön koskaan.
062802moto_prv.gif

LSL:t on juu aika kalliita, itsellä on tosin sellaiset. Kaatumatapeissa kannattaa huomioida hinnan lisäksi se, miten sen kiinnitys on hoidettu. Toki iso ja ulostyöntyvä tappi suoraan runkoon kiinnitettynä on hyvä, jos pyörä esim. kellahtaa paikaltaan nurin. Vauhdissa kanttariin törmätessä se voikin olla huonompi juttu (isot pojat radalla kertoneet, ei onneksi omakohtaista kokemusta). Pitkä tappi suoraan rungossa saattaa murtaa runkoa/kiinnitystä, sillä kanttariin osuessa siihen kohdistuu suuria voimia.

Mikään kauppamies en ole, mutta suosittelen kuitenkin esim. LSL- tai vastaavia hillitymmän kokoisia tappeja, joiden kiinnitys on hoidettu epäsuorasti runkoon välikappaleen avulla. kai niitä netistä löytää muitakin vastaavia kun etsii.

Näytti noissa dragracen vastaavissakin oleva ainakin joku välikappale, itse en tosin lähtisi niihin kuitenkaan.

Näin vain suosituksena, huono tappi voi olla pahempi juttu kun ei tappia ollenkaan...

Käy hakee teollisuusetolasta POM -muovia (koosta riippuen n. 5-10 e) ja jostain pulttiliikkeestä sopivat pultit (n. pari euroa) ja sorvaa mieleisesi kaatumatapit, jos on mahdollisuus. Tuo POM on loistavaa tavaraa kaatumatapeiksi ominaisuuksiltaan, sitä saa valkoisena ja mustana ja sitä on myös helppo työstää. Itse tein näillä eväillä omat kaatumatapit ja tulokseen oon tyytyväinen.

Vastaan saman kuin näköjään jo aiemminkin: eBaysta kiinalaista muovia.

Ei noi niin high-techiä ole, että paria kymppiä enempää tarttis maksaa. Toisaalta, tuolta saa tilattua siistin ja valmiin samaan hintaan, mitä itse tehty maksaisi.

Tuossa on mun tatit, sorvattu aineesta nimeltä Acetal ?? ja pultit on 12.9 high tensile.
Pikkutatit löytyy etu- ja taka-akselista. Koko läjästä maksoin 75 puntaa posteineen.

9R foorumin Shamus13 noita väsäilee -> Click

Markkinointi toimii.
smile_org.gif
8.8 tai jopa pehmeemmät pultit ois kyllä paremmat kuin 12.9:t tähän tarkotukseen, mut kuullostaahan jälkimmäiset paremmilta kun on enemmän numeroitakin...

Pari kertaa olen mopoja kaatanut paikaltaan/pienestä vauhdista ja ovat olleet hyödyllisiä. Suojanneet mm. tankin ja katteita tuhoutumiselta.

Markkinointi toimii.
smile_org.gif
8.8 tai jopa pehmeemmät pultit ois kyllä paremmat kuin 12.9:t tähän tarkotukseen, mut kuullostaahan jälkimmäiset paremmilta kun on enemmän numeroitakin...

Voihan nuo pultit vaihtaa, jos siltä tuntuu, ihan normi pultithan on kyseessä, laitoin vain speksit mistä nuo on tehty.
Markkinointi toimi kyllä, kun katsoi suomen hintoja ja sitten noiden. Käyttäjien mukaan nuo kestävät ja suojaavat erittäin hyvin, itsellekkin olisi tullut huomattavasti halvemmaksi kaataa mopo paikallaan noiden päälle, kuin katteelleen.

Back