• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Käräjät ohi

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jukepoksi
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Sitten tää ihme posliinien ihannointi nykyään mp-piireissä.. Uskomatonta skeidaa!
Vielä uskomattomampaa on se lapamadon ryhdikkyys, kun tieten tahtoen rikotaan jotain sääntöjä ja kärähdyksen ja sanktion jälkeen syy on aina jossain muualla kuin tekijässä.

Mies tekee mitä miehen pitää, mutta mies myös vastaa teoistaan, eikä huuda lastentarhantätiä pyyhkimään persettään.

Itse olen lähinnä ihmetellyt sitä,että mitä joku 60km/h:ssa ylinopeus tyhjällä tiellä tapaus tekee oikeudessa.aivan turhaa verorahojen tuhlausta.

paljon järkevämpää olisi lyödä rangaistukset taulukosta. oikeutta ei näissä tarvisi häiritä.

Itse olen lähinnä ihmetellyt sitä,että mitä joku 60km/h:ssa ylinopeus tyhjällä tiellä tapaus tekee oikeudessa.aivan turhaa verorahojen tuhlausta.

paljon järkevämpää olisi lyödä rangaistukset taulukosta. oikeutta ei näissä tarvisi häiritä.
Eikös sitten voisi samantien lakkauttaa koko oikeuslaitoksen? Nykyisillä tietojärjestelmillä saa tehtyä melkoisia taulukoita, joihin voisi kaikista mahdollisista rikoksista laittaa sopivan rangaistuksen. Sieltä sitten kanslisti pläjäyttäisi sakkoja/kakkua suoraan käppyrästä. Turhaa länkytystä asianajajineen,todistajineen ja lautamiehineen ei enää tulisi.

Taidan vielä uskaltaa kommentoida, vaikka minut on jo teilattu ja toivottu jopa onnettomuuksien sattuvan kohdalleni.

Väkisinkin tuli mieleen ajatus, että ei kai nykyisiä lakeja rikkomalla kuvitella saatavan tilalle uusia lievempiä ja motoristiystävällisempiä?

Vaikutus saattaa olla valitettavasti juuri päinvastainen.

Turha antaa noiden naurettavien lakien viedä kaikkea hauskuutta ajamisesta....kattelee vaan vähän missä päästelee.......tyhjällä motarilla joku huippujen kokeilu vaarannu kenenkään ulkopuolisen henkeä...

Turha antaa noiden naurettavien lakien viedä kaikkea hauskuutta ajamisesta....kattelee vaan vähän missä päästelee.......tyhjällä motarilla joku huippujen kokeilu vaarannu kenenkään ulkopuolisen henkeä...
Juuri näin. Enimmäkseen tuo lisäverotus on kuitenkin keskittynyt valtateiden yms vilkkaasti liikennöityjen väylien varrelle, jossa sakkokertymä voidaan maksimoida mahdollisimman pienellä työllä. Pitää vaan valita oikea aika ja paikka, tosin ainahan tilastotappioita tulee...

br, Mikko

Eikös sitten voisi samantien lakkauttaa koko oikeuslaitoksen? Nykyisillä tietojärjestelmillä saa tehtyä melkoisia taulukoita, joihin voisi kaikista mahdollisista rikoksista laittaa sopivan rangaistuksen. Sieltä sitten kanslisti pläjäyttäisi sakkoja/kakkua suoraan käppyrästä. Turhaa länkytystä asianajajineen,todistajineen ja lautamiehineen ei enää tulisi.
no ei. Mutta 60 km/h :ssa ylinopeus ei ole mielestäni mikään rikos tyhjällä tiellä. Se on rikkomus/yskäisy/karstanpoisto/satunnainen läppien avaus.

Oikeus voisi keskittyä pitämään väkivaltarikolliset ja raiskaajat yms telkien takana, ja käsittelemään vaikeampia tapauksia,kuten talosrikoksia, joissa oikeasti pitää jotain punnita oikeuden puolesta. siinä että ajoiko joku 60km/h:ssa yli, vai ei, ei ole mitään punnittavaa.(jos tekijä ei kiellä). sehän on selvä, ja oikeutta siihen ei tarvitse käydä.

Rikkomus: 142/80 alueella, hyvät keliolosuhteet, ei muuta liikennettä. Tuomio: 50 päiväsakkoa, 4kk ajokieltoa.

Alkaa olla harvassa ammatit, joita voi harjoittaa ajokortitta 4 kuukautta, jos meinaa noudattaa ajokieltoa.
Öö, autonkuljettaja?  

Aika paljon jää vielä erilaisia ammatteja, vai onko täällä kaikki muka tsuppareita, taksikuskeja tai rekkamiehiä? Minä ainakaan en työssäni korttia tarvitse.Mitä muuta ammattinharjoittamista ajokortin puuttuminen estää? Eihän likikään kaikilla ihmisillä edes ole ajokorttia ja hienosti pärjäävät työelämässä, eikä ajokortti taida muutenkaan olla välttämätön ihmisen elintoimintojen ylläpitämiseksi. Miettikää nyt edes hetki, mitä suustanne päästätte ylinopeusten rangaistusangstissanne.
Noh... miulla on 25 km työmatka suuntaansa ja ei mahdollisuutta käyttää julkisia kulkuyhteyksiä koska sellaisia ei täällä ole. Eli jos kortti menis ois mopon hankinta eessä kiireen vilkkaa. Miks muuten mopolla saa ajaa liikenteessä, jos on niin hengenvaarallinen kuski, että ei anneta autolla/prätkällä enää ajaa?? Muuttaako mopo luonteen?? Tri PV ja MrGixu
confused_orig.gif
?

Rikkomus: 142/80 alueella, hyvät keliolosuhteet, ei muuta liikennettä. Tuomio: 50 päiväsakkoa, 4kk ajokieltoa.

Alkaa olla harvassa ammatit, joita voi harjoittaa ajokortitta 4 kuukautta, jos meinaa noudattaa ajokieltoa.

Noh... miulla on 25 km työmatka suuntaansa ja ei mahdollisuutta käyttää julkisia kulkuyhteyksiä koska sellaisia ei täällä ole.
Alussa puhuttiinkin, että _ammatit_ joissa ei tarvita ajokorttia ovat käymässä harvaksi. Ja tämähän on ihan sitä itteään, paitsi jos kaverit ja sukulaiset ovat kaikki jotain kuorkkikuskeja ja taxareita eikä muka ole ikinä kuullutkaan vaikka opettajista tai kanttoreista.

Se, että sinun työmatkasi on hankala toteuttaa ilman omaa ajoneuvoa, ei ole missään tekemisissä ammattisi ja kortin tarpeen kanssa, kuten alkuperäinen vinkuiita selitteli. Jos ammatinharjoittaminen, tai kulkeminen kodin ja ulkomaailman välillä on mahdotonta ilman korttia, niin luulisi panosten olevan sen verran korkealla, että _ei yksinkertaisesti_ aja ylinopeutta. Sanktiot eivät käryn käydessä liene kellekään yllätys. Sen verran niistä vinkujia tälläkin foorumilla riittää.

Sait siis välittömästi 4kk ajokieltoa.Miehelläni on samantapainen tilanne eli ajoi 80 alueella 134, välittömästi 1kk ajokieltoa ja 30 pvsakkoa (  
kaboom.gif
)
Sakot toistaiseksi peruttu ja oikeuden päätöstä siis odottelee. Mites yleistä se mahtaa olla että tulee lisää ajokieltoa?
Entä mahtaakohan sakot suurentua, meinaan tuntuu toi 1000 eskoo ihan mukavasti.
Niinpä niin, samat lukemat tuli tänne viime kesänä.. joista pärähti 3kk ja 35 päiväsäkkoa... nämä käräjien kautta.. kaveri selvisi ilman oikeuden istuntoa samoilla lukemilla ja tuli vaan reilu kuukausi... tälläinen ero tuntuu olevan törkeällä liikenteen vaarantamisella vs. törkeä piittaamattomuus,,
nixweiss.gif

-fzx

Väkisinkin tuli mieleen ajatus, että ei kai nykyisiä lakeja rikkomalla kuvitella saatavan tilalle uusia lievempiä ja motoristiystävällisempiä?

Vaikutus saattaa olla valitettavasti juuri päinvastainen.
Tai sitten ei! Mites muutenkaan kieltolaki oltais aikanaan kumottu. Valittaa voi ja pitääkin, asiasta. Sopiva kansalaistottelemattomuushan on moottoripyöräilyaatteen kulmakiviä. Aamen!

Kortin menettäminen kirpaisee kaupungeissa asuvia huomattavasti vähemmän kuin esimerkiksi maalla asuvia. Ei ole helppoa järkätä kyytejä pariksi kuukaudeksi kun töissä/koulussa pitäisi käydä joka päivä. Taajamissa ja kaupungeissa asuville ei ole pääsääntöisesti mikään ongelma kävästä lähi sivassa hakemassa makkaraa ja sinappia. Tämän lisäksi kun töihin pääsee julkisilla niin aika kivutonta on olla ilman korttia... Yritäppä sitte vähän syrjemmällä asuessa saada edes se normaali kaupassa käynti hoidettua suht kivuttomasti. Kyllä siinä joutuu jos jonkinlaista säätöä tekemmän että pääsisi sinne minne pitääkin. Rangaistus joka jo teon vakavuuteen nähden on pahasti yläkanttiin asettaa vielä ihmiset eriarvoiseen asemaan asuinpaikan mukaan. Sillon tulee mieleen että eipä ole rangaistukset kaikille samat.

Kwak750
Näin viestisi, ennenkuin joku siivosi sen pois.
Kolme adjektiivia: kukkahattu, posliini, juntti. Näinhän Sinä
minua keskustelusävyyn luonnehdit. Väitit sen olevan kova
setti, jos kaikki toteutuu. Valitettavasti en ole posliini, joten
kukkahattu ja juntti on aivan totta.
Liekö tuo toisen nimitteleminen sitä nykynuorison keskustelua.
Halusit kuulla vanhojen äijien tarinoita, kuinka kaasuteltiin po-
liisia karkuun. Ei sellaista todellisuudessa kyllä paljon tapahtu-
nut. Pyörät olivat etupäässä heikkotehoisia tsekkipyöriä ja
poliisin kalusto lähinnä (parhaimmillaan) munavolvoja ja voimat
aikas tasasuhtaisia. Katsoppas ylen pätkä koronajengistä, saat
paljon tietoa meidän vanhojen mopoharrastuksesta. Sen ver-
ran ärhäkkä olet, että luin kaiken kirjoittamasi ja löysin juttu-
si pyöräsi rakentelusta ja täytyy kyllä kehua peräänantamat-
tomuudestasi. Tuolle jalustalle kannattaa rakentaa suuntaa
Sinunkin maailmallesi. Meillä on ikäeroa noin neljäkymmentä
vuotta ja mielipiteissä huima ero, mutta niin tietysti pitää ol-
lakkin. Samaa löytyy molemmilta, pieleen menee aina joskus.
Itse käytin koko päivän kaivaen Volvon meridieseliä veneestä
pois. Ostin konevikaisen veneen ja meinaan purkaa ja kunnos-
taa sen tänä talvena. Jätä Sinäkin poliisien ja vähän itsesikin
kiusaaminen ja syvenny rakenteluun.
Mukavaa talvea

Meillä on ikäeroa noin neljäkymmentä vuotta ja mielipiteissä huima ero, mutta niin tietysti pitää ollakkin. Samaa löytyy molemmilta, pieleen menee aina joskus.
No enpä tiedä. Ainakaan ikäeron vuoksi pidä sinänsä olla. Toki asenteet, arvot ja ideologiat erottavat ihmisiä enemmän kuin fyysiset vuodet. Moni parikymppinen voi olla kokenut ja oppinut enemmän asioita kuin meikäläinen 5-kymppinen. Siis voi - ei välttämättä tietenkään ole.

Toisaalta olisi toivottavaa, että uudet sukupolvet veisivät "pyörää" aina vain eteenpäin, mutta eipä näinkään aina käy. Ihmisyyden muutostrendit kun kulkevat aaltoina monissa sykleissä -vuosien, vuosikymmenten ja vuosisatojen mittaisissa. Alas ja ylös.

Esimerkiksi minun lapsuudessani poliisit olivat aina "sikoja". Nykynuoret kutsuvat heitä lähinnä "poliiseiksi" tai, kuten tässä esimerkkitapauksessa "posliineiksi". Toki pienellä osalla lapsia ja nuoria on edelleen käytössä omat, tässä mainitsematta jäävät, ilmaisunsa poliisivirkamiehistä.

Saisi kyllä tämäkin aihe jo pikku hiljaa haihtua pois. Jospa vaan keskityttäisiin pitämään yllä motorismiveljeyttä - jos sellaista nyt sitten onkaan... Tuskin siihen kuitenkaan ihan hirvittävän palvova asenne auktoriteetteja kohtaan kuuluu - vaikka näkeepä sitäkin nykyään varsin paljon alan miehissä ja naisissa.

-hh-

Harmaahukka
No sitä veljeyttä tuskin näiltä foorumeilta löytyy.
Maanteiltä sitäkin enemmän. Auttamista pulaan joutuneelle
ja keskustelukaveria taukopaikoilla kohdatessa. En ole koskaan
kuullut kenekään halveeraavan kenenkään pyörää, oli se sitten
busa tai 535:nen virago. Itse olen koonnut työvuosiltani ole-
vasta pakista vähän kaikenlaista töönää varaosiksi pyörääni ja
joka kerran jos voin olla avuksi, saanut palkkioksi hyvän mielen
jos olen voinut olla avuksi. Ainoa rajoitus kommunikointiin tulee
puutteellisesta kielitaidosta ja jutustelu jää vähän vajaaksi.
Olen itse vähän yksinäinen susi ja pidän touhuamisesta yksin,
mutta vanhakin jäärä muuttuu sosiaaliseksi tavatessaan maan-
tiellä ikäisiäni vanhoja ukkoja.
Miksi tämä palsta pitäisi hälvyttää, taitaa olla loppupäästä
asiallisin mihin olen törmännyt foorumilla. Ei kiroilua, eikä loan-
heittoa, väittely ei ketään tapa, vaikka mielipiteet hajautuvat-
kin.

Mä oon viiskytvuotias nuori, mutta ei mun nuoruudessa ollut epäilyksiä polisin luotettavuudesta. Tilanne oli pikkupaikkakunnalla se, että poliisit tiedettiin ja tunnettiin ja jokainen luonteenpiirre oli kaikkien tiedossa. Ei siinä juuri filunkia poliisit harrastaneet, oli tietty systeemi taustalla (autoritäärinen ilmeisesti jonkin sortin kutsumusnimismies joka todennäköisesti olisi tehnyt elämän vilppipoliisilta mahdottomaksi). Silti kakarat saattoi kutsua muodin mukaisesti poliiseja sioiksi, mutta sehän oli jenkkihippien keksintöä. Niitä vissiin harmitti kun rauhanmerkistä huolimatta hassikset vietiin...

Kyllähän sitä juttuja kulki että jossain syrjäseutujen kylissä poliisit oli samanlaisia vilpereitä kuin rosvotkin. Sen vuoksi suhtauduttiin vieraalla maalla varoen virkavaltaan...siis yritettiin olla suht siivolla. Ei siis rikottu paikkoja. Pikku tappelukset kuului jotenkin asiaan, ei poliisi niihin puuttunut kuin niissä tapauksissa että oli isot porukat nokikkain.

Poliisin pakeneminen liikenteessä oli aika harvinaista niihin aikoihin, -60-luvun lopulla ja -70-luvun alussa. Ei edes tarinoita liikkunut. Toisaalta kaaharit oli aika helppo tunnistaa, pyöriä oli suht vähän. Ehkä myös ajateltiin että aika hoitaa, niinkuin hoitikin.

Noniin hei..
biggrin.gif
Ei tarvi nyt niin tosissaan ottaa näitä, mutta eihän vanhemmat lukijat välttämättä hiffaa näitä heittoja.

Nettiä ei todellakaan kande ottaa tosissaan, täällä on niin helppo heittää kaikkea shittiä.
wink.gif
Mutta sinäänsä hauskaa kun kaikki aukoo toisilleen päätä & tuomitsee pelkkien kirjoitusten perusteella.

Lähinnä tekniikka ja siihen liittyvät voi ottaa tosissaan. Muut jutut on lähinnä läppää ja mitä sattuu tulemaan ekana mieleen, yleensä hymiöt antaa vihjeen

Mutta mopedman kirjoitti todella osuvasti
bowdown.gif
Kuitenkin mp-posse joka täällä rakastaa sääntöjä ja poliisia, itse ajaa miten sattuu. Huvittavaa
biggrin.gif
Kyllä se on niin että ylinopeudet, vaarallisuus, penikkamaisuus, "kapinointi", vapaus kuuluu moottoripyöräilyyn. Aina kuulunut ja tulee kuulumaan. Sen takia se possea kiinnostaakin. Yleensä poliisiks pyrkii ahdasmielistä possea ja ne näkee punaista kun näkee vapaan prätkäkuskin! Sen fiilis on sakoilla tai muulla vittuilulla pakko pilata.

Aika kumma, oon kuullut ihan eri juttuja sieltä 70-80 luvulta! Eikä taida olla ihan BS.
cool.gif
Toivoisin lisää niitä, unohtakaa nyt se ikä vähäks aikaa ja palatkaa takas hetkeks niihin aikoihin.

Mä oon viiskytvuotias nuori...

Poliisin pakeneminen liikenteessä oli aika harvinaista niihin aikoihin, -60-luvun lopulla ja -70-luvun alussa.
Niin mäki.

Kyllä muuten mentiin, mopollakin pitkin polkuja ja metsien kautta kun ratastukset ja pakoputket ei kestänyt lähempää tarkastelua. Aina karkuun, jos päästiin.

Emmä usko että tossa mopoilussa mikään on muuttunut. Silloin jätkät ajo kuin hullut, näkyyhän se tilastoissakin. Harvalla mitään järkeä oli, kukkahattumoottoripyöräilijä oli ihan mahdottomuus.

Back