• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Käsien puutuminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja teebee
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Puutuu kädet itelläkin, mutta johtunee enemmän tästä kompuutterista ja sen äärellä istuskelemisesta...siis työskentelystä. Hierojalle tai jäsenkorjaajalle lapaluiden rassaukseen ja loppuu puutuminen.

Mikäs pyörä oli kyseessä?
Pyörä on 600:nen Hornet ja sen verran tarkennan vielä, että puutuminen kohdistuu ranteesta sormiin, eikä koko käsiin, niinkuin hieman valheellisesti oon kirjoittanut otsikkoon.
Osta harrikka, niin et huomaa käsien puutumista!

Puutuu meinaan koko kroppa
062802moto_prv.gif

Pyörä on 600:nen Hornet ja sen verran tarkennan vielä, että puutuminen kohdistuu ranteesta sormiin, eikä koko käsiin, niinkuin hieman valheellisesti oon kirjoittanut otsikkoon.

062802moto_prv.gif
No jaa, mulla puutuu Harrikalla vaan perse.

062802moto_prv.gif
No jaa, mulla puutuu Harrikalla vaan perse.
Ajelet sitten vissiin vaan ihan pikkumatkoja?
biggrin.gif

Ihan normaaleja matkoja, tosin yli 500 km/päivä alkaa olla jo tuskaa. Äijän koko paino on hanurin päällä, siinä se.

Ei "apupoikakaan" mikään ihmeitä tekevä kapine ole. Taannoin, kun tuli pöräytettyä SS 1000, niin kaasukäden kolme sormea oli 3kk sen jälkeen vailla tuntoa. Ties kuinka kauan olisi ollut, mutta "onneksi" olkapää päsähti palasiksi kesken kauden ja niin sai kaasukäsikin toipua ja tervehtyi. Noo...kymmenisen kertaa tuli käytyä fysioterapeutillakin...
baaa.gif

Toi Kyykky on aina Kyykky lausekin on vähän niin ja näin.. ittelläni on GSX-F eli "matkapyörä" ja viime lauantaina ajoin vähän reilu 300km yhtä kyytiä kotiopäin "kunnon" kyykyllä eli '04 6R:llä.. Istuin siihen ekan kerran ja aattelin että ei helvetti että ei tää oo mun pitusille tehty.. tuntukun stonga ois ollu heti reisissä kiinni. 183 on pituutta.
Mutta kun matkaan päästiin niin ranteet ei puutunu ollenkaan.. eikä mikään muukaan paikka, olin ihan myyty että kuinka hyvä sillä oli ajaa, perse ny vähän puutu kun se penkki on tehty puusta tai jotain mutta.. Äffällä puutuu sillon tällön kädet pidemmillä reissuilla ja muutenkaan ei ollu yhtään parempi reissussa muutakun sohvamaisen penkkinsä puolesta.

Varmaankin aika pitkälle kyllä ajoasento/pituus kohtaista miten puutuu ja mikä puutuu vai puuttuuko puutuminen kokonaan. Mutta mun mielestä se 6R oli ihan loistava matkapyörä!

Niin tai sitten hommaa sellaisen muoviläpyskän, mikä lie Throttle rocker. Itsellä tuo auttaa asiaan, tosin kannattaa kiinnittää huomitota ajoasentoon yleisesti ja nostella kaasukäden sormet välillä vaikkapa jarrukahvan päälle jne.

Myös oikeanlaiset ja kokoiset hanskat vaikuttaa asiaan. Mulla puutuu kädet toisilla hanskoilla, koska ovat aavistuksen verran liian pienet.
Joo,Rockeri on hyvä apu puutumiseen mutta sen oikea asento on välillä vähän hakusalla.Kaupungissa tulee käännettyä pois tieltä mutta tien päällä sitten läpyskää ylöspäin.Hintaansa nähden halpa kokeilu,suosittelen.

Vedin eilen n.100km lenkin (50+50).
Mennessä (pikkutie) ei ollu yhtään mitään ongelmia, mutta takasin tullessa (konetie) kaasukäden peukku, etusormi ja keskisormi rupes taas puutumaan. Ajaessa pitikin sitten suorittaa hieman sormijumpaa
smile_org.gif

Ennen ajoa jätin haskat hieman löysemmälle (syy nro.1?), joka mielestäni tepsikin. Paluumatkalla huomasin myös välillä hieman puristavani tankoa riuskemmin (syy nro.2?).

Kiitoksia jo tässä vaiheessa kaikista neuvoista. Lisää otetaan toki vielä vastaan..
Eiköhän se tästä, jahka saadaan vaan lisää kilometrejä (tosiaankin ekaa kautta ajellessa. syy nro.3?)

Käsien leikkaus auttaa käsien puutumiseen!!!

Itselläni puutui kädet kaikilla moottoripyörillä (esim.BMW K1200LT:lla)

Kädet puutui noin.15-30minuutin ajon jälkeen.

Valitin kunnan lääkärille käsien puutumisesta. Pikku pyytelyn jälkeen lähetti sairaalaan testattavaksi.
Testillä selviää heti onko kyseessä Canalis Carpi, eli rannekavan oireyhtymä. Muutama johdonpätkä sormiin ja kyynärpäähän ja sitten virtaaa!!!
Todettiin Canalis Carpi, kummatkin kädet leikattiin, eikä sen jälkeen ole kädet puutuneet. Käden parantuminen kohtuulliseksi kestää noin 1kk.

Varsinkin jos käsien puutumista tapahtuu myös öisin, niin kannattaa mennä testiin ja leikkaukseen.

Kuulosti olevan yleinen sairaus!!!!

laitappa hieman paksummat ja pehmeämmät kahvakumit
autta noihin pyörästä tuleviin "värinöihin" ja ei ole sormet
kahta kierrosta kahvan ympärillä,eikä ole edes mahdollisuus puristaa
niin kovaa,kyllä siinnä kyydissä pysyy ilmankin että on rystyset
valkoisina.

Tässä vaiheessa voi todeta, että viestin aihe on ollut kohdallaan, sen verran yleisestä ongelmasta tuntuu olevan kysymys.

Otan pyörän käyttöön vasta ensi viikolla, ja aion silloin kyllä kiinnittää huomiota moniin täällä ilmitulleisiin yksityiskohtiin. Puristusta on varmasti enemmän kuin lääkäri määrää, mutta sekin varmasti helpottaa kilometrien myötä. Varmasti tulee ohjattua liikaa käsillä ja ranteilla, kun pitäisi työntää muilla lihaksilla ja ohjata enemmän kropalla. Ranteen asento vaikuttaa varmasti sormien puutumiseen, eli pitää seurata, missä asennossa ranteet on normaalissa vauhdissa. Jos vääntää pitkään anteet alhaalla, niin varmasti verenkiertokin häirintyy ja sormet puutuu. Apupoikaakin kannattaa kokeilla, jos ei muuten ala toimimaan. Enkä pitäis tota lääkärissäkäyntiäkään ihan humpuukina, jos ei mikään tunnu auttavan.

Ens viikosta alkaen se sitten nähdään ja tunnetaan, tai puudutaan.  
062802moto_prv.gif

Throttle Rocker auttaa kummasti kaasukäden kämmenen puutumiseen...tai siis puutumisen estämiseen, mutt sitä en ainakaan mä viitti käyttää kaupunkiajossa.
Myös isompia stongapainoja kannattaa harkita, etenkin jos värinä/tärinä johtuu moottorista kuten yleensä. Eräs konsti - ja ilmeisen hyvä sellainen, on valaa kaasukäden stongaputkeen sulaa lyijyä, toimii ikäänkuin massavaimentimena. Niin ja huomaten, että nämä konstit tepsii vain kaasukäden kämmenen/sormien puutumiseen kuten allekirjoittaneella, fysiikka on muuten kunnossa.

Minä hommasin sen rannetuen (Throttle rocker),niin eipähän ranne puudu enää niinkuin aiemmin  
talktohand.gif
.
Itse olen ollut tuon lärpäkkeen tyytyväinen käyttäjä jo kolmatta kautta. Kaasukäden puutumiseen tuo auttaa paljonkin, kun voi jumpata räpylää samalla kun kämmenellä hoittaa kaasunpidon
smile_org.gif
Mulla tuo rokkeri auttaa jonnii verran. Haitaksi luen sen, että se ei pidä asentoaan kovin kauan, vaan kesken matkan joudun monesti värkkäämään asennon uudestaan. Kun joku vuosi sitten värkkäsin sitä ajaessa, melkein rysäytin suoraan Jämpsän liikenneympyrään. (Viisastelijoille: Sinne ympyrän keskirakennelmiin)

Tarttiskohan teipata se kiinni tai jotakin muuta viisasta.

Joskushan oli polkupyörissäkin muotia, että piti olla käyräsarviset jokaisella kadun miehellä. Itse liitän koko jutun vähän samanlaiseen trendiin. Halutaan sporttisuutta. Lopulta polkupyörissä tuli maastopyörät ja kaikki tajusi, että se sopii katuajoon paljon paremmin kuin kilpapyörää matkiva käyräsarvinen. Toivottavasti sama tapahtuu lopulta moottoripyörissäkin.
Tässä onkin jo useamman kerran ansiokkaasti analysoitu sitä, että puutuminen todennäköisesti johtuu koko painon nojaamisesta käsien varaan. Vakavampaa on, että samalla ajamisen rentous häviää ja ihmettelen, miten pyörän ohjaaminen on tällöin ylipäätään mahdollista.

Oma lääkkeeni olisi nimen omaan käytäsarvisen maantiepyörän osto. Keskivartalon lihakset saisivat lajinomaista harjoitusta ylävaratalon kannattelemisesta. Samaten ylävartalon rentouttaminen on välttämätöntä. Tosin työntöohjauksen voimankäyttöön kannatta suhtautua maltilla.
lookaround_orig.gif

Miten olsi tällainen tai peräti joku näistä?
kaboom.gif

Back