Ranskalainen visiitti Kaliningradiin tuli tehtyä; nähdä sukellusvene ja poistua kaupungista
.
Ilman karttaa kaupungissa pyörineenä jäi jotenkin sekava olo kaupungista. Pikkaisen (lue: helvetisti) teetti työtä löytää kaupungista Sovetskiin päin johtavaa moottoritietä.
Menin Kaliningradiin Kuurin kynnästä pitkin. Tie oli kohtalaisessa kunnossa, välillä oli toki jotain kuoppia yms. Mutta ihan ajettava matkalehmälläkin, ei tarvita enskaa. Suosittelen kyllä etustefojen tarkastusta ennen reissua, sen verran nimittäin paikoitellen rynkytti.
Venäjän raja olikin sitten luku sinänsä. Niin tai otetaan sen verran takapakkia, että ennen kuin kynnäkselle Klaipedasta pääsin, olin etsinyt sinne johtavaa tietä about 30 minsaa.
Ei vaan millään löytynyt, vaikka Neringan (kyntään etelänpuoleinen osa) kylttejä siellä täällä näin ja niiden mukaan suunnistin.
Aikani haahuiltuani kävin Klaipedan turinsti-infossa. No siellä sanottiin, että kynnäkselle pitää mennä lautalla. Sieltä saamallani citymapista olikin sitten helppo suunnistaa lauttarantaan.
Lossimaksu mp:llä on 17 litiä. Matkaa ei taida 100 metriä enempää olla.
Ajettuani muutaman kilometrin kynnästä etelää kohti, huomasin edessä olevan tietullin ja maksuautomaatin. Koneessa oli kyllä hienosti ohjeet myös englanniksi. Ohjeista ei juuri apua ollut, kun ei sattunut olemaan yhtään Liettuan valuuttaa mukana (en ottanut sitä koko matkan aikana). No aikani konetta ihmeteltyäni jätin mp:n puomille ja talsin kohti maksukoppia, jossa oli nainen myyjänä. Annoin hänelle luottokorttini ja aikansa sitä höylättyään hän totesi, ettei se toimi
. Tässä kohtaa meinasi hiukan hikeä pukata, kun ei sitten tullut juurikaan käteistä mukaan. Mitä nyt muutama kymppi euroja oli lompakossa. No aikansa yritettyään ilman tulosta nainen näytti kädellään, että mene vaan. Kiitin häntä suunnattomasti saamastani 10 litin alennuksesta.
Niin matka jatkui kohti Venäjän rajaa. Välillä tie oli paremmassa kunnossa, välillä vähän huonommassa. Kynnäksellä lienee ollut jokin aika sitten jonkun sortin myrsky. Tien sivulla oli monen monituista puuta kallellaan tielle päin ja niitä raivattiin parhaillaan. Tiedä sitten onko ne puut aina olleet tielle kohti vinossa
.
Kyntään Liettuan etelänpuoleisessa päässä on nätti Nida -niminen kylä tai kaupunki. Voin kuvitella, että kesällä se on aivan upea paikka ja suosittu turistikohde sikäläisen mittapuun mukaan. Nyt sekin oli autio, eikä puissakaan lehtiä vielä ollut...
Hetken ajon jälkeen sitten saavuinkin Venäjän rajalle. Se oli kyllä huvittavan tuntuista puuhaa ja byrokraattista kerrassaan.
Ensimmäisellä luukulla katsottiin passi ja viisumi. Sen jälkeen piti mennä maksamaan maahanmuuttovirastolle 158 ruplaa. No se maksu jäi meikäläiseltä maksamatta. Kassalle kelpaa vain ruplat tai ilmeisesti Liettuan valuuttakin olisi hätätapauksessa kelvannut. Euro ei siinä pelittänyt, eikä myöskään luottokortilla voinut maksua suorittaa.
Ja minulla kun ei ollut ruplan ruplaa, eikä litin litiä. Hetken siinä voivoteltuani rouva kassankäyttäjä näytti kädellään, että ok- mene pois. Kiitin häntä megalomaanisesti ja eikun seuraavalle luukulle.
No seuraavalla kopilla oli sitten tiätty taas eri virkailija, joka otti passini ja mongersi jotain venäjäksi. Sanaakaan siitä ymmärtämättä totesin hänelle, että ei taivu englannin lisäksi kuin suomi. No ajan kuluttua kävi ilmi, että hän oli vailla passiani. Se oli jäänyt ensimmäiseltä kopilta maksukoppiin. Tässä maksukopin yhteydessä piti täyttää maahantulokaavake, jossa kysyttiin kaikki samat asiat kuin mitä passissa tai viisumissa oli. No ei muuta kuin täyttämään kaavaketta ja passi mukana seuraavalle kopille.
Tällä kertaa homma sitten toimi ja pääsin siitä tovin jälkeen yllätys, yllätys, seuraavalle kontrollipaikalle
.
Tässä ei tarvinnut enää tehdä muuta kuin odottaa että puomia käyttänyt virkailija otti radiopuhelimella yhteyttä ja saatuaan ilmeisesti "kaikki ok" - vastauksen hän nosti puomin ja pääsin rajalta.
Rajalta johtava tie oli kohtalaisessa kunnossa. Kuoppia oli tiellä kyllä ja muita vaurioita paikoitellen. Pärräilijänä kun on tottunut siihen, että katsoo tien kuntoa huomattavasti enemmän kuin autoillessa, niin kuopat ei tule niin yllättäen.
*Itse pidän juurikin turvaväliä edellä ajavaan pitkälti sen takia, että pystyy reagoimaan tien ongelmakohtiin ja tarvittaessa väistämään ne. Jos on miltei kiinni auton takapuskurissa, niin eipä siinä jää aikaa mihinkään reagointiin*
Itse Kaliningrad oli suurempi kaupunki kuin mitä olin etukäteen ajatellut. Kaupungissa tiet olivat paikoitellen SURKEAT; useita senttejä syviä teräväreunaisia monttuja asfaltissa. Raitiovaunujen kiskot paikoitellen korkealla. Täällä turvavälin jättäminen oli kyllä arvossaan. Muuten olisi varmuudella tullut rikottua ainakin pyöränsä, mahdollisesti itsensäkin.
Kaupungin liikennetiheys oli suuri. Ajokaistamerkintöjä siellä ei ilmeisesti juurikaan käytetä, vaan kaistoja on niin paljon kuin mitä autoja mahtuu rinnakkain. Näin ainakin ydinkeskustassa näytti olevan varsinkin risteyksissä.
Tankkasin kaupungissa noin 17 litraa bensiiniä. Meinasin ostaa bensan lisäksi limpparia, mutta luottokortilla voi maksaa vain polttoaineen. Outoa, outoa. Eikä minulla tässä vaiheessa ollut edelleenkään ruplia. Ja eurot eivät käyneet. Kiitin sitten bensasta ja poistuin huoltamolta kuivin suin…
Rahanvaihtopaikkoja oli siellä täällä jokusia. Samoin löytyy pankkiautomaatteja, joista voi nostaa joko ruplina tai dollareina.
Sanottakoon nyt, että suurin vaikutin reissulle oli kohteen ”eksoottisuus” (laivastotukikohta ja ennen kaikkea sukellusveneitä) ja etäisyys. Sinne ja takaisin on sopivasti matkaa muutaman päivän reissua silmällä pitäen.
Ostin nykyisen pyöräni viime syksynä, enkä ollut ajanut sillä ennen reissua kuin noin 200 km. Reissu toimi minulle mittarina siihen, onko pyörä käteeni sopiva. Ja onhan se. Aivan mahtava kampi, jolla näköjään pystyy rennosti ajamaan pitkiä päivätaipaleita. Kolmessa päivässä tuli mittariin runsaat 2000 km.
Venäjälle matkaaville suosittelen ruplien vaihtoa etukäteen. Ainakin sen 158 ruplaa. Voi nimittäin olla, että sen puuttuminen estää pääsyn maahan. Itsekin yritin vaihtaa reissua edeltävänä arkipäivänä pankissa ruplia, mutta niitäpä ei pankissa säilytetä. Pitää kuulemma erikseen tilata muutaman päivän varoajalla…