Kapeampi takanakki

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Seeber
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Seeber

New member
pyöräni rengaskoko on 190/50/17 6 tuuman vanteella. olen ajatellut vaihtaa renkaaksi 180/55 sarjan kummin. onko kellään asiasta kokemusta? terävöityykö ohjaus yhtään? ja voiko edes kuuden tuuman vantelle laittaa satakasikymppistä? ja pyörä on -04 9R, jos sillä on jotain merkitystä.
 
180 on kyllä aikalailla parempi, siis mielestäni, mutta kukin taaplaa tyylillään. Geelitukille sopinee se 190-koko, koska on leveämpi ;)

180 ohjautuu nopeammin. Sen voi huoletta ripustaa 9R:n vanteelle, toimii ihan mainiosti.
 
munlaiselle geelitukalle sopii sellainen osa/komponentti, mikä toimii parhaiten käyttötarkoituksessani, joten satakasikymppistä tod.näk. kokeilen, kun ensiasennus rengas on kulunut puhki.
smile_org.gif

kiitos vastauksestasi!
thumbs-up.gif
 
munlaiselle geelitukalle sopii sellainen osa/komponentti, mikä toimii parhaiten käyttötarkoituksessani, joten satakasikymppistä tod.näk. kokeilen, kun ensiasennus rengas on kulunut puhki.  
smile_org.gif

kiitos vastauksestasi!  
thumbs-up.gif
et vissiin sit kuitenkaan ole geelitukkana valinnut sitä 190:Stä siihen?

Oikeastaan TOSI geelitukka olis ostanut 200:sen
tounge.gif
 
itseasiassa kawan tehtaalla vasta niitä geelitukkia on, kun ovat siihen 190:sen asentaneet.
biggrin.gif
 
Kyllä se toimii... en minäkään väännä triplen 6" vanteelle kun 180 renkaan... kyllä se siinä pyörii, ja todellakin väittävät ohjauksen olevan nopeampi
biggrin.gif
 
180:llä se tosiaan kääntyy vähän ketterämmin, mutta miksi
et laittaisi 190/55 niin saat kummankin koon hyvät puolet,
eli kääntyy kevyemmin ja enemmän pintaa tiessä mutkassa
ajaessa.Ja kaikki noi käy 6"vanteelle ihan hyvin.
 
Hyvä idea toi 190/55, mutta eikös 180/55 ole jyrkempi profiili ja näin kääntyy helpommin? Ja tota 55 -sarjan 190:stä ei löydy Pilot Power -mallistosta.
Mitä kokoa te muuten suosittelisitte ysi kawaan, jos haluaa ketterämpiä ajo-ominaisuuksia?
 
Se nyt on oikeassa elämässä ihan sama kumpi siellä on, 190/55 tai 180/55.

180/55 on hiukan edukkaampi kuin 190/55 tai pullamainen 190/50-koko.

Osta vaan se 180/55, se toimii ihan ok. Jos ei ego kestä "kapeaa" rengasta, osta 190. helppoa, eikö?
 
Jos ketterämpiä ajo-ominaisuuksia halajaa, taitaa tuo 180:n olla se oikea valinta, mutta kuten Jyri mainitsi, ei normaali ajelussa eroa taida paljoa huomata (Mites radalla sitten?).

Ainakaan omassa mopossa en ole eroa huomannut 180 ja 190 välillä, mutta ketteryydestä ei mun pyörän kohdalla voi puhua samaan tapaan kuin kymmenen vuotta uudemman kohdalla.

Mitä ulkonäköön tulee, niin loppujen lopuksi aika harvaa taitaa omistajan lisäksi kiinnostaa, että kuinka leveä kumi jossain 9R:ssä on. Aika tylsää täytyy elämän olla, jos alkaa takarenkaan leveyden perusteella toiselle vittuilemaan tai taputtelemaan selkään...
 
Kyllä ego 180:sen kestää.
biggrin.gif
Nyt ei puhuta siitä, kumpi näytää snagarin parkissa paremmalta, vaan pelkistä ajo-ominaisuuksista.
Tuli uusi probleema, kun asiaa tarkemmin fundeerasi. Jos 180:sen nakin venyttää 6 tumman vanteelle, niin eikö sen profiili muutu, koska 180:stahan käytetään enemmän kapeammalla, 5.5 tuuman vanteella? Eli eiköhän 190/55 renkaassa profiili ole voimakkaampi loppupeleissä tässä tapauksessa? Ymmärsiköhän kukaan mitä tarkoitin?

PS. San sääki laiskahanska jotain tähä
 
Kyllä ego 180:sen kestää.  
biggrin.gif
Nyt ei puhuta siitä, kumpi näytää snagarin parkissa paremmalta, vaan pelkistä ajo-ominaisuuksista.
Tuli uusi probleema, kun asiaa tarkemmin fundeerasi. Jos 180:sen nakin venyttää 6 tumman vanteelle, niin eikö sen profiili muutu, koska 180:stahan käytetään enemmän kapeammalla, 5.5 tuuman vanteella? Eli eiköhän 190/55 renkaassa profiili ole voimakkaampi loppupeleissä tässä tapauksessa? Ymmärsiköhän kukaan mitä tarkoitin?

PS. San sääki laiskahanska jotain tähä
180 istuu mainiosti sekä 6", että 5,5" vanteelle. itseasiassa 190/50 koko ei istu aivan niin hyvin, siitä tulee enemmän sellainen keskeltä littana "pannari", siksi 180/55 tuntuu ehkä hivenen ketterämmältä.

190/55 tarjoaa hiusneulan verran enemmän pinta-alaa kun se litistyy kurvissa maata vasten. Onko se teoreettinen ero sitten merkitsevää johonkin, sen täytyy jokaisen omalta kohdaltaan arvioida.

Mitäs sitä sen enempää pohtimaan, ostaa vaan sen 180/55 kumin. Se on halvempi, toimii ja muutenkin ok.

Esmes Aprilia Millessä (ainakin vanhassa mallissa) on 180/55 kumi, kun taas Tuonossa 190/50. Mielestäni Tuono oli kankeampi, en näe syytä käyttää 190 rengasta...  Ja millessä & tuonossa on 6" vanne.
 
PS. San sääki laiskahanska jotain tähä
Tosinopeilla kuskeilla on tietysti valmiiksi sellainen pyörä, jossa on 180/55-rengas. Silloin ei tarvi turhaan ihmetellä..  
cool.gif
Muutenkin noi isot ysikawat on tarkoitettu lähinnä matka-ajoon, joten mäcädäm 200/35 vaan alle..

No niin, nyt olen kommentoinut..  
smile_org.gif
033102ass_1_prv.gif
veryangry.gif
mad.gif


ysistä tehdään ketterä kuin kissa ja nopea kuin minä  
tounge.gif
joten 200/100 olis sopiva takana.
033102bebe_1_prv.gif
 
ZX-9R:ään 180/55 alle vaan. On se parempi kuin 190/50. 190/55 katurenkaista minulla ei ole kokemusta, mutta ainakin radalla se on erinomainen.

Ajoin kilogixulla kilpaa 180/55:lla ennen kuin vaihdoin 190/55:een ja hyvin se pelasi 6'' vanteella. Se 180/55 on jonkin verran ketterämpi, mutta uusirunkoiset 190/55 slicksit ovat käytökseltään jo hyvin lähellä sitä.
Luottamusta on jotenkin enemmän 190/55:een, mutta luulen että kierrosaikojen parantumiset johtuvat enemmän kokemuksesta kuin renkaasta. 190/55 tuntuu myös kestävän paremmin.

Juttelin tuosta rengaskokoasiasta taannoin myös parin rengasammattilaisen kanssa. He sanoivat, että 190/55-rengasta ei kannata asentaa 600:een, koska lisääntyneet hyrrävoimat tuhoavat suorituskykyä enemmän kuin mitä lisäpidosta hyötyy. Tosin vaikutus lienee minimaalinen katukäytössä. Eli niin päin ei kannata, mutta toisin päin kyllä.
 
Jep, jep, kunhan kiusasin..  
smile_org.gif
Mulla ei vaan ollut mitään fiksua sanottavaa aiheen tiimoilta ja käskettiin jotain vastinetta antamaan..  
biggrin.gif


P.S. Tuolla profiililla sun pitää jo hankkia kyynärpääpalat nahkapukuun..  
wink.gif
Kyynärpääpalat tilauksessa, kylki- ja poskipalat asennettu jo.
tounge.gif


Tossa 180 renkaassa on kosketuspinta asfalttiin pienempi kuin 190:n. Onko sitä pintaa tarpeeksi siirtämään lähemmäs 145 hevosen ja 105nm:n takarengastehon tiehen suht turvallisesti?
baaa.gif

Profiilin muutoksella myös ohjausgeomteria muuttuu: takapää nousee ja niin myös etuhaarukan kulma jyrkkenee, joten ohjauksen pitäisi nopeutua.
biggrin.gif
 
Kyynärpääpalat tilauksessa, kylki- ja poskipalat asennettu jo.  
tounge.gif


Tossa 180 renkaassa on kosketuspinta asfalttiin pienempi kuin 190:n. Onko sitä pintaa tarpeeksi siirtämään lähemmäs 145 hevosen ja 105nm:n takarengastehon tiehen suht turvallisesti?  
baaa.gif

Profiilin muutoksella myös ohjausgeomteria muuttuu: takapää nousee ja niin myös etuhaarukan kulma jyrkkenee, joten ohjauksen pitäisi nopeutua.  
biggrin.gif
Jaa-a, paha mennä sanomaan, että onko pitoa riittävästi.. Toisaalta, sellainen portaaton nopeudensäätöjärjestelmä siinä ohjaustangon oikeassa sarvessa auttaa varmasti asiaa..  
wink.gif


Olisi kyllä kiva päästä ensi kesänä kokeilemaan isoa tonnista radalla. Tietäisi sitten vähän sen fiiliseron mikä on 600 cc vs. 1000 cc. Näyttäisi olevan suht' tehokas peli tuolla. Pitääkin aloittaa pyöränvaihtoneuvottelut..  
tounge.gif
 
Back
Ylös